سوئد برای توسعه شبکه 5G خود هواوی و ZTE را تحریم کرد!

کشور سوئد یکی از رقبای بزرگ در عرصه توسعه شبکه جهانی 5G به‌شمار می‌رود. این کشور اروپایی مشارکت شرکت‌های چینی هواوی و ZTE در فرآیند توسعه شبکه 5G خود را ممنوع اعلام کرده است. بر اساس اظهارات آژانس رگولاتوری سوئد این ممنوعیت پیش از برگزاری مناقصه‌های برنامه‌ریزی شده برای ماه آینده رسمیت خواهد یافت. اداره پست و ارتباطات از راه دور سوئد (PTS) اعلام کرد که شرایط مجوز پس از ارزیابی‌های صورت گرفته توسط ستاد نیروهای مسلح سوئد و آژانس امنیت ملی این کشور تنظیم شده است.

دولت‌های اروپایی تحت فشار اعمال شده از جانب ایالات‌متحده به ارزیابی نقش شرکت‌های چینی در پیاده‌سازی شبکه‌های ارتباطی نسل آینده می‌پردازند. در ماه جولای امسال بریتانیا خبر ممنوعیت مشارکت هواوی در توسعه شبکه 5G خود را اعلام کرد. این کشور امیدوار است که تا سال 2027 تجهیزات هواوی را به‌طور کامل از سیستم‌های خود حذف نماید.

شرکت‌های هواوی و ZTE از هرگونه واکنش فوری نسبت به این اقدام خودداری نموده‌اند

شرکت‌های هواوی و ZTE از هرگونه پاسخ شتاب‌زده به درخواست‌های ادای توضیح پیرامون تصمیم اخیر سوئد خودداری کردند. همچنین اداره پست و ارتباطات از راه دور سوئد اعلام کرده که کلیه کمپانی‌های شرکت‌کننده در مناقصه بایستی تا پیش از روز 1 ژانویه سال 2025 کلیه تجهیزات هواوی و ZTE را از زیرساخت‌های عملیاتی فعلی خود حذف نمایند. اصطلاح زیرساخت‌های عملیاتی مورد اشاره توسط آژانس رگولاتوری به تجهیزات سرویس و نگهداری مورد استفاده جهت ساخت شبکه‌های دسترسی بی‌سیم، شبکه‌های انتقال داده و شبکه‌های اصلی مربوط می‌شود.

در حالی‌که شرکت سوئدی اریکسون از قراردادهای عمده 5G در کشور چین بهره‌مند شده است؛ اما شرکت‌های چینی قادر به انعقاد قراردادهای مشابه نیستند. به‌نظر می‌رسد که چین به تحریم کمپانی‌های خارجی علاقه‌ای ندارد. این کشور پیش‌تر فعالیت شرکت‌هایی نظیر فیس‌بوک و برخی کمپانی‌های نرم‌افزاری دیگر را ممنوع اعلام نموده است. به‌نظر می‌رسد که چین با شرایط کنونی مشکل چندانی ندارد. به‌دنبال اعمال ممنوعیت‌های دولت آمریکا علیه هواوی و سایر کمپانی‌های چینی بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که چین به اقدامات تلافی‌جویانه دست خواهد زد. با این‌حال ظاهرا چین علاقه چندانی به انتقام‌گیری ندارد.

علیرغم ممنوعیت‌های اعمال شده توسط چند کشور مختلف علیه هواوی، برنامه‌های توسعه فناوری 5G این شرکت کماکان با قدرت اجرا می‌شوند. کمپانی چینی کماکان در عرصه فناوری 5G در حال پیشرفت بوده و در قراردادهای تجاری بیش‌تری برنده می‌شود.


کره‌جنوبی فعالیت هواوی در این کشور را ممنوع نخواهد کرد

در برخی گزارشات دیگر کره‌جنوبی اعلام کرده که فعالیت هیچ کمپانی خاصی را ممنوع نخواهد کرد. بر اساس گزارشات رسانه‌های کره‌ای یک دیپلمات این کشور اعلام کرده که در جریان پنجمین جلسه گفتگوهای اقتصادی و استراتژیک میان ایالات‌متحده و کره‌جنوبی که در روز 14 اکتبر (23 مهرماه) برگزار شد؛ طرف آمریکایی به منظور اعمال فشار بر کره‌جنوبی برای اجتناب از به‌کارگیری تجهیزات 5G هواوی و سایر شرکت‌های فنی چینی به طرح ارائه شده توسط مایک پمپئو؛ وزیر خارجه ایالات‌متحده مجددا اشاره نموده است.

با این‌حال این مقام رسمی کره‌ای در پاسخ خاطرنشان کرده که انتخاب تجهیزات و فناوری‌های مورد استفاده توسط اپراتورهای مخابراتی در حوزه اختیارات آن‌ها قرار دارد و دولت کره‌جنوبی در تصمیمات شرکت‌های خصوصی هیچ‌گونه مداخله‌ای نخواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH