فروش خودروهای برقی در جهان طی سال 2020 رشد 39 درصدی را تجربه کرد

کارشناسان موسسه تحلیلی Canalys نتایج مربوط به عملکرد بازار جهانی خودروهای الکتریکی در سال 2020 را جمع‌بندی کردند. به گفته تحلیل‌گران فروش این خودروها در مقایسه با سال 2019 حدودا 39 درصد افزایش یافته و به 3.1 میلیون دستگاه رسیده است. برای مقایسه جالب است بدانید که بازار خودروهای سواری افت کلی 14 درصدی را تجربه کرد.

کارشناسان موسسه کانالیز پیش‌بینی می‌کنند که تا سال 2028 فروش خودروهای برقی به 30 میلیون دستگاه خواهد رسید. همچنین تا سال 2030 تقریبا نیمی از کل اتومبیل‌های سواری فروخته شده در جهان جزو خودروهای برقی خواهند بود.

بایستی توجه داشت که در سال 2020 سهم خودروهای برقی از کل فروش اتومبیل‌های جدید حتی به 5 درصد نیز نرسیده است؛ اما بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2021 این رقم از مرز 7 درصد نیز فراتر خواهد رفت. این پدیده به‌معنای فروش بیش از 5 میلیون دستگاه خودروی برقی در سال 2021 است. در ادامه نمودار مربوط به پیش‌بینی میزان فروش خودروهای برقی تا پایان سال 2030 به شکلی واضح نمایش داده شده است:

شرکت اپل مذاکرات با کمپانی‌های خودروسازی هیوندای و کیا برای ساخت اتومبیل برقی را به حالت تعلیق در آورد

طی هفته گذشته شایعات متعددی منتشر شد که نشان می‌داد غول کوپرتینویی در زمینه مسائل مربوط به ساخت Apple Car با شرکت هیوندای موتور و کمپانی وابسته به آن یعنی کیا مشغول رایزنی و گفتگو بوده است. با این‌حال گزارشات جدید نشان می‌دهند که اپل این گفتگوها را به حالت تعلیق در آورده است. با این وجود کمپانی در رابطه با برنامه‌های خود برای Apple Car با سایر خودروسازان رایزنی نموده است. بنابراین هیوندای و کیا تنها گزینه‌های قابل دسترس برای اپل به‌شمار نمی‌روند. بنابراین غول آمریکایی احتمالا توافق‌نامه‌هایی را با سایر شرکت‌های خودروسازی منعقد خواهد کرد.

موسسه تحلیل‌گر Nikkei پیش‌تر اعلام کرد که اپل در زمینه روابط مربوط به شراکت و تولید خودرو با حداقل 6 کمپانی اتومبیل‌سازی ژاپنی مشغول گفتگو است. در اوایل هفته جاری وبسایت CNBC نیز اعلام کرد که اپل در شرف دستیابی به توافقی با شرکت خودروسازی کیا قرار داشته است. از آن‌جا که کمپانی هیوندای در اوایل ماه ژانویه خبر گفتگوهای خود با اپل را تائید کرد؛ لذا مذاکرات میان اپل و هیوندای به شکلی روان جلو رفته است.

این خودروساز کره‌ای ضمن صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: “تا آن‌جا که می‌دانیم اپل مشغول گفتگو با چندین شرکت خودروسازی در جهان از جمله هیوندای موتورز است. از آن‌جا که گفتگوها کماکان در مراحل اولیه قرار دارند؛ لذا هنوز هیچ تصمیمی در این‌باره گرفته نشده است.” تنها چند ساعت بعد شرکت هیوندای بیانیه خود را پس گرفت و از اشاره به نام اپل خودداری کرد.

اعلامیه هیوندای و سایر شایعات دقیق پیرامون مذاکرات اپل با خودروسازان موجب نارضایتی کمپانی آمریکایی شد. بر اساس گزارش نشریه بلومبرگ اکنون مشخص نیست که مذاکرات میان اپل و هیوندای چه زمانی از سر گرفته خواهند شد (یا اساسا چنین سناریویی عملی خواهد شد یا خیر). با این‌حال تعداد شرکت‌های خودروسازی که قادر به رعایت استانداردها و تامین تقاضای اپل هستند؛ حقیقتا زیاد نیست.

در صورت از سرگیری و ادامه مذاکرات کمپانی‌های اپل و کیا احتمالا با یکدیگر همکاری خواهند کرد. بدین‌ترتیب تولیدکننده کره‌ای نهایتا تولید خودروهای اپل در کارخانه خود واقع در ایالت جورجیا آمریکا را آغاز خواهد کرد. اپل برای تنظیم برنامه‌های تولید خود کماکان تا حدودی زمان در اختیار دارد؛ زیرا در سریع‌ترین سناریوی ممکن خودروهای اپل تا 3 سال دیگر به‌طور رسمی عرضه نخواهند شد.

ایلان ماسک پیش‌تر به‌دنبال فروش شرکت خودروسازی تسلا به اپل بود

اخبار منتشر شده در خصوص تصمیم ایلان ماسک؛ مدیرعامل تسلا برای فروش این شرکت به اپل صرفا در حد شایعه نبود و این موضوع توسط ایلان ماسک نیز موردتائید قرار گرفت. وی با انتشار توئیتی اعلام کرد:

“در تاریک‌ترین روزهای پروژه مدل 3 من با تیم کوک تماس گرفتم تا پیرامون امکان خریداری تسلا توسط اپل با یک‌دهم ارزش فعلی این شرکت با وی گفتگو کنم. اما تیم کوک از تنظیم قرار ملاقات امتناع کرد.”

بعلاوه ایلان ماسک صحت گزارش اخیر پیرامون توسعه یک باتری تک‌سلولی توسط اپل برای استفاده در خودروی برقی این شرکت را زیر سوال برد. جهت یادآوری بایستی خاطرنشان کرد که اخیرا مشخص شده که اپل با استفاده از ساختار جدید باتری مبتنی بر فسفات لیتیوم آهن (LFP) به‌دنبال کاهش چشمگیر هزینه‌ها و افزایش برد پیمایشی خودروهای برقی است.

در حال حاضر شرکت تسلا در خودروهای برقی خود از باتری‌های LFP استفاده می‌کند. اما به‌کارگیری طراحی تک‌سلولی امکان‌پذیر نیست؛ زیرا در این‌حالت ولتاژ خروجی باتری بسیار پایین خواهد بود. رئیس شرکت تسلا ادعا می‌کند که باتری ساخت اپل نیز کماکان از مشخصه اتصال سلول‌ها استفاده خواهد کرد.

2 در مورد “فروش خودروهای برقی در جهان طی سال 2020 رشد 39 درصدی را تجربه کرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH