چرا ایرلندی‌ها اولین کشور اروپایی هستند که به قرنطینه بازگشتند؟!

ایرلند در نیمه‌شب سی‌ام مهرماه، بیشترین سطح محدودیت‌های خود را به عنوان بخشی از قرنطینه خانگی در برابر ویروس کرونا اعمال کرد، این اقدامات شش هفته طول خواهد کشید. در روزهای بعد، بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، از فرانسه گرفته تا آلمان، ولز و بلژیک نیز چنین کاری را انجام دادند. انگلیس نیز به زودی در این جریان قرار خواهد گرفت.

همانطوری که در بسیاری از کشورها مشاهده می‌شود، محدودیت‌های ایرلند به اندازه محدودیت‌های اعمال‌شده در اولین ماه‌های قرنطینه در اسفندماه شدید نیست، زیرا مدارس همچنان باز است و تعداد بیشتری از افراد می‌توانند در مراسمات تدفین و عروسی شرکت کنند.

پس چرا ایرلند چنین کاری انجام داده است؟ آیا اولین کشور اروپایی که وارد قرنطینه می‌شود، می‌تواند در موج دوم بیماری، این ویروس را کنترل کند؟

آمار مبتلایان ویروس کرونا در فصل بهار در مقابل پاییز

اگرچه شرایط کاملا جدی است، اما وضعیت ایرلند با شرایطی که در بهار تجربه کرده است، متفاوت است. آزمایش‌های بسیار بیشتری از جمله تست موارد مشکوک با طیف وسیع‌تری از علائم، آزمایش گرفتن از افراد بدون علامت و افراد حاضر در محل کارهای پرجمعیت و مراکز درمانی در حال انجام شدن است. مانند بسیاری از کشورها، اکنون موارد بیشتری از مبتلایان جوانان هستند.

در حال حاضر نمی‌توان آمار مبتلایان کنونی را با آمار اسفند و فروردین‌ماه (زمانی که ایرلند فقط افرادی را با چندین علائم آزمایش می‌کرد) مقایسه کرد. با این حال، کاملا واضح است که به محض اینکه پس از پایان اولین قرنطینه تعداد مبتلایان شروع به افزایش می‌کند، افراد بیشتری به سرعت در بیمارستان‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند؛ زیرا در این صورت افراد مسن بیشتری در معرض عفونت قرار می‌گیرند.

پس از اعمال محدودیت، میزان پذیرش در در بیمارستان‌ها و بخش مراقبت‌های ویژه در بالاترین میزان خود نسبت به اردیبهشت‌ماه بود. دوباره ویروس کرونا در خانه‌های سالمندان شیوع پیدا کرده است. اگرچه کاملا بعید بنظر می‌رسد اما این ویروس می‌تواند جوانان را نیز مبتلا کند.

اولین بار در اروپا

به بسیاری از دلایل مقایسه بین‌المللی آمار ویروس کرونا دشوار است. تفاوت در سیاست‌های آزمایش (که به سرعت تغییر می‌کند)، ظرفیت بیمارستان، تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه و وجود بیماری‌های زمینه‌ای، همه چالش‌هایی هستند که در مقایسه‌ها به وجود می‌آید. با این وجود، هنگامی که این محدودیت‌ها اعلام شد، سیاستمداران ایرلندی به دلیل اعمال این اقدامات در قرنطینه به «سختگیرترین کشور در اروپا» لقب گرفته و مورد انتقاد قرار گرفتند.

با این حال، هفته گذشته مایک رایان (Mike Ryan) از سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که کل قاره اروپا خیلی دیر به ویروس کرونا واکنش نشان داده است. او در این باره اینچنین اظهار نظر کرده است که:

هیچ شکی وجود ندارد که در حال حاضر اروپا کانون اصلی بیماری ویروس کرونا است. اکنون اروپا دیر به ویروس کرونا پاسخ داده است، بنابراین باید به سرعت از ویروس پیشی گرفته و اقدامات جامع‌تری انجام دهیم.

این دقیقا همان کاری است که ایرلند انجام می‌دهد و دیگران نیز از همان زمان آن را شروع کرده‌اند. فرانسه و آلمان نیز اکنون در چنین قرنطینه‌ای حضور دارند، زیرا موارد مبتلایان در این کشورها افزایش یافته است. نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون (Boris Johnson)، اعلام کرد که انگلیس در 15 آبان ماه (5 نوامبر) قرنطینه خواهد شد، در حالی که ولز از 28 مهرماه (19 اکتبر) قرنطینه خود را شروع کرده بود.

ایرلند شمالی نیز قرنطینه خود را از تاریخ 25 مهرماه (16 اکتبر) آغاز کرده است. با توجه به اینکه مرز بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی اکنون باز است، باید اقدامات محدود‌کننده‌ای به کار گرفته شود؛ زیرا شهرهای نزدیک مرز اخیرا به روش‌های مختلف از موج‌های عظیم ویروس کرونا آسیب زیادی دیده‌اند.

متفاوت بودن اقدامات احتیاطی ویروس کرونا مشکلاتی را در مرز ایرلند به وجود آورده است

آیا قرنطینه کارساز است؟

در ایرلند در پاسخ به ویروس کرونا چالش‌هایی وجود داشته است. افزایش تصاعدی موارد مبتلا به ویروس کرونا به این معنی است که افراد دیر به مراکز درمانی برای آزمایش مراجعه کرده‌اند. از 2000 نفر از موارد ابتلایان ویروس کرونا خواسته شده است تا به افراد و مخاطبان نزدیک هشدار دهند. اقدامات کافی برای ردیابی افراد در معرض خطر نیز به طور کامل وجود نداشته است.

در شرایطی که ابتلایان ویروس کرونا بسیار کم بود، آزمایشات بهبود یافته بود. اما وقتی تعداد آزمایشاتی که باید انجام می‌شد افزایش یافت، اوضاع به شکل بدی پیش رفت. به عنوان مثال در 19 مهرماه (10 اکتبر)، با افزایش 6 درصدی موارد با تست مثبت، برای هر تست مثبت 16 مورد وجود داشت که نتیجه منفی داشتند اما هنوز باید پردازش می‌شدند. آمار موارد مثبت اکنون به 4.8 درصد کاهش یافته است.

با این وجود، کارکنان آزمایشگاهی از شر ویروس کرونا در امان نیستند؛ همانطوری که می‌توان دید بعضی از این مراکز و یا آزمایشگاه‌های مرجع ویروس کرونا فقط با حضور چند کارمند به کار خود ادامه می‌دهند.

از زمان شروع همه‌گیری، بیماران نگران این بودند که پزشک عمومی در بیمارستان حضور نداشته باشد و تشخیص بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی به تعویق بیفتد. تأثیرگذاری این مسئله فقط پس از پایان همه‌گیری کاملا مشخص خواهد شد. بیمارستان‌ها باید بتوانند به جز درمان و تشخیص موارد کرونایی، همان کاری را که به طور معمول انجام می‌دادند، (تشخیص بیماری‌های دیگر) را دوباره شروع کنند. تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه (آی‌سی‌یو) اکنون برای بیماران دیگر مورد نیاز است.

موفقیت ایرلند در یهبود وضعیت خود در موج دوم ویروس کرونا به درست انجام دادن اقدامات احتیاطی بستگی دارد

امیدواریم در این دوره که ایرلند اقدامات محدودیتی زیادی اعمال کرده است، مانند شوک شدید اما کوتاهی عمل کند تا این کشور را به مسیر درست خود بازگرداند. مدت زمان شش هفته‌ای طراحی شده است تا برای دولت اطمینان حاصل شود که ایرلند می‌تواند ویروس را سرکوب کند و مدت زمان کمتر از این احتمالا کفایت نخواهد کرد. دوره نهفتگی ویروس کرونا به طور متوسط ​​پنج روز است اما ممکن است تا 14 روز نیز طول بکشد. برای اینکه مشخص شود در موارد ویروس کرونا افزایش یا کاهشی وجود داشته است باید دو هفته کامل سپری شود.

فقط گذر زمان به ما نشان خواهد داد که قرنطینه ایرلند چقدر موثر است. خوب بودن این نتایج به رعایت محدودیت‌ها توسط همه افراد بستگی دارد، که البته در موج دوم رعایت کردن آن توسط همه مردم کمی سخت به نظر می‌آید. اکنون خستگی و کسالتی بر اثر ویروس کرونا در افراد و مردم به وجود آمده است. اما نشانه‌های مثبتی نیز در این بین وجود دارد؛ ایرلند یکی از چهار کشور اروپایی است که میزان شیوع ویروس کرونا در هفت روز در مقایسه با هفته گذشته کاهش یافته است.

سیاستمداران، وزارت بهداشت و وزارت اجرایی خدمات بهداشتی درمانی باید طی هفته‌های آینده برنامه‌ریزی‌هایی برای بازگشایی جامعه پس از قرنطینه اعمال کنند. از این قرنطینه باید علاوه بر متوقف کردن آمار مبتلایان، از به کارگیری افراد بیشتر برای ردیابی ناقلان ویروس کرونا، کوتاه‌ کردن زمان ارائه نتایج آزمایش، پشتیبانی بیشتر از بخش بهداشت عمومی و همچنین بهبود ظرفیت بخش مراقبت‌های ویژه نیز استفاده کرد. در این بین نیز امیدواریم تا واکسن این ویروس به زودی ساخته شود.

اگر ایرلند این بار نیز موفق نشود تا اوضاع را درست پیش ببرد، احتمالا در اوایل سال 2021 میلادی با قرنطینه خانگی دیگری با محدودیت‌های مختلف روبرو خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH