سامسونگ Knox چیست و چه کاربردی دارد؟

بسیاری از مردم از گوشی‌های خود جهت مقاصد کاری، استفاده می‌کنند. سیاست‌های مبتنی بر “دستگاه خود را بیاورید (BYOD)”، با توجه به افزایش مداوم قیمت گوشی‌ها و بهبود امنیت آن‌ها، روزبه‌روز در حال محبوب‌تر شدن هستند. شرکت‌هایی همانند گوگل و اپل، برنامه‌های سطح شرکتی را برای دستگاه‌های موبایلی نیز عرضه می‌کنند. احتمالا یکی از آسان‌ترین راه‌کارها برای کاربران عادی و مدیران آی‌تی‌، سامسونگ Knox است.

اگر یکی از گوشی‌های جدید شرکت سامسونگ همانند گلکسی S20 FE را داشته باشید، آنگاه احتمالا نرم‌افزار Knox نیز بر روی آن نصب شده است. سامسونگ Knox چیزی نیست که بتوانید خودتان آن را نصب کنید، زیرا این برنامه بخشی از سیستم‌عامل اندروید سفارشی شده شرکت سامسونگ است، نه نوعی اپلیکیشن و یا کتابخانه پشتیبانی. سامسونگ Knox همچنین در سیستم‌عامل Tizen موجود در گجت‌های پوشیدنی این شرکت نیز، گنجانده شده است.

سامسونگ Knox چیست؟

سامسونگ Knoxسامسونگ Knox یک لایه امنیتی مخصوص بوده که در گوشی‌های رده بالای این شرکت موجود است و می‌تواند داده‌های شخصی و کاری را از یکدیگر جدا کند. برای بسیاری از کاربران، Knox جهت Samsung Pass و Secure Folder بیشتر کاربرد دارد. هر دوی این موارد نیز از طریق بخش “Biometrics and security” موجود در گوشی‌های این شرکت، قابل دسترسی هستند.

 

Samsung Pass اطلاعات مربوط به ورود کاربران را به‌صورت امن نگهداری کرده و به شما اجازه می‌دهد که با استفاده از حسگرهای زیستی گجت خود، به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. Secure Folder نیز از آنجایی که محیطی جدید را برای فایل و اپلیکیشن‌های گوشی شما ایجاد می‌کند، کمی پیچیده‌تر است. هنگامی‌که این پوشه را تنظیم کرده و سپس آن را باز می‌کنید، آنگاه با نسخه‌های تازه اپلیکیشن‌ها مواجه خواهید شد. اپلیکیشن‌های موجود در این پوشه، توسط سایر بخش‌های گوشی شما قابل دسترسی نیستند.

در حالت پیش‌فرض، هنگامی‌که به پوشه Secure Folder وارد شوید، تنها می‌توانید به اپلیکیشن‌های خاصی دسترسی پیدا کنید. این نرم‌افزارها شامل: دوربین، گالری، My Files، مخاطبین، تقویم، مرورگر اینترنتی سامسونگ و Samsung Notes می‌شوند. شما می‌توانید اپلیکیشن‌های دیگری را نیز به لایه امنیتی Knox اضافه کنید. بدین ترتیب اپلیکیشن‌های جدید شما نیز در محلی کپی شده و بنابراین داده‌های آن‌ها نیز از داده‌های همان اپلیکیشن‌ها در لایه عادی گوشی، جدا می‌شوند.

استفاده از Knox جهت مدیریت دستگاه‌های کارمندان

 

همچنین مورد سومی نیز جهت استفاده مدیریت سازمان وجود دارد که Knox Premium (و یا چیزی معادل آن) نام دارد. این لایه چیزی نیست که در خانه از آن استفاده کنید، هر چند که می‌توانید این کار را نیز انجام دهید. در عوض، Knox Premium راه‌کاری است که با استفاده از آن، واحد آی‌تی شرکت‌ها می‌تواند لایه Knox موجود بر روی گوشی‌های متصل به یک سرور مشخص را مدیریت کند. در حقیقت، این روش یک راه‌کار مدیریتی مبتنی بر فضای ابری بوده که با سامسونگ Knox یکپارچه شده و در واقع یک پلتفرم مدیریتی ایمن را فراهم می‌آورد.

سامسونگ Knox جهت استفاده در ارگان‌های دولتی کشورهای فنلاند، فرانسه، قزاقستان، هلند، اسپانیا، بریتانیا و ایالات‌ متحده، تأیید شده است. این لایه امنیتی در شرایط خاصی، با استانداردهای FIPS 140-2 و ISCCC نیز سازگار است. این موضوع بدین معنا است که سازمان‌هایی همانند وزارت دفاع ایالات متحده، فکر می‌کنند که Knox آن‌قدر ایمن است که کارکنان آن‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند (در مواردی که اسناد غیرحساس و یا با درجه حساسیت پایین، ردوبدل شوند). بنابراین می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که سامسونگ Knox برای کاربران عادی نیز ایمن است.

در اندروید اوریو (Oreo)، سامسونگ Knox با راه‌کار شرکتی گوگل یعنی Android for Work یکپارچه شد تا محافظت آنی از هسته لینوکس را انجام داده، به بررسی وجود بدافزار بپردازد و همچنین بخشی از فرایند بوت ایمن باشد. سامسونگ از یک فیوز الکترونیکی استفاده کرده و بدین ترتیب در هنگام تشخیص بوت شدن یک نرم‌افزار غیررسمی، بررسی وضعیت گارانتی را به 0x1 تغییر می‌دهد. با فلش به نرم‌افزار کارخانه نیز، این فیوز ریست نمی‌شود.

این مطلب را نیز بخوانید: سامسونگ برای ارتقاء عملکرد گرافیکی پرچم‌داران خود اپلیکیشن GameDriver را منتشر کرد

آیا به استفاده از سامسونگ Knox نیاز دارید؟

سامسونگ Knox

مجبور نیستید که از سامسونگ Knox استفاده کنید. تا زمانی هم که کمی در سیستم‌عامل و بخش نرم‌افزاری گوشی خود عمیق نشوید، متوجه این ویژگی نخواهید شد. اگر گوشی شما از Knox پشتیبانی کند، آنگاه شما نیز آزاد هستید که از آن استفاده کنید یا خیر.

این احتمال وجود دارد که اطلاعات مهمی را در گوشی خود نداشته و کسی هم سعی نداشته باشد که داده‌های شما را به سرقت ببرد. اما مردم و سازمان‌هایی که سعی در سرقت اطلاعات کاربران دارند، فرصت‌طلب بوده و در صورت دسترسی به گوشی شما، سعی می‌کنند که اطلاعات زیادی را از آن استخراج کنند. با استفاده از Knox می‌توانید به‌سادگی فایل‌های حساس خود را ایمن نگه داشته و همچنین هنگامی‌که بحث بر سر امنیت باشد، آنگاه جریان اطلاعات را نیز بهتر ردیابی کنید.

با وجود رایگان و یکپارچه بودن با گوشی، چرا نباید از Knox استفاده کنیم؟

اگر قصد مخفی کردن فایل و پوشه‌های خاصی از اطرافیانتان را دارید، آنگاه سامسونگ Knox می‌تواند گزینه‌ای عالی باشد. این افراد می‌توانند کسانی باشند که گاهی اوقات به گوشی شما دسترسی دارند؛ همانند اعضای خانواده و یا هم‌اتاقی‌ها. با قرار دادن یک اپلیکیشن در Knox، می‌توانید دسترسی به داده‌های آن را منوط به وارد کردن پسورد کنید. همچنین با استفاده از اپلیکیشن My Files نیز می‌توانید فایل‌ها و پوشه‌ها از دید سایرین، ایمن نگه دارید.

علی‌رغم امکان انجام این کار، شاید نخواهید که جهت انجام امور روزانه همانند پیام‌رسانی و یا دسترسی به مخاطبین، از Knox استفاده کنید. اما در هر صورت در رابطه با موارد حساس، استفاده از Knox می‌تواند راه‌کاری عالی جهت حفظ امنیت اطلاعات باشد. به هر حال جهت ارزشمند قرار دادن اطلاعات خود، لازم نیست که حتما یکی از کارمندان یک شرکت بزرگ باشید. در این رابطه سامسونگ نیز یک ابزار عالی را در اختیار شما قرار داده است.

2 در مورد “سامسونگ Knox چیست و چه کاربردی دارد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH