زیر ۲۰ میلیون تومان

دلایل رشد صعودی قیمت لپ‌تاپ در دهه‌ی گذشته

در دهه‌ی گذشته قیمت دلار یکی از مسائل تأثیرگذار بر چگونگی زندگی مردم ایران بوده است. افزایش دلار، به‌تبع افزایش قیمت محصولات و کالاهای خارجی و داخلی را به دنبال دارد از این رو با ثابت ماندن دستمزد و حقوق افراد، قدرت خرید مردم کاهش می‌یابد. تغییرات قیمت دلار تأثیر مستقیم بر روی کیفیت زندگی و توانایی افراد برای خرید لوازم‌خانگی، الکترونیکی و دیجیتال دارد. نمودار تغییرات دلار در سه دهه‌ی گذشته رشد حدود شش هزار درصدی آن را نشان می‌دهد.

نوسانات قیمت دلار و تاثیر آن بر روی قیمت لپ‌تاپ

قیمت دلار تأثیر مستقیم بر روی قیمت وسایل و تجهیزات الکترونیک و دیجیتال دارد. در دهه‌های گذشته جوانان و خانواد‌ه‌ها تمایل بیشتری به خرید لوازم‌خانگی، مبلمان، گوشی تلفن همراه و … داشتند در حالی که امروزه به دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت دلار بسیاری از افراد از خرید هر گونه وسایل جدید خودداری می‌کنند.

شدت نوسانات قیمت دلار بسیار بالا است و ثانیه‌ای ارزش آن تغییر می‌کند. تغییرات نرخ دلار در سی سال گذشته نشان می‌دهد احتمال افزایش آن نسبت به کاهش آن در هر دهه بیشتر است. قیمت دلار قیمت وسایلی همچون گوشی تلفن همراه، لپ‌تاپ، ایکس باکس و دوربین را نیز تعیین می‌کند از این رو خرید هر یک از این وسایل نسبت به سال‌های قبل سخت‌تر می‌شود. لپ‌تاپ یا رایانه‌ی شخصی یکی از لوازم مورد نیاز و ضروری دانشجویان، مدیران و افراد فعال در حوزه‌ی فناوری است. بسیاری از افراد بدون داشتن لپ‌تاپ نمی‌توانند کارهای خود را سامان دهند از این رو متقاضی خرید یا تعویض آن هستند اما خرید لپ‌تاپ به‌تبع افزایش قیمت بی‌سابقه‌ی دلار کمی سخت شده است و گزینه‌ی خرید اقساطی لپ تاپ  و لوازم جانبی آن یک روش مناسب برای حل این موضوع است. در حال حاضر لپ‌تاپ یک وسیله‌ی گران قیمت به‌حساب می‌آید که برای نمونه‌های حرفه‌ای آن باید بودجه‌ی قابل توجهی کنار گذاشت.

قیمت لپ‌تاپ در دهه‌ی گذشته تغییرات بسیاری کرده است. نوسانات نرخ ارز تأثیر مستقیم بر روی رشد شدید قیمت لپ‌تاپ گذاشته است. برخی از لپ‌تاپ‌ها تنها در طی چند ماه رشد صددرصدی داشته‌اند و خرید آن‌ها بسیار کم شده است. در اوایل دهه‌ی نود شمسی با حدود چهارصد تا پانصد هزار تومان خرید یک لپ‌تاپ جدید با امکانات بسیار خوب امکان‌پذیر بود در حالی که در سال 1399 قیمت خرید ساده‌ترین لپ‌تاپ حدود پانزده میلیون تومان است. این تغییرات به‌وضوح نشان می‌دهد قیمت لپ‌تاپ به تأثیر از قیمت دلار است. یک موضوع مؤثر دیگر بر روی افزایش قیمت لپ‌تاپ برند و شرکت تولیدکننده‌ی آن است. لپ‌تاپ‌های شرکت اپل بیشترین افزایش قیمت را در طی سال گذشته در ایران تجربه کرده‌اند.

برندهای زیادی در سراسر دنیا هر ساله انواع لپ‌تاپ جدید با امکانات شاخص و ویژه طراحی و تولید می‌کنند. مایکروسافت، اچ‌پی، سونی، ایسوس، دل و … از برندهای معتبر جهان هستند که هر ساله از لپ‌تاپ‌های جدید خود رونمایی می‌کنند. خرید و سفارش لپ‌تاپ‌های این برندها با وجود قیمت بالای آن‌ها همچنان امکان‌پذیر است. در حال حاضر با بودجه‌ی حدود بیست میلیون تومان می‌توان یک لپ‌تاپ خوب با امکانات کافی برای انجام داد کارها تهیه کرد. برای مثال لپ‌تاپ 15 اینچی برند اچ پی مدل 255G7-Z حدود هفده میلیون است. این لپ‌تاپ از کیفیت ساخت بالایی برخوردار است و ظرفیت حافظه 12 گیگابایت دارد. ظرفیت حافظه‌ی داخلی آن یک ترابایت است و مجهز به پورت HDMI است. این لپ‌تاپ قیمت مناسبی دارد و برای دانش‌آموزان و دانشجویان بسیار مناسب است.

لپ‌تاپ 15 اینچی برند لنوو مدل Ideapad L3 – 15IML05 – NPA قیمت حدود بیست میلیون تومان دارد. ویژگی‌های این لپ‌تاپ بسیار خوب و کاربردی هستند و تقریباً تمامی نیازهای مصرف‌کننده را برطرف می‌کنند. این لپ‌تاپ جزو جدیدترین محصولات برند لنوو است که وزنی سبک دارد. این لپ‌تاپ از سخت‌افزار خوبی برخوردار است و مناسب برای افرادی است که قصد حمل‌ونقل لپ‌تاپ خود را دارند. ظرفیت حافظه‌ی این لپ‌تاپ 8 گیگابایت و ضخامت آن کمتر از بیست‌وسه میلی‌متر است.

لپ‌تاپ 15 اینچی برند ایسوس مدل VivoBook K543UB – MR هم از لپ‌تاپ‌های خوب و باکیفیتی است که با یک بودجه‌ی متوسط می‌توان آن را تهیه کرد. سری پردازنده‌ی این لپ‌تاپ Core i3 است و تصویر حاصل از آن بسیار باکیفیت است. صفحه نمایش آن از قابلیت Full HD پشتیبانی می‌کند از این رو برای علاقه‌مندان به فیلم و سریال انتخاب بسیار مناسبی است.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

4 در مورد “دلایل رشد صعودی قیمت لپ‌تاپ در دهه‌ی گذشته”

  1. هنگامی که فروشنده به فروش کالای خود به صورت اقساطی ********** مبادرت میکند, میتواند با احتساب هزینه های تمام شده پول از نظام بانکی, پولی بیشتر از بهای نقدی کالا, در دراز مدت از خریدار دریافت مینماید.

  2. اینجوری که قیمت لپ تاپ بالا میره قیمت کلیه بالا نمیره
    چه وضعشه واقعا
    چرا کسی رسیدگی نمیکنه؟؟؟؟

  3. i3 ایسوز با i5 لنوو قیمتش یکیه
    مشخصه کیفیت ایسوز خیلی بالاتره
    گرون و قسطی بخرید ولی جنس بد نخرید

  4. اینکه لپ تاپ و وسائل دیجیتالی کلا با یه شیب نرمالی قیمتش بالا بره طبیعی
    ما طبیعی نیستیم که با یه شیب تصاعدی ارزش پولمون کم میشه ??

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH