اپل از هدفون‌های رو گوشی ایرپادز مکس با قابلیت حذف نویز فعال رونمایی کرد

هدفون‌های رو گوشی ممتاز اپل اکنون مدتی است که در کانون توجهات قرار دارند. علیرغم برخی شایعات مبنی بر به تعویق افتادن معرفی این محصول تا سال 2021 اکنون اپل از آن‌ها رسما رونمایی کرده است. در ادامه به بررسی و معرفی مشخصات ایرپادز مکس می‌پردازیم:

ابتدا مستقیما به سراغ برچسب قیمتی این گجت‌ها می‌رویم. مشتریان در ازای پرداخت مبلغ 549 دلار/ 600 تا 620 یورو/ 549 پوند برای خریداری این هدفون‌ها به قابلیت‌هایی نظیر حذف نویز فعال (ANC)، اکولایزر تطبیقی و صدایی ویژه با کیفیت بسیار بالا دسترسی خواهند یافت. تمامی این قابلیت‌ها از طریق تراشه H1 اپل و برای خلق تجربه صوتی بی‌سیم ممتاز در بستر اتصال بلوتوث 5.0 مورد پشتیبانی قرار می‌گیرند. کماکان یک درگاه فیزیکی بر روی هدفون‌ها قابل رویت است. این پورت لایتنینگ به منظور شارژ باتری هدفون‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باتری با یک نوبت شارژ قادر به تامین انرژی موردنیاز هدفون‌ها برای مدت حداکثر 20 ساعت (با فعال بودن حالت صدای مکانی یا ANC) خواهد بود.

با ادامه بررسی مشخصه‌های فیزیکی ایزپادز مکس به وجود ترکیبی فوق‌العاده از فرامین کنترلی فیزیکی و سنسورهای پیشرفته پی خواهیم برد. همچنین ایرپادز مکس با الهام گرفتن از طراحی اپل واچ مجهز به یک تاج دیجیتالی بوده و امکان کنترل دقیق میزان بلندی صدا، پخش یا مکث صدا، تعویض آهنگ‌ها، پاسخگویی به تماس‌های تلفنی یا اتمام آن‌ها و فعالسازی دستیار صوتی سیری را فراهم می‌کند. این قابلیت‌ها از طریق ضربه زدن‌های 1، 2 یا 3 باره یا فشار دادن و نگه داشتن انگشتان قابل فعالسازی هستند. بدین‌ترتیب یک کلید برای اهداف متنوعی به‌کار گرفته می‌شود.

همچنین این هدفون مجهز به یک دکمه اختصاصی کنترل نویز است؛ دکمه‌ای که می‌تواند میان حالات حذف نویز فعال (ANC) و شفافیت صوتی (Transparency) تغییر وضعیت دهد. حالت دوم به منظور تقویت صدای محیط اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته عجیب اینکه ظاهرا به وجود یک حالت صوتی پایه (Basic) فراتر از 2 حالت فوق هیچ اشاره‌ای نشده است. نکته جالب‌توجه دیگر اینکه پیرامون جزئیات مربوط به خاموش و روشن کردن هدفون‌ها صحبت نشده است؛ زیرا به‌نظر می‌رسد که هیچ‌گونه دکمه اختصاصی جهت انجام این‌کار وجود ندارد. در عوض اپل هدفون‌های ایرپادز مکس خود را به سنسورهای نوری و مکانی مجهز نموده است. این سنسورها به منظور تشخیص قرارگیری هدفون‌ها روی گوش به‌کار گرفته می‌شوند. با برداشتن یکی از کاپ‌‌های هدفون از روی گوش پخش صدا به آسانی متوقف می‌شود. بعلاوه ایرپادز مکس در خصوص موقعیت سر کاربر داده‌های فراوانی را در اختیار دارد. اپل در مشخصه‌های صدای مکانی (Spatial Audio) و اکولایزر تطبیقی (Adoptive EQ) از این داده‌ها استفاده می‌کند.

اکولایزر تطبیقی بسته به شرایط قرارگیری کاپ‌ها روی گوش، وضعیت منبع صوتی و شرایط نویز محیطی، صدای هدفون‌ها را به‌صورت آنی تنظیم می‌کند. مشخصه Spatial Audio احتمالا برای کاربران آی‌فون و آی‌پد چندان بیگانه نیست. این مشخصه با استقرار منبع صوتی در یک فضا به‌صورت مجازی و پویا امکان خلق تجربه صوتی خیره‌‌کننده با کیفیت شبه تئاتر را فراهم می‌کند. این مشخصه هنگام پخش محتوای صوتی ضبط شده با فرمت‌های 5.1، 7.1 و دالبی آتموس کارآیی خود را نشان داده و از ژیروسکوپ و شتاب‌سنج داخلی ایرپادز مکس استفاده می‌کند. بعلاوه قابلیت فوق با دستگاه‌های آی‌فون و آی‌پد به‌عنوان یک منبع صوتی سازگاری دارد.

طبیعتا کاربران به منظور بهره‌مندی از تجربه یکپارچه و کامل استفاده از ایرپادز مکس نیازمند دسترسی به دستگاه‌های فعلی و ترجیحا جدید از اکوسیستم اپل هستند. بر اساس اعلام رسمی اپل کاربران نیازمند دستگاه‌هایی با سیستم‌عامل‌های iOS 14.3، iPadOS 14.3، macOS Big Sur 11.1، WatchOS 7.2، TvOS 14.3 یا نسخه‌های جدیدتر آن‌ها هستند. بدین‌ترتیب کاربران به امکاناتی نظیر اتصال سریع و یکپارچه، تعویض خودکار اتصال میان دستگاه‌ها، اشتراک‌گذاری صدا میان 2 ایرپادز و قابلیت‌های همواره فعال دستیار صوتی سیری دسترسی خواهند داشت. در واقع فهرست مشخصات رسمی محصول به سازگاری آن با گجت‌های غیر اپلی هیچ‌گونه اشاره‌ای نکرده است. با این‌حال با توجه به استفاده از تراشه H1 به‌عنوان قلب تپنده ایرپادز مکس، پشتیبانی محدود این هدفون‌ها از برخی دستگاه‌های متفرقه نیز چندان دور از انتظار نخواهد بود.

ایرپادز مکس در مدل‌های رنگی مختلف

از جنبه فیزیکی ایرپادز مکس با الگوی منحصربه‌فرد اپل موسوم به “طراحی نمادین” به بازار عرضه می‌شود. کارشناسان نیز غالبا به طراحی برجسته و شاخص این گجت‌ها اذعان دارند. غول کوپرتینویی در توصیف هدفون‌های جدید خود از اصطلاح “طراحی آکوستیک سفارشی” بهره گرفته است. طراحی ساده نوار مخصوص سر با وجود روکش قابل تنفس به‌معنای توزیع مناسب وزن قابل‌توجه 385 گرمی هدفون‌ها (برای مقایسه جالب است بدانید که هدفون سونی XM4 تنها 254 گرم وزن دارد) در سطحی وسیع‌تر و کاهش احساس فشار در ناحیه سر است. در قسمت داخلی نیز شاهد به‌کارگیری فریمی از جنس فولاد ضدزنگ با طراحی تلسکوپی هستیم. چنین ساختاری امکان جابه‌جایی و چرخش مستقل کاپ‌های گوشی را فراهم می‌کند.

با این‌حال مکانیسم تاشو با محدودیت‌هایی همراه است. کاپ‌ها صرفا به‌صورت تخت و مسطح قابل استفاده هستند. البته اپل کماکان به منظور حمل ایرپادز مکس اقدام به عرضه یک کیس هوشمند باریک در بسته‌بندی محصول نموده است. حتی قرار دادن هدفون‌ها داخل کیس نیز موجب انتقال خودکار آن‌ها به حالت مصرف انرژی فوق‌العاده پایین خواهد شد.

ایرپادز مکس در مدل‌های رنگی مختلف شامل خاکستری، نقره‌ای، آبی آسمانی، سبز و صورتی روانه بازار خواهد شد. فرآیند دریافت سفارشات از امروز آغاز شده و ارسال نخستین محموله‌ها نیز از روز 15 دسامبر (25 آذر ماه) شروع می‌شود. این محصول با قیمت‌گذاری خرده فروشی 549 دلاری در ایالات‌متحده عرضه می‌شود؛ در حالی‌که مشتریان ساکن قاره اروپا و کشورهای انگلستان و هندوستان برای خریداری آن به‌ترتیب بایستی مبالغ 600 تا 629 یورو، 549 پوند و 59900 روپیه را پرداخت نمایند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH