نقد و بررسی اختصاصی وان پلاس نورد: لطفا عاشقش شوید!

در این مطلب، وان پلاس نورد، جدیدترین میان‌رده شرکت وان پلاس را مورد نقد و بررسی قرار داده‌ایم.

نمی‌دانم با برند وان‌پلاس آشنایی دارید یا خیر، اما احتمالا تاکنون حداقل یک بار نام وان‌پلاس به گوش شما خورده است، البته طرفداران حوزه فناوری که باید کاملا برند وان‌پلاس را بشناسند. وان‌پلاس یک شرکت تقریبا نوپا چینی است که در سال 2013 تاسیس شد. این شرکت مانند دیگر برندهای جدید چینی، از یک دفتر کوچک کار خود را آغاز کرد و حالا به عنوان یکی از بهترین برندهای تولید کننده تلفن همراه در جهان شناخته می‌شود.

کار وان‌پلاس تولید تلفن‌های هوشمند قدرتمند و بالارده است، این شرکت از زمان تاسیس تا کنون تنها 25 مدل تلفن هوشمند به بازار عرضه کرده که اکثرا در زمان تولید خود به عنوان یک گوشی بالارده محسوب می‌شدند. وان‌پلاس بر خلاف دیگر شرکت‌های چینی به جای تمرکز بر بازار آسیا، مستقیما به بازار آمریکای شمالی رفت تا در کنار سامسونگ، رقیب اندرویدی آیفون در آمریکا شود. این شرکت طی دو سال اخیر توجه بیشتری به بازار گوشی‌های میان‌رده داشته و چندین میان‌رده جذاب را روانه بازار کرده است. از جدیدترین میان‌رده‌های این شرکت می‌توان به خانواده نورد اشاره کرد، سری نورد در سه مدل با نام‌های وان‌پلاس نورد، نورد N100 و نورد N10 5G تولید شده که با برچسب قیمتی 200 تا 400 دلار به فروش می‌رسند.

وان‌پلاس در ایران نمایندگی ندارد و پیدا کردن گوشی‌های این شرکت در بازار ایران کار آسانی نیست، معمولا از هر مدل وان‌پلاس تعداد محدودی وارد کشور ما می‌شود که با کمی پرس و جو باید آن‌ها را پیدا کرد، به همین ترتیب یافتن لوازم جانبی، قطعات و گارانتی معتبر نیز برای گوشی‌های وان‌پلاس بسیار دشوار است. اما اگر یک گوشی خوش دست، کم نقص، جذاب، با کیفیت و قدرتمند می‌خواهید باید کمبود لوازم جانبی را پذیرفته به سراغ قاتل پرچمدار بروید، قاتل پرچمدار لقبی است که به گوشی‌های وان‌پلاس داده شده، دلیل آن هم کیفیت بالای این گوشی‌هاست که پرچمداران گران قیمت را از چشم شما می‌اندازد.

با این مقدمه می‌خواهیم گوشی وان پلاس نورد ، از جدیدترین میان‌رده‌های این شرکت را بررسی کنیم، این گوشی به تازگی به دست ما رسیده و در این مطلب تمام نکاتی را که باید در مورد عملکرد بخش‌های مختلف وان‌پلاس نورد بدانید، با هم مرور خواهیم کرد. با آی‌تی‌رسان ‌همراه باشید. این گوشی توسط مجتمع تجاری علاالدین برای نقد و بررسی در اختیار ما قرار گرفت.

مشخصات گوشی وان پلاس نورد

ابعاد
158.3 در 73.3 در 8.2 میلی‌متر
وزن
184 گرم
نمایشگر
6.44 اینچ Fluid AMOLED با رزولوشن 1080 در 2400
پردازنده
Snapdragon™ 765G 5G
پردازنده گرافیکی
Adreno 620
رم
 8 گیگابایت
حافظه داخلی
 128 گیگابایت
سیستم عامل
رابط کاربری OxygenOS 10.5 برپایه اندروید 10
دوربین اصلی
چهارگانه: 64 واید + 8 التراواید + 2 ماکرو + 5 عمق
دوربین سلفی
دوگانه: 32 مگاپیکسل واید + 8 مگاپیکسل التراواید
باتری
4115 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 30 واتی

اقلام در جعبه

وان‌پلاس نورد یک جعبه بزرگ و حجیم دارد، قرار دادن جعبه نورد در کنار آیفون 12 پرو مانند کنار هم گذاشتن فیل و فنجان است. درون جعبه، خود گوشی، شارژر 30 واتی، قاب ژله‌ای، سوزن مخصوص خشاب سیم‌کارت و چند برگه راهنما وجود دارد. قاب ژله‌ای چیزی نیست که بتوان برای محافظت از گوشی بر روی آن حساب کرد، اما در نبود لوازم جانبی این گوشی در ایران، از هیچ بهتر است. شارژر گوشی با یک آداپتور بزرگ و سیم ضخیم و قرمز رنگ، علاوه بر ظاهر زیبا، کیفیت بالایی دارد و به خصوص سیم آن به راحتی خراب نخواهد شد. نبود هندزفری درون جعبه اتفاقی است که به آن عادت کرده‌ایم، اما بهتر بود وان‌پلاس تبدیل جک 3.5 میلی‌متری هدفون به USB نوع C را قرار می‌داد تا افرادی که هندزفری با جک 3.5 میلی‌متری دارند بدون خرید قطعه اضافی بتوانند هنزفری خود را به گوشی متصل کنند.

بررسی وان پلاس نورد – کیفیت ساخت و طراحی

وان پلاس نورد یکی از خوش دست‌ترین گوشی‌های بازار است، این مدل نه بزرگ است و نه کوچک، وزن آن نیز نه سنگین است و نه سبک، ابعاد و وزن گوشی همان چیزی است که باید باشد. وقتی نورد را در دست می‌گیرید، کیفیت بدنه آن کاملا قابل لمس است و حس در دست داشتن یک پرچمدار به شما داده می‌شود. وان‌پلاس نورد 15.8 سانتی‌متر طول، 7.3 سانتی‌متر عرض، 8 میلی‌متر ضخامت و 184 گرم وزن دارد، این اعداد را به عنوان استاندارد برای یک گوشی خوش دست به خاطر بسپارید.

در پشت گوشی قاب پلاستیکی مات با روکش شیشه‌ای نشکن گوریلا گلس 5 دیده می‌شود، ترکیب قاب مات و شیشه موجب شده تا پشت گوشی نه کاملا براق و نه کاملا مات باشد، به طوری که در نور بازتاب رنگ‌های مختلف را بر روی قاب خواهید دید، همچنین قاب لکه‌های دست را به خود جذب می‌کند اما این لکه‌ها به دلیل مات بودن کمتر دیده می‌شوند. سطح پشت گوشی به علت وجود شیشه صاف و صیقلی است، به همین دلیل گوشی کمی لیز است و اگر حواستان نباشد از دست‌تان سر می‌خورد.

فریم گوشی پلاستیکی است، البته وقتی از نزدیک آن را لمس می‌کنید، احساس خواهید کرد که دور گوشی یک فریم استیل براق وجود دارد. قاب با خمیدگی ملایمی به فریم متصل می‌شود، در قاب و فریم زاویه تند وجود ندارد و یکی از دلایل خوش دست بودن گوشی همین مورد است.

بررسی وان پلاس نورد

صفحه نمایشگر کاملا تخت است، بر روی نمایشگر نیز یک لایه شیشه نشکن گوریلا گلس 5 وجود دارد که تا حد زیادی خیال شما را از مقاومت صفحه نمایش راحت می‌کند. در قسمت اتصال بالای نمایشگر به فریم یک بلندگو باریک برای تماس تلفنی دیده می‌شود، در فریم سمت راست دکمه پاور و دکمه وضعیت صدا وجود دارد، به طور معمول دکمه وضعیت صدا را در مدل‌های اندروید نمی‌بینیم، مشابه این دکمه در سری آیفون وجود دارد، این دکمه به صورت کشویی گوشی را در سه حالت زنگ، ویبره و بی‌صدا قرار می‌دهد، همچنین بر خلاف دیگر دکمه‌های گوشی، بر روی دکمه وضعیت صدا یک بافت هاشوردار وجود دارد که آن را بیشتر متمایز می‌کند.

در سمت چپ فریم دکمه بلندی صدا دیده می‌شود، در قسمت زیرین فریم نیز خشاب سیمکارت، بلندگو و درگاه USB نوع C وجود دارند، این درگاه برای شارژ و اتصال هدفون و هندزفری کاربرد دارد. در قاب پشتی، دوربین چهارگانه در قسمت بالا و سمت چپ قاب به صورت عمودی دیده می‌شود، ماژول دوربین چهارگانه چند میلی‌متری از بدنه بیرون زده، این مورد باعث می‌شود گوشی بر روی سطح صاف و سفت مانند میز تکان بخورد، البته میزان این تکان خوردن خیلی زیاد نیست. در سمت چپ دوربین یک فلاش ال‌ای‌دی دوگانه وجود دارد، در میانه قاب لوگوی وان‌پلاس و در قسمت پایین قاب اطلاعاتی مانند نام وان‌پلاس، نام دستگاه، محل تولید و… به صورت کمرنگ و نامحسوسی حک شده است.

بررسی وان پلاس نورد – نمایشگر

وان‌پلاس همیشه برای بخش‌های اصلی گوشی‌های خود سنگ تمام می‌گذارد، حال فرق ندارد این گوشی پرچمدار است یا میان‌رده، مهم آن است که کیفیت در محصولات وان‌پلاس حرف اول را می‌زند. به جز دو مدل نورد N10 و نورد N100 که قیمتی بسیار ارزانی دارند، دیگر گوشی‌های جدید وان‌پلاس با صفحه نمایش Fluid AMOLED و رفرش‌ریت یا نرخ تازه‌سازی 90 هرتز عرضه شده‌اند. این نمایشگر 6.44 اینچ پهنا دارد، نسبت صفحه نمایش 20:9 است و با رزولوشن فول‌اچ‌دی 2400 در 1080، در هر اینچ نمایشگر، 408 پیکسل وجود دارد.

در قسمت بالا سمت چپ صفحه حفره دوربین سلفی دوگانه دیده می‌شود که با توجه به طراحی رابط کاربری اکسیژن برای پوشش این نقطه، مزاحمتی در انجام کارهای روزانه و جا به جا شدن در برنامه‌های مختلف دیده نمی‌شود. حاشیه باریک قاب در دور نمایشگر دیده می‌شود، 86.7 درصد قاب جلویی را نمایشگر و باقی را حاشیه دور آن در بر گرفته است.

صفحه نمایش وان پلاس نورد به لطف رفرش‌ریت 90 هرتزی و پشتیبانی از +HDR10 تجربه‌ای متفاوت نسبت به دیگر میان‌رده‌های بازار را برایتان به ارمغان می‌آورد. در این نمایشگر با وجود صفحه امولد، رنگ‌ها بسیار طبیعی، عمیق و غنی به نمایش در‌ می‌آیند، هنگام تماشای ویدیو به وضوح تفاوت کیفیت این نمایشگر با گوشی‌های میان‌رده بازار قابل لمس است. با کنتراست بی‌نهایت، رنگ‌ها، نقاط مشکی، سایه‌ها، قسمت‌های تاریک و روشن و همچنین جزئیات تصاویر کاملا قابل درک هستند و اگر به دنبال کیفیتی مشابه با نمایشگر نورد هستید باید به سراغ گوشی‌های پرچمدار بروید.

نرخ تازه‌سازی تصویر 90 هرتز نیز از آن دسته قابلیت‌هاست که در گوشی‌های میان‌رده کم پیدا می‌شود، با رفرش‌ریت 90 هرتز انیمیشن‌های رابط کاربری، جابه‌جا شدن در منو‌ها و تصاویر متحرک، بسیار روان و ملایم هستند، این ویژگی بیشتر در خود رابط کاربری مورد استفاده قرار می‌گیرد، شما در تنظیمات می‌توانید نرخ تازه‌سازی را بر روی 60 هرتز نیز تنظیم کنید، خود گوشی نیز برخی مواقع مانند تماشای ویدیو در گالری یا یوتیوب و نتفلیکس، اجرای اکثر بازی‌ها، استفاده از مرورگر و تماشای ویدیو در اینستاگرام، رفرش‌ریت را به 60 هرتز تغییر می‌دهد و پس از اتمام کار مجددا بر روی 90 هرتز باز می‌گردد. وان‌پلاس نورد از یک پردازنده قدرتمند اما میان‌رده استفاده می‌کند که اجازه پردازش تصاویر 90 هرتزی را در هر حالت نمی‌دهد.

شما در منوی تنظیمات می‌توانید نوع کالیبره شدن رنگ‌ها در نمایشگر را در سه حالت Vivid ،Natural و Advanced تنظیم کنید. در حالت Vivid رنگ‌ها شاداب‌تر و با کنتراست بالاتری به نمایش در می‌آیند، در حالت Natural، رنگ‌ها گرم‌تر و به واقعیت نزدیک‌تر هستند و رنگ و لعاب اضافی ندارند، همچنین در حالت Advanced نیز به طور کامل می‌توانید میزان کنتراست، شادابی، گرم و سرد بودن رنگ‌ها را شخصی‌سازی کنید.

در بخش تنظیمات همچنین می‌توانید با فعال کردن گزینه Vibrant Color effect، رنگ‌ها را در هنگام پخش ویدیو خوش‌رنگ‌تر کنید. در وان پلاس نورد مانند اکثر مدل‌های بازار حالت مطالعه و شب وجود دارد که در این دو حالت می‌توانید رنگ صفحه را برای زمان مطالعه و استفاده در شب شخصی‌سازی کنید.

در نوار نوتیفیکشن گوشی خبری از گزینه اختصاصی برای حالت دارک مود نیست، نبود گزینه دارک مود در نوار اعلان یکی از بزرگ‌ترین نقص‌های وان‌پلاس نورد به حساب می‌آید، به جای گزینه دارک مود شما باید در قسمت تنظیمات وارد منوی Customization شده و از قسمت Tone، گزینه دارک رو انتخاب کنید، در واقع حتی در منو هم گزینه‌ای اختصاصی برای دارک مود وجود ندارد و برای رسیدن به این حالت باید تم گوشی را به تم دارک تغییر داد.

اما به هر حال زمانی که تم دارک گوشی فعال باشد، تفاوتی با دارک مود ندارد، در این حالت تقریبا تمام برنامه‌های گوشی با تم مشکی قابل استفاده هستند. البته در رابط کاربری اکسیژن برای یکنواخت نشدن محیط با تم دارک، برخی برنامه‌ها مانند تماس و مسیج، با تم طوسی رنگ قابل استفاده هستند. دارک تم وان پلاس نورد به لطف نمایشگر امولد بسیار لذت بخش است، در این حالت پس زمینه کاملا مشکی و نوشته‌ها شفاف و واضح هستند، البته با قابلیت شخصی‌سازی رابط کاربری می‌توانید رنگ آیکون‌ها را چه در حالت تم معمولی و چه در تم دارک به سلیقه خود تغییر دهید.

به جای دارک مود حالتی به نام Invert Colors در نوار اعلان وجود دارد که با انتخاب آن، رنگ تمام بخش‌های صفحه، منو، آیکون و حتی والپیپر‌های زنده وان‌پلاس، برعکس می‌شود، یعنی نقاط روشن، تاریک و نقاط تاریک، روشن می‌شوند، همچنین رنگ‌ها پر رنگ‌تر و واضح‌تر از قبل به نمایش در‌می‌آیند، در واقع صفحه شبیه به عکس‌های رادیولوژی می‌شود!

نور نمایشگر در داخل اتاق بسیار مناسب است، تنظیم خودکار نور نیز به خوبی کار خود را انجام می‌دهد و سریعا با نور محیط، تطبیق می‌شود. کمترین میزان نور در شب و محیط‌های تاریک مناسب است و چشم را اذیت نمی‌کند، هرچند بهتر است در شب از تم دارک گوشی استفاده شود، اما در روز و زیر نور مستقیم آفتاب کمی مشکل خواهید داشت، نور صفحه در بالاترین میزان خود به 756 نیت می‌رسد که بسیار خوب است، اما بازتاب نور و محیط بر روی نمایشگر می‌تواند آزار دهنده باشد و شما را مجبور ‌کند تا زاویه دید خود به نمایشگر را تغییر دهید.

 

بررسی وان‌پلاس نورد – حسگر اثر انگشت و قفل تشخیص چهره

وان‌پلاس در مدل نورد توجه ویژه‌ای به مساله امنیت داشته است، شما می‌توانید قفل پسورد، پین، پترن، اثر انگشت، تشخیص چهره و اسمارت لاک را برای گوشی تعریف کنید. حسگر اثر انگشت این مدل به صورت اپتیکال در قسمت پایینی نمایشگر قرار دارد، قفل اثر انگشت وان‌پلاس نورد قطعا بهترین قفل اثر انگشت در میان گوشی‌های بازار نیست، اما عملکرد آن نقص پایینی دارد، به طور متوسط یک ثانیه طول می‌کشد تا حسگر، اثر انگشت شما را تشخیص دهد، این زمان کمی از حسگرهای پرچمداران بازار بیشتر است اما در بین میان‌رده‌ها زمان مناسبی محسوب می‌شود. در این مدل انگشت در جهت‌های مختلف تشخیص داده شده و حتی با دست خیس هم می‌توان از این قفل استفاده کرد، البته در این حالت‌ها ممکن است زمان تشخیص اثر انگشت افزایش پیدا کند یا آنکه یک بار با خطای عدم تشخیص مواجه شوید. این شرایط برای سرما نیز صادق است، در تست‌های ما در هوای سرد که پوست دست کمی خشک می‌شود، حسگر تشخیص اثر انگشت به راحتی عمل نکرد. اما در حالت عادی مشکلی با حسگر اثر انگشت این مدل نخواهید داشت.

بهترین راه برای باز کردن قفل گوشی استفاده از قفل تشخیص چهره است، قفل چهره وان پلاس نورد بی‌شک یکی از سریع‌ترین و ایمن‌ترین قفل‌های بازار است و در مقام مقایسه اگر بهتر از فیس آ‌ی‌دی آیفون نباشد، بدتر نیست. قفل تشخیص چهره سرعت بالاتری نسبت به قفل اثر انگشت دارد، البته این سرعت در حد چند صدم ثانیه است، اما قفل تشخیص چهره وان‌پلاس نورد واقعا سریع است، تنها کافی است چهره خود را مقابل صفحه بگیرید تا قفل باز شود. ضمن اینکه به آسانی نمی‌توان قفل چهره را فریب داد، در تست‌های ما قفل با نشان دادن تصویر صاحب گوشی باز نشد، همچنین برخلاف فیس آی‌دی، چهره با وجود ماسک به درستی و با سرعت بالا تشخص داده شد، قفل چهره نورد هنگامی که چشمان‌تان بسته باشد، باز نمی‌شود، اما به محض باز کردن چشم‌ها، قفل نیز باز می‌شود.

تنها حالتی که قفل قادر به تشخیص چهره نبود، استفاده همزمان از ماسک و کلاه (کلاه بافت که کل پیشانی را می‌پوشاند) بود، البته این مورد را به قفل چهره وان پلاس نورد حق می‌دهیم زیرا با این پوشش تنها چشم‌ها پوشیده نیست و تشخیص در این حالت بسیار سخت است. همچنین برای تعریف تشخیص اثر انگشت و قفل صورت اصلا معطل نخواهید شد و به سرعت اثر انگشت و چهره شما برای فعال کردن قفل، معرفی می‌شود.

در بخش قفل می‌توانید برخی اطلاعات مانند نام، آدرس، گروه خونی، آلرژی و… را به عنوان اطلاعات اورژانسی وارد کنید تا در مواقعی که حادثه‌ای برایتان پیش آمده، افراد حاضر در محل بدون نیاز به باز کردن گوشی با لمس گزینه Emergency rescue در صفحه قفل، به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. همچنین قابلیت تنظیم یک مخاطب به عنوان مخاطب اورژانسی نیز وجود دارد که در هنگام حادثه به سرعت می‌توانید با فشردن سه بار دکمه پاور با آن مخاطب تماس برقرار کنید.

با فعال کردن قابلیت Quick Apps نیز در صفحه قفل، هنگام نگه داشتن انگشت بر روی حسگر و کشیدن آن به دو سمت چپ و راست، یک منوی کوچک برای میانبر به برخی از برنامه‌ها شامل دفترچه یادداشت، تقویم و… باز خواهد شد.

بررسی وان پلاس نورد – رابط کاربری

وان‌پلاس نورد از رابط کاربری اکسیژن 10.5 بر پایه اندروید 10 بهره می‌برد. اکسیژن مهم‌ترین نقش در تجربه کاری شما با وان‌پلاس نورد را اجرا می‌کند. قابلیت‌های پایه اندروید و اکسیژن کاملا با یکدیگر برابر هستند، اما وان‌پلاس برخی ویژگی‌های خاص و متفاوت را در اکسیژن جای داده که به شخصی‌سازی محیط گوشی و افزایش کیفیت تجربه کاربری با وان پلاس نورد کمک فراوانی می‌کند. شما می‌توانید تقریبا تمام اجزای صفحه و منوها را به شکل دلخواه تغییر دهید. شکل آیکون‌ها در صفحه، در نوار اعلان، فونت، رنگ گزینه‌ها، استایل ساعت، نماد حسگر اثر انگشت و… قابل تغییر هستند.

همانطور که گفته شد در منوی تنظیمات گزینه‌ای به نام Customization وجود دارد که در آن بسیاری از جزئیات رابط کاربری، قابل تغییر هستند. در این بخش می‌توانید والپیپرهای زنده، ساعت و انیمیشن حسگر اثر انگشت را در میان استایل‌های جذاب قابل انتخاب، برگزینید. همچنین گزینه‌های منو در سه حالت رنگی، تک رنگ و تم مشکی قابل انتخاب هستند، با انتخاب تک رنگ می‌توانید تمام آیکون‌های منو را به انتخاب خود از میان بوم RGB موجود انتخاب و حتی میزان تیره یا روشن بودن و پررنگ یا کم رنگ بودن را نیز انتخاب کنید. همچنین استایل آیکون‌های نوار اعلان و آیکون‎‌‌های صفحه اصلی نیز قابل تغییر هستند. با این گزینه‌های شخصی‌سازی می‌توانید برای جلوگیری از تکراری شدن محیط گوشی، بدون نیاز به دانلود تم یا لانچر، هر چند وقت یک بار کل محیط را به شکل دلخواه تغییر دهید.

بررسی وان پلاس نورد

در منوی Buttons & gestures قابلیت‌های فراوانی برای کارکردهای دکمه‌های گوشی و ژست‌های حرکتی وجود دارد. شما می‌توانید سبک حرکت در منوی‌های گوشی را با نوار سه دکمه خانه، بازگشت و برنامه‌های اخیر یا با استفاده از ژست‌های حرکتی تنظیم کنید. همچنین انتخاب‌های فراوانی برای ژست‌های حرکتی خواهید داشت، به طور مثال با کشیدن سه انگشت از بالا تا پایین صفحه، اسکرین شات گرفته خواهد شد، یا در قسمت مدیریت موزیک با کشیدن دو انگشت از بالا به پایین || موسیقی پخش یا متوقف خواهد شد، با کشیدن انگشت به شکل < یا > به موسیقی قبلی یا بعدی می‌روید.

در کنار این موارد 5 ژست حرکتی به شکل حروف انگلیسی O ،V ،S ،M و W می‌توان تعریف کرده و مشخص کنید که با انجام هر کدام از ژست‌های حرکتی چه عملی انجام شود یا چه برنامه‌ای باز شود. همچنین برای دوبار فشردن دکمه پاور و فشردن و نگه‌داشتن دکمه پاور یک عملکرد خاص مشخص کنید.

وان‌پلاس از نظر دسترسی به بخش‌های مختلف، اکسیژن را بسیار غنی و کامل، طراحی کرده است، شما در منوی سیستم می‌توانید برای ریست کردن گوشی از بین سه حالت، ریست کردن اطلاعات شبکه، وای‌فای و بلوتوث، ریست کردن اطلاعات برنامه‌ها و ریست کردن کامل گوشی یک مورد را انتخاب کنید، همچنین می‌توان تمام تنظیمات مربوط به دسترسی داده‌ها، تنظیمات موسیقی و انواع لرزش گوشی در مواقع مختلف، اندازه فوت و اجزای صفحه را به دلخواه تغییر داد.

در عین حال می‌توان تمام این تنظیمات را برای کاربرهای مختلف تنظیم کرد، در اکسیژن می‌توانید گوشی را برای چند کاربر شخصی‌سازی کنید، به این ترتیب در نوار اعلان با انتخاب User بین کاربرهای مختلف جا به جا می‌شوید، یا می‌توانید برای هرکدام میزان دسترسی یا تم جداگانه تعیین کنید. با این قابلیت به طور مثال زمانی که گوشی را به فرزندتان می‌دهید تا با آن بازی کند، یک صفحه و دسترسی‌های اختصاصی خواهد داشت، همچنین می‌توانید تمام Userهای گوشی را برای خودتان شخصی‌سازی کنید تا تنظیمات گوشی را به راحتی در زمانی که خانه، سرکار یا هر مکان دیگری هستید، تغییر دهید، سرعت جا به جایی بین یوزرها به افزایش کارکرد این بخش کمک فراوانی می‌کند.

با توجه به تمام این تنظیمات، اکسیژن ماند هوا سبک است، تمام بخش‌ها و تنظیمات به راحتی در دسترس هستند و به جز نبود گزینه دارک مود در نوار اعلان، هیچ مشکل خاصی نمی‌توان از اکسیژن وان‌پلاس گرفت. کار با اکسیژن بسیار لذت بخش است، هیچگونه سنگینی، لگ یا مواردی از این دست در اکسیژن نمی‌بینید، انیمیشن‌های رابط کاربر مختصر و مفید هستند، برخی از انیمیشن‌‎‌ها نیز خیلی به چشم نمی‌آیند اما کار با وان‌پلاس نورد را بسیار جذاب‌تر می‌کنند. اکسیژن در یک کلام، شیک، سبک و زیباست.

بررسی وان پلاس نورد – سخت افزار

از مزایای رابط اکسیژن فراوان صحبت شد، اما قطعا سخت افزار قدرتمند نورد، تاثیر زیادی در تجربه کاربری مثبت ما با وان‌پلاس نورد دارد. وان‌پلاس در این مدل از پردازنده 7 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 765G استفاده کرده است، این پردازنده به 8 هسته پردازشی (6 هسته با قدرت 1.8 گیگاهرتز، یک هسته 2.4 گیگاهرتزی و یک هسته 2.2 گیگاهرتزی) مجهز شده است. شرکت کوالکام اعلام کرده که این پردازنده با بهره گیری از هوش مصنوعی، برای اجرای بازی بهینه شده، به ویژه آن که با پشتیبانی از 5G می‌توان با سرعت بالا بازی‌های آنلاین را تجربه کرد و با مصرف پایین، کل روز بدون نیاز به شارژر در اینترنت بود. هسته‌های پردازشی Kryo 475 در این پردازنده به طوری بهبود یافته‌اند که با گرافیک Adreno 620 تا 10 درصد عملکرد سریع‌تری در مقایسه با اسنپدراگون 765 استاندارد داشته باشند.

وان‌پلاس نورد در سه نسخه با رم 6 حافظه 64 گیگابایت، رم 8 حافظه 128 گیگابایت و رم 12 حافظه 256 گیگابایت عرضه شده است، ما نسخه رم 8 حافظه 128 گیگابایت را در اختیار داشتیم، همانطور که در بخش نرم افزار ذکر شد، در چند روز استفاده از این گوشی هیچ گونه لگ یا کندی دیده نشد، گوشی بسیار سبک و روان کار می‌کند، حتی در هنگام اجرای بازی‌های سنگین نیز مشکلی دیده نمی‌شود و تمام بازی‌ها به خوبی اجرا می‌شوند. تنها مورد قابل اشاره کاهش نرخ تازه سازی صفحه از 90 هرتز به 60 هرتز هنگام اجرای بازی‌هاست، البته در بخش صفحه نمایش نیز به این نکته اشاره کرده بودیم.

در ادامه جدول مقایسه بنچمارک‌های مشهورترین میان‌رده‌های بازار را مشاهده می‌کنید:

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز Antutu

نام مدل

3028/901
45fps
543986
Galaxy S20 FE 5G
3263/890
40fps
538221
Poco F2 Pro
2500/670
56fps
459497
Galaxy S10 Lite
2164/687
29fps
395503
nova 5T
1681/517
25fps
341212
Galaxy Note10 Lite
1960/591
18fps
325777
P40 lite
1966/673
17fps
318117
Mi 10 Lite 5G
1932/610
19fps
312455
OnePlus Nord
1763/580
16fps
283750
Poco X3 NFC
1785/570
15fps
279625
Redmi Note 9 Pro
1603/492
14fps
279355
Redmi Note 8 Pro
1770/418
15fps
263396
Galaxy A71
1761/567
15fps
254000
Redmi Note 9S
1761/564
15fps
253271
Mi Note 10 Lite
1237/316
5.7fps
193128
Galaxy m31
1309/325
6.5fps
187528
Honor 9X
1333/348
6.5fps
176580
Y9a
1303/252
5.6fps
175363
Galaxy A51
1398/332
8.1fps
164484
Nokia 7.2
1279/307
5.9fps
161572
Redmi Note 8
1216/352
7fps
151815
Galaxy A31

 

نورد این قدرت را دارد که بازی‌های پابجی، کال آو دیوتی موبایل و آسفالت 9 را اجرا کند، برای بازی استفاده از اپلیکیشن Game Space کمک فراوانی به تجربه گیمینگ شما می‌کند، شما می‌توانید بازی‌های خود را به این اپلیکیشن اضافه کنید تا اجرای آن‌ها در حالت اختصاصی گیم گوشی انجام گیرد، در حالت گیم علاوه بر آن که اطلاعات خاصی مانند ساعت، درصد شارژ باتری و حرارت گوشی در یک پنجره به شما نشان داده می‌شود، قابلیت‌های دیگر مانند قطع کردن تمام اعلان‌ها، ضبط فیلم از صفحه و حتی بلاک کردن تمام تماس‌ها نیز وجود دارد که گزینه‌های آن در یک منوی کشی قابل دسترس هستند.

ما بازی کال آو دیوتی موبایل و آسفالت اکستریم را بر روی این گوشی تست کردیم، هنگام انجام این دو بازی هیچگونه لگی بر روی اجرای بازی‌ها دیده نشد، هر دو بازی بسیار خوب و روان کار می‌کردند. بازی آسفالت اکستریم با کمی افت کیفت بر روی این گوشی اجرا می‌شود اما بازی کال او دیوتی با کیفیت بالا قابل احرا است. و بعد از چندین دقیقه بازی همزمان با شارژ و ضبط فیلم از صفحه، گوشی خیلی داغ نشد. افزایش حرارت در این مدل خیلی احساس نمی‌شود، طبق اعلام اطلاعات بخش Game Space، حرارت گوشی پیش از بازی 25 درجه و هنگام بازی 35 درجه سانتی‌گراد می‌شود که البته خیلی نمی‌توان به آن اعتماد داشت.

بررسی وان پلاس نورد – دوربین

وجود 6 دوربین در وان‌پلاس نورد نشان می‌دهد که این گوشی برای عکاسی ساخته شده است، چهار دوربین در عقب و دو دوربین در جلو، با این ترکیب هم تصاویر دوربین اصلی فوق‌العاده خواهند بود و هم کیفیت سلفی‌های شما نسبت به دیگر میان‌رده‌های بازار یک سر و گردن بالاتر می‌رود. وان‌پلاس در این مدل از دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی IMX586 سونی که در پرچمدار وان‌پلاس 8 نیز استفاده کرده بود، بهره گرفته است، این دوربین با اندازه پیکسل 0.8µm دارای دیافراگم f/1.8 بوده و به فوکوس خودکار و لرزش‌گیر اپتیکال نیز مجهز است. دوربین دوم 8 مگاپیکسلی با لنز التراواید و دیافراگم f/2.25، زاویه 119 درجه‌ای از محیط را به تصویر می‌کشد. دوربین سوم با لنز تشخیص عمق، برای گرفتن تصاویر پرتره به‌کار می‌رود، این دوربین 5 مگاپیکسلی دارای دیافراگم f/2.4 است. دوربین چهارم 2 مگاپیکسلی نیز با لنز ماکرو و دیافراگم f/2.4 برای گرفتن تصاویر ماکرو کاربرد دارد.

از آنجا که گوشی‌های وان‌پلاس قاتل پرچمدار هستند طبیعتا باید کیفیتی نزدیک به یک پرچمدار را ارائه دهند، دوربین وان پلاس نورد به همین شکل است، با این دوربین در طول روز و شب می‌توانید تصاویر بسیار باکیفیت، صاف و شفاف، با رنگ طبیعی و بدون نویز را ثبت کنید. در زمانی که نور کافی در محیط باشد، دوربین نورد چیزی از پرچمداران گران قیمت بازار کم ندارد، به ویژه تصاویر پرتره با این دوربین کیفیت بسیار خوبی دارند، مهم‌ترین نکته برای تصاویر پرتره، جدا شدن سوژه از پس زمینه است که در نورد این اتفاق به خوبی رخ می‌دهد. شما با دوربین اصلی این گوشی می‌توانید با کیفیت 48 مگاپیکسل عکس بگیرید، تصاویر با این دوربین کاملا واضح و با جزئیات بالا ثبت می‌شود. دوربین اصلی به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز است که موجب می‌شود تصاویر تار نشده و صاف و شفاف باشند.

برای تصاویر زوم یا التراواید بر روی دوربین 12 مگاپیکسلی می‌روید، تصاویر التراواید بر روی این گوشی هیچگونه موجی ندارد و حتی در فضای بسته مانند آسانسور هم به خوبی می‌توان تصاویر عریض 119 درجه‌ای گرفت؛ لازم به ذکر است که در حال التراواید کیفیت تصاویر کاهش محسوسی دارند. همچنین می‌توانید تا 10 برابر بر روی سوژه زوم دیجیتالی داشته باشید، کیفیت زوم تا دو برابر قابل قبول است اما با زوم بیشتر، کیفیت کمی افت می‌کند، البته با وجود افت کیفیت، تصویر نهایی همچنان قابل قبول است.

در اپلیکیشن دوربین می‌توانید بین دو دوربین 48 و 12 مگاپیکسلی به راحتی جابه‌جا شوید، حالت زوم و التراواید بر روی دوربین 12 مگاپیکسلی در دسترس شما قرار می‌گیرند، شما قابلیت تصویربرداری در شب و در حالت حرفه‌ای (Pro) را نیز دارید، در این حالت تمام تنظیمات شامل ISO، نور، لنز، رنگ، فوکوس و حتی نوع فرمت تصویر در سه نوع JPG، JPS 48MP و RAW وجود دارد، این قابلیت به ویژه برای عکاسان حرفه‌ای اهمیت فراوانی دارد زیرا می‌توانند با گوشی تصاویر خام RAW را نیز داشته باشند.

دوربین سلفی

در بخش سلفی وان‌پلاس نورد یکی از بهترین‌های بازار است، دوربین سلفی این گوشی بسیار با کیفیت و قدرتمند است. وجود دوربین دوگانه سلفی موجب شده تا نورد را به عنوان یکی از سلاطین عکس سلفی در بازار معرفی کنیم. دوربین اصلی سلفی با سنسور IMX616 سونی، 32 مگاپیکسل کیفیت دارد، این دوربین دارای دیافراگم f/2.5 است، در کنار دوربین سلفی اصلی، دوربین 8 مگاپیکسلی التراواید با قابلیت به تصویر کشیدن محیط با زاویه 108 درجه وجود دارد، دوربین دوم نیز دارای دیافراگم f/2.5 است.

با نورد می‌توانید سلفی‌هایی بسیار باکیفیت، با جزئیات بالا، صاف و شفافی را بگیرید. عملکرد دوربین سلفی در روز و شب بسیار خوب است، حتی در حالت نور کم نیز تصاویر سلفی با این گوشی کمترین نویز را دارند. با دوربین دوم سلفی می‌توانید به صورت التراواید نیز تصویر برداری کنید، در حالت التراواید کمی جزئیات در تصویر کاهش پیدا می‌کنند و طبیعتا تصاویر همانند تصویر دوربین سلفی اصلی باکیفیت نیست. البته قدرت اصلی دوربین سلفی نورد هنگام گرفتن تصاویر سلفی پرتره مشخص می‌شود، نورد با دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی از سوژه عکس می‌گیرد و دوربین التراواید 8 مگاپیکسلی وظیفه ثبت تصویر پس‌زمینه و بلور کردن آن را دارد. با این ترکیب تصاویر پرتره سلفی نسبت به گوشی‌هایی که با یک دوربین سلفی عکس پرتره می‌گیرند، کیفیت بالاتری دارند.

در تصاویر سلفی نورد به تشخیص سوژه و جدا شدن سوژه از پس زمینه بلور هیچ ایرادی نمی‌توان گرفت، همچنین دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی نور زیادی را جذب می‌کند و حتی در تصاویر پرتره‌ای که شب گرفته می‌شود نور تصویر مناسب است. البته در هنگام شب شاهد افت کیفیت هستیم، تصاویر هنگام شب و در حالت پرتره با نویز بیشتر ثبت می‌شوند و با زوم بر روی عکس، بافت پیکسلی عکس نمایان هستند، البته به طور کلی تصاویر با نورد کیفیت بالایی دارند و نواقص ذکر شده در بیشتر گوشی‌های پرچمدار نیز دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

با دوربین اصلی نورد می‌توانید با رزولوشن 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلم بگیرید، کیفیت فیلم‌ها در روز بسیار خوب است، جزئیات در ویدیو‌ها بالاست و نویز کمی در فیلم‌ها دیده می‌شود. با توجه به لرزش‌گیر اپتیکال دوربین 48 مگاپیکسلی نورد، لرزش فیلم‌ها در روز کم است، اما این لرزش‌گیر در شب عملکرد خوبی ندارد، در محیط شب با وجود نورهای مصنوعی فراوان، تلاش لرزش‌گیر برای دفع تکان‌های تصویر به وضوع مشخص است و نتیجه نهایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

برای فیلم گرفتن بهتر است به سراغ دوربین سلفی وان‌پلاس نورد بروید، با دوربین سلفی نورد در بالاترین حالت می‌توان فیلم با رزولوشن 4K و 60 فریم بر ثانیه بگیرید، تفاوت نرخ 30 و 60 فریم بر ثانیه در فیلم‌برداری بسیار چشمگیر است، دوربین سلفی نورد در حد دوربین‌های حرفه‌ای فیلم می‌گیرد، جزئیات بالا، نبود نویز و شفافیت فوق‌العاده تصویر در فیلم‌ برداری سلفی نورد در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار نیز پیدا نمی‌شود. فیلم‌های سلفی 4K وان‌پلاس نورد حجم بالایی هم دارند، به طوری که یک فیلم 30 ثانیه‌ای، بیش از 200 مگابایت از حافظه شما را پر خواهد کرد. در ادامه می‌توانید نمونه فیلم‌برداری با گوشی وان پلاس نورد را در حالت‌های مختلف و با کیفیت اصلی تماشا کنید.

 

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت فول‌ اچ‌دی 60 فریم از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری اسلوموشن

تماشای نمونه فیلم‌برداری با دوربین سلفی به صورت فور کی ۶۰ فریم از یوتیوب

بررسی وان‌پلاس نورد – صدا

اسپیکر این گوشی در قسمت پایین کنار سوکت شارژر قرار گرفته است، کیفیت صدای وان پلاس نورد خوب است، وضوح و جزئیات صدا به خوبی شنیده می‌شود و قابل قبول است. زمانی که صدا را در بالاترین حالت می‌گذارید، کیفیت کمی کاهش پیدا می‌کند اما همچنان در سطح مطلوب باقی می‌ماند. متاسفانه به دلیل عدم وجود هنزفری و کابل تبدیل نتوانستیم کیفیت صدای خروجی را در زمان اتصال به هنزفری یا هدفون تست کنیم. همانطور که اعلام شد، در این گوشی مانند آیفون یک دکمه جداگانه برای تعیین حالت صدا وجود دارد که به صورت کشویی در سه حالت قابل تنظیم است.

بررسی وان پلاس نورد

زمانی که این دکمه پایین باشد صدای زنگ شنیده خواهد شد، اگر دکمه وسط باشد گوشی به حالت لرزش یا ویبره می‌رود، در حالت بالا نیز گوشی بی‌صدا یا سایلنت می‌شود. تغییر حالت بر روی نمایشگر به شما نشان داده می‌شود، همچنین زمانی که گوشی را از حالت‌های دیگر به حالت زنگ بر‌می‌گردانید، یک لرزش خفیف بر روی گوشی احساس خواهید کرد. با وجود دکمه وضعیت صدا، شما نمی‌توانید با دکمه ولوم گوشی را به حالت ویبره یا بی‌صدا تبدیل کنید.

در منوی تنظیمات می‌توان صدا را در سه حالت داینامیک، مناسب فیلم و مناسب موسیقی تنظیم کرد. همچنین قابلیت خودکار موزیک و جواب دادن به تماس‌ها در زمانی که ایرفون بلوتوثی به گوشی متصل می‌شود، وجود دارد. متاسفانه هندزفری همراه این دستگاه عرضه نمی‌شود و ما نتوانستیم کیفیت خروجی صدای وان پلاس نورد را در هندزفری تست کنیم.

بررسی وان پلاس نورد – باتری

وان‌پلاس در مدل نورد از یک باتری باظرفیت 4115 میلی‌آمپرساعتی استفاده کرده است، زمان شارژ نگه‌داشتن باتری در حالت نرخ تازه‌سازی تصویر 60 و 90 هرتز متفاوت است، در حالت 90 هرتز، باتری به راحتی تا دو روز پاسخگوی تمام کارهای شماست، می‌توانید به راحتی با گوشی به اینترنت متصل شوید، مطالب جدید شبکه‌های اجتماعی را مطالعه کنید و با دوستان‌تان به صورت آنلاین بازی کنید. با توجه به آن که در خیلی از موارد، نرخ رفرش 90 هرتز به صورت خودکار به 60 هرتز تغییر می‌کند، باتری در حالت 90 هرتز نیز طول عمر بالایی دارد، اما با تغییر نرخ رفرش صفحه به 60 هرتز، کمی به زمان استفاده شما از گوشی بدون نیاز به شارژر اضافه خواهد شد، در حالت 60 هرتز می‌توانید بیش از دو روز به طور راحت از گوشی استفاده کنید.

در جعبه این مدل یک شارژر باتری 30 واتی نیز عرضه می‌شود، سرعت شارژ با شارژر 30 واتی بسیار بالاست، به طوری که طی 70 دقیقه گوشی از صفر به طور 100 درصد شارژ می‌شود. اگه گوشی زمان اتصال به شارژر 20 درصد شارژ داشته باشد، زمان 100 درصد شدن باتری کمتر از 60 دقیقه خواهد شد. این باتری در 30 دقیقه 70 درصد و در 45 دقیقه 85 درصد شارژ می‌شود.

جمع‌بندی وان‌پلاس نورد

وان‌پلاس در تبلیفات نورد از جمله “هرآن چیزی که ممکن است شما درخواست داشته باشید” استفاده کرده است، ما نیز به همین جمله بسنده می‌کنیم، زیرا وان‌پلاس نورد واقعا هرآن چیزی که ممکن است شما از یک گوشی انتظار داشته باشید را فراهم کرده، نورد یک گوشی جذاب، خوش دست، مستحکم با یک نمایشگر با کیفیت، رابط کاربری سبک و روان، عمر باتری بالا و دوربین اصلی و سلفی فوق‌العاده است. در کنار همه این موارد، نورد به فناوری 5G نیز مجهز شده بنابراین شما می‌توانید در زمان ورود این فناوری به ایران، از اولین افرادی باشید که طعم اینترنت 5G را می‌چشد، آیا شما انتظار بیشتری از یک تلفن هوشمند دارید؟

نقاط قوت

کیفیت ساخت بالا و بسیار خوش‌دست

دوربین‌های با کیفیت در عکاسی و فیلم‌برداری

قفل اثرانگشت و تشخیص چهره سریع و دقیق

سیستم عامل بسیار روان با قابلیت‌های شخصی سازی فراوان

باتری با شارژدهی مطلوب و سرعت شارژ بالا

نقاط ضعف

مشکلات گوشی در ایران (فاقد گارانتی و لوازم جانبی)

فاقد حالت دارک مود در نوار اعلان!

فاقد جک استاندارد صدا

نمایشگر گوشی همیشه روی حالت ۹۰ هرتز نیست

 

2 در مورد “نقد و بررسی اختصاصی وان پلاس نورد: لطفا عاشقش شوید!”

  1. سلام.ممنونم مطالب عالی بود.من این گوشی رو چند روزه خریدم.حالت دارک مود در نوار وضعیت وجود داره،نمیدونم چرا گفتین نیست?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH