تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به 4.66 میلیارد نفر رسیده است!

روز گذشته گزارش جالبی منتشر شد که نشان می‌دهد تا ماه ژانویه سال 2021 تعداد کاربران اسمارت‌فون در سراسر جهان برابر با 5.22 میلیارد نفر بوده است. همچنین تعداد کاربران اینترنت برابر با 4.66 میلیارد نفر و شمار کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز معادل با 4.2 میلیارد نفر بوده است. این گزارش خاطرنشان می‌کند که در ژانویه سال 2021 جمعیت جهان برابر با 7.83 میلیارد نفر بوده است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در حال حاضر این رقم با نرخ رشد سالیانه 1 درصد در حال افزایش است. این موضوع بدان معناست که از ابتدای سال 2020 جمعیت کل جهان بیش از 80 میلیون نفر افزایش یافته است.

در حال حاضر 5.22 میلیون نفر معادل 66.6 درصد از کل جمعیت جهان از اسمارت‌فون‌ها استفاده می‌کنند. از ژانویه سال 2020 تعداد کاربران اسمارت‌فون حدودا 1.8 درصد (معادل 93 میلیون نفر) افزایش یافته است؛ در حالی‌که مجموع تعداد ارتباطات موبایلی (یک نفر صاحب چندین دستگاه مجزا است) 0.9 درصد (72 میلیون واحد) افزایش یافته و در ژانویه سال جاری میلادی به 8.02 میلیارد واحد رسیده است.

در ژانویه سال 2021 تعداد کل کاربران اینترنت در سراسر جهان به 4.66 میلیارد نفر رسیده است؛ رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته رشد 316 میلیون نفری (7.3 درصدی) را نشان می‌دهد. در حال حاضر ضریب نفوذ جهانی اینترنت معادل 59.5 درصد است. با این‌حال شیوع فراگیر بیماری کووید 19 بر تعداد کاربران اینترنت تاثیر قابل‌توجهی گذاشته است. بنابراین شمار واقعی کاربران احتمالا بیش‌ از این رقم خواهد بود.

در حال حاضر تعداد کاربران رسانه‌های اجتماعی در جهان برابر با 4.2 میلیارد نفر است. این رقم طی 12 ماه گذشته 490 میلیون نفر افزایش یافته و از رشد سالیانه بالغ بر 13 درصدی حکایت دارد. در حال حاضر تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از 53 درصد کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

محبوبیت شبکه‌های اجتماعی به شکل چشمگیری افزایش یافته است

در سال گذشته تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی بیش از 13 درصد افزایش یافته است. در آغاز سال 2021 تقریبا 500 میلیون کاربر جدید در سراسر جهان وجود داشت و بدین‌ترتیب تعداد کل کاربران شبکه‌های اجتماعی در جهان به تقریبا 4.2 میلیارد نفر رسید. در سال 2020 هر روزه حدودا 1.3 میلیون کاربر جدید به شبکه‌های اجتماعی ملحق شدند. این رقم تقریبا معادل 155 هزار کاربر جدید در هر ثانیه است. هر کاربر به‌طور متوسط روزانه 2 ساعت و 25 دقیقه از زمان خود را در رسانه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. در سال 2021 کاربران جهانی شبکه‌های اجتماعی 3.7 تریلیون ساعت را در این رسانه‌ها سپری می‌کنند.


کاربران فیلیپینی کماکان بزرگترین مصرف‌کنندگان رسانه‌های اجتماعی در جهان به‌شمار می‌روند. این افراد هر روزه به‌طور متوسط 4 ساعت و 15 دقیقه از زمان خود را در پلتفرم‌های اجتماعی سپری می‌کنند. کاربران کلمبیایی نیز روزانه به‌طور متوسط 3 ساعت و 45 دقیقه از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرده و در رتبه دوم قرار دارند.

در مقابل کاربران ژاپنی روزانه کمتر از 1 ساعت از زمان خود را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند. این زمان هم‌اکنون معادل 51 دقیقه است؛ اما کماکان نسبت به سال گذشته رشد 13 درصدی را نشان می‌دهد.

گوشی‌های هوشمند به اولویت نخست در زندگی بشر تبدیل شده‌اند

داده‌های برنامه Annie نشان می‌دهد که کاربران سیستم‌عامل اندروید در سراسر جهان روزانه بیش از 4 ساعت از هندست‌های خود استفاده می‌کنند. به‌طور کلی این موضوع بدان معناست که در 12 ماه گذشته کاربران اندروید بیش از 3.5 تریلیون ساعت از گوشی‌های هوشمند خود استفاده کرده‌اند. بعلاوه گزارش سال 2021 اپلیکیشن Annie نشان می‌دهد که اکنون مدت وقت‌گذرانی مردم با اسمارت‌فون‌ها در مقایسه با تلویزیون‌ها به‌مراتب بیش‌تر است. داده‌های دیگر نشان می‌دهند که یک کاربر معمولی اینترنت روزانه برای مدت 3 ساعت و 39 دقیقه از اسمارت‌فون خود استفاده می‌کند. در مقابل کل زمان تماشای تلویزیون در هر روز معادل 3 ساعت و 24 دقیقه است. این موضوع بدان معناست که مدت استفاده کاربران فعلی اینترنت از اسمارت‌فون خود در مقایسه با مدت تماشای تلویزیون حدودا 7 درصد بیش‌تر است.

افزایش مدت زمان استفاده از اینترنت

به‌طور کلی کاربران معمولی اینترنت تقریباً 7 ساعت از زمان روز را به استفاده از اینترنت بر روی کلیه دستگاه‌های خود اختصاص می‌دهند. این مدت معادل بیش از 48 ساعت وقت‌گذرانی آنلاین در هفته است؛ یعنی کاربران از 7 روز هفته تقریبا برای مدت 2 روز آنلاین هستند. با فرض اینکه مدت متوسط خواب همه افراد در روز بین 7 تا 8 ساعت باشد؛ در این‌صورت افراد برای مدت حدودا 42 درصد از زمان بیداری خود آنلاین هستند. بدین‌ترتیب مدت زمان استفاده ما از اینترنت تقریباً مشابه مدت زمان خواب و استراحت ماست. چنان‌چه میزان استفاده از اینترنت طی سال 2021 نیز در همین سطح باقی بماند؛ در این‌صورت امسال کاربران اینترنت در سراسر جهان تقریباً 12 تریلیون ساعت را در اینترنت سپری می‌کنند. مردم کشورهای مختلف زمان زیادی از روز را به‌صورت آنلاین سپری می‌کنند. مردم فیلیپین بیش‌ترین زمان روز (به‌طور متوسط ​​11 ساعت در روز) را به فعالیت در اینترنت اختصاص می‌دهند. مردم برزیل، کلمبیا و آفریقای‌جنوبی نیز هر روزه به‌طور متوسط ​​بیش از 10 ساعت را در اینترنت می‌گذرانند. از سوی دیگر کمترین مدت استفاده از اینترنت متعلق به مردم ژاپن است (کمتر از 4.5 ساعت در روز). شایان به ذکر است که این زمان در کشور چین نیز نسبتا کم بوده و معادل با 5 ساعت و 22 دقیقه در روز است. این مدت در مقایسه با میانگین جهانی (6 ساعت و 54 دقیقه) حدودا 1.5 ساعت کمتر است.

عادات جستجوی آنلاین در حال تغییر است

موتورهای جستجوی سنتی کماکان ضروری هستند. 98 درصد شرکت‌کنندگان در یک نظرسنجی اعلام کردند که هر ماهه از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. با این‌حال بیش از 70 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که اکنون در عوض استفاده از موتورهای جستجوی متنی برای یافتن اطلاعات هر ماهه حداقل از یک ابزار آنلاین استفاده می‌کنند. در این میان رابط صوتی محبوب‌ترین گزینه است. 45 درصد از کاربران جهانی اینترنت ادعا می‌کنند که در 30 روز گذشته از قابلیت جستجوی صوتی یا فرامین صوتی استفاده کرده‌اند. در عین‌حال تقریبا یک‌سوم کاربران اینترنت در سراسر جهان نیز هر ماهه از ابزارهای شناسایی تصویر در اسمارت‌فون‌های خود استفاده می‌کنند. در مناطق آمریکای‌لاتین و آسیای جنوب‌شرقی ابزارهایی مانند Pinterest Lens و Google Lens کاربرد فراوانی دارند.

اما با توجه به پیشرفت مداوم رفتارهای جستجو رشد جستجوی اجتماعی احتمالا جالب‌ترین روند ممکن محسوب می‌شود. اکنون تقریبا 45 درصد از کاربران جهانی اینترنت اعلام می‌کنند که هنگام جستجوی اطلاعات پیرامون محصولات یا خدمات موردنظر برای خریداری به شبکه‌های اجتماعی روی می‌آورند. این تعداد در میان کاربران جوان به‌مراتب بیش‌تر است. کاربران نسل Z (متولدین سال‌های 1995 تا 2009) اعلام کردند که هنگام جستجوی یک برند احتمالا از شبکه‌های اجتماعی بیش از موتورهای جستجو استفاده می‌کنند.

استراتژی استفاده از چندین دستگاه هنوز ضروری است

امروزه گوشی‌های هوشمند 53 درصد از وقت‌گذرانی آنلاین کاربران در سراسر جهان را به خود اختصاص داده‌اند. اما وسایل دیگر کماکان نقش مهمی در زندگی ما دارند. داده‌ها نشان می‌دهند که 90 درصد از کاربران اینترنت از طریق اسمارت‌فون‌ها در اینترنت گشت‌وگذار می‌کنند. اما دو‌سوم کاربران اعلام می‌کنند که برای گشت‌وگذار در اینترنت از کامپیوترهای لپ‌تاپ یا دسکتاپ استفاده می‌کنند. از میان کل صفحات وب بازدید شده در دسامبر سال 2020 بیش از 40 درصد آن‌ها توسط مرورگرهای وب در لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای دسکتاپ فراخوانی شده‌اند. با این‌حال این رقم در مقایسه با دسامبر سال 2019 اندکی کاهش یافته است.

ظهور کسب‌وکار فروش آنلاین موادغذایی و تجارت الکترونیکی

تقریبا 77 درصد از کاربران 16 تا 64 ساله اینترنت اعلام کردند که هر ماهه اقدام به خرید اینترنتی می‌کنند. کاربران اینترنت در اندونزی به خرید در بستر تجارت الکترونیکی علاقه فراوانی دارند. بیش از 87 درصد پاسخ‌دهندگان می‌گویند که طی ماه گذشته اقلامی را به‌صورت اینترنتی خریداری نموده‌اند. از سوی دیگر تنها 57 درصد از کاربران اینترنت در مصر اعلام کردند که طی 30 روز گذشته خرید اینترنتی انجام داده‌اند.

در سال 2020 محصولات حوزه مد و زیبایی با گردش مالی بالغ بر 665 میلیارد دلاری بیش‌ترین سهم درآمدی از تجارت الکترونیکی در جهان را به خود اختصاص دادند.

2 در مورد “تعداد کاربران اینترنت در سراسر جهان به 4.66 میلیارد نفر رسیده است!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH