در پی مرگ یک دختر ایتالیایی این کشور استفاده از تیک‌تاک توسط برخی کاربران را ممنوع کرد

دادستان‌های ایتالیایی تحقیق در رابطه با مرگ تصادفی دختر 10 ساله‌ای را آغاز کرده‌اند که ظاهرا در “چالش خاموشی” به‌راه افتاده در شبکه اشتراک‌گذاری ویدیو با نام تیک‌تاک مشارکت نموده است. این تحقیق در حالی انجام می‌شود که بر اساس اعلام دولت ایتالیا کاربرانی که سن آن‌ها به‌طور قطعی قابل احراز نباشد؛ موقتا دسترسی خود به سرویس تیک‌تاک را از دست خواهند داد. بر اساس قوانین و ضوابط تعریف شده توسط تیک‌تاک سن کاربران این سرویس بایستی حداقل برابر با 13 سال باشد.

دختر فوت شده در بیمارستان شهر پالرمو طی روز چهارشنبه همراه با گوشی تلفن‌همراه خود توسط خواهر 5 ساله‌اش درون حمام منزل کشف شد. در ادامه پلیس گوشی متوفی را ضبط کرد.
تیک‌تاک که تحت مالکیت یک شرکت چینی با نام ByteDance قرار دارد؛ روز جمعه اعلام کرد که با بررسی وبسایت خود موفق به شناسایی هیچ‌گونه محتوایی دال بر تشویق دختر فوت شده برای مشارکت در چنین چالشی نشده است. با این‌حال کمپانی به مقامات تحقیق‌کننده پیرامون “تحریک احتمالی فرد فوت شده به خودکشی” کمک کرده است.

در همین راستا سخنگوی تیک‌تاک ضمن اظهاراتی اعلام کرد: “تامین امنیت جامعه کاربران تیک‌تاک یکی از اولویت‌های مطلق ما محسوب می‌شود. به همین دلیل ما اجازه تولید هیچ‌گونه محتوایی با مضمون تشویق و ترویج رفتارهای احتمالا خطرناک را نخواهیم داد.”

سازمان حفاظت اطلاعات ایتالیا در اواخر وقت روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که این شبکه رسانه اجتماعی چینی به قید فوریت تا روز 15 فوریه (27 بهمن ماه) مسدود خواهد شد. تا آن زمان تیک‌تاک بایستی موارد درخواست شده از سوی سازمان تنظیم مقررات را رعایت نماید.

کارشناسان پزشکی در خصوص مخاطرات شرکت برخی جوانان در چالش‌ها هشدار داده‌اند. یکی از چالش‌های مذکور تحت‌عنوان “روسری” یا “بازی خفگی” شناخته شده و موجب کمبود شدید میزان اکسیژن دریافتی توسط مغز می‌شود. والدین دختر فوت شده در گفتگو با نشریه La Repubblica اعلام کردند که به گفته یک دختر دیگر خواهر وی مشغول انجام بازی خفگی بوده است. پدر دختر نیز در اظهارات خود ادعا کرد که آن‌ها از این موضوع بی‌اطلاع بوده‌اند. وی گفت: “ما نمی‌دانستیم که دخترمان در این بازی مشارکت می‌کند؛ بلکه می‌دانستیم که وی برای مشاهده کلیپ‌های ویدیویی رقص به برنامه تیک‌تاک مراجعه می‌‌کند. ما چگونه می‌توانستیم به وجود چنین مخاطره‌ای پی ببریم؟”

آژانس حفاظت اطلاعات ایتالیا در ماه دسامبر شکایتی را علیه تیک‌تاک تنظیم نمود و این برنامه را به بی‌توجهی نسبت به حمایت از کودکان زیر سن قانونی و تسهیل روند ورود کودکان بسیار کم سن‌وسال به این برنامه اشتراک‌گذاری ویدیو متهم کرد.

تیک‌تاک در سال 2018 به شهرت جهانی دست یافت. موفقیت سریع این پلتفرم مدیون تقلیدها، پیام‌ها و اجراهای کوتاه ویدیویی از رقص و صحنه‌های کمدی همراه با موسیقی‌های محبوب است. همچنین الگوریتم منحصربه‌فرد این سرویس تعیین می‌کند که کدام محتواها بیش از سایرین موردتوجه هر کاربر قرار گرفته است. مرگ دختر نوجوان واکنش‌های شدیدی را در کشور ایتالیا به‌دنبال داشت و موجب طرح درخواست‌هایی در رابطه با تنظیم هرچه بهتر مقررات شبکه‌های اجتماعی شد.

لیسیا رونزولی؛ رئیس کمیسیون حمایت از حقوق کودکان در پارلمان ایتالیا اعلام کرد: “شبکه‌های اجتماعی نمی‌توانند به جنگلی بی‌قانون تبدیل شوند که در آن انجام هر کاری مجاز است.”

2 در مورد “در پی مرگ یک دختر ایتالیایی این کشور استفاده از تیک‌تاک توسط برخی کاربران را ممنوع کرد”

  1. خانواده ها نباید بزارن بچه ها از تیک تاک و اینستاگرام استفاده کنن
    چرا نرم افزار رو میبندن؟؟؟
    مث اینه بگی هیچ جا نباید چاغو بفروشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH