آمپلی‌فایر هدفون چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر هدفون یکی از سخت‌افزارهای مرتبط با صدا بوده که در میان مردم، برداشت درستی نسبت به آن وجود ندارد. آمپلی فایر هدفون، دستگاهی جادویی نبوده و شاید برای عموم مردم، بیشتر نقش یک وزنه کاغذ را داشته باشد. برخی از هدفون‌ها جهت نشان دادن تمامی پتانسیل‌های خود، به یک آمپلی‌فایر جداگانه احتیاج دارند. این قطعه می‌تواند بهبودی قابل توجهی را در کیفیت صدا به وجود آورد. اگر کیفیت صدای یک هدفون چندان گوش نواز نباشد، آنگاه شاید راه‌کار برخورد با این مشکل، استفاده از آمپلی‌فایر باشد.

منظور از آمپلی فایر هدفون چیست؟

شاید باورتان نشود، اما شما نیز هم‌اکنون آشنایی زیادی با آمپلی‌فایرها دارید. آمپلی‌فایر ابزاری است که سیگنالی الکتریکی را به یک اسپیکر فرستاده و باعث لرزش آن می‌شود. هنگامی‌که حجم صدای گوشی و یا لپ‌تاپ خود را بالا ببرید، آنگاه در واقع اجازه داده‌اید که الکتریسیته بیشتری از آمپلی‌فایر دستگاه شما به اسپیکر منتقل شود. بدین ترتیب اسپیکر شما لرزانده شده و می‌توان صدایی بلندتر تولید کند.

دستگاه‌های مدرن از آمپلی‌فایرهای دارای خروجی ضعیف (low-output) استفاده می‌کنند. آمپلی‌فایر این دستگاه‌ها، مصرف انرژی بالایی ندارد. جهت استفاده از این آمپلی‌فایرها، اکثر هدفون و اسپیکرها از یک مقاومت صوتی (امپدانس) ضعیف برخوردار هستند. این قضیه بدین معناست که هدفون و یا اسپیکرها در مقابل جریان الکتریکی، مقاومت بسیار کمی از خود نشان داده و معمولا بدون مصرف انرژی زیادی، حجم صدای قابل قبولی را ارائه می‌دهند.

برخی از هدفون‌ها و اسپیکرها، مخصوصا رده استودیو و یا اجرای زنده، دارای مقاومت صوتی بالایی هستند. معمولا این دستگاه‌ها (با مقاومت 25 اهمی و یا بالاتر) جهت رسیدن به حجم صدای قابل قبول، نیازمند یک صدا با ولتاژ بالا هستند. این همان جایی است که آمپلی‌فایر وارد عمل می‌شود. آمپلی فایر هدفون از انرژی بیشتری استفاده کرده و همچنین سیگنال صوتی قوی‌تری را نیز نسبت به آمپلی‌فایر موجود در اکثر گوشی و لپ‌تاپ‌ها، ارسال می‌کند. بدین ترتیب می‌توانید از هدفون گران‌قیمت خود در دستگاه‌های نه چندان رده بالا نیز بهره ببرید.

البته این قوانین در برخی از مواقع نیز می‌توانند تغییر کنند. برخی از هدفون‌هایی که دارای مقاومت صوتی بالایی بوده، حساس هستند و همچنین جهت تولید حجم صدای بالا، به توان (میزان برق بر حسب وات؛ با ولتاژ متفاوت است) بسیار کمی نیاز دارند. در حالی که هدفون‌های باکیفیت می‌توانند با اتصال به یک منبع دارای خروجی ضعیف، به حجم صدای قابل قبولی دست یابند، از طرفی دیگر، ولتاژ محدود شده می‌تواند باعث اعوجاج صدا، ایجاد نویز و یا ضعف بیس شود.

با توجه به گفته‌های بالا، می‌توان گفت که آمپلی فایر هدفون می‌تواند با بهبود عملکرد هدفون‌های شما، کیفیت موسیقی در حال پخش را نیز افزایش دهد. اکثر آمپلی‌فایرها، اثر قابل تشخیصی بر سیگنال‌های صوتی ندارند. البته برخی از شرکت‌ها، آمپلی‌فایرهایی را به فروش می‌رسانند که از قصد، سیگنال را دستکاری کرده تا حالتی مشابه صدای نوار کاست و یا صفحه گرامافون را پدید آورند. این کار معمولا با برش دادن فرکانس‌های انتخابی و یا اشباع کردن صدا با استفاده از یک لامپ خلاء، صورت می‌پذیرد.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه صدای خروجی از گوشی اندرویدی خودمان را تقویت کنیم؟

آمپلی‌فایرهای هدفون با مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ (DAC)، تفاوت دارند

آمپلی فایر هدفون

بسیاری از آمپلی‌فایرهای هدفون قابل حمل، به‌عنوان DAC یا همان مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ تعبیر می‌شوند، اما لازم است بدانید که این دو، دو چیز کاملا متفاوت هستند. یک DAC همان‌طور که از نامش مشخص است، یک سیگنال دیجیتال را دریافت کرده و سپس آن را به یک سیگنال الکتریکی آنالوگ برای آمپلی‌فایر و هدفون شما، تبدیل می‌کند. تمامی منبع‌های صوتی دیجیتال، از یک DAC داخلی برخوردار هستند. خب، پس چرا باید یکی دیگر خریداری کنیم؟

تجهیزات صدای دیجیتال اولیه، مخصوصا پخش‌کننده‌های سی‌دی و کامپیوترهای دسکتاپی، همیشه از بهترین DAC‌های داخلی برخوردار نبودند. محافظت نامناسب یکی از مشکلات رایج بود که باعث به وجود آمدن تداخل‌های الکتریکی می‌شد. همچنین نرخ نمونه‌برداری ضعیف DAC‌های رده مصرف‌کننده نیز باعث می‌شد که در هنگام بالا رفتن حجم صدا، صدای سنج (نوعی ساز کوبه‌ای) و یا های-هت‌ها (متشکل از دو سنج و یک پدال)، دچار اعوجاج شود.

امروزه دیگر چنین مشکلاتی وجود ندارند. این روزها حتی ارزان‌ترین دستگاه‌های الکترونیکی نیز از DAC‌هایی برخوردار هستند که بر کیفیت صدا تأثیر نمی‌گذارند. شاید برخی از موسیقی دوستان بگویند که DAC‌های آنبورد برای فرمت‌هایی همانند FLAC و یا WAV، مناسب نیستند. در هر صورت بسیار مشکل است که تفاوت بین یک فایل کدشده در کیفیت 320 را با فایل اصلی آن، تشخیص دهیم.

هنوز هم DACها، کاربردهای خاص خود را داشته و شما نباید از خرید یک آمپلی فایر هدفون که یک DAC داخلی دارد، واهمه داشته باشید. آمپلی‌فایر هدفون‌هایی که دارای DAC آنبورد هستند، می‌توانند به گوشی و یا درگاه USB کامپیوتر شما، متصل شوند. بدین ترتیب دیگر نیازی به استفاده مستقیم از جک هدفون دستگاه خود، نخواهید داشت. جک‌های هدفون معمولا خود منبعی از اعوجاج و یا نویزهای صوتی هستند. برخی از DAC‌ها نیز حتی از تنظیمات از پیش آماده اکولایزر و اتصال بی‌سیم، برخوردار هستند. چنین قابلیت‌هایی به شما این امکان را می‌دهند که صدا را تغییر داده و یا در هنگام پخش صدا در یک گوشی و یا کامپیوتر قدیمی، اتصال بلوتوثی قابل اتکاتری داشته باشید.

این مطلب را نیز بخوانید: صدای 8 بعدی چیست و آیا این اصطلاح پایه و اساس علمی دارد؟

آیا به یک آمپلی فایر هدفون نیاز دارم؟

آمپلی فایر هدفون

برای اکثر مردم، آمپلی‌فایر هدفون چیزی بیش از یک دستگاه گران‌قیمت مناسب تغییر حجم صدا (بدون تأثیری قابل توجه بر کیفیت صدا)، نیست. اما اگر هدفون‌های گران‌قیمتی داشته و در هنگام استفاده از آمپلی‌فایر داخلی هدفون بر روی کامپیوتر و یا گوشی خود، با مشکلاتی مواجه شوید، آنگاه آمپلی‌فایر به قطعه‌ای ضروری تبدیل می‌شود.

در زیر به 6 دلیل جهت خرید یک آمپلی‌فایر هدفون، اشاره می‌کنیم:

  • هدفون شما صدای چندان زیادی نداشته، بیس راضی کننده‌ای ندارد، صدای آن دارای اعوجاج و نویز بوده و همچنین بر روی کامپیوتر و یا گوشی شما، کیفیت صدای بسیار پایینی دارد. این‌ نشانه‌ای از این است که هدفون شما دارای مقاومت صوتی بالا، در حد 25 اهم و یا بالاتر است.
  • جک هدفون کامپیوتر و یا گوشی شما، نسبت به سایر دستگاه‌های موجود در خانه شما، دارای صدای بسیار کم و بی‌کیفیت است.
  • جک صدای کامپیوتر و یا گوشی شما با مشکل مواجه شده و جهت گذر از این موضوع، به یک USB DAC نیاز دارید.
  • می‌خواهید که به موسیقی‌های خود، حس و حال آنالوگ و قدیمی بودن بدهید. البته امروزه آمپلی‌فایرهای بسیار کمی از این ویژگی برخوردار هستند.
  • یک استودیو داشته و می‌خواهید که در حین داشتن چندین ورودی هدفون، به‌صورت جداگانه بر روی حجم صدای هرکدام نیز کنترل داشته باشید.
  • از کنترل صدا با استفاده از کامپیوتر خود راضی نبوده و می‌خواهید که با استفاده از کلیدهای فیزیکی آمپلی‌فایر، صدا را تعدیل کنید.

اگر هدفون‌های شما عملکردی مورد انتظار داشته باشند، آنگاه به آمپلی‌فایر نیازی ندارید. اگر هم هدفون‌های شما بی‌سیم باشند، آنگاه بازهم خرید آمپلی‌فایر، توجیهی ندارد. لازم به ذکر است که بگوییم آمپلی‌فایرهای هدفون، جایگزین مناسبی برای آمپلی‌فایرهای بزرگ‌تر مخصوص اسپیکرها نیستند، هر چند که می‌توانند در هنگامی‌که اسپیکرهای بلوتوثی در حالت Aux صدای بسیار کمی دارند، مورد استفاده قرار بگیرند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH