چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

نگاهی به روند نزولی اچ‌تی‌سی در بازار گوشی‌‌های هوشمند: چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟!

گاهی اوقات بعضی شرکت‌ها جوری محو می‌شوند که انگار از اول وجود نداشته‌اند. یکی از این شرکت‌ها، HTC است؛ شرکتی که قبل از محو شدن اثرات زیادی در صنعت گوشی همراه گذاشته است. شرکتی که گوشی‌هایی مثل ONE یا مدل افسانه‌ای EVO 4G را به بازار عرضه کرده؛ حتی این شرکت اولین سازنده‌ای بود که از دوربین دوگانه در گوشی‌های خود بهره برد. آن‌ها زمانی پیشتاز بسیاری از فناوری‌هایی بودند که امروزه در گوشی‌ها رایج شده‌اند و ایده‌های جدیدی ارائه می‌دادند که واقعا هم کاربردی بودند. اما الان اچ‌تی‌سی کجاست؟ چه شد که آن‌ها به این روز افتادند؟ کسی می‌داند جدیدترین گوشی HTC چیست؟ برای پاسخ به این سوالات با آی‌تی‌رسان و این مطلب همراه باشید.

ایده‌های بزرگ در یک گوشی HTC

در دورانی قرار داریم که بیشتر گوشی‌ها ترندهای روز را دنبال می‌کنند؛ کمتر شدن حاشیه‌ها تا جایی که امکان دارد؛ بریدگی ناچ (خوب یا بد)، شارژ وایرلس، دوربین چندگانه، صفحه‌نمایش ۱۲۰ هرتزی و همینطور این فهرست ادامه دارد و هرروز به تعداد آن افزوده می‌شود. باورتان می‌شود که در گذشته HTC خیلی از این ترندها را در گوشی‌هایش به کار برده است؟

آن‌ها زمانی که گوشی‌های آیفون هنوز شیشه‌ای بودند، اولین گوشی‌های یکپارچه فلزی را با HTC One به بازار عرضه کردند. آن‌ها با Beats Audio همکاری کردند تا بلندگوهای دوگانه جلو را در سال ۲۰۱۳ برای کاربران به ارمغان بیاورند و یکی از اولین گوشی‌هایی که جک هدفون ۳.۵ میلی‌متری داشت، گوشی HTC Hero بود.

دوربین‌های دوگانه با حالت پرتره الان در گوشی‌های پایین‌رده و ارزان‌قیمت هم مرسوم شده است؛ اما HTC سال ۲۰۱۴ با گوشی «وان» آغاز کننده این راه بود. درست است که این ایده خیلی جواب نداد؛ ولی باید قبول کنیم که اچ‌تی‌سی خیلی جلوتر از زمان خود بود.

قربانی بازاریابی ضعیف

چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

خب، اگر اپل و سامسونگ اولین کسانی نبودند که این نوآوری‌ها را عرضه کردند، پس چرا HTC الان پادشاه دنیای گوشی‌های همراه نیست؟ مطالعه داستان اچ‌تی‌سی یک چیز را نشان می‌دهد: ایده‌های عالی اگر به خوبی بازاریابی نشوند، هیچ ارزشی ندارند. فناوری بازی بازاریابی است. همین الان خودتان می‌توانید چند مورد از تکنولوژی‌ها را مثال بزنید که قبلا توسط شرکت‌های کوچک‌تری ابداع شده بودند؛ اما وقتی شرکت‌های بزرگ آن‌ها را استفاده کردند، تمام دنیا فکر کردند که این ایده مال آن‌ها بوده؛ در صورتی که اینطور نیست و شرکت اول فقط قدرت بازاریابی نداشته تا نشان دهد که خودش آن ایده را برای اولین بار به دنیای تکنولوزی وارد کرده. تاریخ نشان می‌دهد که شاید بتوان بزرگ‌ترین نقطه ضعف اچ‌تی‌سی را بازاریابی دانست.

چند سال پیش اچ‌تی‌سی تبلیغات عجیبی برای داروی Cellami ساخت و باعث ناراحتی سامسونگ و اپل شد. در این تبلیغ آن‌ها گوشی‌های سامسونگ و اپل را مضر دانستند و گفتند که اگر از این گوشی‌ها استفاده می‌کنید نیاز به داروی «سلامی» دارید؛ اما اگر گوشی HTC دارید هیچ نیازی به این دارو ندارید. آن‌ها در تبلیغات گوشی M9 از بازیگر معروف «رابرت داونی جونیر» استفاده کردند؛ اما این تبلیغ‌ها آنقدر مفهومی بودند که کمتر ربطی به خود داشتند.

اشباع گوشی HTC

اچ‌تی‌سی در اوج قدرت خود بیش از ۱۰۰ محصول در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه کرد. در ابتدا به نظر می‌رسید پیشرفت خوبی برای آن‌ها حاصل شده و تقریبا هر بازار احتمالی گوشی را به خود اختصاص داده‌اند؛ اما این کار امکان تشخیص گوشی‌های پرچمدار، میان‌رده و پایین‌رده را تقریبا غیرممکن کرده بود.

در مقابل، رقبای در حال ظهوری مانند اپل هرسال یک دستگاه را وارد بازار می‌کردند و بدون اینکه خریدار در انتخاب گوشی سردرگم کنند، کار آن‌ها را برای خرید یک گوشی پرچمدار راحت می‌کردند. اینجا متوجه می‌شویم که سخت‌گیری اپل در عرضه گوشی چطور به نفع آن‌ها تمام می‌شود؛ با این حال، اپل هم هرسال تعداد گوشی‌های معرفی شده خود را بیشتر می‌کند؛ ولی فقط ۴ گوشی عرضه می‌کند نه ۱۰۰ تا!

شرکت تایوانی محکوم به شکست ما در این شرایط مجبور می‌شد تا نام‌های عجیب و غریبی مانند «سالسا»، «سنسیشن»، «پیرامید»، «چاچا» و «گوشی فیسبوک» (که با شکست مواجه شد) برای گوشی‌های خود انتخاب کند. در حالی که رقیبی مانند سامسونگ هوشمندانه دسته‌بندی گوشی‌های خود را با حروف مشخص می‌کند: سری گلکسی S برای پرچمدار، گلکسی A برای میان‌رده و غیره.

کاری که سامسونگ می‌کند باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان حتی اگر مشخصات گوشی را ندانند، راحت‌تر بتوانند محصول مورد نظر خود را انتخاب کنند. واقعا جالب است که حتی نامگذاری محصول هم می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت آن تاثیرگذار باشد.

مشکل عدم پشتیبانی سیم‌کارت گوشی HTC

چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

در بسیاری از کشورهای جهان سازندگان گوشی‌های خود را از طریق شرکت‌های مخابراتی به فروش می‌رسانند و این شرکت‌ها نیز برای سود خود قطعا محصولی را می‌فروشند که خریدار دارد. متاسفانه برای اچ‌تی‌سی شرکت‌های مخابراتی کمی گوشی‌های آن‌ها را می‌فروختند. حتی با وجود اینکه منتقدان زیادی گوشی HTC U11 آن را تحسین کرده بودند، فقط شرکت مخابراتی Sprint آن را پشتیبانی می‌کرد یا می‌توانستید از طریق سایت خود اچ‌تی‌سی یا آمازون آن را با la carte خریداری کنید.

استراتژی سال‌های اخیر اچ‌تی‌سی برای فروش گوشی به شرکت‌های مخابراتی خاص هم برای آن‌ها جواب نداد و نتوانست دیگر شرکت‌های مخابراتی را به سمت آن‌ها بکشاند و در نتیجه نتوانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

تصاحب شده توسط گوگل

پس از یک دهه عملکرد عالی، قیمت سهام اچ‌تی‌سی در چند سال گذشته بیش از ۷۵ درصد سقوط کرد و مشخص بود که این برند روزهای آخر عمر خود را سپری می‌کند. شاید ندانید که گوگل سال ۲۰۱۷ با صرف ۱.۱ میلیارد دلار، تیم طراحی اچ‌تی‌سی و بیشتر آی‌پی‌های آن‌ها را خریداری کرد. گوگل می‌دانست که شاید HTC در بازاریابی ضعف داشته باشد اما نقطه قوت آن‌ها نوآوری‌ست.

گوگل ۲۰۰۰ نفر از تیم طراحی HTC را برای کار روی گوشی‌های «پیکسل» به خدمت گرفت. موفقیتی که گوشی‌های پیکسل طی این چند سال به دست آوردند نشان می‌دهد که اگر اچ‌تی‌سی بازاریابی بیشتری داشت چقدر می‌توانست موفق باشد. استعداد و نوآوری اینجا در درجه دوم قرار می‌گیرد.

HTC الان چه کار می‌کند؟

چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

شرکت تایوانی شکست خورده در صنعت گوشی ما پس از اتفاقات تلخی که برایش افتاد، به سراغ تولید عینک‌های واقعیت مجازی رفت تا شانس خود را آنجا امتحان کند. آنطور که به نظر می‌رسد عینک‌های واقعیت مجازی HTC Vive از بهترین نمونه‌های این صنعت هستند و منتقدان زیادی آن‌ها را تحسین کرده‌اند.

یکی از دلایلی که آن‌ها به این سمت رفته‌اند این است که به گفته Thomas Dexmier، مدیر اچ‌تی‌سی در استرالیا و نیوزلند، اچ‌تی‌سی به این دلیل روی واقعیت مجازی تمرکز کرده که این تکنولوژی نحوه آموزش را تغییر می‌دهد. یکی از نمونه‌های استفاده اچ‌تی‌سی از واقعیت مجازی در بخش آموزش پروژه Mona Lisa: Beyond the Glass است. این پروژه یک گالری نقاشی واقعیت مجازی است که در مدت هفت دقیقه کاربران را به یک تور مجازی می‌برد که تابلوی مونالیزا نیز از جمله این تابلوهاست. این پروژه برای کسانی طراحی شده که امکان بازدید از موزه لوور را ندارند یا حوصله بازدیدکنندگان زیاد موزه‌ها را ندارند.

آیا HTC هنوز گوشی می‌سازد؟

بله؛ HTC علاوه بر واقعیت مجازی، هنوز هم روی ساخت گوشی همراه کار می‌کند؛ اما راستش را بخواهید من هنوز احساس می‌کنم همان راه گذشته را طی می‌کند یا اگر هم اینطور نیست خیلی فروش گوشی‌هایشان برایشان اهمیتی ندارد. البته که تعداد عرضه گوشی‌ها نسبت به قبل کمتر شده و نام گوشی‌ها هم متناسب‌تر انتخاب شده است. در ادامه به بهترین گوشی های HTC که در بازار در دسترس هستند می‌پردازیم:

اکسودوس (Exodus):

گوشی HTC Exodus بی‌شک یکی از قدرتمندترین گوشی‌هایی است که این شرکت در چند سال اخیر عرضه کرده. این گوشی اواخر سال ۲۰۱۸ معرفی شد و به همراه U12 PLUS، آخرین پرچمدار و قدرتمندترین گوشی این فهرست محسوب می‌شود. چیزی که این گوشی را نسبت به دیگران متمایز می‌کند این است که اکسودوس در اصل یک کیف سخت‌افزاری برای ارز دیجیتالی است. در ابتدا استفاده از ارز دیجیتال تنها راه برای خرید این گوشی بود و امروزه می‌توان آن را با پول نقد هم خرید.

اکسودوس واقعا یک کیف پول ارز دیجیتال است و می‌تواند گزینه مناسبی برای تازه واردان صنعت ارز دیجیتال باشد. طراحی این گوشی واقعا چشم‌نواز است و پنل پشتی گوشی به صورت کاملا شفاف طراحی شده و هیچ ناچ و حفره‌ای هم در صفحه‌نمایش آن وجود ندارد.

مشخصات گوشی HTC Exodus تقریبا عالی است، حتی اگر دو سال از عمر آن گذشته باشد. این گوشی ۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی را با تراشه انسپدراگون ۸۴۵ ترکیب می‌کند. هم جلو و هم عقب گوشی از دوربین دوگانه استفاده شده و دکمه‌های حساس به فشار HTC نیز در آن به کار رفته است. جالب است بدانید که این گوشی از نسخه جدیدترش یعنی Exodus 1S خیلی بهتر است.

U12 پلاس:

چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

گوشی HTC U12 پلاس بسیاری از امکانات خوبی که U11 پلاس داشت را با خود یدک می‌کشد؛ اما چند به‌روزرسانی آن را به یکی از بهترین گوشی‌های این شرکت تایوانی تبدیل کرده است. اچ‌تی‌سی در این گوشی زبان طراحی Liquid Surface خود را ادامه داده است و ظاهری شیشه‌ای و جذاب با استاندارد IP68 برای مقاومت در برابر آب به آن بخشیده است. می‌توان بزرگ‌ترین تغییر طراحی را در دکمه‌ها یافت. دکمه‌های فیزیکی این گوشی به دکمه‌های حساس به فشار تبدیل شده‌اند.

دوربین عقب از نوع دوگانه بوده و از سنسورهای ۱۲ و ۱۶ مگاپیکسلی تشکیل شده و دوربین اصلی از OIS پشتیبانی می‌کند. دوربین دوم هم یک لنز تله‌فوتو است که قادر به زوم اپتیکال ۲ برابری و زوم دیجیتال ۱۰ برابری است. همچنین در پنل جلویی هم دو سنسور واید ۸ مگاپیکسلی قرار دارد.

گوشی HTC U12 پلاس از تکنولوژی جدید Edge Sense استفاده می‌کند و تراشه اسنپدراگون ۸۴۵ به آن قدرت می‌بخشد. این گوشی ۶ گیگابایت حافظه رم و ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی قابل ارتقا دارد. صفحه بزرگ ۶ اینچی آن از نوع Super LCD 6 است و تکنولوژی BoomSound برای توان صوتی عالی به آن بازگشته؛ اما جک هدفون از آن حذف شده است.

گوشی HTC Desire 20 پرو:

چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟ دیگر هیچ گوشی HTC در بازار نیست؟

گوشی دیزایر ۲۰ پرو یکی از زیباترین میان‌رده‌های موجود اچ‌تی‌سی است. با اینکه این گوشی در سال ۲۰۲۰ عرضه شده اما مشخصات آن کمی ضعیف است. پردازنده اسنپدراگون ۶۶۵ در کنار حافظه رم ۶ گیگابایتی و صفحه ۶.۵ اینچی فول اچ‌دی پلاس، برخی از امکانات دیزایر ۲۰ پرو هستند.

با اینکه پردازنده این گوشی کمی عجیب است؛ اما با مشخصاتی مثل باتری بزرگ ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی، دوربین چهارگانه عقب و قابلیت پشتیبانی از دو سیم‌کارت، قیمت خوبی دارد و جیب خریدارانش را خیلی خالی نمی‌کند.

وایلدفایر ایکس:

پس از گذشت ۸ سال، برند وایلدفایر دوباره با گوشی Wiledfire X برگشته است؛ اما اگر راستش را بخواهید بازگشت موفقیت‌آمیزی نداشته ولی هنوز یکی از بهترین گوشی‌های ارزان‌قیمت اچ‌تی‌سی محسوب می‌شود. وایلدفایر ایکس از صفحه‌نمایش ۶.۲ اینچی با یک ناچ قطره‌ای بهره می‌برد که تراکم ناامید‌کننده ppi271 را در اختیار کابران قرار می‌دهد. وایلدفایر ایکس از نظر مشخصات، با توجه به قیمتش امکانات قابل قبولی در اختیار خریداران قرار می‌دهد. پردازنده آن از نوع هشت هسته‌ای مدیاتک است و سنسور سلفی ۸ مگاپیکسلی و دوربین عقب سه‌گانه مجموعه دوربین‌های این گوشی را تشکیل می‌دهند.

یکی از اشکالات دیگر وایلدفایر ایکس این است که خود اچ‌تی‌سی کار زیادی برای این گوشی نکرده و مجوز ساخت این برند را به یک سازنده چینی داده است.

حرف آخر…

در این مقاله در مورد دلایل افول HTC حرف زدیم و گفتیم که این شرکت تمرکز اصلی خود را روی واقعیت مجازی گذاشته اما گوشی هم تولید می‌کند و بهترین گوشی‌های حال حاضر HTC را هم معرفی کردیم. راستش نتیجه‌گیری این مقاله به عهده خودتان اما به نظر من دیگر این شرکت به عنوان سازنده گوشی سر زبان‌ها نخواهد افتاد. شاید در حوزه واقعیت مجازی حرفی برای گفتن داشته باشد.

برای آشنایی بیشتر با فعالیت‌های آن‌ها حساب توییتر HTC را چک می‌کردم و دیدم که تقریبا تمام توییت‌ها در مورد عینک واقعیت مجازی و حوزه VR است. فکر می‌کنم اچ‌تی‌سی گوشی تولید می‌کند که فقط سبد محصولاتش خالی نباشد. شرکت‌هایی مثل سونی که همه‌چیز دارند اما نوآوری ندارند یک‌جور از دور خارج می‌شوند و شرکت‌هایی مثل اچ‌تی‌سی که نوآوری دارند اما در بازار پر رقابت امروز نمی‌توانند خوب بفروشند هم یک‌جور.

زمانی چند شرکت محدود به کار تولید گوشی می‌پرداختند و اچ‌تی‌سی در آن بازار با نوآوری می‌توانست محصولات خود را به خوبی بفروشد؛ اما امروز بدون نوآوری و تنها با تبلیغ خوب می‌توانید خیلی خوب بفروشید! فکر می‌کنم این شرکت تایوانی به این دلیل به سمت تولید عینک واقعیت مجازی رفته که هنوز شرکت‌های زیادی وارد این حوزه نشده‌اند یا اگر هم شده‌اند تمرکزشان روی تولید گوشی است و به محصولات واقعیت مجازی به عنوان لوازم جانبی نگاه می‌کنند. در این شرایط اگر اچ‌تی‌سی بتواند تمام تمرکز خود را روی این حوزه بگذارد ممکن است خیلی زودتر از بقیه به موفقیت دست پیدا کند. نظر شما در این باره چیست؟!

6 در مورد “نگاهی به روند نزولی اچ‌تی‌سی در بازار گوشی‌‌های هوشمند: چه شد که HTC از عرش به فرش رسید؟!”

  1. مرسی از مقالتون بله تبلیغات ضعیف اچ تی سی اونم زمین زد وگرنه هنوزم خیلی از کمپانیها ارزوشونه بتونن گوشیهایی متل سری وان یا یو بسازن به نظرم بهترین کار اچ تی سی همون رو اوردن به ساخت عینک مجازیه مطمعنم پیشرفت و داره با این بازار گوشیهای جینی الان دیگه سود کمی تو ساخت گوشیه شماذهر چه هم نواوری کنی ماه بعد چین یکی متل اونو میزنه با کمترین قیمت درکل امیدوارم اج تی سی هم این بحران و پشت سر بزاره و به روزای اولش برگرد ممنون از ای تی رسان

  2. ناراحت شدم فهمیدم سری عالیه وایلدفایر رو واگذار کرد به چین و تمام نوآوارنش رو هم گوگل خرید دلم میخواد همه اون کارمندها برگردن به اچ تی سی و وایلد فایر رو هم پس بگیرن ،خیلی از کارهایی که ما اون زمان با اچ تی سی تجربه کردیم روی گوشی های امروزی یا نیست یا تازه داره ارائه میشه بدون اینکه کسی باخبر باشه نوآورش اچ تی سی بوده و نه اون برندها!حیفه حیف!☹️

  3. واقعا خیلی ناراحت کنندس با اینکه تو ایران پشتیبانی و گارانتی نداشت من بارم اچ تی سی میخریدم چون از لحاظ دوربین بهترین بد و سرعت بدون هیچ لگ و هنگی بودش و یه سر گردن از همه بالاتر بود فقط نقطه ضعفش باتریاش بود. واقعا حیف و صد افسوی

  4. سلام . به نظر من بهترین مقاله ی این سایت همین است . من خیلی از خواندن این مقاله نارحت شدم

    1. حسین رجب چالی

      ممنونم دوست عزیز. دنیای گوشی همراه داستان تلخ زیاد داره؛ ولی خیلی از ماها با HTC خاطره داریم. خیلی‌هامون اولین گوشی‌مون اچ‌تی‌سی بوده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH