آیا برای محافظت بهتر در برابر ویروس کرونا باید از 2 ماسک استفاده کنیم؟

استفاده از ماسک دوگانه برای اضافه کردن لایه‌های بیشتری به ماسک در این روزها بسیار مرسوم است و می‌توان آن را پاسخی به نگرانی در مورد جهت کلی همه‌گیری و انتقال انواع جدید ویروس کرونا دانست. بقیه این مطلب از زبان نویسنده اصلی این مطلب گفته می‌شود. هنگامی که گروه ما ماسک‌های پارچه‌ای را به عنوان تلاشی ارزشمند برای کاهش انتقال COVID-19 توصیه می‌کرد، برخی از ماسک‌ها که شناسایی کرده بودیم، ماسک‌های سه و چهار لایه بودند؛ آن‌ها در یک محیط در جلوگیری از ذرات بازدم موثر بودند.

به این مطلب نیز توجه کنید: بهترین پارچه برای ماسک صورت چه نوع پارچه‌ای است؟

ما گروهی از متخصصان اپیدمیولوژیست و مهندسانی هستیم که در تلاشیم تا آنچه را که در مورد خصوصیات فیلتراسیون منسوجات شناخته شده است را برای ایجاد دانش جدید در مورد بهترین پارچه‌ها برای استفاده از بهترین ماسک‌ها بیابیم.

بر اساس بررسی تحقیقاتی خود، ما ماسک‌های دو تا چهار لایه را توصیه کردیم و الگویی برای ساخت ماسک چهار لایه ارائه کردیم. ماسک چهار لایه ممکن است مانند یک چالش به نظر برسد و تعداد کمی ماسک نیز دارای چهار لایه هستند. اما ممکن است در هنگام دوختن و طراحی چنین ماسکی به مشکل بربخوریم یا استفاده از آن بسیار دشوار باشد. عمل ساده پوشیدن دو ماسک چند لایه با هم این مشکل را برطرف می‌کند. به نظر می‌رسد این ایده نیز مانند بسیاری از ایده‌های خوب توسط افراد زیادی به کار گرفته شده است.

سودمندی فیلتراسیون

ما عملکرد محافظتی ماسک یا مواد ماسک را از نظر درصد ذرات کوچکی که فیلتر می‌کند خلاصه می‌کنیم. یا می‌توان آن را سودمندی یا بازده فیلتراسیون نامید. هر لایه اضافی که پوشیده شده است، بازده کلی فیلتراسیون ماسک را افزایش می‌دهد، البته نه به روشی ساده. این اولین بار در یک آزمایشگاه در سال 1919 نشان داده شد و در مطالعات انجام شده در آزمایشگاه‌های آئروسل در شیکاگو و از موسسه ملی استاندارد و فناوری ایالات متحده در طی همه‌گیری کنونی تأیید شد.

استفاده از دو ماسک صورت پارچه‌ای در کنار هم باعث بهبود کارایی فیلتراسیون می‌شود.

پرستاران شاغل در بیماری همه‌گیری آنفلوانزا در سال 1919 با دو ماسک سه لایه ماسک زده‌اند. در طی اولین شیوع سارس در سال 2003، کارگران بهداشت در چین با کمبود تجهیزات محافظت شخصی مجاز، ماسک دوازده تا شانزده لایه ساختند. مطالعاتی که شامل افرادی بود که از این ماسک‌ها استفاده می کردند، حاکی از این بود که این افراد از محافظ استفاده می‌کنند. هدف افزایش کارایی فیلتراسیون این است که ما تلاش می‌کنیم تا منبع ویروس را کنترل کنیم. مثلا ماسک من از شما محافظت می‌کند، ماسک شما از من محافظت می‌کند یا ماسک من از من نیز محافظت می‌کند. بهداشت کانادا برای بهبود کارایی فیلتراسیون، یک لایه میانی پلی پروپیلن غیربافته در ماسک‌ها را توصیه می‌کند.

ما فکر می‌کنیم که این مواد غیر بافته شده که می‌تواند مانند پارچه‌ای دوخته و شسته شود، احتمالاً یک افزودنی مفید است. احتمالاً بهترین راه برای بهبود کارایی فیلتراسیون ماسک‌ها افزودن یک لایه پلی پروپیلن است، چه هنگام ساخت ماسک و چه به عنوان فیلتر قابل شستشو.

پوشیدن دو ماسک در کنار هم یا ماسکی با پلی پروپیلن با ماسک دیگری که نسبت به آن اطمینان چندانی ندارید، احتمالاً روش خوبی برای بهبود بیشتر فیلتراسیون است. حتی می‌توانید دو ماسک را بدون پلی پروپیلن لایه لایه کرده و یک مستطیل پلی‌پروپیلن بین ماسک ها قرار دهید. ماسک‌های غیراستانداردی که خریداری کرده‌ایم یا ساخته‌ایم، به طریقی در کاهش انتقال در همه‌گیری موثر هستند. مطالعات در ایالات متحده، کانادا و آلمان و کشورهای دیگر نشان داده است که ماسک‌ها تاثیر خوبی در کاهش انتقال ویروس کرونا دارند.

بهبود بیشتر فیلتراسیون نیز ممکن است یک هدف ارزشمند باشد: مطالعات مدل‌سازی نشان می‌دهد که بهبود فیلتراسیون انتقال COVID-19 را کاهش می‌دهد. افزودن لایه‌ها با استفاده از ماسک دوتایی راهی برای استفاده از ماسک‌هایی است که قبلاً داشته‌ایم.

ماسک همراه با درج پلی پروپیلن قابل شستشو.

تنفس

یک هشدار مهم وجود دارد. هر لایه اضافه شده ممکن است بر تنفس تأثیر ‌بگذارد. این برای راحتی مهم است و به ایمن‌سازی ماسک برای استفاده کننده کمک می‌کند. اگر در ماسک دوتایی احساس نفس تنگی می‌کنید، ممکن است لایه‌های زیادی را انتخاب کرده‌اید. اگر با دو ماسک ورزش می‌کنید، مراقب تنفس کردن خود باشید و آن را کنترل کنید. در این روش استفاده از ماسک دوتایی زیاد به خودتان سخت نگیرید.

مشکل دیگر لایه‌های اضافی این است که وقتی قابلیت تنفس کاهش می‌یابد، به این معنی است که مقاومت ماسک در برابر عبور هوا افزایش یافته است. این فشار داخل ماسک را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث نشت در اطراف لبه شود. گاهی اوقات ماسک دوتایی، با دو مجموعه اتصال دهنده این مشکل را برطرف می‌کند زیرا فرد راحت‌تر است و بهتر در جای خود قرار می‌گیرد.

لایه‌های بیشتر محافظت بیشتری ایجاد می‌کنند، اما دوختن ماسک با بیش از سه لایه دشوار است. استفاده از دو ماسک چند لایه با هم این مشکل را برطرف می‌کند.

اما اگر تنفس آنقدر ضعیف باشد که جریان هوای قابل توجهی در اطراف لبه‌های ماسک ایجاد شود، بازدهی کمتری خواهد داشت. هدف این است که این هوای کاملاً فیلتر نشده به حداقل برسد. با افزودن ماسک دوم می‌توانید مراقب این امر باشید. آیا میزان نشت تغییری کرده است؟ وقتی از دو ماسک استفاده می‌کنید احساس می‌کنید تنفس کردن کمی سخت شده است؟ خب متاسفانه این خبر خوبی است! با وجود تنفس سخت، از بیماری در امان خواهید بود.

گروه ما در مرکز تجهیزات و مواد محافظتی مک مستر، در حال کار با تولیدکنندگان ماسک، متخصصان پارچه، لحاف و دیگر پوشش‌های خانگی برای ایجاد طرح‌های جایگزین برای ماسک‌ها و آزمایش آنها در آزمایشگاه است. تا زمانی که چنین مطالعاتی انجام نشود، استفاده از دو ماسک نوآوری خلاقانه‌ای محسوب می‌شود. چون ارزشش را دارد! شما هم اگر نظری دارید، برای ما در قسمت نظرات بنویسید.

5 در مورد “آیا برای محافظت بهتر در برابر ویروس کرونا باید از 2 ماسک استفاده کنیم؟”

  1. من با یکی به زور نفس میکشم، اکسیژن به مغزم نمیرسه سرگیجه میگیرم، فکر کن 2 تا بزنم!
    کاهش سطح اکسیژن کم خطرناک نیست، میتونه باعث کاهش فعالیت قلب و مغز بشه و در صورت بیهوشی ممکنه به سر و صورت ضربه شدید وارد بشه!
    بنظر من اگر 2 بار در روز ماسک عوض کنید خیلی بهتره تا 2 تا ماسک روی هم برای چند روز استفاده کنید!

    2
    1
  2. یه مدت از این ماسک چند لایه ها میزدم بزور نفس میکشیدم فک میکردم بخاطر سیگاری که میکشم ریه ام ضعیف شده سیگارو ترک کردم دیدم تفاوتی نداره
    هیچی دیگه الان ماسک نمیزنم فقط سیگار میکشم

    7
    16
  3. بهاره جمالی

    ماسکتونو با فوت کردن تست کنید
    فندک یا کبریت روشنو جلوی دهنتون بگیرید و فوت کنید اگه خاموش نشد یعنی همون یه ماسک هم اوکیه اگه خاموش شد باید ماسک بهتر یا حداقل دوتا از همون ماسک بزنید

    2
    6

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH