چرا ترافیک سامانه آموزش دانشگاهی برای برخی از دانشجویان رایگان نیست؟

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دو عامل مهم برای عدم دسترسی دانشجویان به اینترنت رایگان آموزش مجازی را اعلام کرد. ستار هاشمی گفت: ما تا کنون 4400 سامانه آموزشی رایگان داریم که دانشجویان از هر شهر یا منطقه و با هر اپراتوری، می‌توانند بدون هزینه از آن‌ها استفاده نمایند. دسترسی رایگان این سامانه‌ها به اپراتورها اعلام شده است، البته ممکن است درصدی خطا وجود داشته باشد، به همین جهت پنل ثبت مشکلات راه اندازی شده است. تا کنون هزار و 500 درخواست مختلف در این سامانه به ثبت رسیده که به 500 مورد رسیدگی کردیم و دیگر درخواست‌ها در دست بررسی هستند.

ستار هاشمی با تاکید به ثبت برخی از اطلاعات ناقص در سامانه‌های آموزشی گفت: برخی دانشجویان زمانی که وارد سامانه آموزشی دانشگاه می‌شوند، برای شروع کلاس به سایتی دیگر هدایت می‌شوند که آدرس آی‌پی آن سایت از طرف دانشگاه به ما اعلام نشده و به همین علت هزینه استفاده از آن رایگان نیست. دانشگاه‌ها باید دقت داشته باشند که آدرس سایت‌های آموزش مجازی را به درستی وارد پنل وزارت ارتباطات کنند. از ابتدا قرار بود که آدرس آی‌پی‌ها از طرف خود دانشگاه‌ها به ما اعلام شود، تا ما نیز تمام آدرس‌های ثبت شده در سامانه را به اپراتورها اعلام و نسبت به رایگان شدن آن‌ها اقدام کنیم. از مهم‌ترین عوامل رایگان نبودن سامانه آموزشی برخی از دانشگاه‌ها، ناقص بودن اطلاعات ثبت شده از طرف خود دانشگاه‌هاست.

هاشمی با اشاره به استفاده دانشجویان از فیلترشکن تاکید کرد: عامل دیگر استفاده دانشجویان از وی‌پی‌ان و فیلترشکن است، بسیاری از دانشجویان با وی‌پی‌ان روشن به سامانه آموزش دانشگاهی خود وارد می‌شوند که به این ترتیب با تغییر آی‌پی، به سرورهای خارج از کشور متصل شده و مشمول طرح رایگان‌سازی نمی‌شوند. این دو مورد یعنی عدم ارسال اطلاعات کامل از سمت دانشگاه‌ها و استفاده از وی‌پی‌ان، موجب شده تا هزینه ترافیک آموزش مجازی برای دانشجویان محاسبه شود و دانشجو فکر کند که طرح رایگان‌سازی آموزش مجازی عملیاتی نشده است.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH