همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2021 چگونه خواهد بود؟

در حال حاضر، در حالی که واکسن‌های ویروس کرونا در سراسر کشورهای جهان در حال توزیع شدن است، در برخی از مناطق جهان شیوع سویه‌های جدیدی از ویروس کرونا گزارش شده است. با وجود اینکه ممکن است با واکسن‌ها بتوانیم جلوی شیوع بیشتر ویروس را بگیریم، اما برخی موارد ممکن است به حالت قبل برنگردند.

اینکه دقیقا بگوییم در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد، کمی دشوار است، اما مواردی وجود دارد که می‌توانیم با صراحت بیان کنیم که قابل‌انجام و شدنی خواهند بود. اگر برای دانستن این موارد کنجکاو هستید، در ادامه آی‌تی‌رسان را همراهی کنید.

سویه‌های جدید ویروس کرونا چه تاثیری خواهند داشت؟

در حال حاضر اطلاعات محدودی در مورد سویه ویروسی جدید وجود دارد. اگرچه این اطلاعات هنوز تایید نشده است، اما به نظر می‌رسد این نوع جهش‌ها با سرعت بیشتری افراد را آلوده می‌کنند، اما منجر به بیماری شدیدتر نمی‌شود و می‌توانند از ایمنی ناشی از واکسن بگریزند.

با این حال، این نوع ویروس‌های جهش‌یافته نشان می‌دهد که ویروس قادر به ایجاد جهش‌های قابل‌توجهی است و جهش‌های بعدی ممکن است روند شیوع ویروس را تغییر دهند. بنابراین مهار سریع همه‌گیری به یک کار فوری‌تر تبدیل شده است.

واکسن‌های ویروس کرونا به چندین دوز نیاز دارند بنابراین حداقل تا یک ماه طول می‌کشد تا فرد در برابر ویروس ایمن شود.

محدودیت‌های شدیدتر در کشورها احتمالاً تا سال جدید ادامه خواهد داشت و در صورت آلوده‌تر بودن ویروس به محدودیت‌های بیشتری برای کنترل ویروس نیاز داریم.

چه زمانی می‌توانیم اثرات واکسن را ببینیم؟

تولید مقادیر کافی واکسن یک کار بزرگ است؛ چون ممکن است در این روند مشکلاتی به وجود آید که از تولید بیشتر آن جلوگیری کند. حتی با فرض اینکه بتوانیم تمام نیاز خود را برطرف کنیم، ایمن‌سازی برای افراد ماه‌ها به طول خواهد انجامید.

در انگلستان، پزشکان عمومی در حال تولید واکسن هستند و یک پزشک عمومی انگلیسی نزدیک به 9000 نفر را تحت نظر گرفته است. با فرض اینکه پزشکان عمومی هر روز هشت ساعت کار می‌کنند، برای واکسیناسیون فردی 10 دقیقه زمان لازم دارند و هر بیمار به دو عکسبرداری احتیاج دارد و معاینه تمام بیماران خود بیش از یک سال زمان می‌برد. مطمئناً، افراد به این روند گسترده کمک خواهند کرد، اما این موضوع نشان می‌دهد که این کارها زمان می‌برد و نباید تاخیری در اقدامات صورت بگیرد.

علاوه بر این، دو دوز واکسن فایزر باید به فاصله 21 روز تزریق شود، ایمنی کامل از این واکسن‌ها نیز 7 روز پس از تزریق دوم در فرد ظاهر خواهد شد. واکسن‌های دیگر مانند آستارازنکا بین دوزها حتی به یک دوره طولانی‌تر نیز نیاز دارند. دیدن اثر کامل در هر فرد واکسینه شده حداقل یک ماه طول خواهد کشید (شاید هم بیشتر طول بکشد).

در کشورهایی که قوانین فاصله اجتماعی را برای کریسمس کاهش داده‌اند، ممکن است پس از کریسمس شاهد افزایش در موارد کرونایی باشیم. در این حالت، بعید است که واکسن‌ها در ابتدا تغییر زیادی کنند. اما این بیماری در اوایل سال 2021 بسیار تلفات خواهد داد. حتی اگر محدودیت‌ها قبل از کریسمس برداشته نمی‌شدند، به دلیل وجود سویه جدید ویروس در انگلیس نیز آمارها بالا می‌رفت. برای جلوگیری از نابودی اطمینان مردم به واکسیناسیون، آگاهی عمومی از بیماری بسیار لازم است.

چگونه همه‌گیری گسترش می‌یابد؟

بعد از اینکه افراد واکسن ویروس کرونا را دریافت کنند، حتی برای مدت بسیار کمی هم که شده است، به ایمنی در برابر ویروس دست پیدا می‌کنند. در آن زمان افراد آلوده بعداً بیشتر از افراد مستعد با افراد ایمن‌شده ارتباط برقرار می‌کنند. بنابراین انتقال ویروس کاهش می‌یابد و در نهایت بیماری متوقف می‌شود که این به عنوان مصونیت جمعی شناخته می‌شود.

سطح ایمنی در بین افرادی که ممکن است باعث شیوع بیماری شوند، دقیقاً مشخص نیست. تصور می‌شود که بین 60 تا 80 درصد باشد. در حال حاضر اصلا به آن نزدیک نیستیم، این به این معنی است که برای جلوگیری از شیوع ویروس، میلیاردها نفر در سراسر جهان باید واکسینه شوند.

این امر همچنین به واکسن‌هایی که از انتقال ویروس جلوگیری می‌کنند متکی است که البته هنوز به طور کامل ثابت نشده است. اگر اینگونه باشد، احتمالاً در اوایل بهار 2021 شاهد کاهش موارد ویروس کرونا خواهیم بود. با این وجود، می‌توان گفت که واکسیناسیون باعث افزایش مصونیت جمعیت می‌شود، به خصوص در مکان‌هایی که عفونت بیشتر ویروس وجود داشته باشد.

در مقابل، اگر واکسن از ابتلای شدید افراد به ویروس جلوگیری کند، ما برای ایجاد ایمنی جمعی به این واکسن‌ها نیاز خواهیم داشت.

با کاهش بیماری همه‌گیری، ممکن است تغییر برخی از عادت‌ها دشوارتر باشد.

در این زمان نیز واکسیناسیون افراد آسیب‌پذیر می‌تواند میزان مرگ و میر را کاهش دهد، اما بیماری جدی و با شدت ویروس کرونا که به طور طولانی‌مدت بر افراد جوان تأثیر می‌گذارد، احتمالاً ادامه خواهد داشت.

چه چیزی ممکن است تغییر کند؟

واکسن‌ها مانند گلوله‌ای از جنس نقره نیستند که خاصیت جادویی در شفابخشی داشته باشند. برخی از موارد احتیاطی باید تا ماه‌ها حفظ شود. در مناطقی که سویه بسیار عفونی زیاد است، محدودیت‌های سطح بالا ممکن است تا زمان اتمام واکسن ادامه داشته باشد. هر تغییری در درجه اول در زمینه مراقبت از افراد و بازگشایی بیمارستان‌ها برای معالجه منظم بیماران، به آرامی شروع خواهد شد.

با گذشت زمان، اگرچه ممکن است شرکت‌های هواپیمایی نیاز به گواهی واکسیناسیون داشته باشند، اما امیدواریم سفر کردن آسان‌تر شود. اگرچه برخی از کشورها برای ورود مسافران به کشورشان گواهی مصونیت در برابر تب زرد نیاز دارند، احتمالاً نیاز به پاسپورت مصونیت برای ویروس کرونا نیز بحث‌برانگیز خواهد شد.

همانطوری که اکنون استفاده از ماسک در کشورهای آسیایی و دیگر کشورها به عادتی جهانی تبدیل شده است، ممکن است پس از اتمام ویروس نیز افراد وقتی احساس خوبی ندارد یا نگران سلامتی خود هستند، از ماسک استفاده کنند.

برنامه‌ریزی بیشتر برای آینده

آیا واکسیناسیون می‌تواند منجر به ریشه‌کنی ویروس شود؟ ما هنوز نمی‌دانیم که مصونیت مبتنی بر واکسن تا چه مدت طول می‌کشد و ایمنی طولانی‌مدت بسیار مهم خواهد بود. از بین بردن کامل ویروس بسیار دشوار خواهد بود و به یک تلاش جهانی نیاز دارد.

در حال حاضر موفق شده‌ایم فلج اطفال را تقریبا از بین ببریم و آبله نیز اکنون تنها بیماری انسانی است که به طور کامل از بین رفته است، این مسئله تقریباً 200 سال طول کشیده است. به عنوان مثال اگرچه بیماری سرخک در بسیاری از کشورها تقریباً ریشه‌کن شده است، اما مرتباً دوباره افراد به آن مبتلا می‌شوند.

برخی از واکسن‌ها مانند واکسن سرخک اینگونه هستند که افراد را تقریباً در تمام طول زندگی‌شان محافظت می‌کند، در حالی که بقیه واکسن‌ها مانند کزاز باید دوباره تکرار شوند. اگر ویروس کرونا به طور منظم و به طور قابل توجهی جهش پیدا که اکنون در حال مشاهده آن هستیم، ممکن است لازم باشد مانند آنفولانزا به طور دوره‌ای از واکسن‌های جدید استفاده کنیم. برای حفظ ایمنی جمعی نیز در دراز مدت باید کودکان را واکسینه کنیم.

تأثیرات اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری نیز احتمالاً طولانی‌مدت خواهد بود. شاید شکل زندگی ما هرگز به آنچه در گذشته بوده است، باز نگردد، اما این ما هستیم که با آمادگی بهتر برای بیماری‌های همه‌گیری آینده خود را ایمن‌تر خواهیم ساخت.

3 در مورد “همه‌گیری ویروس کرونا در سال 2021 چگونه خواهد بود؟”

  1. میترسم یه جهش پیدا کنه از راه چشم منتقل شه
    فیلم ترسناک میشه
    خدایا خسته شدییییییم بسه دیگه

  2. هیچی نمیشه این ویروس حتی از آنفلانزا ضعیف تره فقط قدرت انتقالش زیاده همین
    بزودی همه چی حل میشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH