فشن اما باهوش! (بررسی گوشی ال‌جی پرادا 3)

دیگر دیدن گوشی‌های هوشمند برای بسیاری تبدیل به عادت شده است و همان قدری که تا پیش از این به دیدن نمونه‌های جاوا عادت داشتند، حال در ارتباط با نمونه‌های اندرویدی مشاهده می‌شود. بایستی قبول کرد که هوشمندی دیگر یک کلاس اضافه و یا مخصوص افراد عاشق آی‌تی نیست، بلکه یک نیاز برای عامه افراد است.
حالا چرا ما عنوان فشن اما باهوش را انتخاب کردیم؟ فکر نکنید که منظور ما این بوده کسانی که به مد علاقه دارند باهوش نیستند! بلکه منظور این است که غالب مدل‌هایی که با نام برندهای مطرح مد تا به امروز تولید می‌شدند، فاقد سیستم عامل هوشمند بودند و بدین خاطر پرادای ال‌جی، یک نمونه باهوش از نظر ما به حساب می‌آید. ترکیبی که سبب شده تا برند ایتالیایی پرادا، یک ملکه زیبا و هوشمند را پیش روی شما قرار داده باشد! (لطفا آقایان این ملکه را با آن ملکه اشتباه نگیرند!)

طراحی: فشن‌دروید!
روایات درباره طراحی این مدل زیاد است و بوده‌اند کسانی که حتی از ظاهر آن چندان هم خوششان نیامده، اما اگر نظر من را بخواهید، پاسخ می‌دهم که جدا زیباست! در واقع ظاهر و نوع طراحی گوشی به نحوی است که حتی اگر ندانید که محصول یک برند مد است، باز احساسی درونی به شما این نکته را یادآور می‌شود که این گوشی با بقیه متفاوت است. البته این سومین همکاری ال‌جی با این شرکت مطرح ایتالیایی است اما شاید محصول سوم، برترین باشد. طراحی گوشی در کناره‌ها تخت است و سعی شده تا حد امکان از دایره در شکل و شمایل گوشی نیز استفاده شود. حالا چرا دایره؟! دلیلش را که باید از پرادا پرسید اما کلیدهای بالای گوشی که همگی به این شکل هستند، یکی وظیفه خطیر قفل نمایشگر به همراه پاور را بر عهده دارد و دیگری در کمال شگفتگی نقش کلید شاتر را بازی می‌کند. به نظر می‌رسد استفاده از چنین مکان عجیب و غریبی دو دلیل داشته است. اول اینکه پرادا همچنان خواسته علاقه خود را به کلیدهای دایره‌ای حفظ کند و مجبور شده چنین مکانی را انتخاب کند (این دیگه آخر دلیل من در آوردی بود!)، دوم هم اینکه پرادا خواسته متفاوت باشد! و چاره را در تعبیه این کلید در چنین جای عجیبی دانسته و با آنکه من در کل طراحی گوشی را تایید می‌کنم، اما این یک مورد را بهتر است که فاکتور بگیریم زیرا موقع عکاسی متوجه می‌شوید که همیشه یک طراحی زیبا، به منزله استفاده آسان نیست (آدم‌های خوشگل هم ضعف دارند، چه برسه به اینکه فقط یک گوشی هست!). بخش پشتی یک سطح بافت‌دار و خاص است که تا حد زیادی به سلیقه کاربر در پسندیده شدن نیز مربوط است، این نکته را بدین خاطر گفتم که خودم چنین بخشی را پسندیدم اما یکی از دوستانم تا آن را دید، گفت چقدر زشت است! پس نتیجه اخلاقی می‌گیریم که در بخش ظاهر، فقط به چشمان خود اعتماد کنید و نه به حرف‌های ما! (یکی نیست بگه شما که چنین اعتقادی دارید، پس چرا این همه می‌نویسید!)
در هر صورت پرادا به نظر من به قدری قشنگ است که اگر زمانی قصد داشته باشم یک گوشی اندرویدی با هزینه‌ای در حدود قیمت آن را خریداری کنم، به طور یقین محصول ال‌جی را یکی از گزینه‌های مورد نظرم قرار می‌دهم.

نمایشگر: روشن همچون آفتاب!
همین اول اعتراف کنم که آفتاب نامیدن نمایشگر تا حد زیادی غلو دارد اما استفاده از فناوری Nova در ساخت نمایشگر سبب شده تا حداقل در مقابل اکثر مدل‌های بازار نقش یک آفتاب را بازی کند. اندازه نمایشگر 4.3 اینچ است و وضوح تصویر آن نیز 800×480 مگاپیکسل می‌باشد و در یک حرکت بدیع! نسبت ابعاد آن 4:3 انتخاب شده تا کمی تفاوت را در اینجا احساس کنید. رنگ‌بندی منوها و همچنین کیفیت ساخت به گونه‌ای است که در هنگام کار با نمایشگر احساس می‌کنید تصاویر درست در زیر انگشتان دست شما قرار دارند و کاملا نزدیک به سطح به نظر می‌رسند. حال این ویژگی مثبت است یا منفی؟ من که به شخصه آن را کاملا مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا در هنگام کار کردن حس خوبی را به کاربر القا کرده و سبب پیوند دادن بهتری با گوشی می‌شود (از الان، پیوندتان مبارک!). روشنایی نمایشگر به بیش از ۸۰۰ نیت می‌رسد که در مقایسه با مدل اولیه مجهز به فناوری نوا، یعنی اپتیموس بلک، در حدود ۱۰۰ نیت افزایش یافته است. البته در بازار نمایشگر با روشنایی بیشتر نیز وجود دارد اما حفظ تناسب امری است که اکثریت قادر به انجام آن نیستند و به دلیل روشنایی بیش از حد، عمق رنگ مشکی بسیار کاهش می‌یابد، امری که پرادا در حفظ تناسب آن بسیار موفق عمل کرده است.

سخت‌افزار: هم فشن هم خشن!
به طور معمول گوشی‌هایی که برای مد و زیبایی ساخته می‌شوند، چندان به مقوله توانایی سخت‌افزاری آن‌ها توجهی نمی‌شود و حتی در دو مدل نمونه قبلی گوشی پرادا، خبری از سیستم عامل نبود. اما این بار از اندروید نسخه 3/2 (قابل ارتقا به ۴) بهره گرفته شده و برای تکمیل شدن این هوشمندی، پرادا به یک پردازنده دو هسته‌ای TI OMAP 4430 با فرکانس کاری یک گیگاهرتز برای هر هسته مجهز شده است. واحد گرافیکی مورد استفاده PowerVR540 است که با آنکه چندان جدید نیست اما قدرت مناسبی دارد.
البته ما تنها به نوشته‌های روی کاغذ اکتفا نمی‌کنیم و به همین خاطر آزمون‌های دشواری را پیش روی پرادا قرار دادیم تا نشان دهیم یک گوشی فشن برای موفقیت، باید خشن هم باشد!

در نخستین مرحله به سراغ بنچمارک پی رفتیم تا ببینیم توانایی محاسبه عدد پی در چه زمانی برای پرادا میسر است. ۵۶۸ میلی ثانیه، پاسخی بود که گوشی در این مرحله به ما داد.

بعد از آن نوبت به امتحان چهار مرحله‌ای Quadrant رسید که نتایج هر مرحله را در تصاویر زیر مشاهده می‌کنید.

آزمون بعدی را به NenaMark 2 اختصاص دادیم تا توانمندی GPU نیز به آزمایش گرفته شود. متوسط فریم 31.2 در هر ثانیه، پاسخ واحد گرافیکی به ما بود.

حال نوبت به اسمارت بنچ می‌رسد تا واحد پردازشی و گرافیکی در کنار یکدیگر مورد امتحان قرار بگیرند و متوجه شویم آیا با یکدیگر تفاهم دارند یا خیر!

از آنجایی که پرادا یک گوشی فشن و بالطبع کمی نازک نارنجی بود، دیگر گفتیم با آزمون BrowserMark حجت را بر آن تمام کنیم (یعنی اگر فشن نبود چه بلایی می‌خواستیم سرش بیاوریم؟!!). امتیاز به دست آمده ۵۰۲۸۶ نشان از یک عملکرد متوسط در این آزمون داشت.

دوربین: عکس‌های فشن بگیرید!
پرادا به یک دوربین ۸ مگاپیکسلی با فلاش LED مجهز شده است که البته در تاریکی خیلی زیاد و به خصوص فواصل دور، کمک حال چندانی برای گوشی نیست. خب، انتظار دارید کیفیت عکس‌ها چگونه باشد؟ متوسط؟! خوب؟! خیلی خوب؟! ما گزینه دیگری را به شما معرفی می‌کنیم و آن عنوان عالی است! در واقع کیفیت عکس‌ها از اکثر مدل‌های ۸ مگاپیکسلی موجود بهتر بوده تا یک برگ برنده در بخش دوربین توسط پرادا رو شود. منوها در هنگام عکاسی درست در همان جایی قرار دارد که انتظارش را دارید و تنها در این بین، محل تعبیه کلید شاتر است که کمی تولید دردسر می‌کند و در اکثر مواقع ترجیح خواهید داد تا با همان کلید مجازی عکس خود را بگیرید. جالب است بدانید که حتی برای این کلید حالت نیمه فشردن به منظور تنظیم فوکوس نیز در نظر گرفته نشده و بایستی بیشتر نقش یک مجسمه تزئینی را برای آن در نظر بگیریم!

رنگ‌ها به خوبی در عکس نشان داده شده و عملکرد فوکوس در مواجهه با اجسام نزدیک بسیار خوب است.
با آنکه مقدار f برابر با 2.8 است اما عمق تصاویر همچنان مناسب بوده و رنگ‌ها به صورت واقعی دیده می‌شوند.

در هنگام فیلم‌برداری، خوشبختانه کیفیت خوب همچنان حفظ شده و هیچ افت فریمی را در هنگام گرفتن تصاویر خاطره انگیزه خود مشاهده نخواهید کرد، اما…! اما چی؟ وضوح تصویر به خاطر ابعاد خاص نمایشگر کمی متفاوت است، یعنی در حالت Full HD به جای وضوح 1080×1920 پیکسل، شاهد رقم 540×1920 پیکسل خواهید بود و به همین ترتیب در کیفیت HD نیز این مقوله تکرار خواهد شد. البته، بهتر است به شما دلداری بدهم که تفاوت آن قدری نیست که بخواهد سبب نگرانی و حتی غصه خوردن شما شود! کیفیت در کل بسیار خوب است (چرا نگفتم عالی؟! چون راست گفتم!) و شما را به هیچ عنوان نا امید نخواهد کرد.

سخن پایانی: زیبا زندگی کنید
شاید برخی با دیدن نام ال‌جی با خودشان بگویند: من از ال‌جی خوشم نمی‌آید! یا این برند اصلا گوشی ساز نیست! ولی به شما یک توصیه می‌کنیم، اگر از ظاهر و امکانات پرادا (حداقل بر روی کاغذ) خوشتان آمد، لحظه‌ای در داشتن آن تردید نکنید (به این می‌گویند تعریف زیر پوستی!). پرادا با تلفیق مناسبی از قدرت و طراحی، در کنار قیمت مناسب (با توجه به آنکه نام برند مشهوری چون پرادا بر روی آن است)، می‌تواند تبدیل به باهوش‌ترین وسیله دیجیتالی دنیای مد و فشن شود.

[box type=”info”][poll id=”9″][/box]

لبخند
طراحی فشن و شیک
نمایشگر با کیفیت و درخشان
کیفیت بالای دوربین

اشک
محل تعبیه بد برای کلید شاتر دوربین
عدم استفاده از نسخه ۴ اندروید به صورت پیش فرض

[box type=”info” bg=”25c71c#”]ابعاد: 127.5×69×8.5 میلی‌متر
وزن: 138 گرم
نمایشگر: 4.3 اینچ لمسی با وضوح تصویر 480×800 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 2.3
پردازنده: dual-core 1GHz TIOMAP 4430
دوربین: 8 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری HD  با سرعت 30 فریم بر ثانیه
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 1540 میلی‌آمپر[/box]

192 در مورد “فشن اما باهوش! (بررسی گوشی ال‌جی پرادا 3)”

  1. سلام ببخشید یه مشکل خیلی بزرگی برام پیش اومده تورو خدا کمکم کنید گوشیم دست بچه بود چندین بار رمزو اشتباهی زده الان کلا قفل شده چندبار روشن خاموش کردم فقط یه پیام ایمیل و رمزو میده که منم همون اول که گوشی رو گرفته بودم یه جی میل برای خودم تو گوشی درست کرده بودم که الان به طور کل نه یوزر نیم یادم مونده و نه پس وردی هرکاری میکنم فایده نداره تورو خدا بگین چکار باید بکنم؟؟؟خواهش میکنم سریع راهنماییم کنید

  2. سلام ،من یک ساله که پرادا دارم و خیل ازش راضیم،چون با توجه به اینکه یک برند معروف هست و امکانات خوبی داره یه گوشی شیک و خاصه و دست هر کسی نیست
    این مهمترین ویژگی پرادا هست

  3. واقعا از اطلاعاتی که دادین دستتون درد نکنه من الان حدود 1ماه این گوشیو دارم و همه بهم میگفتن که اشتباه بزرگی کردم ال جی خریدم ولی نوشته هایه شما منو خیلی امیدوار کرد!!! خــــــــــــــــــــــــــــــیلی ممنون!!!

  4. مهندس جان لطفا استفاده از مکالمه تصویری پرادا3 با رایتل رو که میگی مشکل داره رو پیگیری کن چطور قابل حل شدنه ؟؟؟متشکر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH