از رکورد شکنی‌های فردوسی‌پور و روبیکا تا دو قطبی عادل و صدا‌و‌سیما / دیروز، همه باختیم!

روز گذشته برگزاری بازی پرسپولیس و اوسان هیوندای کره جنوبی در فینال جام باشگاه‌های آسیا با حواشی زیادی برای رسانه‌های ایرانی همراه بود. این حواشی از انتشار خبر گزارشگری عادل فردوسی‌پور در لایو اینستاگرامی صفحه فارسی AFC شروع شد، جایی که قرار بود فردوسی‌پور پس از گذشت بیش از یک سال دوری از صدا و سیما در مقام مجری و گزارشگر، مجددا گزارش یک بازی فوتبال را بر عهده بگیرد.

با انتشار این خبر، صفحه فارسی AFC که حدود 300 هزار نفر فالوور داشت، طی مدت دو روز به بیش از دو و نیم میلیون فالورر دست یافت، اتفاقی که نشان از محبوبیت فردوسی‌پور، گزارشگر ترد شده از صدا و سیما می‌دهد. از طرفی دستگاه‌های دولتی به ویژه وزارت ارتباطات در کنار مدیران اپلیکیشن‌های پخش زنده اینترنتی داخلی، خود را برای میزبانی از هزاران نفر به صورت آنلاین آماده می‌کردند.

آذری جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته و ساعاتی پیش از بازی، در صفحه اجتماعی خود در اینستاگرام و توییتر متنی را منتشر کرد، او از مردم خواست تا در زمان بازی کارهایی مانند دانلود سنگین را کنار بگذارند، درخواستی که نشان می‌داد زیرساخت‌های شبکه اینترنت ایران، آنقدری که فکرش را می‌‎کنیم، ظرفیت ندارند. البته جهرمی با کنایه، از صدا و سیما به علت کنار گذاشتن عادل فردوسی‌پور نیز انتقاد کرد.

در نهایت روز گذشته بازی فینال جام باشگاه‌های آسیا انجام شد، در حین این بازی به طور میانگین حدود 400 تا 500 هزار نفر در لایو حساب فارسی AFC در اینستاگرام حضور داشتند، البته این تعداد در بالاترین حد خود به 810 هزار نفر هم رسید، همچنین در مجموع 4 میلیون و 658 نفر لایو اینستاگرامی AFC با گزارش فردوسی‌پور را تماشا کردند.

در طرف مقابل همراه اول به عنوان بزرگ‌ترین سهام‌دار روبیکا، اعلام کرد که روز گذشته در مجموع 2 میلیون نفر از کانال‌ها و صفحات منتسب به تیم پرسپولیس، بازی فینال را تماشا کردند. همچنین رکورد بازدید پخش زنده بازی فینال در روبیکا نیز به 200 هزار نفر به صورت همزمان رسید.

دعوای رسانه‌ها بر سر پیروز و بازنده بازی فینال

جدا از آن که روز گذشته نماینده ایران مقابل نماینده کره جنوبی شکست خورد، اما تلخی این فینال تنها به این شکست ختم نشد، از فحاشی‌های برخی طرفداران به بازیکنان پرسپولیس در فضای مجازی که بگذریم، میان طرفداران پلتفرم‌های دولتی و طرفداران عادل فرودوسی‌پور که از صدا و سیما گله‌مند هستند نیز دعوایی شکل گرفت و همه گروه خود را برنده رقابت صدا و سیما و اپلیکیشن‌های دولتی در مقابل لایو عادل فردوسی‌پور در AFC می‌دانستند.

این درحالی است که خود فردوسی‌پور در مصاحبه‌ای که پس از بازی با یکی از رسانه‌های ورزشی ایران داشت به شدت مسئله برد و باخت رسانه‌ای را تکذیب کرد و گفت: من با کسی مسابقه ندادم، خواهش میکنم از این زاویه به موضوع نگاه نکنید، فقط پس از مدت‌ها فرصتی به وجود آمد تا دوباره گزارش کنم، واقعا از حمایت مردم غافلگیر شدم و دست تک تک افرادی که از این گزارش استقبال کرده‌اند را می‌بوسم.

با توجه به اخبار برخی رسانه‌ها، ساترا در میانه‌های بازی مانع پخش لایو اینستاگرامی با گزارش عادل بر روی سایت‌های داخلی شد، از طرفی بسیاری برای تماشای لایو در اینستاگرام مشکل داشتند و در نهایت بازی را از رسانه‌های دیگر تماشا کردند. با وجود این شرایط در بازی عادل فردوسی‌پور و صدا و سیما خواسته یا ناخواسته مقابل یکدیگر ایستادند.

در همین راستا امیر ناظمی، ‏‏‏‏معاون وزیر ارتباطات و ‏رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در حساب اینستاگرام خود با انتقاد از سیاست‌های تولید محتوا در ایران نوشت: دوبار مشخص شد که ضعف اصلی ما در حوزه تولید محتوا است و پلتفرم‌های ایرانی هم قربانی این ضعف هستند. افرادی که به دروغ شعار حمایت از پلتفرم ایرانی را می‌دهند، مشکلشان پلتفرم نیست، شما محتوای جذاب ندارید و تنها به دنبال تحمیل نظرات خود به کسانی هستید که محتوای شما را قبول ندارند. حدود 3 میلیون نفری که امروز وارد صفحه AFC شدند به وضوح گفتند که سیاست محتوای شما را قبول ندارند و محتوای دیگری را می‌پسندند. به دلیل یک سوء مدیریت؛ بسیاری فینال را نه از تلویزیون دیدند و نه از پلتفرم‌های ایرانی.

دیروز نماینده فوتبال ایران بازی فینال را واگذار کرد، مجری محبوب ورزشی پس از یک سال و نیم سکوت، در یک رسانه خارجی فرصت گزارش پیدا کرد، بسیاری از طرفداران دولت از پیروزی صدا و سیما با تمام امکانات و تجهیزات، بودجه و البته سنگ اندازی‌ها از یک لایو اینستاگرامی خوشحال شدند، عده‌ای دیگر به انتقاد از صدا و سیما و انحصار طلبی‌هایش شکایت کردند، درنهایت اگر کمی فکر کنیم متوجه خواهیم شد که دیروز همه ما باختیم و تا زمانی که تغییر نکنیم بازنده خواهیم ماند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH