ماه کامل باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در الگوی خواب افراد می‌شود!

بسیاری از تحقیقات در دوران مدرن در حال بررسی منبع نورهای مصنوعی و تاثیر آن در الگوهای خواب و سلامتی بوده‌اند، این تحقیقات به دلیل اثرات غیر طبیعی نور پس از غروب خورشید ایجاد شده است.

اما به هر حال نور شب‌هنگام چقدر غیرطبیعی است؟ از این گذشته تحقیقات جدید نشان می‌دهد که انسان‌ها همیشه در شب در معرض سطح متغیر نور به دلیل انعکاس نور خورشید از ماه و کمرنگ شدن آن قرار دارند و این تابش در حال تغییر باعث ایجاد روش‌هایی می‌شود که از آن آگاهی کامل نداریم. در ادامه این مطلب با آی‌تی‌رسان همراه باشید.

تیم تحقیقاتی که روی این ماجرا کار می‌کنند و به سرپرستی نویسنده ارشد و متخصص مغز و اعصاب، هوراسیو د لا ایگلسیا (Horacio de la Iglesia) از دانشگاه واشنگتن، در یک مطالعه جدید می‌گوید:

مهتاب به قدری برای چشم انسان روشن است که تصور اینکه در غیاب منابع نور دیگر، این منبع نور شب می‌توانست در تغییر فعالیت شبانه و خواب انسان نقش داشته باشد کاملا منطقی است. با این حال، اینکه آیا چرخه ماه می‌تواند فعالیت شبانه و خواب انسان را تغییر دهد‌، هنوز بحث‌برانگیز است.

محققان برای بررسی این رموز، بیش از 500 شرکت‌کننده را با مچ‌بندی برای ردیابی الگوی خواب آنها و آزمایش را در مناطق بسیار متفاوت انجام دادند. در مرحله اول، آنها 98 شرکت‌کننده از مردم توبا-قم، یک جامعه بومی ساکن در استان فرموسا آرژانتین را در این مطالعه شرکت دادند. برخی از این شرکت‌کنندگان روستایی در این آزمایش دسترسی به برق نداشتند، برخی دیگر در خانه‌هایشان دسترسی کمی به آن داشتند، در حالی که نیروهای نهایی در یک محیط شهری با دسترسی کامل به برق زندگی می‌کردند.

نور ماه کامل می‌تواند باعث کاهش مدت زمان خواب شود!

 

در آزمایشی جداگانه، محققان خواب 464 دانشجوی دانشگاه را که در منطقه سیاتل، یک شهر بزرگ و مدرن با تمام مواد برقی جامعه پساصنعتی، زندگی می‌کردند، ردیابی کردند. محققان با پیگیری فعالیت خواب شرکت‌کنندگان در چرخه ماه قمری، دریافتند همان نوع الگویی را می‌توان صرف نظر از محل زندگی داوطلبان در خواب و بیداری آنها نیز مشاهده کرد.

د لا ایگلسیا در این باره می‌گوید:

ما شاهد تغییر واضح ماه در الگوی خواب هستیم، مدت خواب‌ها کاهش می‌یابد و افراد نیز در روزهای قبل از ماه کامل دیر به خواب می‌روند. اگرچه این اثر در جوامع بدون دسترسی به برق از شدت بیشتری برخوردار است، اما این تأثیر در جوامع دارای برق، از جمله دانشجویان در دانشگاه واشنگتن وجود دارد.

در حالی که بین نتایج اختلافاتی وجود داشت، اما به طور کلی، داده‌ها نشان می‌دهد که هنگام ماه کامل، الگوی خواب دیرتر شروع می‌شود و به طور کلی در شب‌های منتهی به ماه کامل در ساعت‌های پس از غروب زمان کمتری طول می‌کشد تا افراد در خواب به سر ببرند.

در حالی که اندازه نمونه مورد مطالعه در اینجا به خصوص زیاد نیست و مطمئناً تحقیقات بیشتری وجود دارد که می‌تواند در اینجا برای گسترش این نتایج انجام شود. همین الگو در دو جمعیت مجزا که در کشورهای جداگانه زندگی می‌کنند و با چنین سطوح مختلف دسترسی تیم اعلام کرد که نیروی برق بین همه داوطلبان، موارد مهمی را به ما می‌گوید.

محققان در مقاله خود اینچنین می‌نویسند:

این نتایج به شدت نشان می‌دهد که خواب انسان بدون در نظر گرفتن زمینه‌های قومی و فرهنگی اجتماعی و سطح شهرنشینی با مراحل مختلف قمری هماهنگ می‌شود.

در مورد آنچه که باعث ایجاد این اثرات می‌شود، محققان ادعا می‌کنند که فعالیت شبانه طولانی که توسط مهتاب برانگیخته می‌شود می‌تواند یک سازگاری تکاملی باشد که از زمان جوامع بشری پیش از صنعتی شدن وجود داشته است. آن‌ها در این زمان‌ها می‌توانستند بیدار بمانند و کارهای بیشتری در زیر ماه کامل درخشان انجام دهند، کارهایی از جمله اجرای آداب و رسوم سنتی که امروزه مردم بدون برق از آن بهره‌مند می‌شوند سود می‌برند.

جشن و مراسماتی که در ماه کامل انجام می‌شود!

لئاندرو کازیراقی (Leandro Casiraghi)، نویسنده اول و زیست شناس الگوی خواب گفته است:

در بعضی از ماه‌ها، شب منبع مهمی از نور است و هزاران سال پیش این موضوع برای اجداد ما کاملاً مشهود بود.

طبق مصاحبه‌های انجام شده با شرکت‌کنندگان، شب‌های مهتابی همچنان به دلیل شکار زیاد و فعالیت ماهیگیری، افزایش رویدادهای اجتماعی و افزایش روابط بین زن و مرد شناخته می‌شوند. محققان توضیح می‌دهند که اگرچه ارزش انطباقی واقعی فعالیت انسان در شب‌های مهتابی هنوز مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد داده‌های ما نشان می‌دهد که انسان‌ها در محیط‌های مختلف، هنگامی که مهتاب در ساعات اولیه شب در دسترس است، فعالیت بیشتری دارند و مدت خواب کمتری نیز دارند. این یافته، به نوبه خود، نشان می‌دهد که تأثیر نور الکتریکی یا برق بر انسان مدرن ممکن است به نقش نظارتی مهتاب در خواب اشاره‌ای داشته باشد.

3 در مورد “ماه کامل باعث ایجاد تغییر و تحولاتی در الگوی خواب افراد می‌شود!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH