آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا بزنند؟ اولویت بندی تزریق واکسن به چه ترتیب است؟

در روزهای اخیر اخبار خرید واکسن کرونا و آغاز تست‌های بالینی واکسن داخلی کرونا به یکی از مهم‌ترین اخبار برای مردم ایران تبدیل شده است، با نزدیک شدن به اولین سالگرد شیوع ویروس کرونا در جهان، کشورها و کمپانی‌های مختلف به دنبال تولید هر چه سریع‌تر واکسن کرونا هستند تا هر چه سریع‌تر سایه سنگین این ویروس از زندگی عادی مردم برداشته شود.

اما همچنان که در بهبهه اخبار مربوط به خرید و تولید واکسن کرونا هستیم، سه سوال مهم مطرح می‌شود، آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا را تزریق کنند؟ چه گروه‌هایی در اولویت اول دریافت واکسن کرونا هستند؟ واکسن کرونا تا چه زمانی مصونیت ایجاد می‌کند؟

آیا همه مردم ایران به واکسن کرونا نیاز دارند؟

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی در گفتگوی اخیر خود به این سوال پاسخ داده است، دکتر سوری در پاسخ به سوال آنکه آیا همه مردم باید واکسن کرونا را تزریق کنند گفت: خیر، نیازی نیست تا همه مردم واکسن کرونا را تزریق کنند، البته باید بدانیم که در حال حاضر واکسن کرونا برای همه در دسترس نیست، به این ترتیب در ایران و دیگر کشورهای جهان، تزریق واکسن کرونا اولویت بندی می‌شود، در این اولویت بندی افرادی که بیشتر در معرض خطر باشند ابتدا واکسن کرونا را دریافت می‌کنند، سپس افراد در معرض خطر مانند تیم درمانی بیمارستان‌ها واکسن تزریق خواهند کرد و بعد از آن نوبت طیف‌های مختلف افراد جامعه می‌رسد.

اولویت بندی به چه شکل است؟

دکتر سوری ادامه داد: طبق اصول کلی واکسن که در دنیا وجود دارد، در یک جامعه افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند، همچنین افرادی که سیستم ایمنی پایینی دارند مانند سالمندان و افراد ناتوان در اولویت هستند، سپس زنان باردار و افرادی که به صورت گروهی زندگی می‌کنند مانند سربازان، زندانی‌ها و … در اولویت قرار می‌گیرند. نکته دیگر اولویت بندی منطقه‌ای است، برخی از شهرها شلوغ و مناطق قرمز، میزان شیوع و مرگ بالایی دارند و در اولویت قرار دارند. توزیع عادلانه واکسن به گونه‌ای است که افرادی که در کمتر در معرض خطر هستند، مانند کودکان و نوجوانان در اولویت‌های پایانی دریافت واکسن قرار بگیرند.

واکسن کرونا تا چه زمانی مصونیت ایجاد می‌کند؟

استاد دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به این مورد مشخص نیست که واکسیناسیون چه مدت به طول می‌انجامد، اعلام کرد: واکسن کرونا به این شکل نیست که پس از تزریق مصونیت دائم ایجاد کند، طبق بررسی‌ها در حال حاضر واکسن‌ها 4 تا 6 ماه مصونیت ایجاد می‌کنند بنابراین افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند مجددا در صف تزریق واکسن یادآور نیز قرار می‌گیرند. با توجه به این نکته که واکسن کرونا برای همه مردم جهان تولید نشده و مدت زمان انجام فرایند واکسیناسیون معلوم نیست، مردم باید به رعایت نکات بهداشتی ادامه دهند و در این زمینه کوتاهی نکنند.

2 در مورد “آیا همه مردم ایران باید واکسن کرونا بزنند؟ اولویت بندی تزریق واکسن به چه ترتیب است؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH