سرمایه‌گذاری 116 میلیارد دلاری سامسونگ برای رقابت با TSMC در بازار جهانی تراشه

کمپانی سامسونگ در تدارک تنظیم یک برنامه بلندمدت با سرمایه‌گذاری 116 میلیارد دلاری جهت پیشی گرفتن از شرکت تایوانی TSMC است. گزارش منتشر شده توسط نشریه بلومبرگ ادعا می‌کند که سامسونگ در تلاش برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری تا سال 2022 است.

بر اساس این گزارش (به نقل از وبسایت SamMobile) و به گفته یکی از مدیران ارشد واحد صنایع ریخته‌گری سامسونگ این شرکت به‌دنبال تولید انبوه تراشه‌های 3 نانومتری تا سال 2022 است. بر اساس اعلام پارک جائه هونگ؛ معاون ارشد اجرایی در واحد طراحی ریخته‌گری در حال حاضر کمپانی با همکاری شرکای خود مشغول توسعه ابزارهای طراحی اولیه است. با توجه به وضعیت رقیب سرسخت سامسونگ یعنی TSMC نیز انتظار می‌رود که کمپانی تایوانی تا 6 ماهه دوم سال 2022 برای تولید تراشه‌های 3 نانومتری مهیا شود. از این‌رو 2 کمپانی احتمالا نبرد شانه به شانه‌ای را پیش رو خواهند داشت.

با این‌حال سامسونگ قصد دارد تا با استفاده از فناوری (GAA (Gate-All-Around پیش از TSMC تولید تراشه‌های 3 نانومتری را آغاز نماید. کمپانی TSMC پیش از به‌کارگیری فناوری GAA در فرآیند 2 نانومتری کماکان به استفاده از فرآیند FinFET ادامه خواهد داد. این تکنولوژی موجب کاهش میزان توان مصرفی، تنظیم شدت جریان و مدیریت مطلوب کلیه قسمت‌های تراشه خواهد شد. با این اوصاف کارشناسان تصور می‌کنند که سامسونگ بایستی به میزان خاصی از آمادگی دست پیدا کند. این آمادگی می‌تواند از طریق انجام موفقیت‌آمیز تست‌های عملکردی در مراحل اولیه کسب شود. از این رو غول کره‌ای در معرض خطر کاهش حجم سرمایه‌‌‌های خود قرار دارد.

سامسونگ علیرغم برخورداری از کسب‌وکار موفق در زمینه تولید نمایشگر و تراشه‌های حافظه از بازار صنعت تولید نیمه‌هادی و تراشه‌های منطقی هیچ سهمی ندارد. بر اساس گزارشات وبسایت TrendForce کمپانی کره‌ای در سال گذشته تنها 18 درصد از قراردادهای این حوزه را به خود اختصاص داده است؛ در حالی‌که TSMC در بیش از 50 درصد قراردادهای صنعتی مشارکت داشته است. واحد تولید نیمه‌هادی سامسونگ به منظور تغییر شرایط حاکم اقدام به سرمایه‌گذاری 26 میلیارد دلاری طی سال جاری نمود. این در حالیست که رقم سرمایه‌گذاری شده توسط TSMC معادل با 17 میلیارد دلار بود.
علاوه بر این گزارش می‌افزاید که لی جائه یونگ؛ ریاست سامسونگ با هدف گفتگو جهت تامین ماشین‌آلات EUV با مقامات شرکت ASML Holdings در کشور هلند دیدار نموده است. جهت اطلاع افراد ناآگاه بایستی خاطرنشان کرد که ASML یکی از کمپانی‌های پیشتاز در زمینه تولید تجهیزات ساخت تراشه در جهان است. در حال حاضر کمپانی‌های سامسونگ و TSMC خطوط تولید مبتنی بر فرآیند EUV را افتتاح نموده‌اند؛ چرا که اینتل نیز اخیرا اعلام کرد که برای برون‌سپاری تراشه‌های خود آمادگی دارد. لذا تحلیل‌گران احساس می‌کنند که تفاوت میان 2 تولیدکننده در تکنیک‌هایی نظیر ساخت پیشرفته و بهره‌وری توان نهفته است.

اگرچه TSMC سفارشات قابل‌توجهی را از غول‌های دنیای فناوری نظیر اپل دریافت نموده است؛ اما کمپانی‌هایی مانند انویدیا، IBM Corp و کوالکام نیز به سراغ سامسونگ رفته‌اند. این پدیده نشانه خوبی برای غول کره‌ای است. به‌ هرحال سامسونگ کارخانه اختصاصی EUV خود را در شهر Hwaseong تاسیس نموده و کارخانه دیگر در شهر Pyeongtaek نیز تا 6 ماهه دوم سال 2021 آماده بهره‌برداری خواهد بود. با این وجود چنان‌چه سامسونگ در این ماموریت موفق به سبقت گرفتن از کوالکام شود؛ در این‌صورت می‌تواند نظر مشتریان بزرگی نظیر اپل و AMD را به سوی خود جلب نماید؛ شرکت‌هایی که تاکنون جزو مشتریان TSMC قلمداد می‌شدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH