بررسی تبلت سونی اکسپریا Z2: نازک و سریع!

Xperia z2 tablet sony

خدا استیو جابز را بیامرزد، اما سال‌ها قبل از اپل نیز دستگاه‌هایی با عنوان تبلت تولیده شده بودند، البته از حق نگذریم استیو جابز با اپل توانست درب ورودی این دنیای دست نیافتی را باز کرده و وارد دنیای جدیدی میان تلفن همراه و لپ‌تاپ‌ها شود. شاید از ابتدا قصدش این بود که مرز میان این دو را بشکند اما سرنوشت چیز دیگری را برای دنیای تبلت‌ها رقم زد! اکنون تبلت یک وسیله شناخته شده است و نه می‌توان از آن به جای تلفن همراه استفاده کرد و نه همچون یک لپ‌تاپ به آن نگاه نمود. تبلت‌ها دنیایی دیگری دارند و پس از اپل، شرکت‌های زیادی نیز پای به این دنیا (دنیای ما نه! دنیای تبلت‌ها) گذاشت‌اند؛ از برندهای گمنام چینی گرفته تا نوکیای خدا بیامرز! (آمار مرگ و میر هم بالا رفته!) اصلا چرا راه دور برویم، همین سونی چند وقت پیش از جدیدترین تبلت اکسپریای خود رونمایی کرد که به طور اتفاقی گذرش به آزمایشگاه آی‌تی‌رسان نیز افتاد و ما نیز تصمیم گرفتیم تا یک بررسی خاص از این تبلت خاص برای شما انجام دهیم! پس با آی‌تی‌رسان و بررسی تبلت اکسپریا Z2 سونی همراه باشید!

من را باربی صدا کن!

شاید از عنوان این قسمت کمی تعجب کرده باشید اما وقتی بدانید که ضخامت این تبلت تنها 6.4 میلی‌متر است و با سایز 10.1 اینچی صفحه اش فقط 426 گرم وزن دارد، پی به باربی بودن این مدل خواهید برد! در نگاه اول یک تبلت نازک و بسیار سبک را خواهید دید و هرچه بیشتر به آن نگاه کنید، بیشتر مجذوبش خواهید شد! برای اینکه بدانید که تعریف و تمجید ما از این مدل بیخود نیست، آن را در کنار یک مداد قرار داده و یک عکس یادگاری از آن‌ها گرفتیم تا بدانید که ضخامت تبلت اکسپریا زد2 حتی از یک مداد هم کمتر است!

Xperia Z2 Tablet (13)

بر خلاف اسمارت فون‌های سری اکسپریا که دکمه پاور و کلید های یکپارچه صدا در سمت راست قرار داردند، در تبلت اکسپریا زد 2 این دکمه‌ها در سمت چپ قرار گرفته اند.

Xperia Z2 Tablet (20)

شاید کمی متعجب شوید که چرا سونی چنین تغییری را داده است، اما اگر نگاهی به سایز این مدل بی‌اندازید متوجه می‌شوید که کار کردن با یک دست با این تبلت امری غیر ممکن است (حتی با دو دست هم سخته!) بنابراین همیشه تبلت را با دست چپ خود نگه می‌دارید و با دست راست مشغول کار با آن می‌شوید، در نتیجه این کلیدها همیشه در دسترس شما خواهند بود. قسمت زیادی از بخش جلویی تبلت را نمایشگر آن فرا گرفته و درست در بالای صفحه دوربین جلوی تبلت دیده می شود! لوگوی سونی نیز کمی با فاصله نسبت به دوربین و در گوشه بالا سمت چپ چون نگینی زیبا بر پیکره سیاه رنگ تبلت جا خوش کرده است!

Xperia Z2 tablet (3)

در بخش بالای تبلت نیز پورت‌های میکرو یو‌اس‌بی و درگاه کارت حافظه قرار دارند که به سبب ضد آب بودن این مدل، درپوش‌هایی نیز بر روی آن قرار گرفته است!

Xperia z2 tablet

 اطراف بدنه تبلت را یک نوار فرار گرفته که رنگ آن در تضاد با رنگ بدنه تبلت بوده و زیبایی آن را دو چندان می‌کند!

Xperia Z2 Tablet (15)

پشت تبلت باز هم لوگوی سونی در مرکز آن، توجه شما را به خود جلب می‌کند و درست در سمت راست و بالای تبلت نیز دوریبن آن قرار گرفته است. کیفیت ساخت تبلت بالا بوده اما بدنه آن علی‌رغم استفاده از رنگ مشکی مات، مستعد جذب اثر انگشت است که باعث می‌شود که کمی از زیبایی باربی قصه ما کاسته شود!

Xperia Z2 Tablet (12)

شاید در نگاه اول اصلا متوجه محل قرارگیری اسپیکرها نشوید. اما دو اسپیکر درست جلوی چشمان شماست و در بخش پایینی و دو سمت بدنه تبلت جا خوش کرده‌اند.

Xperia Z2 Tablet (31)

جک 3.5 میلی‌متری هدفون نیز در بخش زیرین تبلت و در گوشه سمت چپ آن قرار گرفته است و هنگام استفاده از آن کمی جلوی دست و پای‌تان را می‌گیرد! شاید اگر سونی آن را به سمت مرکز متمایل می‌کرد، بهتر بود.

Xperia Z2 Tablet (18)

در کل طراحی اکسپریا زد۲ ستودنی است زیرا یکی از مهمترین مشکلات تبلت های امروزی یعنی وزن دستگاه را به خوبی کنترل کرده تا جایی که می‌توان به آن لقب سبک‌ترین تبلت دنیا را اعطا کرد.

از زاویه‌ها به من نگاه کن!

محصولات سونی علی‌رغم کیفیت بالا و امکانات خاص، همیشه با مشکل زاویه دید نمایشگر رو به رو بوده‌اند! اما سونی پس از اکسپریا زد اولترا دست به تغییراتی جدی در این زمینه زد و اکنون محصولات سونی دیگر با نگاه از زاویه‌ها رنگ پریده به نظر نمی‌رسند. تبلت اکسپریا زد2 سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در نگاه از زاویه اگر در جایگاه نخست قرار نگیرد، بی شک در آخر هم نیست، همین که برخلاف برخی از کمپانی‌ها به نظر کاربرانش اهمیت می‌دهد، باعث شده تا ما نیز به آن خرده نگیریم!

سونی در این تبلت نیز از فناوری Trilluminous با موتور X-Reality استفاده کرده که سبب افزایش کنتراست نمایشگر می‌شود. علاوه بر این‌ استفاده از این فناوری موجب شده تا رنگ‌ها پررنگ‌تر از سابق به نظر برسند و و همچنین میزان نویز به حداقل برسد. سایز 10.1 اینچی این تبلت نیز سبب شده تا چگالی پیکسلی این مدل پا را از 224 فراتر نگذارد.

Xperia Z2 Tablet (16)

برای آنکه بتوانید با چشمان خود به کیفیت صفحه این مدل پی ببرید، آن را در کنار نسخه دوم از سری تبلت‌های نکسوس قرار دادیم و چند عکس یادگاری از این دو دوست که چندان دل خوشی هم از یکدیگر نداشتند، انداختیم! نتیجه عکس برداری ما از رفاقت این دو را در زیر مشاهده می‌کنید! (مسلما تبلت سمت راست همان اکسپریا زد2 قصه ماست!).

Xperia Z2 Tablet (21)

Xperia Z2 Tablet (22)

Xperia Z2 Tablet (23)

پیشنهاد من به شما این است که در مقابل نور آفتاب با این مدل کار نکنید؛ زیرا حتی با قرار دادن میزان نور نمایشگر برروی حداکثر نیز چیزی از صفحه را نخواهید دید!

Xperia z2 tablet (1)

با من به فضا سفر کن!

علاوه بر وسواس به خرج دادن سونی در طراحی، این کمپانی ژاپنی دست از سر باطن تبلت نیز بر نداشته و آن را به چیپست اسنپدراگون 801 مجهز کرده و فرکانس کاری را تا مقدار 2.3 گیگاهرتز اورکلاک کرده است. 3 گیگابایت رمی هم که بر روی آن قرار داده، نشان می‌دهد که این مدل به هیچ دستوری نه نمی‌گوید! برای آنکه کمی بیشتر با سوگولی سونی آشنا شوید، آن را وارد آزمون‌های سخت خود کردیم تا ببینیم این باربی چه چیزی در چنته دارد!

در گام نخست به سراغ آزمون AnTuTu رفتیم که برخلاف اسم عجیب و غریبش، معیار خوبی برای سنجش گجت‌ها به حساب می‌آید. با توجه به سخت افزار قدرتمندی که سونی برای اکسپریا زد2 در نظر گرفته است، کسب امتیاز 33511 در این آزمون آنقدرها هم دور از انتظار نبود!

Xperia Z2 Tablet (1)

این مدل علی‌رغم اینکه در رده تبلت‌ها قرار می‌گیرد، رقیب سرسختی نیز برای اسمارت فون‌هاست، زیرا پرچمدارانی همچون ال‌جی جی2 و اکسپریا زد1 سونی نیز نتوانسته بودند چنین امتیازی را کسب کنند!

Xperia Z2 Tablet (4)

بعد از قدرت نمایی تبلت زد2 در آزمون AnTuTu، به سراغ بنچمارک پی آمدیم که ثبت رقم 195 میلی‌ثانیه کمی برای این مدل دور از انتظار بود!

Xperia z2 tablet (2)

Xperia Z2 Tablet (26)

سپس به سراغ quadrant professional رفتیم که نمودار‌های زیر حاصل خودنمایی تبلت سونی در این آزمون است!

Xperia Z2 Tablet (6)

Xperia Z2 Tablet (10)Xperia Z2 Tablet (24)Xperia Z2 Tablet (25)

بعد از آن نوبت به Bonsai  رسید تا عملکرد واحدگرافیکی یعنی آدرنو 330 را به چالش بکشد. امتیاز 3755 و سرعت متوسط 53.6 فریم بر ثانیه نتیجه این آزمون بود.

Xperia Z2 Tablet (33)

از دوربینم استفاده نکن!

اگر قصد بررسی یک اسمارتفون را داشتیم این بخش یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های بررسی بود، اما حال که بحث تبلت‌ها مطرح است، کمتر کسی به دوربین توجه می‌کند؛ خصوصا سونی که حتی در زد اولترا که در رده فبلت‌ها قرار می‌گرفت هم از دوربین باکیفیتی استفاده نکرد، چه برسد به باربی قصه ما که یک تبلت است! این همه قصه گفتیم که بدانید نباید انتظار یک دوربین قدرتمند از تبلت‌ها را داشته باشید. با این حال سونی از یک دوربین 8.1 مگاپیکسلی برروی تبلت خود استفاده کرده که تک و تنها در گوشه‌ای از قسمت پشتی تبلت جا خوش کرده است و هیچ یار و یاوری هم در کنار خود ندارد و نمی‌توانید با آن در شب مشغول عکاسی شوید! (فلاش ندارد)

Xperia Z2 Tablet (14)

در تصاویر زیر برخی از عکس‌های شکار شده توسط دوربین این تبلت را مشاهده می‌کنید.

Xperia Z2 Tablet (8)

Xperia Z2 Tablet (9)

Xperia Z2 tablet (2)

 البته سونی در این بخش کمی نامتعادل عمل کرده زیرا با توجه به اینکه دوربین در یک تبلت تقریبا بدون استفاده است اما از قابلیت‌های رنگارنگ خودش همچون AR Effect در این مدل نیز استفاده کرده که می‌توانید با آن افکت‌های جذابی را به تصویر اضافه کنید.

Xperia Z2 Tablet (5)

در بخش فیلم‌برداری نیز تبلت زد2 سونی قادر است تا به صورت فول ‌اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه به ثبت وقایع بپردازد. یک دوربین 2.2 مگاپیکسلی نیز در جلو قرار گرفته که با توجه به قدرت بالایش در فیلم‌برداری (فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم) می‌تواند نیاز شما را هنگام برقراری تماس‌های تصویری ارضا کند!

با من همچون یک گوشی رفتار کن!

رابط کاربری سونی یکی از سبک‌ترین و در عین حال زیبا‌ترین رابط‌های کاربری است. تبلت زد2 به صورت پیش‌فرض از اندروید نسخه 4.4.2 به همراه همین رابط کاربری شخصی‌سازی شده سونی ارایه شده است. در صفحه اصلی می‌توانید تعداد نسبتا زیادی صفحه جدید برای خود ایجاد کنید و با رفتن به منوی برنامه‌ها نیز قادر هستید به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های از پیش نصب شده دسترسی داشته باشید! اگر انگشت خود را از بیرون سمت چپ به داخل بکشید، یک منو جدید برای شما باز خواهد شد که می‌توانید توسط آن به میان برنامه هایتان به جستجو بپردازید و یا آن‌ها را حذف کنید. به طور کلی اگر با رابط کاربری سونی کار کرده باشید، مورد جدید و یا گنگی در رابط کاربری زد۲ نخواهید دید.

Xperia Z2 Tablet (29)

اما این رابط آن گونه که باید و شاید برای تبلت‌ها بهینه نشده است. به عنوان مثال از آنجایی که این مدل از دکمه‌های فیزیکی بی‌بهره است، 3 دکمه نرم افزاری درست در مرکز صفحه قرار گرفته‌اند، که کمی کار را برای شما سخت می‌کند زیرا مدام در حال استفاده از آنها هستید و این در حالی است که این 3 دکمه بیشترین فاصله را با دستان شما دارند!

 اگر وارد بخش مولتی تسکینگ شوید چندین گزینه در پایین صفحه در اختیار شماست، که تعداد آنها نیز قابل افزایش است. توسط آنها قادر خواهید بود تا برخی از برنامه‌ها را در گوشه‌ای از صفحه، به اجرا درآورید! بعنوان مثال بروزر را در یک قسمت صفحه بگذارید و تا زمان لود شدن صفحات وب به کارهای دیگر خود بپردازید! تعداد برنامه‌هایی که به این صورت در صفحه قرار می‌گیرند نامحدود است و می‌توانید تمام صفحه را توسط این برنامه‌ها پر کنید!

IMG_3162

یک فایل‌منیجر خوب و یک آنتی ویروس هم به صورت پیش‌فرض برروی این مدل نصب شده و نکته جالب در رابطه با برنامه‌های از پیش نصب شده بر روی این مدل، یک بازی به نام Blocky roads است که بیش از هر چیز شما را به یاد بازی‌های کنسول‌های قدیمی می‌اندازد! با توجه به سخت افزار قدرتمند این تبلت، شاید بهتر بود که سونی از یک بازی با گرافیک بالا بر روی این مدل استفاده می‌کرد!

Xperia Z2 Tablet (3)

با من فیلم تماشا کن!

وقتی که شما یک صفحه باکیفیت و بزرگ در اختیار دارید، پس بخش چندرسانه‌ای از اهمیت بالایی برای‌تان برخوردار است. پلیر زد2 به صورت پیش فرض از کدک‌های زیادی پشتیبانی نمی‌کند و بهتر است که یک پلیر قدرتمند همچون MX Player را بر روی آن نصب کنید. نکته حائز اهمیت در رابطه با پلیر آن، این است که شما هنگام پخش یک فیلم می‌توانید از طریق اتصال به اینترنت، اطلاعاتی را در رابطه با سازندگان و بازیگران آن فیلم کسب کنید.

Xperia Z2 Tablet (28)

2 اسپیکر استریو نیز هنگام تماشای فیلم، به کمک شما می آیند تا صدا را هرچه بهتر بشنوید! بلندی صدای این دو اسپیکر نیز در حد قابل قبولی است و شما را راضی نگه می دارد. به علاوه این دو در بهترین جای ممکن قرار گرفته اند و کمتر پیش خواهد آمد که هنگام تماشای فیلم و یا گوش دادن به موزیک دست شما ناخودآگاه بر روی آن قرار بگیرد و مانع رسیدن صدا به گوش شما شود!

Xperia z2 tablet (3)

از دیگر امکاناتم استفاده کن!

بر خلاف دیگر مدل‌های سونی، این تبلت دارای پورت مادون قرمز است، در نتیجه توانایی کنترل کردن وسایل دیجیتالی اطراف را خواهید داشت. برنامه Remote Control نیز که بدین منظور بر روی تبلت قرار دارد از امکانات قابل توجهی برخوردار است و تقریبا می‌توانید کنترل تمامی قسمت‌های وسایل دیجیتالی اطرافتان را بدست بگیرید. گاهی اوقات گزینه‌هایی در اختیار شما قرار می‌گیرد که حتی ریموت کنترل خود دستگاه نیز از آن بی‌بهره است!

Xperia Z2 Tablet (27)

 تبلت زد2 در دو نسخه 16 و 32 گیگابایتی ارایه شده که در نسخه 16 گیگابایتی آن کمی بیش از 11 گیگابایت در دسترس شماست. خوش‌بختانه این مدل از کارت حافظه پشتیبانی کرده و می‌توانید مقدار حافظه را تا 64 گیگابایت، افزایش دهید. قابلیت دابل تب نیز بر روی این مدل قرار داده شده تا با زدن دو بار پشت سر هم بر روی نمایشگر، قفل صفحه را باز کنید. از این قابلیت برای نخستین بار در گوشی‌های نوکیا و سپس در برخی از گجت‌های ساخت ال‌جی با نام ناک ناک استفاده شده بود اما برای تبلت اکسپریا زد۲ سونی از جمله واجبات بود زیرا با توجه به سایز آن استفاده مدام از کلید پاور (که کار باز کردن قفل صفحه نمایش نیز به عهده آن است) کمی دشوار به نظر می‌رسید. این مدل نیز همچون اکثر اکسپریا‌های سونی توانایی غوطه‌ور شدن در آب را نیز داراست.

Xperia z2 tablet water

می‌توانید ویدیو تست ضد آب بودن تبلت اکسپریا زد۲ سونی را در زیر مشاهده کنید.

یک باتری 6000 میلی‌آمپر ساعتی بر روی آن قرار گرفته تا بتوانید با آن در حدود 12 ساعت ویدیو تماشا کنید و یا 13 ساعت به طور مداوم مشغول وب‌گردی شوید. البته دسترسی به باتری توسط کاربر امکان‌پذیر نیست!

من را به خانه‌ات دعوت کن!

IMG_3179

به طور کلی اگر به دنبال یک تبلت زیبا، باریک، خوش ساخت و با کیفیت هستید تبلت سونی اکسپریا زد2 بهترین انتخاب برای شماست البته اگر کمی بیشتر از حد معمول جیبتان را بتکانید، زیرا برای داشتن چنین مدلی می‌بایست بیش از 2 میلیون و 200 هزار تومان بپردازید که شاید مهمترین نقطه ضعف این مدل نیز همین باشد، در نتیجه یک مورد می تواند مانع موفقیت و فروش بالای این مدل در بازار شود.

Big Smile لبخند

  • سخت‌افزار قدرتمند
  • صفحه‌نمایش با کیفیت
  • طراحی بی‌نظیر
  • ضد آب

Shame ‌اشک

  • قیمت نسبتا بالا
  • بدنه مستعد جذب اثر انگشت

15 در مورد “بررسی تبلت سونی اکسپریا Z2: نازک و سریع!”

  1. با تشکر از بررسی های کارشناسی شما بین این تبلت و سامسونگ نوت10.1 کدوم رو پیشنهاد میدید.

  2. واقعا که!!!سونی این همه سنگ تموم گذاشته اونوقت 2 میلی متر هم جا برای یه فلاش نذاشته که ارزش دوربینشو ببره بالا همیشه یه عیب بزرگ باید داشته باشه محصولاتش

  3. این تبلت واقعا عالیه بنظر من بهتر از این فعلا نمی تونید پیدا کنید … البته قیمتش یه جورایی بالاست … من تجربه کار باهاش دارم

  4. میشه از مداد هم روش استفاده کرد مثل زی اولترا؟ یعنی میشه با روت کردن و دستکاری قابلیتش رو مثل Z1 فعال کرد یا کلا ساپورت نمیکنه؟ اگه این مورد رو داشته باشه میشه جای نوت سامسونگ از همین استفاده کرد. البته توی نرم افزار sketch که روی زی اولترا گذاشته فرق بین دست و مداد رو نمیفهمه. بنابراین نمیشه دستت رو بذاری روی صفحه و با مداد بنویسی (مثل نوت سامسونگ) اما صفحه قابلیت تشخیص این دو تا رو داره. توی زی اولترا وقتی با مداد یا قلم از بالا میکشی پایین دو تا گزینه new note و new sketch هم دیده میشه ولی وقتی با دست میکشی این دو تا نیست. یعنی تفاوت رو متوجه میشه. اگه سونی یه نرم افزار مثل s note خودش طراحی کنه و بذاره روی این تبلت برای یادداشت برداری بازار نوت سامسونگ بدجوری کساد میشه. نمیدونم چرا این کار رو نمیکنه.

  5. به جرات میشه گفت جزو سه تبلت برتر حال حاضر محصوب میشه که تقریبا همه چیزش کامله.
    فقط سونی باید مثل رقبا بازار را پر کنه از این تبلت و البته با قیمتی مناسب تر تا شانسی واسه رقابت داشته باشه.
    آقای مسکینی خیلی عالی و دلنشین بررسی کردید، ممنون.

  6. به نظر من باید به قسمت اشک ها حاشیه زیاد دور صفحه را هم بنویسید چون خیلی از زیبای و جذابیت دستگاه کم کرده

    1. دوست عزیز این گوشی نیست که حاشیه های زیاد نقطه ضعفش محسوب بشه بلکه در تبلت قضیه برعکسه.
      هرچی حاشیه دور صفحه بیشتر باشه نگه داشتن تبلت توی دست هم راحت تره.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH