نخستین تراشه 5 نانومتری مدیاتک با نام Dimensity 2000 در سال 2022 عرضه می‌شود

نخستین تراشه 5 نانومتری شرکت مدیاتک احتمالا 1 سال دیگر روانه بازار خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این کمپانی در روز چهارشنبه پیش رو از تراشه‌های جدید خود با اسامی Dimensity 1200 و Dimensity 1100 رونمایی خواهد کرد؛ اما این تراشه‌ها بر پایه فرآیند 6 نانومتری تولید می‌شوند. بر اساس نقشه راهی که توسط یک شخص خبرچین با شناسه Digital Chat Station منتشر شده است؛ این تراشه‌های 6 نانومتری در وهله نخست توسط کمپانی‌های اوپو و ویوو مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند (اگرچه مقامات ردمی نیز در اظهارات خود به این موضوع اشاره نموده‌اند).

محصول بزرگ آینده مدیاتک در 3 ماهه نخست سال آینده معرفی خواهد شد.در آن مقطع زمانی کمپانی از تراشه 5 نانومتری Dimensity 2000 رونمایی خواهد کرد. این‌بار نیز شرکت‌های اوپو و ویوو در صف مشتریان خریدار این تراشه قرار دارند؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها آنر نیز یکی از مشتریان بالقوه نیمه‌هادی مذکور به‌شمار خواهد رفت (با معرفی سری آنر V40 مجهز به تراشه +Dimensity 1000 عصر پسا-کایرین به‌زودی آغاز خواهد شد).

Dimensity 2000 احتمالا به نخستین تراشه ساخت مدیاتک مجهز به هسته بسیار کارآمد کورتکس X تبدیل خواهد شد. بدین‌ترتیب این تراشه مشخصا از هسته‌ کورتکس X2، هسته‌های پردازشی بزرگ کورتکس A79 و هسته‌های گرافیکی Mali-G79 استفاده خواهد کرد. هیچ‌کدام از هسته‌های پردازشی فوق هنوز توسط کمپانی ARM معرفی نشده‌اند. همچنین بایستی خاطرنشان کرد که CPU تراشه Dimensity 1200 ظاهرا بر پایه هسته کورتکس A78 طراحی شده است.

کورتکس A79 احتمالا همان هسته Matterhorn است که احتمالا در سال جاری رونمایی می‌شود. اختلاف موجود میان عملکرد این هسته و کورتکس A78 احتمالا ناچیز است؛ اما کارآیی آن نسبت به یک هسته قدیمی نظیر کورتکس A73 بسیار چشمگیر بوده و حدودا 2.5 برابر بیش‌تر است). همچنین هسته پردازشی Matterhorn مجهز به سخت‌افزاری جهت تشخیص نواقص امنیتی حافظه بوده و این قابلیت تنها موضوعی است که ما هم‌اکنون از آن اطلاع داریم.

معماری نسل بعدی Makalu نام دارد. عملکرد این معماری در مقایسه با کورتکس A78 احتمالا 30 درصد سریع‌تر خواهد بود. هنوز مشخص نیست که آیا این هسته از نوع کورتکس X2 خواهد بود یا خیر؛ اما احتمالا این‌طور نیست؛ چرا که تولید انبوه این معماری احتمالا تا سال 2023 آغاز نخواهد شد. یک نکته جالب‌توجه در خصوص Makalu اینکه معماری مذکور پشتیبانی از برنامه‌های 32 بیتی را متوقف نموده و منحصرا نرم‌افزارهای 64 بیتی را اجرا خواهد کرد.

ضمن برگزاری رویداد روز چهارشنبه شرکت مدیاتک احتمالا جزئیات بیش‌تری پیرامون برنامه‌های آینده کمپانی اعلام خواهد شد. در این مراسم حتی در صورت عدم اشاره به تراشه Dimensity 2000 نیز کماکان شاهد معرفی تراشه‌های Dimensity 1200 و Dimensity 1100 خواهیم بود.

1 در مورد “نخستین تراشه 5 نانومتری مدیاتک با نام Dimensity 2000 در سال 2022 عرضه می‌شود”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH