آینده صفحه نمایش گوشی‌های همراه چه خواهد بود؟

معرفی گوشی کانسپت رول‌شونده اوپو باعث شد تا به بررسی آینده صفحه نمایش گوشی های همراه بپردازیم و ببینیم بالاخره صفحه نمایش تاشو روی کار می‌آید یا نمونه‌های رول شونده؟! صفحه‌نمایش گوشی‌های همراه طی این دو سه سال تغییرات زیادی به خودش دیده؛ از صفحه‌نمایش دارای ناچ و بریدگی و حسگر اولتراسونیک زیر صفحه‌نمایش گرفته تا همین اواخر که گوشی‌های تاشونده با قیمت‌های سرسام‌آور مشتریان خاص و متمول را هیجان‌زده می‌کنند.

مدتی است که شایعاتی مبنی بر تولید دوربین سلفی زیرنمایشگر شنیده می‌شود و اوپو نیز در کانسپت خود از این فناوری استفاده کرده است؛ اما آینده صفحه نمایش گوشی چه خواهد بود؟ آیا نسل بعدی صفحه نمایش، گوشی رول‌شونده است؟ در این مطلب به این سوالات پاسخ خواهیم داد. با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

دوران صفحه نمایش تاشو هنوز تمام نشده

صفحه نمایش تاشو هنوز به پایان راه خودش نرسیده و شرکت‌هایی مانند هواوی، سامسونگ و موتورولا که اول صف این مدل گوشی‌ها قرار دارند در حال تدارک نسل‌های دوم و سوم و رفع ایرادات گوشی‌های تاشونده خود هستند؛ علاوه بر آن برخی شرکت‌ها مانند اپل روی تولید گوشی‌های تاشو کار می‌کنند. در ادامه برخی از آن‌ها را باهم مرور می‌کنیم:

آیفون تاشونده طراحی شده توسط یک هوادار

اپل: به گزارش نشریه China’s United Daily News اپل در حال آزمایش آیفون‌های تاشونده‌ای است که پنل‌های آن‌ها را سامسونگ و بلبرینگ‌های دیگر تامین‌کنندگان آماده می‌کنند. اسمبل کردن گوشی‌ها را نیز شریک قدیمی‌اش یعنی فاکسکان بر عهده خواهد گرفت. البته کاملا مشخص است که آیفون تاشو قطعا برای نسل آینده یعنی آیفون ۱۳ آماده نخواهد شد. بنا به گزارش فوق این محصول سپتامبر ۲۰۲۲ احتمالا به نمایش در خواهد آمد؛ البته اگر به هر دلیلی پروژه موفقت‌آمیز نباشد، به تعویق خواهد افتاد.

ال‌جی: دو سال است شایعه شده که ال‌جی روی گوشی تاشو کار می‌کند و این شرکت در نتایج مالی اخیر خود «گوشی‌های هوشمند با فرم فکتور جدید» را ذکر کرده و پتنت یک گوشی تاشو را هم ثبت کرده است. همچنین ال‌جی یک تلویزیون هوشمند هم ساخته و بنابراین تکنولوژی ساخت گوشی تاشو را دارد. هرچند هنوز هیچ‌چیز مشخص نیست؛ اما به نظر می‌رسد که این شرکت گوشی تاشو تولید خواهد کرد، فقط زمان آن مشخص نیست و انگار برای عرضه کردنش هم عجله‌ای ندارد.

TCL: شاید شنیدن اسم TCL در صنعت گوشی همراه کمی غریب باشد؛ اما این شرکت هم کانسپتی از یک گوشی با صفحه نمایش تاشو را در نمایشگاه MWC 2019 معرفی کرده است. این گوشی نمایشگری ۷.۲ اینچی و دوربینی چهارگانه دارد؛ اما مشخص نیست که نسخه تولیدی هم همین مشخصات را داشته باشد.

سونی: سونی که در بازار گوشی در سال‌های اخیر تقریبا به حاشیه رفته هم در حال کار روی گوشی تاشو است. این شرکت که همیشه گوشی‌های با صفحه نمایش فوق‌العاده می‌سازد که از تکنولوژی‌ تلویزیون‌های براویا استفاده می‌کند، طی چند سال اخیر به دلیل عدم نوآوری در گوشی‌هایش فروش خوبی نداشته؛ اما به نظر می‌رسد که با ورود به دنیای گوشی‌های تاشو سعی دارد تا خود را کمی جلو بیاندازد. البته تنها شاهد ما برای گوشی تاشو سونی، پتنتی است که صفحه نمایش آن هم تاشونده است و هم رول‌شونده. درست است که پتنت‌ها ممکن است هیچوقت تولید نشوند؛ اما وقتی اکثر شرکت‌ها به فکر تولید تاشو هستند چرا سونی نباشد؟

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه

رویال فلکس‌پای و فلکس‌پای ۲: اولین گوشی با صفحه نمایش تاشو شرکت «رویال» قطعا «فلکس‌پای» (FlexPai) خواهد بود که البته به صورت گسترده بیرون از چین به فروش نمی‌رسد و اگر فروخته شود هم قیمت پایینی نخواهد داشت. ویدئوهایی که از این گوشی دیدم، خیلی کند بود و واقعا بزرگ بود و به نظرم شرکت آن را ساخته تا فقط نشان دهد که می‌‌تواند گوشی تاشو بسازد. در همین بین شرکت «رویال» اطلاعاتی در مورد نسخه دوم گوشی فلکس‌پای را ارائه کرده و گفته که این گوشی از یک صفحه نمایش ۷.۸ اینچی و پردازنده کوالکام اسنپدراگون ۸۶۵ بهره خواهد برد.

شیائومی: گوشی تاشو شیائومی تاکنون در چندین ویدئوی تبلیغاتی دیده شده است. تمامی این تیزرها گوشی تاشویی با دو لولا را نشان می‌دهد. البته باید بگویم که این گوشی فقط در حد کانسپت است و زمانی برای ارائه آن تعیین نشده است. لین بین، هم‌بنیان‌گذار شیائومی در شبکه‌های اجتماعی پستی منتشر کرده و عنوان کرده که «گوشی تاشو شیائومی در راه است؛ اگر از آن خوشتان می‌آید در آینده آن را به تولید انبوه خواهیم رساند.» البته این گوشی تنها نمونه با صفحه نمایش تاشو شیائومی نیست و این شرکت پتنتی ثبت کرده که به گلکسی زد فلیپ و موتورولا ریزر شباهت دارد.

گوگل: گوگل هم تایید کرده که روی گوشی‌های دارای صفحه نمایش تاشو تحقیق می‌کند و چندین پتنت هم برای این نوع گوشی‌ها ثبت کرده است. به نظر می‌رسد که راه زیادی تا تولید گوشی تاشو گوگل مانده؛ اما یکی از پتنت‌ها نشان می‌دهد که گوشی در صورت عدم استفاده خودبه‌خود جمع می‌شود و از سه صفحه نمایش تاشونده تشکیل شده که هنگام جمع شدن روی هم قرار می‌گیرند.

نوکیا: شایعه شده که HMD Gllobal هم روی یک گوشی با صفحه نمایش تاشو کار می‌کند. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد این گوشی منتشر نشده؛ اما منبع این خبر ادعا می‌کند که گوشی مذکور اواخر سال ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ معرفی می‌شود. فعلا که خبری از گوشی تاشو نوکیا نیست؛ اما به هرحال امیدواریم که به‌زودی اطلاعات بیشتری از آن به بیرون درز کند.

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه

اوپو: اوپو گوشی تاشوی کانسپتی معرفی کرده که شباهت زیادی به هواوی میت ایکس دارد و می‌توانید آن را در عکس ببینید. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد این گوشی و تاریخ عرضه آن مشخص نشده و شرکت گفته که صبر می‌کند تا واکنش خریداران به گوشی‌های تاشو را بسنجد و سپس آن را به تولید انبوه برساند.

ZTE: شرکت چینی ZTE در تولد گوشی‌های تاشو پا را یک‌قدم فراتر گذاشته و گوشی با نام «نوبیا آلفا» معرفی کرده یک صفحه نمایش ۴ اینچی دارد و مانند ساعت دور دست شما بسته می‌شود. این گوشی (یا ساعت) در بیشتر بازارها در دسترس است و به قیمت ۴۴۹ دلار به فروش می‌رسد. ZTE به این دستگاه تاشو بسنده نکرده و پتنت یک دستگاه تاشو دیگر را هم به ثبت رسانده است. بنابراین اگر علاقه ندارید که گوشی‌تان را به مچ دست‌تان ببندید، دیر یا زود گزینه دیگری از این شرکت برای شما آماده خواهد شد.

انرجایزر: قطعا انتظار نداریم که انرجایزر به همین زودی‌ها گوشی با صفحه نمایش تاشو عرضه کند؛ اما این شرکت توانسته نمونه اولیه‌ای از گوشی تاشو خود را بسازد. این گوشی که در نمایشگاه MWC 2019 پشت شیشه به نمایش گذاشته شد «پاور مکس 8110S» نام دارد و وقتی تا می‌شود اندازه یک گوشی همراه و وقتی باز می‌شود مانند یک تبلت خواهد بود.

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه

ویوو: ویوو زیربرندی به نام IQOO معرفی کرده تا برای بازار تاشونده‌ها گوشی تولید کند. هنوز برای ارائه نسخه واقعی زود است؛ اما چندین رندر از این گوشی در فضای مجازی منتشر شده است.

صفحه نمایش تاشو یا رول شونده؟



راستش را بخواهم بگویم فعلا بعید می‌دانم تا دوران گوشی‌های تاشو تمام شده باشد. یعنی اگر حتی همه شرکت‌هایی که بالا گفتم هم گوشی تاشو نسازند ،حداقل می‌توان گفت ۷ یا ۸ گوشی تاشو هنوز به بازار عرضه نشده‌اند. تازه اگر نخواهند راه سامسونگ، هواوی و موتورولا را ادامه دهند و نسل‌های بعدی گوشی تاشو خودشان را به بازار عرضه کنند که بعید به نظر می‌رسد. اما اگر روزی به پایان عمر گوشی‌های تاشو برسیم چه؟

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه چه خواهد بود؟

چند وقت پیش عکسی در توییتر منتشر شد که سروصدای زیادی به پا کرد. در این تصویر «لی جائه یونگ»، رئیس هیئت مدیره سامسونگ یک گوشی با ظاهر عجیب در دست دارد. چند روز بعد اوپو در رویداد Inno Dar 2020 گوشی با فرم صفحه نمایش جدیدی معرفی کرد که به گفته افشاکننده معروف Ice universe همان گوشی است که یونگ در دست داشت. فرم OPPO X 2021 آنطور که در تصاویر و تیزرها مشخص است به صورت رول‌شونده بوده و در وضعیت عادی کاملا شبیه یک گوشی معمولی است.

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه چه خواهد بود؟

توضیح عملکرد این گوشی کانسپت کمی دشوار است؛ اما همان دیدن آن هم می‌تواند همه‌چیز را منتقل کند. به نظر می‌رسد این نوع از صفحه نمایش گوشی دقیقا همان چیزی است که در آینده به آن احتیاج داریم. این فرم از اندازه معقول و از نظر عملکرد قطعا کارامد است و در صورت لزوم می‌تواند فرم خود را تغییر دهد و بیشتر نیازهای کاری و روزمره کاربر را تامین کند.

همانطور که در ویدئو بالا می‌بینید، هنگامی که سمت چپ صفحه نمایش را لمس کنید، نمایشگر شروع به باز شدن می‌کند و از ۶.۷ اینچ به ۷.۴ اینچ می‌رسد. این فرم صفحه نمایش دیگر اشکالات نمایشگرهای تاشونده مانند چین و چروک را به طور کامل حذف می‌کند. رابط کاربری کاملا به طور خودکار هنگام باز و بسته شدن دستگاه آداپته می‌شود. با این دستگاه می‌توانیم هم گوشی و هم یک تبلت داشته باشیم؛ بدون اینکه نگران چین و چروک روی صفحه نمایش و اندازه بزرگ گوشی پس از بسته شدن باشیم.

دیگر گوشی‌های رول‌شونده

شرکت TCL از اوایل امسال در رابطه با فرم جدیدی که برای صفحه نمایش گوشی‌ها در نظر گرفته حرف‌هایی زده و تقریبا یک ماه در رویدادی آن را به نمایش گذاشت. همانطور که در ویدئوی زیر می‌بینید فرم صفحه نمایش کاملا رول‌شونده است. طبق گفته GizChina این صفحه نمایش می‌تواند ۲۰۰ هزار بار باز و بسته شود. یکی از نمونه‌های اولیه صفحه نمایشی ۴.۶ اینچی است که بدون اضافه شدن قطر دستگاه تا ۶.۷ اینچ بزرگ می‌شود.

علاوه بر TCL، ال‌جی نیز پروژه‌ای برای تولید گوشی رول‌شونده به نام «Project B» دارد که آنطور که پیش‌بینی می‌شود قرار است ۲۰۲۱ معرفی شود. رندری که منتشر شده نشان می‌دهد که صفحه نمایش گوشی می‌تواند از هر دو سمت کِش بیاید! رندر منتشر شده بر مبنای پتنتی از ال‌جی برای صفحه نمایشی انعطاف‌پذیر که می‌تواند درون قاب خودش رول شود، طراحی شده است. این پتنت در آگوست ۲۰۱۹ توسط USPO (اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات‌متحده) به ثبت رسیده است. انتظار می‌رود این گوشی دومین محصول از پروژه «Explorer Project» ال‌جی پس از معرفی ال‌جی وینگ به صفحه‌نمایش چرخان باشد.

حرف آخر

همانطور که بالا هم گفتم، هنوز گوشی‌های تاشو به پایان عمر خود نرسیده‌اند. تازه قرار است سال آینده هواوی، سامسونگ و موتورولا نسل آینده گوشی های تاشو خود را معرفی کنند و دیگر شرکت‌ها هم حداقل برای عقب نماندن از این قافله یک گوشی تاشو عرضه می‌کنند؛ اما به نظرم صفحه نمایش رول شونده بهترین گزینه برای گوشی‌های آینده است. دلیلش این است که صفحه نمایش گوشی های رول‌شونده هیچ چین و چروکی ندارد. حتی وقتی با گلکسی زد فولد ۲ هم کار می‌کنید، انگار دارید یک صفحه کاغذ تاشده را لمس می‌کنید و کاملا در تجربه کاربری‌تان اثر سو می‌گذارد. به همه این‌ها قیمت سرسام‌آور را هم اضافه کنید.

آینده صفحه نمایش گوشی های همراه چه خواهد بود؟

به نظرم اصلا منطقی نیست که ک گوشی تاشو با قیمت بالا (چه ایران و چه خارج از کشور) بخرید و صفحه نمایشش چین داشته باشد؛ موقع تا شدن احساس کنید یک لپ‌تاپ توی جیبتان گذاشته‌اید و پیش خودتان فکر کنید که اصلا چرا چنین پولی برای چنین گوشی داده‌ام؟!

حالا بیایید فکر کنیم که یک گوشی رول شونده داریم. هروقت می‌خواهیم می‌توانیم آن را به یک تبلت تبدیل کنیم؛ هروقت هم نخواهیم نقش همان گوشی معمولی را برایمان بازی می‌کند. از نظر اندازه و قطر هیچ فرقی با گوشی‌های معمولی ندارد و از نظر عملکرد و کارایی هیچ برای ما ایجاد نمی‌کند.

به نظرتان در آینده صفحه نمایش گوشی‌ها چه شکلی می‌شود؟ آیا گوشی‌های رول‌شونده جایگزین خوبی برای گوشی‌های تاشو هستند؟ نظرات خود را با ما و دیگر کاربران آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

1 در مورد “آینده صفحه نمایش گوشی‌های همراه چه خواهد بود؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH