آیا گوشی‌های 5G ارزش خرید دارند؟

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که گوشی های 5G ارزش خرید دارند و باید به سراغ این مدل‌ها برویم یا خیر؟

اگر برای خرید گوشی موبایل، مدل‌های مختلف را مورد بررسی قرار دهید، با انواع متنوعی از گوشی‌ها بر اساس توانایی سخت افزاری، قیمت، کیفیت ساخت و بدنه و غیره آشنا خواهید شد. اما در کنار تمامی این مدل‌ها، گوشی‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که با عنوان 5G شناخته می‌شوند.

گوشی‌های 5G عضو جدید بازار هستند که حدود سه سال از عرضه آن‌ها می‌گذرد، تقریبا عمر عرضه گوشی‌های 5G و گوشی‌های تاشو یکسان است اما برخلاف گوشی‌های تاشو که تاکنون به صورت پرچمدار و با برچسب قیمتی قابل توجهی به بازار عرضه شده‌اند، گوشی‌های 5G بعد از زمان کوتاهی راه خود را به بازار میان‌رده باز کردند و ما شاهد حضور گوشی‌های 5G در بازه‌های قیمتی مختلفی هستیم.

در حال حاضر گوشی‌های 5G از حدود قیمت 5 میلیون تومان آغاز می‌شوند و تا گوشی‌های پرچمدار چند ده میلیون تومانی، مدل‌های مختلف با فناوری 5G در بازار وجود دارد. بنابراین اگر قصد خرید یک گوشی پایین‌رده و اقتصادی دارید، نمی‌توانید به سراغ مدل‌های 5G بروید. اما در میان مدل‌های میان‌رده و بالارده پرفروش، مدل‌های 5G متعددی عرضه شده که خریداران موقع انتخاب میان آن‌ها و مدل‌های 4G دچار تردید می‌شوند.

حتی برخی مدل‌‌ها مانند گلکسی A22 و A32 در دو نسخه 4G و 5G به بازار آمده‌اند که همین مورد توجه خریداران را به سمت مدل 5G جلب کرده و این مدل‌ها را به گزینه‌های خرید خود اضافه کرده‌اند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: معرفی بهترین گوشی‌های 5G بازار

اما سوالی که این میان به وجود می‌آید آن است که آیا خرید گوشی‌های 5G کار درستی است یا خیر؟ آیا برای خرید یک تلفن هوشمند جدید باید مدل‌های 5G را نیز در نظر بگیریم؟ آیا در حال حاضر به خرید یک مدل 5G نیاز داریم؟ با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا بررسی کنیم که چه گوشی‌های 5G را باید بخریم و کدام مدل‌های5G  ارزش خرید ندارند؟

گوشی‌های 5G چه ویژگی خاصی دارند؟

تمام مدل‌های 5G دارای یک مودم داخلی درون تراشه پردازنده هستند که امکان اتصال این گوشی‌ها به فناوری نسل پنجم ارتباطات را ممکن می‌سازد. درواقع گوشی‌های 5G قابلیت خاصی به جز اتصال 5G ندارند.

اما سیاست شرکت‌های تولید کننده تلفن همراه مانند سامسونگ، شیائومی و هواوی به این شکل است که گوشی‌های 5G را با پردازنده‌ای قدرتمندتر نسبت به مدل‌های عادی روانه بازار کنند. یعنی در میان دو گوشی با یک برچسب قیمتی، گوشی 5G معمولا پردازنده بهتری دارند.

آیا به فناوری 5G نیاز داریم؟

بله ما به فناوری 5G نیاز داریم اما نه در حال حاضر، متاسفانه سرعت رشد و توسعه نسل پنجم ارتباطات در کشور ما نسبت به دیگر کشورهای جهان بسیار پایین‌تر است، به عنوان مثال تقریبا کل آمریکا و بخش‌های اعظمی از اروپا تحت پوشش ارتباط 5G اپراتورهای مختلف قرار دارند اما این اتفاق در ایران رخ نداده است.

گلکسی A52s 5G

در حال حاضر تنها چند سایت اینترنتی 5G در بخش‌هایی از پایتخت و چند شهر دیگر مانند مشهد و شیراز راه‌اندازی شده که با وجود گوشی 5G و سیمکارت 5G می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. البته برای استفاده از این سایت‌ها باید در محل نصب آنتن 5G آن‌ها حاضر شوید، به این ترتیب تنها چند نقطه کوچک در تهران و دیگر شهرها تحت پوشش 5G است و عملا نمی‌توان از این فناوری به‌صورت روزانه و تجاری استفاده کرد.

به این ترتیب هرچند ما برای رشد و توسعه ارتباطات شهری و استفاده‌های شخصی و تجاری به 5G نیاز داریم اما فعلا این فناوری در دسترس ما نیست و امکان استفاده از آن را نداریم.

خرید گوشی 5G

با توجه به سرعت پایین توسعه آنتن‌های مخابراتی 5G در ایران و وجود مشکلات متعدد مالی و دیگر چالش‌های بزرگ مانند تصمیم شرکت MTN برای خروج از بازار ایران، حداقل تا چند سال آینده که پوشش شبکه 5G در شهرها و جاده‌‌های بین شهری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند، نمی‌توان از این فناوری به خوبی و در هر نقطه‌ای از کشور استفاده است.

با این وجود برتری خاص گوشی‌های 5G دارا بودن مودم 5G درون تراشه پردازنده آن‌هاست که فعلا برای مردم ایران کارایی ندارد، به این ترتیب نمی‌توان از این برتری استفاده کرد و در واقع قابلیت شاخص این گوشی‌ها برای ما قابل استفاده نیست.

به این ترتیب خرید گوشی 5G برای ما توجیه دارد؟

کدام گوشی‌های 5G را بخریم و کدام را نخریم؟

گوشی‌های 5G موجود در بازار در سه دسته جای می‌گیرند. در این بین برخی از مدل‌های 5G به دلیل نوع سیاست شرکت سازنده آن ارزش خرید بالایی دارند، ولی برخی از این مدل‌های نیز برای خرید پیشنهاد نمی‌شوند، اما چرا؟

دسته اول: میان‌رده‌های 5G که نباید بخرید

همانطور که گفتیم در مدل‌های میان‌رده 5G، از پردازنده‌های قدرتمندتری نسبت به مدل‌های همرده استفاده شده و مودم داخلی 5G نیز درون تراشه پردازنده آن‌ها قرار دارد. به این ترتیب هزینه تامین پردازنده در میان‌رده‌های 5G بیشتر از مدل‌های همرده 4G آن‌هاست.

گلکسی A22

به همین دلیل است که گوشی‌های 5G معمولا گران‌تر از دیگر مدل همرده‌شان هستند، به عنوان مثال A22 5G از مدل 4G و همچنین A32 5G از A32 معمولی گرانتر هستند.

این مطلب را نیز مطالعه کنید: نقد و بررسی سامسونگ گلکسی A32: آقای سینوسی!

اما مساله مالی به این جا ختم نمی‌شود، با وجود آنکه گوشی‌های 5G گران‌تر هستند، اما باز هم شرکت‌های تولید کننده از برخی قابلیت‌های این مدل‌ها می‌کاهند تا قیمت‌ آن‌ها پایین‌تر بیایند. به عنوان مثال به جدول زیر نگاه کنید، هر دو مدل گلکسی A22 5G و A32 5G از مدل‌های معمولی خود، نمایشگر ضعیف‌تری دارند، همچنین تعداد دوربین اصلی آن‌ها کمتر است و دوربین سلفی ضعیف‌تری نیز برای آن‌ها انتخاب شده است.

نام
گلکسی A32 5G
گلکسی A32 4G
گلکسی A22 5G
گلکسی A22 4G
نمایشگر
 6.5 اینچ – تی‌اف‌تی
 6.4 اینچ – سوپرامولد 90 هرتز
 6.6 اینچ – تی‌اف‌تی 90 هرتز
 6.4 اینچ – سوپرامولد 90 هرتز
پردازنده
دیمنسیتی 720
مدیاتک هلیو G80
مدیاتک دیمنسیتی 700
مدیاتک هلیو G80
دوربین اصلی
48+8+5+2 مگاپیکسل
64+8+5+5 مگاپیکسل
48+5+2 مگاپیکسل
48+8+2+2 مگاپیکسل
دوربین سلفی
13 مگاپیکسل
20 مگاپیکسل
8 مگاپیکسل
13 مگاپیکسل
باتری
5 هزار میلی‌آمپرساعت
5 هزار میلی‌آمپرساعت
5 هزار میلی‌آمپرساعت
5 هزار میلی‌آمپرساعت

همچنین مدل پوکو M3 Pro 5G با وجود آنکه امکانات خوبی دارد اما گوشی‌های بهتری در این رده قیمتی قابل خریداری هستند، گوشی‌هایی که کیفیت ساخت و دوربین‌ بهتری دارند و به این ترتیب ارزش خرید این مدل نیز کاهش پیدا می‌کند.

حال این انتخاب شماست، اگر تنها قدرت پردازنده بیشتر را به از دست دادن نمایشگر، تعداد و کیفیت دوربین گوشی ترجیح می‌دهید می‌توانید این مدل‌ها را خریداری کنید اما با توجه به امکانات کلی گوشی‌های میان رده 5G، آن دسته از مدل‌هایی که هم قیمت بالایی دارند و هم امکاناتشان به پای رقبایشان نمی‌رسد، ارزش خرید ندارند.

دسته دوم: میان‌رده‌های 5G که باید بخرید

اما به جز مدل‌های معرفی شده، دیگر مدل‌های میان‌رده و بالارده ساخت سامسونگ و دیگر شرکت‌ها مانند شیائومی، کیفیت ساخت بسیار بالایی دارند و می‌توان آن‌ها را برای خرید پیشنهاد کرد.

نکته اساسی در مورد گوشی‌های 5G آن است که صرفا برای اتصال به اینترنت نسل پنجم نباید این مدل‌ها را خریداری کنید، زیرا پوشش 5G در ایران نزدیک به صفر است و این آپشن دستگاه برای شما کارایی ندارد، اما اگر دیگر ویژگی‌ها و امکانات گوشی‌ها با قیمت تلفن همراه متناسب بودند، خرید آن‌ها پیشنهاد می‌شود، زیرا از نظر پردازشی قدرت مناسبی دارند و این نکته برای خریداران مهم است.

خرید گوشی 5G

به عنوان مثال گوشی ردمی نوت  9T 5G امکانات بسیار خوبی در رده خود دارد، پردازنده قدرتمند دیمنسیتی با نمایشگر خوب و دوربین‌ها کارآمد، از جمله ویژگی‌های این گوشی هستند که ارزش خرید آن را بالا می‌برد.

همچنین مدل‌هایی همچون Mi 11 Lite 5G، پوکو F3، گلکسی M52 5G، A52S 5G ویا گلکسی S20 و S21 FE همگی به فناوری 5G مجهز هستند و درواقع افزوده شدن این فناوری موجب نشده تا از کیفیت دیگر بخش‌های گوشی زده شود، به همین دلیل این مدل‌‌ها هم به 5G مجهز هستند و هم قدرت و کیفیت بالایی دارند که می‌توان آن‌ها را به عنوان گزینه خرید در نظر گرفت.

حتی در مدل‌های بالارده بر خلاف دسته قبلی، برخی مدل‌ها دارای دو نسخه  4G و 5G هستند که نسخه 5G ارزش خرید بیشتری دارد. به عنوان مثال در مقایسه دو مدل S20 FE و S20 FE 5G ویا Mi 11 Lite و Mi 11 Lite 5G دو مدل دارای فناوری 5G با وجود اختلاف قیمت اندک، مشخصات بهتری را ارائه می‌دهد و خرید آن‌ها پیشنهاد می‌شود.

دسته سوم: گوشی‌های پرچمدار

در دسته گوشی‌های پرچمدار جدید دیگر حق انتخاب برای خرید مدل معمولی و 5G ندارید، پرچمداران همگی به فناوری 5G مجهز شده‌اند. اما پرچمدارن قدیمی‌تر مانند سری S20 و یا نوت 20 سامسونگ که با قیمت ارزان‌تری نسبت به پرچمداران جدید در بازار به فروش می‌رسند در دو مدل معمولی و 5G به بازار آمده‌اند و ممکن است خریداران، بین خرید دو نسخه 4G و 5G نتوانند انتخاب درستی داشته باشند.

واقعیت آن است که دو مدل 4G و 5G از پرچمداران سامسونگ، حال چه در خانواده سری گلکسی S یا سری گلکسی نوت، به جز یک مورد هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و آن مورد نوع پردازنده است، مدل‌های 4G این پرچمداران به پردازنده سری اگزینوس و پرچمداران 5G به پردازنده سری اسنپدراگون مجهز شده‌اند.

تجربه ثابت کرده که قدرت و پایداری پردازنده‌های اسنپدراگون بیشتر است و پرچمداران مجهز به اسنپدراگون امتیاز بهتری نسبت به برادران 4G خود گرفته‌اند، اما این مدل‌ها قیمت بیشتری نیز دارند.

خرید گوشی 5G

در حالت کلی پردازنده اگزینوس پرچمداران قدیمی مانند S20 آنقدر قدرت دارد که بتواند تا چند سال آینده پاسخگوی تمامی نیاز‌های شما باشد و لازم نیست هزینه بیشتری برای خرید نسخه اسنپدراگون با مودم 5G پرداخت کنید. اما اگر به دنبال مدل قدرتمندتر هستید، نسخه 5G مناسب شماست، ضمن اینکه طول عمر مدل‌های پرچمدار بیشتر است و می‌توانید امیدوار باشید تا 2 یا 3 سال دیگر، پوشش منطقه‌ای 5G در کشور گسترش پیدا کند و در آن زمان شما می‌توانید از اتصال 5G گوشی خود استفاده کنید.

نظر نهایی…

به طور کلی اگر بخواهیم در یک جمله بگوییم که آیا خرید گوشی‌های 5G ارزش دارد یا خیر باید بگوییم که خود فناوری 5G در این مدل‌ها هیچ کاربری ندارد، به این ترتیب شما فناوری 5G را به طور کامل در نظر نگیرید و در رده قیمتی که قصد خرید گوشی دارید، مدلی را خریداری کنید که قدرت پردازشی بالا، دوربین با کیفیت، نمایشگر عالی و باتری با ظرفیت مناسب داشته باشد، حال برخی از این مدل‌ها به 5G نیز مجهز هستند.

به این ترتیب صرف خرید یک گوشی برای داشتن فناوری 5G کار عاقلانه‌ای نیست و هنوز زمان زیادی تا فراگیر شدن 5G در کشور باقی مانده به این ترتیب همانند گذشته تمامی مدل‌های بازار را از نظر قدرت و کیفیت مقایسه کنید و مدل ارزشمندتر را بخرید.

 

 

4 در مورد “آیا گوشی‌های 5G ارزش خرید دارند؟”

  1. من A32 4G با صفحه نمایش سوپرامولد SAMSUNG را بیشتر ترجیح می دهم .
    موبایل با صفحه نمایش TFT ارزش خرید ندارد ، هر چند 5G داخلش باشد .
    رنگها را خوب و با کیفیت نشان نمی دهد .
    ولی 5G با صفحه نمایش سوپرامولد ، ترکیب با ارزش و بسیار خوبی است که فعلا SAMSUNG در میان رده ها نزده .

  2. دونالد ترامپ

    آقای صانعی اگه ممکنه قبل از ارسال مطالب یک بار متن رو بخوند که چنین اشکالاتی به وجود نیاد:

    “تا قیمت‌ها آن‌ها پایین‌تر بیایند”
    “گوشی‌هایی که کیفیت ساخت و دوربین‌ها بهتری دارند”

    1. سعید صانعی

      گاها این ایرادات ریز در ده‌ها مقاله‌ای که روزانه در سایت منتشر میشه، به وجود میاد و بخشی از کار هست
      در تمام سایت‌‌ها و جراید هم دیده میشه
      شما بهتره بیشتر به محتوای مقاله دقت کنید

      2
      4
  3. فایو جی گوشی های سامسونگ و اپل به علت تحریم ها در ایران فعال نمی شوند.س بیخود پول خودتون رو هدر ندید.

    5
    7

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH