علی‌رغم قیمت بالای بیت‌کوین برای خریداری آن هیچ‌وقت دیر نیست!

سرمایه‌گذاران خرده پا احتمالا تصور می‌کنند که اکنون بیت‌کوین برای خرید بسیار گران است؛ اما اکنون ثابت شده که میانگین دلار/هزینه یکی از موثرترین روش‌های موجود به‌شمار می‌رود. سرمایه‌گذاران فصلی بیت‌کوین می‌دانند که مبادلات تجاری بازار رمزارزها به‌صورت چرخه‌ای انجام می‌شود و اکنون که قیمت بیت‌کوین از بالاترین رقم قبلی خود نیز تجاوز کرده است؛ مرحله نهایی چرخه صعود در حال اجرا است.

داده‌های روزانه بازار رمزارزها

از آن‌جا که چرخه جدید تا حدودی مبهم به‌نظر می‌رسد؛ لذا رسانه‌های بزرگ نیز مشغول انتشار مقالاتی پیرامون بیت‌کوین هستند. اکنون ظاهرا کلیه افراد از جمله سرمایه‌گذاران مشهور در جهان به‌دنبال آگاهی از بهترین نکات و ترفندها جهت دستیابی به بیش‌ترین درآمد در کمترین زمان ممکن هستند. این‌بار نیز همانند آخرین نوبت سیر صعودی بازار شاهد انتشار پست‌های توئیتری متعدد توسط مشاهیر بازار رمزارزها هستیم؛ افرادی که نوعا سرمایه 100 دلاری خود را به 10 هزار دلار یا مبالغ بالاتر افزایش داده‌اند. اما این سناریو در خصوص اکثر سرمایه‌گذاران بازار رمزارزها لزوما صادق نیست. این افراد غالبا در دام هوس خریداری رمزارزهای پایه گرفتار شده و در اثر نوسانات قیمتی وحشتناک در صرافی‌ها دچار زیان‌های هنگفت می‌شوند.

برای یک سرمایه‌گذار عادی با زمان محدود و یک شغل تمام‌وقت، معامله روزانه یک گزینه محسوب نمی‌شود. در واقع شواهد موجود نشان می‌دهند که اکثر معامله‌کنندگان با فرکانس بالا از دستیابی به سود قابل‌توجه ناتوان هستند. با این‌حال برخی افراد برای مطالعه و تحقیق پیرامون پروژه‌های قانونی رمزنگاری و تجزیه و تحلیل بنیادی و فنی از فرصت کافی برخوردار هستند. بدین‌ترتیب چنین حرفه‌ای می‌تواند به یک شغل تمام‌وقت تبدیل شود.

خوشبختانه برای مبادله بیت‌کوین ضمن چرخه‌های افت و خیز قیمتی این رمزارز روشی بسیار ساده و موثر تحت‌عنوان “میانگین دلار- هزینه” وجود دارد.

داده‌ها نشان می‌دهند که روش متوسط دلار- هزینه بهترین روش برای کسب بیت‌کوین به‌شمار می‌رود

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که خریداری بیت‌کوین با روش میانگین دلار- هزینه یک روش آسان‌تر برای سرمایه‌گذاران معمولی محسوب می‌شود. این روش امکان بازگشت سرمایه را فراهم می‌کند؛ موضوعی که اکثر صندوق‌های سرمایه‌گذاری به آن افتخار می‌کنند.

نرخ رشد سرمایه‌گذاری 1000 دلاری بیت‌کوین در سال 2017

همان‌طور که در نمودار بالا ملاحظه می‌کنید؛ یک سرمایه‌گذار با خریداری مبلغ 1000 دلار بیت‌کوین در سال 2017 ارزش پرتفوی خود را به میزان قابل‌توجهی ارتقاء داده و در طول بازه زمانی 3 ساله عملکرد بهتری نسبت به کلیه بازارهای سنتی داشته است. این استراتژی خرید و نگهداری یک روش امتحان شده و واقعی برای سرمایه‌گذاری در زمینه بیت‌کوین است. اما هر سرمایه‌گذاری به آسانی حاضر نیست تا مقدار زیادی از پول و دارایی خود را در شرایط بی‌ثبات و نوسانات قیمتی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نماید.

روش میانگین دلار- هزینه حتی برای سرمایه‌گذاران دارای قدرت ریسک‌پذیری بیش‌تر نیز روشی ایمن‌تر قلمداد می‌شود. میانگین دلار- هزینه یک روش سرمایه‌گذاری کاملا شناخته شده است که سرمایه‌گذاران بزرگی نظیر وارن بافت از آن به‌عنوان روشی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای بی‌ثبات یاد می‌کنند. اگرچه کتاب “Oracle of Omaha” مشخصا خریداری سهام با شاخص قیمتی بالا را توصیه می‌کند؛ اما این پیشنهاد در خصوص رمزارزها نیز قابل ارائه است.

یک سرمایه‌گذار در عوض دریافت مبالغ کلان و سرمایه‌گذاری یکباره آن، ارقام بزرگ را به مبالغ کوچکتر تقسیم کرده و سپس مقادیر کمتر را به‌صورت دوره‌ای و به‌تدریج سرمایه‌گذاری می‌کند. ایده حاکم بر روش مذکور این است که اگرچه تعیین زمان بالا و پایین بازار کاری دشوار است؛ اما انجام خرید به‌صورت منظم بهترین متوسط قیمت ورود را رقم خواهد زد.

به‌عنوان مثال یک سرمایه‌گذار با استفاده از ابزاری موسوم به Bitcoin DCA می‌تواند روند سرمایه‌گذاری 100 دلاری خود به‌صورت هفتگی از ماه دسامبر سال 2017 را ملاحظه نماید. در حال حاضر و با توجه به ارزش فعلی بیت‌کوین سرمایه این فرد به 40867 دلار رسیده است. همان‌طور که در نمودار زیر نشان داده شده است؛ سرمایه‌گذاری هفتگی 100 دلاری و مجموعا 15700 دلاری (در کل دوره) نهایتا طی مدت 3 سال رشد 160 درصدی را تجربه نموده است.

ارزش دارایی در گذر زمان

ابزار DCA به منظور تسهیل سرمایه‌گذاری کلان در موقعیت‌های جدید مورد استفاده قرار می‌گیرد

حتی موسسات بزرگ نیز به منظور افزایش درآمد خود از محل تجارت بیت‌کوین و اتریوم از این استراتژی استفاده می‌کنند.  مایکل سایلور؛ مدیرعامل شرکت Microstrategy اخیرا اعلام کرد که این کمپانی بیش از 425 میلیون دلار بیت‌کوین را خریداری نموده و بیت‌کوین را به‌عنوان رمزارز اصلی ذخیره خود انتخاب نموده است. این اظهارات موجب ایجاد یک موج هیجانی در حوزه سرمایه‌گذاری سنتی و رمزارزها شد. آقای سایلور هنگام بحث در توئیتر اعلام کرد:

“ما به منظور خریداری 16796 بیت‌کوین (به تاریخ 24 شهریورماه امسال) برای مدت 74 ساعت به‌طور مداوم معامله کرده و در هر 3 ثانیه تعداد 88617 معامله با تقریبا 0.19 بیت‌کوین انجام دادیم. بدین‌ترتیب حجم معاملات در هر دقیقه تقریبا برابر با 39414 دلار بود. اما با هر نوبت خوش‌شانسی و کاهش 1 الی 2 درصدی قیمت آماده بودیم تا مبلغی بین 30 تا 50 میلیون دلار خریداری نماییم.”

اگرچه این مثال مسلما یک مورد سازمانی از کاربرد استراتژی DCA محسوب می‌شود (همان‌طور که آقای سایلور نیز به همین موضوع اشاره کرده است)؛ اما معاملات کوچکتر به‌ منظور دستیابی به بهترین قیمت متوسط بدون ایجاد جهش محسوس در بازار به تدریج کارآیی خود را ثابت کرد.

اقدام آهسته و پیوسته رمز موفقیت در رقابت است

معامله‌گران روزانه، سرمایه‌گذاران بزرگ و سلبریتی‌های فعال در توئیتر غالبا تصاویری پر زرق‌وبرق از سود و زیان معاملات خود را منتشر می‌کنند. این پدیده موجب می‌شود تا کلیه افراد مایل به سرمایه‌گذاری در زمینه بیت‌کوین شوند. اما این روش موثرترین راهکار نیست. آمارها به واقعیاتی ناخوشایند در خصوص معامله‌گران روزانه اشاره دارند؛ زیرا 80 تا 95 درصد آن‌ها حقیقتا دچار زیان مالی می‌شوند. این رقم صرفا مربوط به بازار رمزارزهای پایه نبوده و در تمامی بازارهای تجاری به چشم می‌‌خورد.

بنابراین هنگام مشاهده تبلیغات پر زرق‌وبرق و ایمیل‌هایی که دستیابی به سودهای کلان را تضمین می‌کنند؛ به‌خاطر داشته باشید که روش میانگین دلار- هزینه راهکاری به‌مراتب قابل اطمینان‌تر برای کسب مقادیر کمتری بیت‌کوین در فواصل زمانی منظم است. این روش اگرچه چندان پر زرق‌وبرق و سرشار از درآمد نیست؛ اما رویکردی مطمئن و محتاطانه برای کسب ثروت در بلندمدت به‌شمار می‌رود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH