انواع روش های پرداخت اینترنتی

امروزه بسیاری از افراد برای صرفه جویی در زمان و دسترسی به تنوع کالا بیشتر ترجیح می‌دهند آنلاین خرید کنند. فروشگاه های اینترنتی نیز به سرعت گسترش یافته و روز به روز در حال افزایش هستند. در بین فروشگاه های اینترنتی، سایتی از همه بهتر است و بازدید کننده و مشتری بیشتری را جذب می‌کند که تمامی مراحل جذب بازدیدکننده برای سایت و تبدیل آنها به مشتری و همچنین تمامی مراحل ثبت سفارش توسط مشتریان و انجام عملیات پرداخت را در بهترین حالت ممکن طراحی کند و برای پرداخت سفارش روش های متفاوتی را در اختیار مشتریان قرار دهد.

در ادامه برخی از بهترین و معروف ترین روش‌های پرداخت اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

انواع روش‌های پرداخت فروشگاهی

فروشگاه های اینترنتی مختلف باتوجه به نوع محصولات ارائه شده، محل انبار کالا و عوامل دیگر روش های پرداخت متفاوتی را در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند. برخی از فروشگاه های اینترنتی برای دریافت پرداخت مشتریان فقط روش های پرداخت اینترنتی مانند کارت به کارت و درگاه پرداخت اینترنتی را استفاده می‌کنند اما برخی دیگر امکان پرداخت در محل به صورت نقدی و یا با استفاده از دستگاه های کارتخوان را نیز در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

در ادامه جزئیات هر یک از این روش ها را بررسی می‌کنیم.

  1. پرداخت اینترنتی

معروف ترین روش برای پرداخت در فروشگاه های اینترنتی درگاه پرداخت اینترنتی است. درگاه های پرداخت اینترنتی صفحاتی واسط هستند که با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی( شماره کارت، تاریخ انقضا، رمز دوم و CVV2 ) ، عملیات پرداخت به راحتی انجام می‌شود.

درگاه های پرداخت اینترنتی 2 نوع هستند: درگاه پرداخت اینترنتی واسط و درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم.

درگاه پرداخت اینترنتی واسط

با افزایش تعداد فروشگاه و کسب و کارهای اینترنتی نیاز آنها به ابزارهای پرداختی نیز به سرعت افزایش یافت. به همین دلیل شرکت هایی تحت عنوان “پرداخت یار” با دریافت مجوز از بانک مرکزی و شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) ابزارهای پرداختی مورد نیاز کسب‌وکارها را همراه با سرویس‌های پرداختی مورد نیاز آنها ارائه دادند.

یکی از ابزارهای پرداختی ارائه شده توسط پرداخت یارها درگاه پرداخت اینترنتی است. درگاه پرداخت اینترنتی واسط نسبت به درگاه پرداخت مستقیم ارائه شده توسط بانک ها محبوب تر است.

چرا درگاه پرداخت اینترنتی واسط بهتر است؟

  • عدم قطعی و تضمین کیفیت
  • رابط کاربری جذاب‌تر
  • خدمات جانبی گسترده تر
  • سرویس‌دهی و پشتیبانی بهتر
  • پنل گزارش گیری کارآمد
  • سرعت بالای تراکنش‌ها
  • عدم نیاز به دریافت مجوزهای کسب‌وکار مانند ای نماد
  • دریافت درگاه پرداخت درکمتر از 1 روز کاری

زیبال یکی از پرداخت‌ یارهای رسمی بانک مرکزی است که تمامی ابزارها و راهکارهای پرداختی موردنیاز کسب و کارها را به صورت یکپارچه و با کیفیت بالا ارائه می‌دهد.

درگاه پرداخت اینترنتی زیبال علاوه بر ارائه درگاهی امن و بدون قطعی، مجموعه کاملی از سرویس های پرداختی مورد نیاز کسب و کارها را نیز با مدل های تسویه‌ای منعطف ارائه داده است.

درگاه پرداخت اینترنتی مستقیم

در این مدل از درگاه پرداخت آنلاین، مشتری مستقیم به درگاه یکی از بانک‌ها (ملت، پاسارگاد و … ) متصل می‌شود و عملیات پرداخت را انجام می‌دهد.

این دسته از درگاه های پرداخت از طریق شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت (PSP)ها قابل دریافت هستند اما نسبت به درگاه های پرداخت اینترنتی واسط محبوبیت کمتری دارند زیرا رابط کاربری و خدمات جانبی آنها نسبت به درگاه های پرداخت واسط بسیار محدود است.

از دیگر عوامل عدم تمایل کسب‌وکارها به دریافت درگاه پرداخت اینترنتی می‌توان به لزوم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی (e-namad) ، طولانی بودن مدت زمان دریافت درگاه پرداخت، عدم پشتیبانی مناسب، عدم وجود امکانات جانبی مورد نیاز و عدم تضمین کیفیت و سرعت تراکنش ها اشاره کرد.

  • کارت به کارت

برخی از کسب‌وکارهای اینترنتی که در ابتدای راه اندازی سایت خود تعداد تراکنش های زیادی ندارند و یا سایت خود را فعال نکرده اند و فقط از طریق پیج اینستاگرام در حال فروش محصولات و خدمات خود هستند برای دریافت پرداخت مشتریان از کارت به کارت استفاده می‌کنند.

  1. پرداخت حضوری

برخی از مشتریان برای بررسی کالا و پرداخت هزینه پس از دریافت کالا از فروشگاه اینترنتی ترجیح می‌دهند به جای پرداخت هزینه سفارش به صورت اینترنتی و بلافاصله پس از ثبت سفارش گزینه پرداخت در محل را انتخاب کنند.

  • پرداخت نقدی

یکی از روش های پرداخت حضوری پرداخت به صورت نقدی است اما مدیریت پرداخت های نقدی و امور مالی و حسابداری پرداخت های نقدی راحت نیست.

روش محبوب پرداخت در محل، دستگاه های کارتخوان هستند. این دستگاه ها با استفاده از کارت بانکی و رمز اول کارت عملیات پرداخت را انجام می‌دهند.

انواع دستگاه کارتخوان

  • کارتخوان های معمولی

کارتخوان های فروشگاهی معمولی که همه ما حداقل یکبار از آنها استفاده کردیم با دریافت اطلاعات کارت بانکی (کشیدن کارت) و وارد کردن رمز اول کارت مبلغ را از حساب مشتری کسر و به حساب صاحب دستگاه واریز می‌کنند.

مدیریت وجوه واریزی و منطبق کردن آنها به سفارشات بر عهده بخش مالی و حسابداری کسب و کارها است.

  • کارتخوان های مبتنی بر شناسه

کارتخوان های مبتنی بر شناسه مناسب کسب و کارهای آنلاین هستند. این دسته از کارتخوان ها با اتصال به سایت یا اپلیکیشن کسب‌وکارها برای هر سفارش یک شناسه تولید می‌کنند و پس از انجام عملیات پرداخت با استفاده از این شناسه، تمامی اطلاعات پرداخت به صورت آنی برای سایت کسب و کار فرستاده می‌شود. به این ترتیب مدیریت مالی و حسابداری پرداخت های در محل مشتریان به راحتی انجام می‌َشود.

پرداخت یار زیبال علاوه بر درگاه پرداخت اینترنتی، کارتخوان پرداخت در محل را نیز ارائه می‌دهد.

با ثبت هر سفارش بر روی فروشگاه اینترنتی، اگر مشتری گزینه پرداخت در محل را انتخاب کند، اطلاعات سفارش شامل کد سفارش و مبلغ سفارش برای زیبال از طریق وب سرویس فرستاده می‌شود. در بازگشت پاسخ وب سرویس، زیبال برای هر سفارش شناسه‌ای اختصاصی تولید می‌کند که اطلاعات سفارش را به همراه دارد.

پیک حامل سفارش مشتریان برای دریافت مبلغ سفارش از مشتری فقط باید کد شناسه را بر روی دستگاه کارتخوان وارد کند تا اطلاعات سفارش نمایش داده شده و عملیات پرداخت انجام شود

مبلغ نمایش داده شده بر روی دستگاه ، غیرقابل تغییر است.

به این ترتیب پرداخت های در محل به راحتی با کیفیت بسیار بالا انجام می‌شوند و مدیریت آنها نیز بسیار راحت انجام ‌می‌شود.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH