بدن انسان‌ها در هر ثانیه 3.8 میلیون سلول درست می‌کند!

در اعماق بدن در مقیاس سلولی، بدن فعالیت‌های مداومی انجام می‌دهد تا فرد را زنده نگه دارد. از جمله این فرآیندها می‌توان به گردش سلول‌ها اشاره کرد. در این فرآیند سلول‌های جدید جایگزین می‌شود تا سلول‌های دیگر از بین بروند.

یک محاسبه جدید نشان می‌دهد که این روند چقدر فشرده است. طبق گفته‌های زیست‌شناسانی از جمله ران سندر (Ron Sender) و ران میلو (Ron Milo) از موسسه علوم Weizmann در اسرائیل، بدن شما روزانه حدود 330 میلیارد سلول را جایگزین می‌کند. بدن فرد با این سرعت می‌تواند در هر ثانیه بیش از 3.8 میلیون سلول جدید درست کند. بیشتر این سلول‌ها، سلول‌های خونی هستند و به دنبال آن‌ها نیز سلول‌هایی که در روده وجود دارند، بیش از همه تولید می‌شوند. این اعداد می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا بهتر عملکرد بدن انسان و نقش گردش سلول در سلامتی و بیماری را درک کند. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

یک افسانه مرسوم وجود دارد این است که بدن شما هر هفت سال به طور کامل تمام سلول‌های خود را بازسازی می‌کند. واقعیت بسیار پیچیده‌تر از این حرف‌ها است. برخی از سلول‌ها فقط چند روز زنده می‌مانند، این در حالی است که برخی دیگر مانند نورون‌های مخچه و لیپیدها در لنزهای چشم شما فقط با طول عمر میزبان (شما) محدود می‌شوند.

با این حال، در حالی که دانشمندان قبلا تخمین زده‌اند که تعداد سلول‌های بدن، نوع آنها و طول عمر آنها را نیز برآورد کرده‌اند، اما برای سرشماری میزان گردش سلولی، کار بسیار اندکی انجام شده است. این همان کاری است که ران سندر و ران میلو اکنون انجام داده‌اند. آنها در مقاله خود اینچنین نوشتند:

در اینجا می‌توانیم کمبود اطلاعات راجع به گردش سلولی بدن انسان را با بررسی تغییرات طول عمر به نمایش درآمده توسط انواع مختلف سلول و کم کردن میزان گردش سلولی از نظر جرم و تعداد را بررسی کنیم.

آنها محاسبات خود را بر اساس یک فرد مرجع استاندارد انجام دادند: یک مرد سالم در سنین 20 تا 30 سال، وزن 70 کیلوگرم (154 پوند) و 170 سانتی‌متر (5 فوت 7 اینچ) قد. سپس، برای تخمین میزان گردش سلول، هر نوع سلول را که بیش از 0.1 درصد از کل جمعیت سلول را تشکیل می‌دهد، حساب کردند. طول عمر سلول‌ها از یک مطالعه دیگر جمع‌آوری شده است و با استفاده از کارهایی نیز اندازه‌گیری مستقیم طول عمر سلول‌های انسانی انجام شده است. سپس آنها توده سلولی کلی را برای هر نوع، بر اساس متوسط ​​توده سلول، بدست آوردند.

براساس این اطلاعات، آن‌ها محاسبه کردند که یک فرد استاندارد دارای نرخ گردش سلول در حدود 80 گرم (2.8 اونس) در روز یا 330 میلیارد سلول است.

از این تعداد گردش، 86 درصد سلول‌های خونی، شامل بیشتر سلول‌های قرمز (گلبول‌های قرمز، فراوان‌ترین نوع سلول در بدن) و نوتروفیل‌ها (فراوان‌ترین نوع گلبول های سفید) است. 12 درصد دیگر سلول‌های اپیتلیال دستگاه گوارش، با مقادیر اندک سلول‌های پوستی (1/1 درصد)، سلول‌های اندوتلیال که رگ‌های خونی را پوشانده و سلول‌های ریه (هر یک 1/0 درصد) هستند.

اگرچه سلول‌های خونی از نظر تعداد سلول‌های جداگانه بیشترین گردش سلول را تشکیل می‌دهند، اما از نظر جرم این یک داستان متفاوت است. فقط 48.6 درصد از توده سلول‌های خونی از انواع مختلف است. سلول‌های دستگاه گوارش 41 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند. سلول‌های پوستی 4 درصد را تشکیل می‌دهند، در حالیکه سلول‌های چربی که به سختی در تعداد سلول‌ها ثبت شده‌اند، از نظر جرمی 4 درصد دیگر را تشکیل می‌دهند.

شاید از خود بپرسید که برای سلول‌های مرده چه اتفاقی می‌افتد، باید بگوییم که این سلول‌ها در سلول‌های پوستی و گوارشی از بین می‌روند، و گاهی اوقات توسط انگل‌ها لخته می‌شوند یا توسط بدن تجزیه می‌شوند و سپس نیز تا حدی بازیافت می‌شوند. پس هدر نمی‌روند.

توجه به این نکته مهم است که این ارقام بسته به عواملی مانند سن، سلامتی، اندازه و جنسیت، از فردی به فرد دیگر متفاوت خواهد بود. اما این کار یک خط مبنا را فراهم می‌کند که از آن می‌توانیم نحوه عملکرد سلول در بدن انسان را بهتر درک کنیم. محققان در مقاله خود نوشتند:

سوالات زیادی پیرامون موضوع تجدید ارگانیسم در سلامت و بیماری وجود دارد که ممکن است با تجزیه و تحلیل ما پاسخ آن داده شود. به عنوان مثال، گردش سلول‌های تومور چگونه با گردش کلی سلول در بدن بیمار مقایسه می‌شود؟ میزان انرژی و بیوسنتز رشد تومور چقدر است و آیا این امر به طور مستقیم بر تخصیص منابع تأثیر می‌گذارد؟

این‌ها همه سوالات مهم در این حوزه هستند. همچنین، اکنون کم و بیش می‌دانید که چه مقدار از بافت بدنتان هر روز ایجاد می‌شود. بدن ما در هر ثانیه 3.8 میلیون سلول می‌سازد. اگر کمی فکر کنیم به ویژگی‌های شگفت‌انگیز بدن انسان پی می‌بریم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH