دهان‌شویه می‌تواند اثر ویروس کرونا را به طور کامل خنثی کند

دهان‌شویه، مواد شستشوی بینی و حتی شامپوی رقیق‌شده کودک از جمله وسایل رایجی هستند که در خانه همه افراد وجود دارند. در تحقیقات جدیدی که انجام شده است، نشان داده شد که این مواد نوعی ویروس کرونای انسانی را غیرفعال کرده است. همین مواد یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌تواند انتقال این ویروس همه‌گیر را به طرز بالقوه‌ای کاهش دهد.

قبل از اینکه ادامه دهیم، باید خاطرنشان کنیم که دهان‌شویه ضرورتا یک نوع زره در برابر ویروسی که بیش از 1 میلیون نفر را کشته است، نیست؛ در نتیجه نمی‌تواند از افراد در برابر این ویروس محافظت کند. این تحقیقات نیز نه آن را نشان می‌دهد و نه توصیه‌ای به استفاده از آن می‌کند.

در ابتدا هیچ‌کس در آزمایشگاه از این محلول‌ها به عنوان دهان‌شویه استفاده نمی‌کند. به عبارت دیگر، دانشمندان هنوز اثرات استفاده از محصولاتی مانند دهان‌شویه را بر ویروس کرونا در افراد آزمایش نکرده‌اند.

همچنین لازم به ذکر است که دانشمندان در این مطالعه از نوعی ویروس به نام HCoV‐229e استفاده کردند نه SARS-CoV-2. این ویروس نیز به نوعی در شکل‌گیری ویروس کرونا نقش داشته است.

از آنجا که هر دو ویروس از نظر ژنتیکی مشابه هستند، انتظار می‌رود نتایج آزمایش به طور کلی یکسان باشد، اما دلیل دیگر انجام آزمایشات این است که گمان نکنید استفاده از دهان‌شویه هیچ‌گونه اثر محافظتی در زندگی واقعی ندارد، زیرا در واقع نشان داده شده است که این ماده دارای مزیت‌هایی نیز هست.

با این وجود، در حالی که مقامات بهداشتی در تلاشند تا باورهای غلطی را که درباره محافظت در برابر ویروس کرونا رایج شده است، تخریب کنند، دانشمندان خواستار تحقیق بیشتر در مورد چگونگی تعامل محصولاتی مانند دهان‌شویه با ویروس SARS-CoV-2 به دلیل وجود مواد شیمیایی شناخته شده برای برهم زدن غشای ویروسی و غیرفعال کردن آن‌ها هستند.

برای بررسی این موضوع، تیمی از دانشگاه پن استیت سلول‌های کبدی انسان را در محیط کشت با محلول‌های حاوی ویروس HCoV‐229e و دهان‌شویه (یک محصول شستشوی بینی یا شامپوی کودک که 1 درصد رقیق شده بود)، قرار دادند.

آزمایشات نشان داده است که همه محصولات در خنثی کردن ویروس موثر هستند، اگرچه میزان تأثیرات آن بین محصولات متفاوت است و به مدت زمانی که ماده با ویروس در تماس بوده است، بستگی دارد.

محققان در مقاله خود این‌چنین اظهار کردند:

در مدت زمان 1 و 2 دقیقه، محلول 1 درصد شامپو کودک توانست به ترتیب بیش از 99 درصد و بیش از 99.9 درصد یا بیشتر ویروس را غیرفعال کند.

در میان شستشو دهنده‌های دهانی، بسیاری از محصولات پس از 30 ثانیه، 99.99 درصد ویروس را غیرفعال کردند و در زمان نهفتگی نیز (1 و 2 دقیقه) محققان نتوانستند ویروس عفونی باقی‌مانده در سلول‌ها را تشخیص دهند.

این یافته‌ها تحقیقات قبلی را که در کشور آلمان در ماه ژوئیه منتشر شده بود، حمایت کرد. همچنین این تحقیقات نشان داده است که استفاده از دهان‌شویه می‌تواند میزان ویروس کرونا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. همچنین لازم به ذکر است که پژوهشی که در آلمان انجام شده بود، از ویروس SARS-CoV- 2 در آزمایشات استفاده کرده بود، که به جز این مورد، بقیه موارد مشابه مطالعه پن استیت بود.

با این حال، هیچ یک از این مطالعات نمی‌تواند تضمین کند که ما در آزمایشات با شرکت‌کنندگانی که همه انسان هستند، نتایج مشابهی مشاهده کنیم. موارد زیادی وجود دارد که در مورد عملکرد محصولاتی مانند دهان‌شویه در دنیای واقعی نمی‌بینیم.

هنوز هم با توجه به نوع نتایج مثبتی که در آزمایشاتی این‌چنینی مشاهده می‌کنیم و موارد محافظتی (مانند فاصله فیزیکی، شستن دست و استفاده از ماسک) که در حال حاضر در برابر ویروس کرونا داریم، محققان می‌گویند باید به دنبال آن باشیم که در آزمایشات بالینی نیز از محصولاتی مانند دهان‌شویه برای کاهش میزان ویروس کرونا ارزیابی درستی داشته باشیم.

کریگ مایرز (Craig Meyers)، میکروب شناس و اولین نویسنده این تحقیق این‌چنین گفته است:

ما برای اینکه تعیین کنیم که این محصولات می‌توانند میزان ویروس کرونای مبتلایان یا افرادی که مشاغل پر خطر دارند و ممکن است هنگام صحبت کردن، سرفه یا عطسه ویروس را گسترش دهند، کاهش دهد، به آزمایشات بالینی نیاز داریم. حتی اگر استفاده از این راهکارها بتواند انتقال ویروس را تا 50 درصد کاهش دهد، در آن صورت تأثیر عمده‌ای وجود خواهد داشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH