تراشه 6 نانومتری جدید مدیاتک در تست AnTuTu از اسنپ‌دراگون 865 پیشی گرفت

کمپانی مدیاتک بر روی نخستین تراشه‌های 6 نانومتری خود کار می‌کند و این چیپست‌ها حداقل در 3 ورژن مختلف به‌کار گرفته خواهند شد. تراشه‌های مذکور احتمالا در قالب سری Dimensity روانه بازار می‌شوند. فرزند میانی این خانواده با شناسه MT6893 ظاهرا یکی از قدرتمندترین رقبا به‌شمار رفته و نتایج آزمایشات پیشین در تست گیک‌بنچ نشان می‌دهند که این تراشه از پردازنده اسنپ‌دراگون 865 پیشی گرفته است.

اکنون این تراشه جدید در پایگاه داده بنچمارک AnTuTu رویت شده است. امتیازات مربوط به عملکرد کلی بنچمارک نشان می‌دهند که تراشه Dimensity در مقایسه با نیمه‌هادی پرچم‌دار فعلی کوالکام عملکرد بهتری ارائه خواهد داد.

امتیازات مربوط به تراشه‌های 6 نانومتری مدیاتک MT6893، تراشه 5 نانومتری اگزینوس 1080 و تراشه 5 نانومتری کایرین 9000 در بنچمارک AnTuTu

بر اساس نتایج تست گیک‌بنچ تراشه مدیاتک به لحاظ عملکرد CPU اندکی ضعیف‌تر ظاهر می‌شود؛ اما GPU آن کمی قدرتمندتر عمل می‌کند. این نتایج بر روی دستگاهی با 8 گیگابایت رم، 256 گیگابایت حافظه‌داخلی و نمایشگر 90 هرتزی با رزولوشن 1080×2300 پیکسل به‌دست آمده است. همچنین امتیاز حافظه نیز در مقایسه با هندست تست شده مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون (اوپو فایند ایکس 2 پرو) کمی بیش‌تر است.

تراشه MT6893 بر پایه 4 هسته پردازشی کورتکس A78 و 4 هسته کورتکس A55 طراحی شده است. یکی از هسته‌های کورتکس A78 با حداکثر فرکانس 3.0 گیگاهرتز فعالیت خواهد کرد؛ در حالی‌که 3 هسته دیگر با فرکانس 2.6 گیگاهرتز عمل می‌کنند. بدین‌ترتیب تراشه جدید مدیاتک از پیکره‌بندی مشابه با تراشه اگزینوس 1080 بهره می‌گیرد.

پردازنده گرافیکی مورد استفاده در تراشه مدیاتک از نوع Mali-G77 MC9 است؛ در حالی‌که سامسونگ از هسته‌های گرافیکی جدیدتر G78 استفاده نموده است. تراشه Dimensity برای دستگاه‌های برتر اما نه‌چندان پرچم‌دار در نظر گرفته شده است. مدیاتک در تدارک عرضه تراشه MT6895 برای دستگاه‌های پرچم‌دار است. بر اساس اخبار جدید سومین تراشه مدیاتک نیز با شناسه MT6891 تولید خواهد شد.

نتایج بنچمارک AnTuTu بر پایه اطلاعات لو رفته پیشین ارائه شده است. این نتایج با تراشه‌هایی مقایسه شده که طی سال آینده در بازارهای پیشرفته عرضه خواهند شد. بایستی خاطرنشان کرد که این نتایج در مرحله اولیه قرار دارند و اجرای آزمایشات با دستگاه‌های نهایی احتمالا نتایج متفاوتی را رقم خواهند زد. برخی تولیدکنندگان اسمارت‌فون با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌های خود از تراشه‌های سری 800 اسنپ‌دراگون فاصله گرفته و به تولیدات سری 700 روی آورده‌اند. بنابراین محصولات جدید مدیاتک می‌توانند گزینه‌هایی مناسب و مقرون‌به‌صرفه قلمداد شوند. با این‌حال یقینا شاهد شکل‌گیری فضایی رقابتی در این حوزه خواهیم بود؛ زیرا سامسونگ به منظور فروش تراشه‌های اگزینوس خود به شرکت‌های شیائومی و اوپو مشغول مذاکره با این تولیدکنندگان چینی است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH