افزایش سهم شرکت‌های هواوی و ZTE از بازار تجهیزات مخابراتی علی‌رغم ممنوعیت‌های آمریکا

کمپانی‌های چینی تامین‌کننده تجهیزات مخابراتی موسوم به هواوی و ZTE موفق به افزایش سهم خود از بازار جهانی شدند. چنین رشدی عمدتا مدیون بازار چین است؛ جایی که در آن شبکه 5G به شکل فعالانه‌ای توسعه یافته است.

شرکت‌های هواوی، نوکیا، اریکسون، ZTE، سیسکو، Ciena و سامسونگ بزرگترین تامین‌کنندگان تجهیزات مخابراتی در جهان به‌شمار می‌روند. در 3 ماهه سوم سال جاری میلادی شرکت هواوی با کسب سهم 30 درصدی از بازار جایگاه نخست را به خود اختصاص داد. سال گذشته این شرکت سهم 28 درصدی را کسب کرد. سهم شرکت ZTE در 3 ماهه سوم سال 2019 برابر با 9 درصد بود و این رقم در 3 ماهه سوم امسال به 11 درصد رسید. تحلیل‌گران خاطرنشان می‌کنند که این کمپانی‌ها تجهیزات تولیدی خود را به شکلی گسترده در اختیار اپراتورهای چینی تلفن‌همراه قرار می‌دهند. چین به یکی از نخستین کشورهای ارائه‌دهنده شبکه‌های 5G تجاری در جهان تبدیل شده است. شرکت‌های مخابراتی به منظور افزایش سرعت شبکه‌های 5G به سختی تلاش می‌کنند.

بر اساس گزارش وبسایت TelecomLead طی همین دوره زمانی سهم سایر تامین‌کنندگان عمده تجهیزات مخابراتی کاهش یافته است. سهم نوکیا از بازار از رقم 16 به 15 درصد کاهش یافته و اکنون سامسونگ نیز تنها سهم 2 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. سهم شرکت سیسکو نیز به 6 درصد تقلیل یافته است. کمپانی اریکسون وضعیت باثباتی داشت و همانند سال گذشته سهم 14 درصدی را از بازار کسب کرد.

در سال آینده کمپانی‌های هواوی و آنر به‌ترتیب سهم 4 و 2 درصدی را از بازار جهانی اسمارت‌فون کسب خواهند کرد

پیش‌بینی جدید موسسه تحقیقاتی TrendForce نشان می‌دهد که کمپانی استقلال یافته آنر دیگر هیچ ارتباطی با هواوی نداشته و در سال آینده صرفا سهمی 2 درصدی از بازار اسمارت‌فون را تصاحب خواهد کرد. البته فروش برند آنر ضربه بسیار سختی را به هواوی وارد خواهد کرد. به‌دلیل فشار ناشی از تحریم‌های دولت آمریکا و پیامدهای آن امروزه شرکت هواوی دوران بسیار دشواری را پشت سر می‌گذارد. بر اساس برآورد تحلیل‌گران سهم هواوی از بازار جهانی اسمارت‌فون در سال 2020 تنها برابر با 14 درصد بوده است؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌های فعلی در سال آینده این رقم به 4 درصد کاهش خواهد یافت. بدین‌ترتیب کمپانی چینی بایستی برای حضور در جمع 10 تولیدکننده برتر اسمارت‌فون در جهان به سختی تلاش کند؛ چرا که هواوی یقینا قادر به حضور در جمع 5 تولیدکننده برتر نخواهد بود.

تحریم‌های ایالات‌متحده علیه هواوی توانایی این شرکت در تهیه قطعات موردنیاز خود را محدود نموده و موجب ناتوانی این تولیدکننده در عرضه اسمارت‌فون‌های جدید به بازار خواهد شد. این تحریم‌ها اصلی‌ترین عامل پشت پرده تصمیم هواوی برای فروش برند آنر بوده‌اند.

بر اساس پیش‌بینی‌ها کمپانی چینی دیگری با نام شیائومی نیز طی سال آینده جایگاه خود در بازار جهانی اسمارت‌فون را به میزان قابل ملاحظه‌ای تقویت خواهد کرد. تحلیل‌گران موسسه TrendForce پیش‌بینی می‌کنند که در سال آینده سهم شیائومی از بازار از 12 به 14 درصد خواهد رسید. با این‌حال شیائومی شخصا بسیار خوش‌بین‌تر بوده و فروش 240 تا 300 میلیون دستگاه اسمارت‌فون را هدف‌گذاری نموده است. همچنین این کمپانی قصد دارد تا از اپل پیشی گرفته و احتمالا برای کسب جایگاه نخست با سامسونگ رقابت نماید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH