تغییرات آب و هوایی باعث کاهش دمای انگلستان تا 23 درجه سانتی‌گراد شده است

انگلستان به دلیل جریان بادهای سرد شرقی از سیبری به همراه بخش‌های وسیعی از شمال اروپا، در یک دوره هوای غیرمعمول سرد قرار دارد. صبح روز 11 فوریه، دهکده Braemar در اسکاتلند دمای منفی 23 درجه سانتیگراد، سردترین دمای انگلیس از سال 1995 و سردترین دمای فوریه از دهه 1950 را ثبت کرد.

آخرین بار این مقدار دمای سرد دیگر در اواخر فوریه-اوایل مارس 2018 اتفاق افتاده بود (گرچه باید توجه داشت که شیوع بادهای سرد شرقی بیش از دو بار اتفاق افتاده است و در واقع خیلی شدیدتر). در فوریه 2019، هنگامی که درجه حرارت در Kew Gardens در لندن به 21.2 درجه سانتی‌گراد رسید، انگلستان موج گرما در زمستان را تجربه کرد. در سال بعدش مرطوب‌ترین ماه فوریه این کشور که در یک رکورد متعلق به سال 1862 بود، طوفان‌های زمستانی سیارا و دنیس برخی از بارانی‌ترین روزها را ثبت کردند.

این مطلب را نیز بخوانید: با افزایش دمای 4 درجه سانتیگراد چه بلایی بر سر کره زمین خواهد آمد؟

سرمای شدید، موج گرما و سیلاب می‌تواند جانشینی برای تنوع آب و هوا و تغییرات آب و هوایی باشند.

چرا هوای انگلیس بسیار متفاوت است؟

اروپای غربی در جریان آتلانتیک قرار دارد؛ آن‌ها گروهی از بادهای غربی که سیستم‌های قدرتمند آب و هوایی را هدایت می‌کنند و در کنار آن هوای سرد به شمال و هوای گرمتر به جنوب آن می‌رسد. این جریان بسیار متغیر است و نوسانات در قدرت و موقعیت آن دلیل اصلی این است که منطقه می‌تواند آب و هوای بسیار متنوعی داشته باشد.

در هر دو سال 2021 و 2018، این جریان به طور غیرمعمولی ضعیف بود و به سمت جنوب تغییر مسیر داد و باعث شد که هوای سرد از قطب شمال جاری شود. در اوایل سال 2020، این جریان بار دیگر شارژ شد و هوای سردتر را نگه داشت و درعوض از اقیانوس اطلس به هوا و رطوبت پر از سیستم و طوفان فشار آورد. در سال 2019، آن به سمت شمال متمایل شده و باعث افزایش دمای انگلستان شد.

بادهای غرب به شرق در سطح فشار 250 اسب بخار (حدود 11 کیلومتر) برای هشت روز اول فوریه 2020 (چپ) و 2021 (راست)، با مقدار تقریبی جریان با یک پیکان قرمز نشان داده می‌شود.

این الگوهای مختلف همه در تنوع طبیعی آب و هوا قرار می‌گیرند. جریان ضعیف در سال 2018 و امسال و همچنین جریان تقویت شده در سال 2020، همه به تغییر در گرداب قطبی استراتوسفری قطب شمال مرتبط است. در واقع یک سیستم فشار کم گسترده در حدود 30 کیلومتری سطح سال به سال به وجود می‌آید.

اما ما می‌دانیم که احتمالاً تغییر آب و هوا زمستان‌ها را در انگلیس معتدل و مرطوب خواهد کرد، بیشتر به این دلیل که هوای گرمتر می‌تواند آب بیشتری را در خود نگه دارد. مشاهدات اخیر این موضوع را تأیید می‌کند: زمستان‌های 2013 تا 2014، 2015 تا 2016 و 2019 تا 2020 همه جزو پنج تا از مرطوب‌ترین زمستان‌ها قرار دارند. تحقیقات اخیر نشان داده است که تغییرات آب و هوایی باعث گرم شدن بیش از حد گرم روزهای زمستان از جمله موج گرمای 20 درجه سانتیگراد در فوریه 2019، حدود 300 برابر بیشتر شده است، هرچند که این مسئله بسیار نادر باقی می‌مانند زیرا تنظیمات جوی خاص مورد نیاز بسیار بعید است.

چشمه منجمد در میدان ترافالگار، لندن، فوریه 2021. این مقدار دما پایین‌ترین درجه حرارت انگلستان را از سال 1995 ثبت شده است.

بنابراین شواهدی وجود دارد که از تغییرات آب و هوایی حمایت می‌کند و باعث افزایش گرمای شدید سال 2019 و باران سال 2020 شده است. لازم به یادآوری است که هوای بسیار سرد هنوز هم می‌تواند در یک آب و هوای گرم اتفاق بیفتد. دمای مرکزی انگلیس (CET) با داده‌های سال 1659 طولانی‌ترین رکورد دمای مداوم در جهان است. این نشان می‌دهد که حتی سردترین زمستان‌های اخیر در مقایسه با گذشته بسیار کم شده است. زمستانی با دمای متوسط ​​زیر 2 درجه سانتیگراد تقریباً هر دهه یک بار اتفاق می‌افتاد. از سال 1978 تا 1979، انگلیس مرکزی زمستان آنچنان سرد را نداشته است، شکافی که در چهار دهه متوالی هرگز محاسبه نشده است.

تعداد زمستان‌ها در هر دهه با میانگین دمای متوسط انگلیس زیر 2 درجه سانتیگراد که از زمان شروع مجموعه داده به طور متوسط هر دهه یک بار اتفاق می‌افتد اما از دهه 1970 تاکنون رخ نداده است.

با وجود دوره‌های فراوان سرد در چند دهه گذشته، هیچ کس زیر 42 سال چنین چیزی را تجربه نکرده است. این دوره ممکن است از نظر تاریخی یک فصل زمستان سرد در مرکز انگلستان باشد. بنابراین، در حالی که شدت هوا در هر دو انتهای طیف ادامه خواهد داشت، شواهد نشان می‌دهد که دما در همین روزها افزایش خواهد یافت و رطوبت بیشتری نیز به وجود خواهد آمد.

1 در مورد “تغییرات آب و هوایی باعث کاهش دمای انگلستان تا 23 درجه سانتی‌گراد شده است”

  1. تغییرات آب و هوا واسه اونجا هرچی باعث سرما میشه واسه ما باعث گرما شده
    امسال کلا زمستون نداشتیم
    تابستون میپذیم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH