کوالکام از تراشه 7 نانومتری جدید خود با نام اسنپ‌دراگون 870 رسما رونمایی کرد

پیش‌تر و در ماه دسامبر 2020 کمپانی کوالکام همایش اسنپ‌دراگون خود را در ایالات‌متحده برگزار کرد. در جریان این کنفرانس کمپانی تولیدکننده تراشه از محصول پرچم‌دار آینده خود با نام اسنپ‌دراگون 888 رونمایی کرد. این تراشه مجهز به هسته‌های پردازشی پیشرفته ARM Cortex-X1 و کورتکس A78 بوده و بر پایه فرآیند 5 نانومتری تولید می‌شود. در حال حاضر کمپانی‌های شیائومی و سامسونگ از نخستین اسمارت‌فون‌های مجهز به این تراشه رونمایی کرده‌اند و در آینده نیز محصولات بیش‌تری با این تراشه معرفی خواهند شد. با این‌حال از ابتدای سال جاری میلادی شایعاتی مبنی بر استفاده برخی دستگاه‌ها از یک تراشه معرفی نشده سری اسنپ‌دراگون 800 به گوش رسید. با توجه به شایعات اخیر اسمارت‌فون آینده موتورولا Edge S به‌همراه یک تراشه سری اسنپ‌دراگون 800 (مدلی متفاوت با اسنپ‌دراگون 888) معرفی خواهد شد. همچنین اخیرا یک اسمارت‌فون برند ویوو مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 870 نیز در پایگاه داده گیک‌بنچ رویت شد. امروز کمپانی کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 870 رسما رونمایی کرد و به کلیه شک و تردیدها در این زمینه پایان داد. این تراشه جدید بر پایه فرآیند 7 نانومتری تولید شده و مجهز به CPU با فرکانس پردازشی 3.2 گیگاهرتز است. این تراشه اساسا ورژن ارتقایافته اسنپ‌دراگون 865 پلاس یا همان اسنپ‌دراگون ++865 محسوب می‌شود.


تراشه جدید مجهز به هسته‌های پردازشی کورتکس A77 با حداکثر فرکانس 3.2 گیگاهرتز است

تراشه جدید دارای شماره مدل SM8250-AC بوده و از بالاترین سرعت فرکانس در دنیای تراشه‌های موبایلی برخوردار است. قدرتمندترین هسته پردازشی این نیمه‌هادی با فرکانس 3.2 گیگاهرتز فعالیت می‌کند؛ در حالی‌که فرکانس کاری این هسته در تراشه‌های اسنپ‌دراگون 865 پلاس و اسنپ‌دراگون 865 به‌ترتیب برابر با 3.1 و 2.94 گیگاهرتز است. آخرین تراشه ساخت شرکت هواوی مجهز به هسته‌ای قدرتمند با فرکانس 3.13 گیگاهرتز بود و از 2 تراشه پرچم‌دار سال گذشته کوالکام پیشی گرفت. اکنون کوالکام با معرفی تراشه‌ای جدید دوباره نام خود را به‌عنوان سلطان اورکلاکینگ در دنیای تراشه‌های موبایلی مطرح نموده است. جهت اطلاع افراد علاقه‌مند به مشخصات فنی تراشه‌ها بایستی خاطرنشان کرد که تراشه جدید اسنپ‌دراگون 870 مجهز به هسته‌های پردازشی کایرو 585 است. این هسته‌ها در واقع مشابه نمونه کورتکس A77 همراه با برخی بهینه‌سازی‌ها از جانب کوالکام به‌شمار می‌روند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد؛ CPU به‌کارگیری شده در تراشه اسنپ‌دراگون 888 مجهز به هسته‌های پردازشی کورتکس X1 و کورتکس A78 است. این هسته‌ها با فرکانس‌های پایین‌تری فعالیت نموده و همین موضوع فضای لازم برای عرضه تراشه اسنپ‌دراگون 888 پلاس در آینده را ایجاد می‌کند.

کوالکام به منظور اطمینان از عملکرد گرافیکی پیشرفته تراشه بار دیگر از GPU آدرنو 650 بهره گرفته است. با این‌حال هنوز مشخص نیست که آیا کمپانی به منظور ارتقاء کارآیی GPU اقدام به افزایش سرعت فرکانس یا اعمال برخی بهینه‌سازی‌های دیگر نموده است یا خیر. پردازنده Hexagon 698 و شتاب‌دهنده Tensor همانند تراشه اسنپ‌دراگون 865 از قابلیت اجرای 15 تراعملیات محاسباتی در هر ثانیه برخوردار هستند. بنابراین در این قسمت هیچ تحول بزرگی قابل رویت نیست؛ زیرا کارآیی 2 تراشه در این حوزه احتمالا مشابه یکدیگر خواهد بود.

تراشه جدید اسنپ‌دراگون 870 از نمایشگرهای 1440p، ضبط ویدیوهای 8K و اتصال وای‌فای 6 پشتیبانی می‌کند

تراشه جدید اسنپ‌دراگون 870 از پنل‌های نمایشگر 1440p با حداکثر نرخ نوسازی 144 هرتزی یا نمایشگرهای 4K با حداکثر نرخ نوسازی 60 هرتزی پشتیبانی می‌کند. تراشه اسنپ‌دراگون 870 همانند سایر تولیدات رده بالا بازار از استاندارد +HDR10 پشتیبانی خواهد کرد. پردازنده سیگنال تصویری موسوم به Spectra 480 مشابه نمونه به‌کارگیری شده در تراشه‌های قدیمی‌تر بوده و از سنسورهای دوربین با حداکثر رزولوشن 200 مگاپیکسل، ضبط ویدیویی 8K با سرعت 30 فریم برثانیه یا ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم برثانیه پشتیبانی می‌کند. همچنین این تراشه همانند ورژن معمولی اسنپ‌دراگون 865 با ماژول FastConnect 6800 روانه بازار می‌شود. این ماژول تضمین‌کننده بهره‌مندی دستگاه از اتصال وا‌ی‌فای 6 و بلوتوث 5.2 با استاندارد صوتی aptX خواهد بود. نکته جالب‌توجه اینکه تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس مجهز به ماژول FastConnect 6900 است؛ مشخصه‌ای که دربردارنده قابلیت اتصال وای‌فای 6E است. اسنپ‌دراگون 870 دقیقا همانند سایر تراشه‌های رده بالا کوالکام فاقد مودم 5G یکپارچه بوده و در عوض این تراشه در کنار مودم اسنپ‌دراگون X55 با قابلیت پشتیبانی از شبکه‌های موج میلی‌متری و زیر 6 گیگاهرتز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

بر اساس پیش‌بینی‌ها اسمارت‌فون موتورولا Edge S جزو نخستین دستگاه‌های مجهز به تراشه اسنپ‌دراگون 870 قلمداد خواهد شد. با این‌حال سایر شرکای کوالکام نظیر اوپو، وان‌پلاس، شیائومی و iQOO نیز احتمالا از این تراشه جدید استفاده خواهند کرد. به‌عنوان مثال امسال کمپانی وان‌پلاس از اسمارت‌فون وان‌پلاس 9 لایت رونمایی خواهد کرد. شایعات پیشین از به‌کارگیری تراشه اسنپ‌دراگون 865 پلاس درون این هندست جدید حکایت داشتند؛ اما اکنون اسنپ‌دراگون 870 گزینه مناسب‌تری به‌نظر می‌رسد. این تراشه گزینه‌ای مناسب برای شرکت‌هایی است که به‌دنبال تولید پرچم‌داران مقرون‌به‌صرفه در سال 2021 هستند.

3 در مورد “کوالکام از تراشه 7 نانومتری جدید خود با نام اسنپ‌دراگون 870 رسما رونمایی کرد”

    1. امیرکیوان گوهری

      سلام دوست عزیز. پردازنده‌های 5 نانومتری در مقایسه با انواع 7 نانومتری دارای چگالی ترانزیستوری بالاتری بوده و از بهره‌وری انرژی بالاتر و توان پردازشی بیش‌تری برخوردار هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH