با افزایش دمای 4 درجه سانتیگراد چه بلایی بر سر کره زمین خواهد آمد؟

یک سال دیگر، یک رکورد دیگر آب و هوا شکسته شد. در سطح جهانی، سال 2020 پس از سال 2016 به عنوان گرم‌ترین سال جهان ثبت شد. این با توجه به اینکه شرایط خنک در اقیانوس آرام معروف به لانینا در نیمه دوم سال رخ داد، بسیار جالب توجه بود. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

میانگین دمای سطح زمین در سال 2020 معادل 1.25 درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین جهانی بین سال‌های 1850 و 1900 بود؛ این‌ها همه بخشی از یک روند صعودی بی‌وقفه است که عمدتا توسط گازهای گلخانه‌ای ناشی از فعالیت‌های انسانی گسترش می‌یابد.

به این مطلب نیز توجه بفرمایید: سازمان ملل نسبت به گرم شدن زمین تا سال 2100 هشدار می‌دهد!

محدود کردن متوسط افزایش دمای کره زمین به 1.5 درجه سانتیگراد می‌تواند به جلوگیری از برخی از مضرترین اثرات تغییر اقلیم کمک کند. این هدف در بحث COP26 که در گلاسکو در نوامبر 2021 برنامه‌ریزی شده است، به طور برجسته‌ای مشخص خواهد شد. COP26، کنفرانس سالیانه آب و هوا در سازمان ملل است. احزاب‌های مختلف دور هم گرد می‌آیند و درباره مشکلات آب و هوایی بحث می‌کنند. اما چه جهان 1.5 درجه سانتیگراد چه 4 درجه سانتیگراد گرم شود، برای تمامی کشورها به همان میزان گرمایش ایجاد نخواهد کرد. تحقیقات قبلی با استفاده از مدل‌های آب و هوایی نشان داده است که قطب شمال، برزیل مرکزی، حوزه مدیترانه و سرزمین اصلی آمریکا ممکن است بسیار بیشتر از میانگین جهانی گرم شوند.

پس این ممکن است در سال‌ها و دهه‌های آینده چه معنایی داشته باشد؟ آمار مربوط به میانگین دمای جهانی و نقاط داغ منطقه‌ای مفاهیمی انتزاعی است که برای سیاست‌گذاران مفید است، اما چیزی نیست که کسی در واقع احساس کند. علاوه بر این، پیش‌بینی دما از مدل‌های آب و هوایی جهانی معمولاً برای مناطق وحش یا کشاورزی است که به طور متوسط بیش از ده‌ها تا صدها کیلومتر مربع است.

این پیش‌بینی‌ها از شرایطی که در خیابان‌های شهر‌، داخل محل کار، فضاهای عمومی و خانه‌های ما وجود خواهد داشت، فاصله زیادی دارد. اما این‌ها مکان‌هایی هستند که سلامت، آسایش و بهره‌وریlمردم را طی موج‌های گرمای شدیدتری که تغییرات آب و هوایی به همراه خواهد داشت، تعیین می‌کنند.

احساس گرما

یکی از راه‌های تطابق دادن مدل‌های آب و هوایی و دنیای واقعی بیان تجربه‌های شخصی در گرمای شدید است. برای مثال، بیشترین مقدار گرما در حومه ملبورن استرالیا 43 درجه سانتی‌گراد بود. بالاترین دمای ثبت شده 54.4 درجه سانتیگراد در پارک ملی Death Valley، کالیفرنیا، در 16 آگوست سال 2020 ثبت شده است.

بالاترین درجه حرارت در فضای باز که در انگلیس اندازه‌گیری شده است در 25 ژوئیه 2019 در باغ گیاه شناسی دانشگاه کمبریج 38.7 درجه سانتی گراد بود. براساس تجزیه و تحلیل‌های اخیر، دمای کره زمین تا دهه 2060 ممکن است 4 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعت پیش برود.

پیش‌بینی‌های آب و هوا نشان می‌دهد که 4 درجه سانتیگراد گرم شدن کره زمین می‌تواند باعث افزایش دمای 43 درجه سانتیگرادی در کمبریج شود.
اما این پیش‌بینی برای گرم‌ترین روز تابستان برای کمبریج در دهه 2060 شامل تنظیم مدل‌های آب و هوایی با میانگین دما از ایستگاه‌های هواشناسی بود. این‌ها معمولاً در مناطقی که علف و گیاه وجود دارد از منابع حرارتی مصنوعی دور هستند. سطوح آسفالت و مراکز شهر با تراکم بالا معمولاً چندین درجه گرم‌تر هستند و واکنش آنها بسیار متفاوت با ایستگاه‌های هواشناسی روستایی است.

حتی وقتی محققان مدل‌های آب و هوایی دما را برای مناطق شهری شبیه‌سازی می‌کنند، ممکن است پیش‌بینی‌ها به روش‌های دیگر ساده شود. برای تولید میانگین دمای ماهانه، مدل‌ها ممکن است دارای افزایش و کاهش‌های زیادی باشند.

اقدامات احتمالی که ممکن است افراد در شهرها انجام دهند، باعث می‌شود که با افزایش دما سازگار شوند؛ مانند فضای سبز بیشتر که نادیده گرفته می‌شوند. تغییرات دما در خیابان‌ها نیز هنوز حل نشده است. این بدان معنی است که حتی مدل‌های پیشرفته نیز احتمالاً شدت واقعی گرم شدن آینده در مناطق شهری را نادیده می‌گیرند.

ارائه علم آب و هوا در فضای بسته

ما بیشتر زندگی خود را درداخل خانه خود می‌گذرانیم، بنابراین، اگر واقعاً می‌خواهیم تغییرات آب و هوایی را به تجربیات انسانی تبدیل کنیم، باید شرایط داخل خانه‌ها و محل کار را شبیه‌سازی کنیم. برای بدست آوردن این دما و گرمای مورد نیاز، فاکتورهای دیگری باید در نظر گرفته شود، مانند رطوبت، تهویه و گرمای تابش شده از سطوح گرم، به علاوه میزان متابولیسم افراد خانه و لباس آنها.

دمای هوای 38 درجه سانتیگراد در 30 درصد رطوبت نسبی خطرناک است، اما می‌تواند در 80 درصد کشنده باشد. این به این دلیل است که رطوبت بالا باعث کاهش اثر تعریق می‌شود که مکانیسم طبیعی ما برای خنک نگه داشتن بدن است. شرایط داخلی می‌تواند دمای فضای خارج را ردیابی کند زیرا اتاق تهویه مطبوع ندارد. در سراسر جهان، بیش از یک میلیارد نفر در شرایط مشابه زندگی می‌کنند. بدون هیچگونه سازگاری، دمای بالای محیط داخلی با رطوبت بالا می‌تواند برای میلیون‌ها نفر غیر قابل‌تحمل و حتی کشنده باشد.

تحقیقات ما نشان داد که یک سقف عایق‌بندی شده در زیر یک سقف فلزی می‌تواند اوج دمای داخلی را در سطح فعلی نگه دارد، حتی اگر در خارج از آن 4 درجه سانتیگراد گرم شود. متأسفانه، این تغییر دمای شب را افزایش می‌دهد، زیرا گرمای داخلی در روز جمع می‌شود. بین دمای پایین داخلی روز و شب نیز تفاوتی وجود دارد، بنابراین سازگاری‌های مقرون به صرفه باید با دقت برای هر خانه تنظیم شود.

بدون انجام اقداماتی، تعداد خانه‌های گرم غیر قابل‌تحمل افزایش خواهد یافت. تا سال2050، 68 درصد از بشریت ممکن است در مناطق شهری زندگی کنند و جمعیت در مناطق گرمسیری بیشتر در معرض گرمای شدید مرطوب قرار خواهند گرفت. البته باید گفت که هنوز اطلاعات زیادی از تغییرات آب و هوایی در این مناطق در اختیار نداریم.

2 در مورد “با افزایش دمای 4 درجه سانتیگراد چه بلایی بر سر کره زمین خواهد آمد؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH