شیائومی پتنت یک اسمارت‌فون با دوربین پشتی جداشونده را ثبت کرد

چنان‌چه از مدت‌ها پیش اخبار حوزه فناوری را دنبال کرده باشید؛ در این‌صورت نام Project Ara یقینا خاطراتی را در ذهن شما زنده خواهد کرد. هنگامی‌که شرکت گوگل تصمیم گرفت تا با اسمارت‌فون ماژولار اختصاصی خود این پروژه را به پیش ببرد؛ طرح مفهومی یک گوشی ماژولار در کانون توجهات قرار گرفت. هدف پروژه آرا این بود که امکان ارتقاء بخش‌های خاصی از اسمارت‌فون توسط کاربران را فراهم نماید. بدین‌ترتیب کاربران قادر به خریداری یک ماژول تراشه ارتقایافته، یک دوربین با رزولوشن پیکسلی بالاتر، ماژول باتری با ظرفیت بیش‌تر و مواردی از این‌دست خواهند بود. پس از اعلام این امکانات به آسانی می‌توان درک کرد که تبدیل این ایده‌ها به یک محصول واقعی تا چه اندازه چالش‌برانگیز خواهد بود. متاسفانه پروژه آرا هرگز جنبه عملیاتی پیدا نکرد و کمپانی‌ها کماکان به‌طور معمول هر ساله هندست‌های خود را ارتقاء می‌دهند. با این‌حال امروز پتنت جدیدی از کمپانی شیائومی منتشر شد که نشان می‌دهد تولیدکننده چینی کماکان مشغول انجام اقداماتی در زمینه طرح مفهومی یک گوشی ماژولار است.

شیائومی به‌خاطر ثبت پتنت‌هایی با الگوی طراحی عجیب و غریب به شهرت رسیده است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که کلیه اختراعات ثبت شده همواره به محصولات حقیقی تبدیل نخواهند شد. اما این پتنت‌ها نشان‌دهنده طرح‌های مفهومی هستند که کمپانی‌های مختلف به توسعه مخفیانه آن‌ها می‌پردازند. اخیرا شاهد انتشار یکی از پتنت‌های جدید شیائومی مجهز به یک دوربین پاپ‌آپ با آینه بازتابنده بودیم. امروز نیز وبسایت 91Mobiles پتنت دیگری از یک ماژول دوربین جداشونده را به معرض نمایش گذاشته است.

دوربین جداشونده شیائومی احتمالا موجب احیاء دوباره گوشی‌های ماژولار خواهد شد

بر اساس پتنت منتشر شده در وبسایت سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) اختراع اخیرا ثبت شده توسط کمپانی شیائومی نشان‌دهنده اسمارت‌فونی مجهز به یک نمایشگر تمام‌صفحه در قسمت جلویی است. به گفته شیائومی دستیابی به این پنل بدون‌حاشیه مدیون استفاده از ماژول دوربین پشتی جداشونده است. ماژول مذکور می‌تواند از چندین سنسور دوربین میزبانی نماید. برش یکی از تصاویر نشان‌دهنده شکل ظاهری گوشی پس از جداسازی ماژول دوربین است. بعلاوه این تصویر المان‌های متصل شده به قسمت فوقانی گوشی را نمایش می‌دهد. بنابراین کاربران می‌توانند از ماژول دوربین جداشونده برای ثبت تصاویر سلفی نیز استفاده کنند. همچنین شیائومی قادر به عرضه ماژول‌های دوربین مختلف با رزولوشن‌های بالاتر، حسگر تله‌فوتو جهت دستیابی به قابلیت زوم بهتر و ماژولی با قابلیت OIS خواهد بود.

شیائومی تنها شرکتی نیست که روی طرح مفهومی دوربین جداشونده کار می‌کند

اگرچه در خصوص نحوه دستیابی کمپانی به طرح مفهومی دوربین ماژولار هیچ‌گونه شواهد مناسبی در دست نیست؛ اما این فرآیند احتمالا از طریق تعدادی آهنربا امکان‌پذیر می‌شود. شایان به ذکر است که این نخستین باری نیست که شاهد انتشار طرحی از دوربین جداشونده هستیم. پیش‌تر در دسامبر سال 2020 پتنت مربوط به شرکت اوپو نیز از ایده مشابهی رونمایی کرد. یک از طرح‌ها نشان‌دهنده ماژول دوربین دوگانه با قالب دایروی‌شکل است؛ در حالیکه طرح دیگر با ظاهر دایروی‌شکل خود دارای برش‌هایی جهت استقرار 4 سنسور دوربین است.

با این‌حال کماکان توصیه می‌شود تا برای عرضه یک هندست ماژولار چندان هیجان‌زده نشوید؛ چرا که پتنت فوق لزوما به‌معنای تبدیل شدن آن به یک محصول واقعی نیست. در واقع شیائومی پس از سال‌ها کلنجار رفتن با این ایده هنوز اسمارت‌فون تاشو خود را به بازار عرضه نکرده است. بنابراین تا موعد عرضه این دستگاه‌های ماژولار به بازار احتمالا سالیان زیادی زمان باقی‌مانده است.

3 در مورد “شیائومی پتنت یک اسمارت‌فون با دوربین پشتی جداشونده را ثبت کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH