نرخ تبادل داده در شبکه 6G نسبت به فناوری 5G حدودا 100 برابر سریع‌تر است!

در حال حاضر برخی مناطق ایالات‌متحده و بسیاری از کشورهای دیگر جهان تحت پوشش شبکه 5G قرار ندارند. ارتباط بی‌سیم نسل آینده به لطف تبادل داده‌ها با سرعت بالاتر و تاخیر کمتر نهایتا به پیدایش صنایع جدید و بهبود سطح کیفی زندگی انسان کمک خواهد کرد. اما بسیاری از شهروندان آمریکایی در سراسر این کشور کماکان از مزایای پوشش شبکه نسل 5 محروم هستند. اگرچه هر 3 شرکت مخابراتی بزرگ آمریکا کل گستره این کشور را تحت پوشش شبکه 5G قرار داده‌اند؛ اما این فرآیند با استفاده از سیگنال‌های باند فرکانسی پایین عملیاتی شده است. اگرچه این سیگنال‌ها قادر به پیمایش مسافتی طولانی هستند؛ اما سرعت تبادل داده توسط آن‌ها به‌ندرت از اتصال LTE پیشی می‌گیرد. بنابراین دسترسی به سرعت‌های بالاتر منوط به استفاده از سیگنال‌های موج میلی‌متری در باند فرکانسی میانی و بالا خواهد بود. لذا با بررسی نرخ توزیع ارتباطات پرسرعت 5G نهایتا می‌توان پی برد که این بازی هنوز در مراحل بسیار ابتدایی قرار دارد.

چین با پرتاب یک ماهواره جدید به فضا فرآیند تست فناوری 6G را آغاز کرد

رقابت برای دستیابی به ارتباطات بی‌سیم سریع‌تر صرفا با هدف افزایش سرعت دانلود بازی‌ها توسط کاربران اسمارت‌فونی ایجاد نشده است. در واقع دسترسی به ارتباطات بی‌سیم پرسرعت موجب بهبود امنیت و رفاه اقتصادی یک کشور خواهد شد. به همین دلیل انتشار خبر پیشگامی چین در زمینه توسعه و پیاده‌سازی شبکه بی‌سیم 6G برای برخی مقامات آمریکایی خرسندکننده نبوده است. بر اساس گزارش نشریه NY Post اخیرا ماهواره‌ای با نام “Star Era-12” به‌صورت کاملا بی‌سروصدا به فضا پرتاب شده است. در واقع فضا تنها مکانی است که امکان تست سیگنال‌های 6G با فرکانس‌های بسیار بالا را فراهم می‌کند.

تیاگاراجان نانداگوپال از بنیاد ملی علوم (NSF) در گفتگو با نشریه NY Post خاطرنشان کرد که باندهای فرکانس‌بالای مورد استفاده توسط ماهواره به سادگی در هوا محو می‌شوند. بر اساس برآوردهای وی این ماهواره قادر به دانلود داده‌ها با سرعتی بین 100 تا 500 گیگابیت برثانیه خواهد بود. چنین سرعتی برای یک کاربر موبایلی در مقایسه با شبکه 5G بالغ بر 100 برابر بیش‌تر است. این در حالیست که شبکه 5G نیز به نوبه خود تا حداکثر 100 برابر سریع‌تر از شبکه 4G عمل می‌کند. به‌عبارت دیگر اتصال 6G از سرعت بسیار بالایی برخوردار خواهد بود.

پروفسور توماسو ملودیا؛ سرپرست موسسه مربوط به اینترنت بی‌سیم اشیاء در دانشگاه Northeastern معتقد است که شبکه 6G به کاربران موبایلی امکان خواهد داد تا یک فیلم با رزولوشن بالا را ظرف مدت تنها 8 ثانیه دانلود نموده و قادر به دریافت 1500 عکس با وضوح بالا ظرف مدت کمتر از 1 دقیقه باشند. به گفته وی فناوری 6G کیفیت مراقبت‌های بهداشتی را نیز ارتقاء خواهد داد. این تکنولوژی به یک جراح ساکن شهر نیویورک امکان خواهد داد تا از راه دور به کنترل یک ربات جراح داخل اتاق عمل بیمارستانی در کالیفرنیا بپردازد.

به گفته پروفسور ملودیا برای پیوستن ایالات‌متحده به فضای رقابتی توسعه فناوری 6G هنوز خیلی دیر نشده است. تیاگاراجان نانداگوپال از بنیاد ملی علوم معتقد است که پیشتازی ظاهری چین در زمینه توسعه فناوری 6G نبایستی موجب وحشت یا عقب‌نشینی دولت آمریکا شود. پروفسور ملودیا کماکان بابت تمرکز ایالات‌متحده بر سایر فناوری‌ها و از بین رفتن تمرکز این کشور بر مقوله ارتباطات ابراز نگرانی نموده است. وی می‌گوید: “برداشت صادقانه من این است که دانشمندان آمریکایی با فناوری‌های دیگری نظیر هوش مصنوعی و پیشرفت‌های نرم‌افزاری نظیر محاسبات ابری بیش از اندازه هیجان‌زده شده‌اند. ما مقوله ارتباطات بی‌سیم را چندان جدی نگرفتیم و اکنون با شیوع فراگیر ویروس کرونا به وابستگی کل اقتصاد خود به تحقیقات ارتباطی پی برده‌ایم. ما نمی‌توانیم این موضوع را مسلم قلمداد نماییم؛ همان‌طور که چین نیز چنین رویکردی ندارد.”

به گفته Pano Yannakogeorgos؛ کارشناس جهانی موسسه NYU چین در زمینه فناوری 5G پیشتاز بوده و به‌دنبال تکرار این موفقیت در زمینه 6G است. اگرچه چین هنوز به‌عنوان برنده فناوری 5G شناخته نشده است؛ اما این کشور می‌تواند همان رویکرد خود در زمینه تکنولوژی 5G را ادامه دهد. به گفته وی چین به منظور راه‌اندازی شبکه 5G یک نقشه راه 5 ساله را تنظیم نمود و دنبال کردن برنامه مذکور به این کشور شرقی امکان داد تا به پادشاه دنیای ارتباطات 5G تبدیل شود. Yannakogeorgos به مقایسه صنعت ارتباطات از راه دور چین با پیشتازی بریتانیا در عرصه ارتباطات تلگرافی طی قرن 19 پرداخته است. همچنین وی ضمن گفتگو با نشریه NY Post اعلام کرد که کشورکنترل‌کننده شبکه در واقع کنترل جهان را در اختیار دارد.

Yannakogeorgos نگران است که پیشتازی اولیه چین در عرصه ارتباطات 6G کشورهای اروپایی و ایالات‌متحده را به سمت ایجاد استانداردهای 6G اختصاصی خود سوق خواهد داد. وی با یادآوری نخستین روزهای توسعه فناوری 3G خاطرنشان می‌کند که تفاوت استانداردهای مورد استفاده در ایالات‌متحده و سایر مناطق مانع از عملکرد گوشی‌های آمریکایی در سایر کشورها و بالعکس می‌شد.

تا زمان انتشار اخبار پیرامون اتصال 5G هنوز سالیان زیادی زمان باقی‌مانده است؛ اما این موضوع بدان معنا نیست که ایالات‌متحده و سایر کشورها نبایستی فعالیت زمینی برای آینده را آغاز نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH