مایکروسافت به‌دنبال طراحی تراشه‌های اختصاصی ARM برای دستگاه‌های سرفیس است

تراشه M1 شرکت اپل احتمالا به‌عنوان یک عامل محرک برای بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه فناوری شناخته می‌شود؛ شرکت‌هایی که برای سرمایه‌گذاری و آغاز تولید تراشه‌های اختصاصی مبتنی بر معماری ARM آمادگی دارند. بر اساس گزارش اخیرا منتشر شده، مایکروسافت یکی از این شرکت‌ها محسوب می‌شود. این کمپانی به‌دنبال تولید یک نیمه‌هادی سفارشی برای استفاده در سری آینده دستگاه‌های سرفیسی و کامپیوتر‌های سرور خود است.

تراشه‌های سفارشی مبتنی بر معماری ARM برای سرورها نیز تولید خواهد شد؛ زیرا بر اساس گزارشات کمپانی مایکروسافت به‌دنبال کاهش وابستگی خود به اینتل است. بسیاری از مدل‌های سرفیس مایکروسافت مجهز به پردازنده‌های اینتلی هستند و در این میان تنها سرفیس لپ‌تاپ 3 به‌همراه تراشه ساخت شرکت AMD روانه بازار شد. با این‌حال غول نرم‌افزاری دنیا به منظور معرفی دستگاه ممتاز و قابل حمل سرفیس پرو ایکس به سراغ یک تراشه مبتنی بر معماری ARM رفت. این تراشه با همکاری کمپانی کوالکام و تحت‌عنوان SQ1 تولید شد. متاسفانه محدودیت‌ بهینه‌سازی‌های نرم‌افزاری در سرفیس پرو ایکس بدان معنا بود که این گجت صرفا یک محصول گران‌قیمت با عملکردی بسیار ضعیف‌تر از حد انتظارات کاربران است.

بنابراین با عرضه دستگاه جدید سرفیس پرو ایکس شرایط به شکلی محسوس دستخوش تغییر نشد؛ اما طی سال آینده احتمالا شاهد وقوع تحولی بسیار مثبت در این حوزه خواهیم بود. بر اساس اعلام نشریه بلومبرگ کمپانی مایکروسافت بر روی یک تراشه مجزا برای دستگاه‌های سری سرفیس خود کار می‌کند. با این‌حال نام این تراشه و هویت کمپانی‌های همکاری‌کننده در تولید آن هنوز اعلام نشده است. این موارد نهایتا به‌زودی روشن خواهند شد. فضای سرور دومین حوزه‌ای است که مایکروسافت از تراشه‌های سفارشی ARM برای آن رونمایی خواهد کرد.

سرویس‌های ابری Azure مایکروسافت هم‌اکنون بر پردازنده‌های اینتل متکی هستند. بنابراین گزارش فوق نشان‌دهنده تمایل مایکروسافت برای کاهش وابستگی سخت‌افزاری به شریک تجاری خود و استفاده از نیمه‌هادی مبتنی بر معماری ARM است. متاسفانه نشریه بلومبرگ در خصوص موعد عرضه احتمالی نخستین تراشه سفارشی مایکروسافت به هیچ جدول زمانی خاصی اشاره نکرده است. اما با توجه به رونمایی رسمی از کامپیوترهای مک مجهز به تراشه M1 اپل به‌نظر می‌رسد که بسیاری از کمپانی‌ها برای ساخت تراشه‌های اختصاصی خود کاملا مصمم هستند.

نتایج بنچمارک‌های پیشین نشان داده‌اند که تراشه 5 نانومتری M1 اپل نه‌تنها به لحاظ میزان مصرف انرژی کارآمد است؛ بلکه عملکرد آن در مقایسه با بسیاری از رقبا به میزان قابل‌توجهی بهتر است. این تراشه بر مک‌بوک پرو 16 اینچی مجهز به پردازنده 8 هسته‌ای اینتل و بهترین ورک‌ استیشن‌های پیشرفته نظیر آی‌مک پرو 2019 مجهز به GPU اختصاصی AMD غلبه می‌کند. بررسی و مقایسه عملکرد این تراشه‌ها از موفقیت آن‌ها در عرصه تجاری حکایت دارند. در واقع حتی ریاست کمپانی کوالکام نیز تلاش‌های اپل برای ساخت تراشه اختصاصی را به منزله نشانه‌ای از تحولات فوق‌العاده در آینده صنعت محاسبات قلمداد می‌کند.

این پدیده احتمالا بدان معناست که کمپانی‌های کوالکام و مایکروسافت به منظور تولید یک تراشه سفارشی ARM با قابلیت رقابت با نیمه‌هادی سفارشی اپل تمام تلاش خود را به‌کار خواهند بست. بنابراین در آینده احتمالا شاهد شکل‌گیری رقابتی داغ و نفس‌گیر در این عرصه خواهیم بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH