افت قیمت بیت‌کوین تا 30 هزار دلار پدیده‌ای طبیعی و در عین‌حال ضروری است!

ارزش کلی بازار رمزارزها بیش از 200 میلیارد دلار کاهش یافت. بدین‌ترتیب قیمت بیت‌کوین به 30229 دلار سقوط کرد و قیمت سایر ارزهای دیجیتالی نیز به میزان قابل‌‌توجهی کاهش یافت. روند صعودی قیمت‌‌ در بازار رمزارزها طی روز 11 ژانویه (22 دی ماه) فروکش کرد؛ چرا که با افت شدید قیمت فروش بیت‌کوین بهای اکثر آلتکوین‌ها (ارزهای دیجیتالی به غیر از بیت‌کوین) نیز افت بالغ بر 20 درصدی را تجربه کرد.

پس از سقوط قیمت بیت‌کوین به زیر سطح حمایتی 40 هزار دلاری در روز 10 ژانویه (21 دی ماه) فشار فروش بیت‌کوین ظرف مدت یک شب افزایش یافت و موجب شد تا قیمت این رمزارز برتر پیش از دستیابی به سطح حمایتی نرم تا 30229 دلار کاهش پیدا کند. افت سریع قیمت بیت‌کوین موجب انحلال قراردادهای آتی با ارزش بیش از 2.7 میلیارد دلار شد. کندل‌های طولانی روی نمودار قیمتی بیت‌کوین نشان می‌دهند که با سقوط شدید قیمت این رمزارز از 41 هزار دلار به 32229 دلار نوعی اصلاح قیمتی بزرگ به وقوع پیوسته است.

عملکرد روزانه بازار رمزارزها 

مارک کوبان؛ مالک موسسه Dallas Mavericks از رکود ایجاد شده در بازار به‌عنوان فرصتی برای بیان دیدگاه‌های خود استفاده کرد و خاطرنشان نمود که وضعیت بازار رمزارزها مشابه حباب قیمتی سهام اینترنت از دهه 1990 است. به عقیده آقای کوبان مشاهده معاملات رمزارزها همانند حباب قیمتی سهام اینترنت بسیار جذاب است. وی افزود که بیت‌کوین، اتریوم و چند رمزارز دیگر احتمالا مسیر شرکت‌های آمازون و eBay را طی نموده و کماکان شاهد افزایش قیمت ‌آن‌ها خواهیم بود.

برخی از افراد باتجربه‌تر در این عرصه نظیر الکس مشینسکی؛ مدیرعامل موسسه سلسیوس افت اخیر ارزش بیت‌کوین را ناشی از نوعی اصلاح قیمتی سالم دانسته و به احتمال افت قیمت بیت‌کوین تا 16 هزار دلار پیش از آغاز مجدد روند صعودی بهای این رمزارز اشاره کرد.

بازارهای سنتی تحت فشار هستند

در روز دوشنبه بازارهای مالی سنتی نیز به نوبه خود تحت فشار قرار گرفتند؛ زیرا شرایط سیاسی در ایالات‌متحده همچنان باعث ایجاد تنش و احساس عدم اطمینان نسبت به اقتصاد و آینده کشور شده است. شاخص‌های مالی S&P 500، Dow و NASDAQ با کاهش 0.29، 0.66 و 1.55 درصدی ارزش معاملات همگی روز معاملاتی قرمزرنگی را تجربه کردند. این پدیده از افت قیمت سهام شرکت‌های فنی بزرگ و FANNG به پایین‌ترین رقم از روز 26 نوامبر 2020 (6 آذر ماه) ناشی شد.

به عقیده تحلیل‌گران وضعیت فعلی بازار از اصلاح قیمتی ناشی شده است

 تقریبا بر هر نوبت کاهش چند هزار دلاری قیمت بیت‌‌کوین بسیاری از افراد کم‌تجربه و تازه وارد در بازار جهانی خواهان نابودی این ارز دیجیتالی می‌شوند. با توجه به اینکه قیمت بیت‌کوین ظرف مدت کمتر از 1 ماه از 17586 دلار در روز 11 دسامبر به 41950 دلار رسید؛ لذا دیوید لیفچیتز؛ مدیر ارشد اطلاعاتی در موسسه ExoAlpha معتقد است که این عقبگرد نوعی اصلاح قیمتی سالم توسط موسسات هوشمندی است که در بازه قیمتی 20 هزار تا 30 هزار دلاری اقدام به خریداری بیت‌کوین نموده‌اند. آقای لیفچیتز در گفتگو با وبسایت CoinTelegraph خاطرنشان کرد:

“افزایش قیمت بیت‌کوین موضوعی نگران‌کننده نبود؛ بلکه سرعت چنین رشدی مایه نگرانی بود. بدان معنا که از اواسط دسامبر سال 2020 تا پایان این ماه میانگین دامنه حرکتی این رمزارز 2 برابر شد و به 8.1 درصد رسید. سپس در حد فاصل روزهای 1 الی 10 ژانویه 2021 این دامنه حرکتی مجددا 2 برابر بیش‌تر شد و به 15.3 درصد رسید. رشد دامنه حرکت به‌معنای انجام مبادلات بیش‌تر میان خریداران و فروشندگان طی مدت 1 روز خواهد بود. افت قیمت اخیر نوعی اصلاح سالم است که علاوه بر اصلاح رشد شدید قیمت بیت‌کوین طی 10 روز گذشته بستر لازم برای رشد قیمت این ارز دیجیتالی تا 50 هزار دلار و مبالغ بالاتر را فراهم می‌کند.”

نکات مربوط به عوامل محرک پشت پرده برای تحولات قیمتی اخیر بیت‌کوین از طریق تجزیه و تحلیل الگوهای ارائه شده در شبکه‌های اجتماعی قابل بررسی هستند.

نمودار قیمت بیت‌کوین در مقایسه با روند روزانه بازار

به گفته جوشوا فرانک؛ مدیرعامل و بنیان‌گذار موسسه TheTie (یک پلتفرم اجتماعی تجزیه و تحلیل داده‌ها) عدم اشاره به بیت‌کوین در شبکه اجتماعی توئیتر طی ماه دسامبر 2020 نشان می‌دهد که تعداد کمی از سرمایه‌گذاران بزرگ در حال افزایش قیمت‌ها هستند. آقای فرانک در اظهارنظرهای خصوصی خود به وبسایت  CoinTelegraph گفت: “در روز 3 ژانویه حجم توئیت‌هایی با مضمون بیت‌کوین و رمزارزها ظرف مدت 24 ساعت به بالاترین حد خود رسید. در هفته دوم ژانویه نیز روند رشد تمایل خرده فروشان کماکان ادامه یافت و اکنون میانگین گفتگوهای ماهیانه پیرامون بیت‌کوین در شبکه اجتماعی توئیتر به بالاترین حد خود طی ماه ژانویه رسیده است. تعجب‌آور نیست که این افزایش فعالیت در توئیتر با شرایط قیمتی فعلی بیت‌کوین ارتباط دارد.”

نمودار قیمت بیت‌کوین نسبت به دلار آمریکا

قیمت اتریوم نیز تحت تاثیر رکود امروز بازار قرار گرفت و پیش از دستیابی به سطح حمایتی به 914 دلار کاهش یافت. در زمان نگارش این مطلب قیمت اتریوم 16.33 درصد کاهش یافته و این رمزارز با قیمت 1033 دلار داد و ستد می‌شود. در حال حاضر از میان 50 پروژه برتر رمزارز تنها معاملات سبز مربوط به ارز دیجیتالی Neo است. قیمت این رمزارز 1.5 درصد رشد داشته و اکنون با قیمت 22.52 دلار معامله می‌شود.

اکنون ارزش کلی بازار رمزارزها به 847 میلیارد دلار رسیده و بیت‌کوین 68.9 درصد از این بازار را در اختیار دارد.

2 در مورد “افت قیمت بیت‌کوین تا 30 هزار دلار پدیده‌ای طبیعی و در عین‌حال ضروری است!”

  1. میاد زیر ۳۰ هزار دلار
    اقا اگه مشکل قلبی دارید بیتکوین نخرید
    همین‌جو خرید باعث بالا رفتنش شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH