نقد و بررسی شیائومی پوکو M3: لات کوچه خلوت…!

پوکو M3 محصول جدید برند پوکو برای بازار میان‌رده‌ها است که در این مطلب به طور اختصاصی نقات قوت و ضعف این مدل را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هرچند شیائومی خود به عنوان یک برند تخصصی برای بازار میان‌رده‌ها به شمار می‌رود و اکثر گوشی‌های این شرکت برای تسخیر بازار تلفن‌های هوشمند اقتصادی تولید و عرضه می‌شوند، اما به نظر مدیران این برند چینی، در خط تولید فعلی گوشی‌های شیائومی و ردمی کمبودهایی دیده می‌شود که با حضور پوکو رفع خواهد شد.

پوکو یکی از زیربرندهای شیائومی است که شاید روزی از شیائومی جدا شود اما در حال حاضر تحت نظر این کمپانی فعالیت می‌کند و تاکنون گوشی‌های انصافا جذابی را روانه بازار کرده است. پوکو برندی جدید محسوب می‌شود که اولین گوشی خود را در سال 2018 با نام پوکو فون F1 عرضه کرد، تعداد گوشی‌های این شرکت به عدد 20 نمی‌رسد اما با این وجود به لطف اعتبار شیائومی و کیفیت بالای گوشی‌های تولیدی، پوکو نامی برای خود دست و پا کرده و راه خود را در بازار سخت و رقابتی گوشی‌های میان‌رده پیدا کرده است. به ویژه در سال 2020 سه مدل پوکو F2 Pro در سطح یک پرچمدار، پوکو X3 در سطح یک میان‌رده قدرتمند و پوکو M3 در سطح یک میان‌رده اقتصادی، توانستند نظر خریداران را به خود جلب کنند و تاکنون فروش بسیار خوبی داشته باشند.

پوکو برندی است که آینده روشنی دارد، حس ما نسبت به پوکو همان حسی است که چند سال پیش نسبت به آنر داشتیم، آنر هم مانند پوکو ابتدا زیربرند هوآوی بود و در ادامه با عرضه گوشی‌های بسیار جذاب و پرفروش، توانست از هوآوی جدا شده و به عنوان یک برند مستقل و موفق شناخته شود. اگر تحریم‌های سرسخت آمریکا همانند هوآوی و آنر، به طور جدی گریبان شیائومی و پوکو را نگیرد، می‌توان به آینده درخشان این برند امید داشت.

پوکو M3 گوشی جدید شیائومی در بازه 120 تا 150 دلار است که رقیبان جدید زیادی ندارد و در واقع همان کمبودی را برطرف کرده که پیش‌تر در مورد آن صحبت کرده‌ بودیم، این گوشی چند روزی نزد ما بود و حالا با نقد و بررسی تخصصی و اختصاصی آن همراه شما خواهیم بود، با آی‌تی‌رسان همراه باشید:

مشخصات پوکو M3

ابعاد
162.3 در 77.3 در 9.6 میلی‌متر
وزن
198 گرم
نمایشگر
6.53 اینچ IPS LCD با رزولوشن 1080 در 2340
پردازنده
Snapdragon™ 662
پردازنده گرافیکی
Adreno 610
رم
 4 گیگابایت
حافظه داخلی
 64 گیگابایت
سیستم عامل
رابط کاربری MIUI 12 بر پایه اندروید 10
دوربین اصلی
سه‌گانه: 48 واید + 2 ماکرو + 2 عمق
دوربین سلفی
8 مگاپیکسل واید
باتری
6000 میلی‌آمپرساعت با شارژ سریع 15 واتی

اقلام داخل جعبه پوکو M3

پوکو M3 یک جعبه زرد رنگ نسبتا جمع‌وجور دارد، این گوشی در سه رنگ زرد، سرمه‌ای و مشکی عرضه شده است. برند پوکو در اکثر تبلیغات خود از تم زرد و مشکی استفاده می‌کند، جعبه‌های این برند نیز معمولا به رنگ زرد یا مشکی هستند. درون جعبه پوکو M3 به جز خود گوشی، یک قاب ژله‌ای و شارژر گوشی به همراه سوزن سیمکارت و چند برگه بروشور دیده می‌شود. در جعبه این مدل از هندزفری خبری نیست، اما قاب ژله‌ای می‌تواند مفید باشد، این قاب همانند دیگر قاب‌های ژله‌ای معمولی در بازار است. قاب ژله‌ای پوکو M3 استحکام خوبی دارد و تمام قسمت پشتی گوشی به جز قسمت دوربین را می‌پوشاند.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی‌های پوکو به طراحی‌های خاص این شرکت معروف هستند، طراحی تلفن‌های همراه این برند، آن‌قدر متفاوت است که از به اصطلاح “صد فرسخی” هم قابل تشخیص هستند، پوکو M3 نیز از این قائده مستثنی نیست، این مدل از جلو همانند دیگر میان‌رده‌های بازار است اما در قاب پشتی، ماژول دوربین مشکی رنگ بر روی یک برجستگی مشکی رنگ بزرگ‌تر جای گرفته، لوگوی پوکو نیز با فونت بزرگ بر روی این بخش مشکی رنگ اما براق در قسمت دوربین دیده می‌شود. دیگر قسمت‌های قاب پشتی از پلاستیک با طرحی شبیه به چرم و غیر مسطح ساخته شده است، طرح قاب پشتی با رسیدن به فریم کناری از بین می‌رود و فریم پلاستیکی دور گوشی طرح ساده‌ای دارد.

از مهم‌ترین ویژگی‌های گوشی پوکو M3 طراحی دو رنگ آن در قاب پشتی است، حاشیه جلوی گوشی و بخش بزرگ دوربین در پشت گوشی به رنگ مشکی هستند و قاب پشتی و فریم یک رنگ دارند (که در مدلی که در دست ما بود، سرمه‌ای رنگ بودند). حالت غیر صیغلی قاب پشتی گوشی که از آن مانند طرح چرم یاد کردیم، از لیز بودن گوشی جلوگیری کرده، همچنین باعث می‌شود پوکو M3 ظاهری متفاوت پیدا کند. در پشت گوشی تنها قسمت مشکی رنگ دوربین براق است و این قسمت مستعد جذب اثر انگشت نیز خواهد بود، اما دیگر قسمت‌ها مات هستند و اثر انگشت را جذب نمی‌کنند.

این مدل 16.2 سانتی‌متر طول، 7.7 سانتی‌متر عرض، 9.6 میلی‌متر ضخامت و 189 گرم وزن دارد. به طور کلی پوکو M3 گوشی سبک و خوش دستی است، گوشی در قسمت قاب و فریم زاویه‌های تیز ندارد و به ویژه قاب پشتی با یک هلال خمیده ملایم به فریم متصل می‌شود و به این ترتیب در دست گرفتن گوشی بسیار راحت است.

در قسمت راست فریم گوشی، دکمه پاور که با حسگر اثر انگشت ادغام شده و دکمه ولوم دیده می‌شود، در قسمت بالای گوشی جک 3.5 میلی‌متری هدفون، میکروفون، فرستنده مادون قرمز و اسپیکر قرار دارد، در سمت چپ تنها خشاب سیمکارت دیده می‌شود، در قسمت پایینی فریم نیز درگاه شارژ، یک میکروفون و یک اسپیکر دیگر وجود دارد. در قسمت جلوی گوشی یک نمایشگر بزرگ و تمام صفحه با یک حاشیه باریک دیده می‌شود که دوربین سلفی در ناچ قطره‌ای شکل بالای آن جای داده شده، یک بلندگو تماس بسیار باریک نیز در میان قسمت اتصال نمایشگر و فریم قرار دارد.

با وجود بدنه و فریم پلاستیکی و قیمت حدود 150 دلار، نمی‌توان انتظار داشت که گوشی شیائومی در برابر گرد و غبار یا آب مقاوم باشد، بدنه گوشی مستحکم است و به نظر نمی‌رسد که با چند بار افتادن بلایی سر آن بیاید، البته شاید قسمت پلاستیکی خش بردارد اما به راحتی نمی‌توان صدمه جدی به گوشی وارد کرد. از نظر استحکام شیائومی برای محافظت از نمایشگر پوکو M3، به سراغ لایه محافظ کورنینگ گوریلا گلس 3 رفته که در برابر خط و خش مقاومت بالایی دارد اما خب نسبتا قدیمی است؛ برای محافظت از گوشی همواره می‌توانید از قاب ژله‌ای درون جعبه آن نیز استفاده کنید. در مجموع و متناسب با قیمت، با یک گوشی خوش ساخت طرف هستیم که حس خوبی را هنگام در دست گرفتن آن به شما منتقل می‌کند.

نمایشگر پوکو M3

شیائومی در مدل پوکو M3 از یک نمایشگر IPS LCD در اندازه 6.53 اینچ بهره برده، در سایت پوکو نسبت صفحه به بدنه این مدل بیش از 90 درصد اعلام شده، اما این رقم برای ما قابل باور نیست، با توجه به تجربه‌ خودم نسبت بدنه به نمایشگر در پوکو M3 باید حدود 85 درصد باشد، در اطراف نمایشگر حاشیه باریکی دیده می‌شود اما این حاشیه در قسمت پایینی یا به اصطلاح چانه گوشی بیشتر شده و قابل توجه است، به همین دلیل نسبت نمایشگر به حاشیه حداقل چیزی نیست که در سایت پوکو به آن اشاره شده است.

نمایشگر پوکو M3 با رزولوشن فول‌اچ‌دی‌پلاس (1080 در 2340) عرضه شده و در هر اینچ آن 395 پیکسل وجود دارد، نسبت نمایشگر نیز 19:5:9 است. صفحه نمایش پوکو M3 بسیار معمولی بوده و نه شما را شگفت‌زده می‌کند و نه ناامید! بزرگ‌ترین ضعف صفحه نمایش میان‌رده پوکو، شفافیت و کنتراست پایین رنگ‌هاست، تصاویر و رنگ‌ها در پوکو M3 آنگونه که باید زنده و شاد نیستند، همچنین نهایت روشنایی صفحه 400 نیت است که برای یک میان‌رده نسبتا مناسب بوده اما شاید در زیر تابش آفتاب استفاده از گوشی کمی دشوار شود. به طور کلی بهتر است شدت نور نمایشگر پوکو M3 را به صورت دستی بر روی 80 یا 90 درصد تنظیم کنید، زیرا اگر نور صفحه کمتر باشد، شادابی رنگ‌ها افت می‌کند، اما در شدت نور حدود 80 درصد، روشنایی صفحه و نمایش رنگ‌ها بهتر از حالت عادی هستند.

شیائومی نرخ تازه‌سازی 60 هرتز را برای نمایشگر پوکو M3 در نظر گرفته که کاملا برای یک مدل میان‌رده مناسب است، همچنین تاچ صفحه کاملا خوب و روان کار می‌کند و از این بابت نیز مشکلی نخواهید داشت. عملکرد نمایشگر در حالت دارک مود نیز کاملا قابل قبول است، هرچند این مدل از پنل IPS LCD استفاده می‌کند اما می‌تواند به خوبی رنگ مشکی را نمایش دهد، در حالت دارک مود رنگ مشکی پس‌زمینه منو‌ها، تنظیمات و بخش‌های مختلف رابط کاربری واقعی است و حتی در هنگام تماشای ویدیو نیز رنگ مشکی محیط و سایه‌ها شما را راضی نگه می‌دارد.

در منوی Settings می‌توانید تا حد زیادی تنظیمات مربوط به نمایشگر و نحوه نمایش منو‌ها را تغییر دهید، در بخش Display می‌توانید حالت دارک مود را شخصی سازی کنید و یک زمان خاص برای فعال شدن دارک مود انتخاب کنید، همچنین تعداد اپلیکیشن‌هایی که در حالت دارک مود با پس‌زمینه مشکی اجرا می‌شوند یا میزان روشنایی نور صفحه در حالت دارک مود نیز قابل تنظیم است. در همین منو گزینه‌ای به نام Color scheme وجود دارد که در آن نوع رنگ و سردی و گرمی رنگ صفحه را می‌توانید شخصی‌سازی کنید.

همچنین در قسمت تنظیمات نوار نوتیفیکیشن گزینه‌ای برای مخفی کردن ناچ بالای صفحه قرار دارد که با انتخاب آن قسمت بالایی صفحه مشکی می‌شود، با این‌کار بریدگی ناچ دیگر احساس نخواهد شد، البته به این ترتیب صفحه کمی کوچک می‌شود که این مقدار در پوکو M3 با صفحه 6.5 اینچی خیلی احساس نخواهد شد و اتفاقا باعث می‌شود کار کردن با گوشی با یک دست و تنها با انگشت شصت راحت‌تر شود.

حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره

در پوکو M3 برای باز کردن قفل گوشی خود علاوه بر پسورد، پین و پترن می‌توانید از قفل اثر انگشت و قفل تشخیص چهره نیز استفاده کنید. حسگر اثر انگشت این مدل در قسمت سمت راست فریم قرار دارد و با دکمه پاور ادغام شده است. سرعت‌ تشخیص و باز شدن صفحه با حسگر فیزیکی پوکو M3 بسیار بالاست، در واقع با یک تاچ لحظه‌ای، اثر انگشت تشخیص داده شده و باز می‌شود. حتی لازم نیست انگشت خود را بر روی حسگر نگه‌ دارید، همین زمانی که دکمه پاور را می‌فشارید تا نمایشگر روشن شود کافیست تا قفل صفحه نیز باز شود. در استفاده شخصی با فشردن لحظه‌ای دکمه پاور، قفل گوشی باز می‌شود و در تعداد دفعات بالا، خطای عدم تشخیص اثر انگشت نیز بسیار پایین است، به طور کلی حسگر اثر انگشت پوکو M3 را می‌توان یکی از سریع‌ترین حسگرهای گوشی‌های میان‌رده نامید.

اما این سرعت به معنای کاهش دقت است، در تست‌‌های ما گاهی اوقات حسگر با اثر انگشت دیگر یک دست نیز باز شد، یعنی ممکن است حسگر با اثر انگشت شبیه به اثر انگشت شما باز شود، هرچند این احتمال بسیار پایین بوده، اما نشان می‌دهد پوکو برای افزایش سرعت، دقت حسگر را کمی کاهش داده است. در این بین، باید بدانید که سرعت تعریف حسگر انگشت نیز کمی طولانی‌تر از سایر محصولات موجود در بازار است.

شما می‌توانید از قفل تشخیص چهره نیز استفاده کنید، این قفل هم سرعت تعریف بالایی دارد و هم عملکردش کاملا قابل قبول است، قفل، هنگام بسته بودن چشمان شما کار نمی‌کند، اما با صرف زمان بیشتر قادر به تشخیص صورت با ماسک نیز خواهد بود، عملکرد قفل چهره در محیط تاریک یا زمانی که سایه شدیدی بر روی صورت شما باشد، طبیعتا مختل می‌شود اما در حالت عادی قفل با سرعت بالایی صورت را تشخیص داده و باز می‌شود. در حالت کلی با توجه به عدم استفاده از فناوری یا سنسور خاصی برای تشخیص چهره، طبیعتا نباید اعتماد زیادی به این قابلیت داشته باشید و امنیت بالایی نخواهد داشت.

رابط کاربری پوکو M3

گوشی پوکو M3 به طور پیشفرض از اندروید 10 و رابط کاربری MIUI 12.3 بهره می‌برد، رابط کاربری پوکو کمی با رابط کاربری دیگر گوشی‌های شیائومی تفاوت دارد، جذابیت‌های بصری و برخی افکت‌ها در رابط کاربری پوکو بیشتر به چشم می‌خورد و قابلیت‌های آن نیز نسبت به رابط کاربری سامسونگ بیشتر است، اما همین موارد باعث می‌شود این رابط کاربری کمی از اندروید خام و رابط کاربری سامسونگ سنگین‌تر باشد، این سنگینی به طور کامل بر روی دوش پوکو M3 احساس می‌شود.

با وجود آنکه پردازنده این گوشی قدرت بالایی دارد، گاهی اوقات هنگام استفاده از گوشی در منو‌ها و رابط کاربری با لگ و کندی مواجه می‌شویم، البته این مشکلات به حدی نیست که کار شما با گوشی را مختل کند، در هر صورت این مدل یک گوشی ارزان قیمت محسوب می‌شود و باید بدانید که با خرید گوشی در رنج قیمتی 120 تا 150 دلار، برخی قابلیت‌های گوشی‌های قدرتمند و میان‌رده را در اختیار نخواهید داشت.

اما به جز موارد گفته شده، رابط کاربری شیائومی بسیار جذاب است و کار کردن با آن حس خوبی دارد، منوی این رابط کاربری و نحوه چینش گزینه‌ها نسبت به گوشی‌های سامسونگ و هوآوی کمی تفاوت دارد و اگر قبلا گوشی شیائومی نداشتید، در ابتدا کمی باید به دنبال آپشن‌های مورد نظر خود بگردید.

در گوشی پوکو M3 اگر از صفحه خانه به سمت چپ بروید، برخلاف دیگر گوشی‌های شیائومی وارد صفحه Google Discover خواهید شد، بر اساس تجربه ما همواره سمت چپ صفحه خانه گوشی‌های شیائومی صفحه Cards قرار داشت که برنامه‌های اجرا شده اخیر، و برخی دسترسی‌ها به برنامه Notes یا ثبت سریع پست یا استوری اینستاگرام را به شما می‌داد اما در این مدل این‌گونه نیست.

در رابط کاربری پوکو می‌توانید چندین صفحه خانه داشته باشید و با این وجود از App Drawer خاص پوکو نیز بهره ببرید، این App Drawer دسترس به برنامه‌های اخیر را به شما می‌دهد، همچنین می‌توانید زبانه‌های مختلفی برای دسته‌بندی اپ‌ها ایجاد کنید، به طور پیشفرض چند زبانه برای برنامه‌های ارتباطی، تفریحی، تصویربرداری بازی و… در App Drawer دیده می‌شود که نام، اپلیکیشن‌های هر دسته و تعداد آن‌ها قابل تغییر است.

یک آپشن جالب دیگر در بخش App Drawer امکان تقسیم بندی برنامه‌ها بر اساس رنگ آیکون آن‌هاست. همچنین در این قسمت برخلاف بسیاری از گوشی‌های دیگر، کادر سرچ نام برنامه در پایین صفحه قرار دارد تا دسترسی شما به کادر راحت‌تر باشد. به جز این موارد در App Drawer رنگ بک‌گراند، مقدار شفافیت آن، اندازه آیکون‌ها، تعداد ردیف و ستون، فونت و بسیاری از موارد دیگر قابلیت شخصی سازی دارند.

در رابط کاربری پوکو M3 با رفتن به صفحه برنامه‌های اخیر یا Recent app گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار می‌گیرد، مهم‌ترین گزینه این صفحه امکان استفاده از حالت چند وظیفه‌ای و تبدیل صفحه به دو قسمت است، این حالت با گزینه Split screen ممکن می‌شود و می‌توانید دو برنامه مجزا را در قسمت بالا و پایین صفحه به صورت همزمان اجرا کنید، برای این کار لازم است تا یکی از برنامه‌های اخیر که در صفحه مشخص است را با درگ به بخش بالایی صفحه هدایت کنید و برنامه دیگری را به سمت پایین صفحه بکشید، البته در همان صفحه Recent app با نگه‌داشتن انگشت بر روی هر برنامه، منویی بازی می‌شود که در آن با انتخاب آیکون Split screen می‌توانید آن برنامه را به بخش بالایی و پایینی صفحه هدایت کنید.

از دیگر امکانات گزینه‌های بخش Recent app می‌توان به دسترسی سریع به اسکن امنیتی دستگاه، گزینه بستن تمام برنامه‌های باز، پاک کردن فایل‌های اضافه و ورود به بخش مدیریت اپلیکیشن‌ها اشاره کرد.

اما یکی از مواردی که هنگام استفاده از رابط کاربری پوکو M3 متوجه آن خواهید شد، تبلیغات به نمایش درآمده در برخی منو‌های داخلی رابط کاربری است، به طور مثال در صفحه نصب برنامه‌ها یا اسکن گوشی یک کادر تبلیغات وجود دارد و به شما تبلیغات اپ‌های دیگر را نشان می‌دهد، این تبلیغات خیلی آزار دهنده نیستند و تعداد آن‌ها زیاد نیست، اما نمی‌توان به راحتی از تبلیغات درون رابط کاربری پوکو گذشت، به نظر می‌رسد پوکو برای پایین نگه‌داشتن قیمت گوشی خود در عین حفظ مشخصات سخت افزاری و قابلیت‌های اصلی، از راه‌های دیگر مانند استفاده از تبلیغات در برخی منو‌های داخلی استفاده کرده است.

با توجه به آن که رابط کاربری MIUI 12.3 بر اساس اندروید 10 طراحی شده در این رابط کاربری به امکانات اندروید 10 شامل نوتیفیکیشن شناور نیز دسترسی خواهید داشت، با این قابلیت زمانی که یک نوتیفیکیشن از یک پیام‌رسان یا برنامه دارید، یک کادر شناور در بالای صفحه ایجاد می‌شود که با باز کردن آن یک پنجره کوچک شناور از آن برنامه بر روی صفحه اصلی خود خواهید داشت، به این ترتیب می‌توانید اطلاعات جدید مانند پیام جدیدی که برای شما ارسال شده را مشاهده کنید، این قابلیت برای چک کردن سریع پیام اخیر خود یا به طور مثال پیامک رمز پویا کارت بانکی بسیار کارآمد است.

شما می‌توانید تم و آیکو‌ن‌های رابط کاربری را از منوی تنظیمات تغییر دهید، در ابتدا تم کلاسیک و لیمیتلس پوکو قابل انتخاب هستند که تم کلاسیک به طور پیشفرض انتخاب شده است. همچنین در بخش Additional settings می‌توانید تاریخ، زمان، منطقه، تنظیمات مربوط به میانبرهای دکمه‌ها، حالت Full Screen mode و موارد دیگر را نیز تنظیم کنید.

سخت افزار پوکو M3

گوشی پوکو M3 از تراشه 11 نانومتری کوالکام اسنپدراگون 662 بهره می‌برد، این تراشه از 8 هسته پردازشی شامل 4 پردازنده 2 گیگاهرتزی Kryo 260 طلایی و 4 پردازنده 1.8 گیگاهرتزی نقره‌ای تشکیل شده، اسنپدراگون 662 از نسل سوم هوش مصنوعی پردازنده‌های کوالکام نیز بهره می‌برد که تاثیر آن در سرعت بالای پردازش برنامه‌ها و عملکرد دوربین قابل لمس است.

پردازنده کوالکام اسنپدراگون 662 با تراشه گرافیکی Adreno 610 عملکرد بسیار مناسبی در پردازش بازی‌های نیمه سنگین دارد و تاحد زیادی از پس بازی‌های سنگین روز نیز برمی‌آید. از ویژگی‌های پردازنده و تراشه گرافیکی گوشی پوکو M3 می‌توان به افزایش قدرت پردازشی گوشی، بهبود عملکرد دوربین و کاهش قابل توجه حجم تصاویر گرفته شده، افزایش سرعت پردازش تسک‌ها، اتصال پایدار و پرسرعت با بلوتوث نسخه 5.1 و وای‌فای 6 و همچنین مکان‌یابی دقیق و سریع اشاره کرد.

در استفاده ما به جز لگ‌های ریزی که هنگام استفاده از رابط کاربری دیده می‌شد، مشکل دیگری از نظر قدرت سخت افزاری وجود نداشت، گوشی پوکو M3 همچون یک میان‌رده باکیفیت از پس پردازش برنامه‌های سنگین، قابلیت مالتی‌تسکینگ و اجرای بازی‌ها بر می‌آید. بازی کالاف دیوتی از جمله عناوین بسیار محبوب برای جوانان و نوجوانان است با گوشی پوکو M3 می‌توان این بازی را با گرافیک متوسط رو به بالا، بدون لگ و کندی اجرا کرد. دیگر بازی‌های متوسط و سنگین روز نیز با پوکو M3 قابل اجرا هستند، تنها لازم است تنظیمات گرافیکی بازی‌ها را کمی کاهش دهید.

پوکو در مدل M3 از رم در دو نوع 4 و 6 گیگابایت استفاده کرده؛ همچنین حافظه اصلی نیز میان دو گزینه 64 و 128 گیگابایتی قابل انتخاب هستند. مدلی که برای تست در اختیار ما قرار داشت از رم 4 گیگابایت و حافظه 64 گیگابایت استفاده می‌کرد، پوکو در نسخه 64 گیگابایتی این گوشی از حافظه نوع UFS 2.1 بهره می‌برد و مدل 128 گیگابایت دارای حافظه سریع‌تر UFS 2.2 است، بنابراین با خرید نسخه رم 6 گیگابایت با حافظه 128 گیگابایتی، می‌توانید تجربه بهتری از نظر پردازشی و اجرای بازی داشته باشید.

از آپشن‌های خوب این گوشی می‌توان به پشتیبانی از دو سیم‌کارت و کارت حافظه تا 512 گیگابایت به صورت همزمان اشاره کرد. پوکو در این مدل سیم‌کارت دوم را با کارت حافظه ادغام نکرده و حتی در صورت استفاده از دو سیم‌کارت باز هم می‌توانید کارت حافظه تا 512 گیگابایت را به گوشی اضافه کنید. همچنین قابلیت‌های زیادی مانند مادون قرمز و رادیو FM نیز در این مدل وجود دارد.

نور مادون قرمز امکان استفاده از گوشی به عنوان ریموت کنترل برای تلویزیون، اسپلیت، درب پارکینگ و هر نوع ریموت دیگری که با مادون قرمز کار می‌کند را می‌دهد. برای اینکار یک برنامه اختصاصی به نام Mi Remote بر روی گوشی نصب است که امکان اتصال به هر نوع دستگاه با هر برندی را ممکن می‌سازد. رادیو نیز برای مواقعی که به ضبط صوت یا پخش کننده موسیقی دسترسی ندارید و می‌خواهید از برنامه‌های رادیویی یا پخش زنده فوتبال بهره ببرید بسیار کارآمد خواهد بود، امکان اتصال به رادیو در بسیاری از گوشی‌های جدید امکان پذیر نیست.

در ادامه امتیازات بنچمارت گوشی پوکو M3 در مقایسه با دیگر میان‌رده‌های بازار را مشاهده می‌کنید:

امتیاز Geekbench

تک هسته‌ای / چند هسته‌ای

امتیاز GFXBench

امتیاز Antutu

نام مدل

3028/901
45fps
543986
Galaxy S20 FE 5G
3263/890
40fps
538221
Poco F2 Pro
2500/670
56fps
459497
Galaxy S10 Lite
2164/687
29fps
395503
nova 5T
1681/517
25fps
341212
Galaxy Note10 Lite
1960/591
18fps
325777
P40 lite
1966/673
17fps
318117
Mi 10 Lite 5G
1932/610
19fps
312455
OnePlus Nord
1763/580
16fps
283750
Poco X3 NFC
1785/570
15fps
279625
Redmi Note 9 Pro
1603/492
14fps
279355
Redmi Note 8 Pro
1770/418
15fps
263396
Galaxy A71
1761/567
15fps
254000
Redmi Note 9S
1761/564
15fps
253271
Mi Note 10 Lite
1237/316
5.7fps
193128
Galaxy m31
1309/325
6.5fps
187528
Honor 9X
1398/308
5.9fps
177904
Poco M3
1333/348
6.5fps
176580
Y9a
1303/252
5.6fps
175363
Galaxy A51
1398/332
8.1fps
164484
Nokia 7.2
1279/307
5.9fps
161572
Redmi Note 8
1216/352
7fps
151815
Galaxy A31

 

پوکو M3 برای اجرای بهتر بازی‌های موبایلی یک برنامه اختصاصی به نام Game Turbo استفاده می‌کند که با ورود به آن فهرست تمام بازی‌های نصب شد در گوشی را مشاهده خواهید کرد، این برنامه میزان درگیر بودن پردازنده و تراشه گرافیکی را به شما نشان می‌دهد که در صورت بالا بودن درصد آن می‌توانید برنامه‌های اضافی در حال اجرا را ببندید.

با اجرای بازی در پوکو M3 حالت پردازنده به پرفورمنس مود تغییر می‌کند تا تمامی شرایط برای بازدهی بیشتر بازی فراهم باشد. همچنین در هنگام بازی منوی میانبر Game Turbo از کنار صفحه در دسترس است که با باز کردن آن می‌توانید یک صفحه وب باز کنید، برنامه‌های در حال اجرا را در حین اجرای بازی ببندید، ضبط فیلم بازی را آغاز یا پایان دهید، در واتساپ و دیگر پیام‌رسان‌ها به آخرین پیام خود پاسخ سریع دهید و اسکرین شات بگیرید یا به یک بازی دیگر سویچ کنید.

دوربین پوکو M3

پوکو در میان‌رده جدید خود از سه دوربین استفاده کرده که تا حد زیادی نیاز‌های اولیه شما در عکاسی را برطرف می‌سازند، دوربین اصلی گوشی یک دوربین 48 مگاپیکسلی با لنز واید است که از سنسور 1.2 اینچی، با دیافراگم f/1.79، سایز پیکسل 0.8μm و قابلیت فوکوس خودکار بهره می‌برد.

دوربین دوم 2 مگاپیکسلی است و به یک لنز ماکرو مجهز شده، این دوربین دارای دیافراگم f/2.4 و سایز پیکسل 1.75μm است، دوربین آخر نیز یک دوربین 2 مگاپیکسلی دارای لنز تشخیص عمق با دیافراگم f/2.4 و سایز پیکسل 1.75μm است.

همانطور که احتمالا متوجه شدید، پوکو در میان‌رده جدید خود از دوربین اولتراواید استفاده نکرده و همچنین دو دوربین 2 مگاپیکسلی با یک دیافراگم و یک سایز پیکسل در این مدل وجود دارد که تها لنز آن‌ها متفاوت است. به این ترتیب باید قید عکس‌های اولترا واید را بزنید و به تصاویر پرتره و ماکرو این مدل بسنده کنید، هرچند پوکو می‌توانست به جای دوربین ماکرو از دوربین بسیار عریض استفاده کند، اما قیمت ارزان پوکو M3 به قیمت فدا شدن برخی قابلیت‌ها مانند دوربین اولتراواید تمام می‌شود.

دوربین پوکو M3 کاملا معمولی است، نباید انتظار زیادی از آن داشته باشید، این دوربین در برخی مواقع شما را ناامید می‌کند و گاهی نیز از کیفیت عکس‌های آن متعجب خواهید شد. به طور کلی برای گرفتن یک عکس جذاب با پوکو M3 باید عناصر مختلف مانند نور، سوژه، بک‌گراند و دیگر موارد در شرایط ایده‌آل باشند، در غیر این صورت کیفیت عکس خیلی جالب نخواهد بود.

دوربین اصلی پوکو M3 در طول روز تصاویر خوبی را ثبت می‌کند، عکس‌های دوربین 48 مگاپیکسلی این مدل که در روز گرفته می‌شوند، شفاف هستند، جزئیات زیادی دارند و رنج رنگ‌ها طبیعی‌اند، تنها نویز عکس‌ها کمی زیاد است و تفاوت نور و سایه کنتراست بالایی دارد. تصاویر همین دوربین در شب نیز کیفیت مناسبی برای یک گوشی میان‌رده دارد، تصاویر نویزدار هستند و رنج رنگی آن‌ها خیلی مناسب نیست اما با استفاده از حالت نایت مود، بسیاری از ایرادات تصویر رفع شده و عکس نهایی با رنگ مناسب، کنتراست و داینامیک رنج خوبی ثبت می‌شود.

با این گوشی و استفاده از دوربین تشخیص عمق آن می‌توانید تصاویر پرتره بگیرید، اما همانطور که گفته شد، باید همه شرایط برای گرفتن یک عکس با کیفیت، آماده باشد. گرفتن عکس پرتره در فضای باز راحت‌تر است و دوربین به آسانی می‌تواند سوژه اصلی را از بک‌گراند تشخیص دهد، اما در فضای بسته داخل اتاق، دوربین به اشتباه می‌افتد و باید چند بار عکس بگیرید تا قلق گرفتن پرتره خوب در فضای بسته با این مدل دست‌تان بیاید، در آزمایش‌های ما برای گرفتن پرتره در فضای بسته دوربین بارها دچار اشتباه شد تا سرانجام توانستیم یک پرتره خوب با دوربین M3 را ثبت کنیم.

اما حتی اگر تصاویر شما در بهترین شرایط گرفته شود باز هم ممکن است که دوربین در تشخیص برخی نقاط سوژه اصلی و بک‌گراند تصویر دچار اشتباه شود و به این ترتیب بعضی قسمت‌ها مانند مو، گوش‌ها یا قسمتی از لباس سوژه اصلی مانند بک‌گراند بلار شود.

با دوربین پوکو M3 می‌توانید شانس خود را برای ثبت تصاویر ماکرو نیز امتحان کنید، تصاویر ماکرو این مدل کیفیت خوبی دارند و گاهی اوقات که نیاز به گرفتن یک عکس بسته و نزدیک از سوژه مورد نظر دارید، می‌توانید به دوربین ماکرو این مدل اعتماد کنید.

پوکو M3

اما نرم‌افزار دوربین پوکو M3 بسیار جذاب است و کار کردن با آن حس خوبی دارد، البته نکته قابل توجه، کند بودند جا به جایی در منو است که گاهی دیده می‌شود، همچنین به دلیل عدم وجود دوربین اولتراواید، امکان جابه جایی میان دوربین اصلی، اولتراواید و تله‌فوتو وجود ندارد، در واقع شما نمی‌توانید لنز را در محیط اصلی اپ دوربین عوض کنید، تنها می‌توانید با کشیدن دو انگشت از مرکز صفحه به سمت بیرون زوم کنید و برای گرفتن عکس‌های ماکرو نیز در منو برنامه گزینه Macro را انتخاب کنید.

دوربین سلفی

مدل پوکو M3 از یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی عریض با دیافراگم f/2.1، اندازه سنسور 1/4.0 اینچ و سایز پیکسل 1.12µm بهره می‌برد، عملکرد دوربین سلفی نسبت به دوربین اصلی بهتر است، البته تصاویر دوربین سلفی کیفیت پایین‌تر و نویز بیشتری دارند اما تعداد خطا در تصاویر سلفی و سلفی پرتره نسبت به تصاویر دوربین اصلی کمتر است. در تصاویر پرتره دوربین اصلی سوژه اصلی نسبت به بک‌گراند به خوبی تشخیص داده می‌شوند، اما مانند دوربین اصلی گاهی اوقات در برخی از جزئیات، جدا سازی سوژه از بک‌گراند به خوبی انجام نمی‌شود، همانطور که گفته شد تعداد خطا دوربین سلفی در این زمینه کمتر از دوربین اصلی است، دیگر ایراد دوربین سلفی جذب نور کم و نویز بالای تصاویر است که موجب می‌شود تصاویر کیفیت متوسطی داشته باشند.

پوکو M3

اما به جز تصاویر پرتره سلفی، دوربین جلو در ثبت تصاویر سلفی معمولی نیز عملکرد خوبی دارد، تصاویر واضع، شفاف و طبیعی هستند، همچنین داینامیک رنج مناسبی در تصاویر دیده می‌شود اما موضوع وجود نویز در تصاویر دوربین سلفی نیز دیده می‌شود.

فیلم‌برداری

هر دو دوربین اصلی و سلفی در بالاترین حالت می‌توانند با کیفیت 1080 و 30 فریم در ثانیه فیلم بگیرند، با دوربین اصلی می‌توانید با کیفیت 720 و 30 فریم بر ثانیه نیز فیلم برداری کنید، با این وجود عدم امکان فیلم‌برداری با کیفیت 720 و 60 فریم بر ثانیه احساس می‌شود.

هیچ‌کدام از دوربین‌های پوکو M3 به لرزش‌گیر اپتیکال و الکترونیکی مجهز نشده‌اند؛ به همین دلیل بهتر است هنگام فیلم‌برداری راه نروید و مواظب لرزش دست خود باشید زیرا لرزش دوربین بر روی فیلم‌‌ گرفته شده تاثیر زیادی می‌گذارد. در مورد کیفیت فیلم‌برداری دوربین این گوشی باید گفت که به جز لرزش زیاد دوربین و کنتراست بالای تصاویر که موجب غیرطبیعی شدن رنگ‌ها می‌شود، ایراد خاصی در کیفیت فیلم‌برداری این مدل وجود ندارد، ویدیو‌های گرفته شده با این مدل وضوح خوبی دارند و هنگام زوم هم می‌توان تا زوم 3 برابری بر روی دوربین این مدل حساب باز کرد.

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت 1080 با 30 فریم در ثانیه در روز از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با کیفیت 1080 با 30 فریم در ثانیه در شب از یوتیوب

تماشای نمونه فیلم‌برداری با دوربین سلفی با کیفیت 1080 با 30 فریم در ثانیه  از یوتیوب

فیلم‌برداری با دوربین سلفی مجددا کیفیت بهتری نسبت به دوربین اصلی دارد، نور بیشتری توسط دوربین سلفی جذب می‌شود و کنتراست رنگ‌ها متعادل‌تر هستند، به این‌ترتیب شاهد داینامیک رنج بهتری در فیلم‌های دوربین سلفی خواهیم بود و به طور کلی فیلم دوربین سلفی رضایت‌بخش‌تر است. تنها ایراد فیلم دوربین سلفی همان موضوع لرزش بیش‌ از حد دوربین است.

اسپیکر و باتری پوکو M3

اسپیکر استریو دوگانه، یکی دیگر از قابلیت‌های کاربردی پوکو M3 است که باعث برتری این مدل نسبت به خیلی از رقبایش می‌شود. شیائومی در این مدل از دو اسپیکر، یکی در بالا و یکی در پایین فریم استفاده کرده است، هر دو اسپیکر قدرت خروجی برابری دارند و صدا به طور مساوی و کاملا استریو از هر دو بلندگو خارج می‌شوند. کیفیت صدای اسپیکر پوکو M3 بسیار خوب است و صدای خروجی وضوح، بیس و عمق مناسبی دارد.

اگر دست‌تان را بر روی اسپیکرها بگذارید، صدای خروجی کمی کاهش پیدا می‌کند اما باز هم به خوبی پخش می‌شود، در برخی مدل‌ها اگر دست‌تان بر روی اسپیکر برود صدای آن کاملا قطع می‌شود که این مورد در پوکو M3 صدق نمی‌کند. اگر گوشی را به صورت افقی بگیرید اسپیکر سمت راست، در نیمه بالایی فریم و اسپیکر سمت چپ در نیمه پایینی فریم قرار می‌گیرد، به همین دلیل احتمالا دست چپ شما اسپیکر سمت چپ را می‌پوشاند اما همانطور که گفته شد این موضوع تاثیر کمی بر روی صدای خروجی خواهد گذاشت و همچنین می‌توانید از اسپیکر استریو به ویژه در بازی‌های شوتینگ لذت ببرید.

پوکو M3 از نظر باتری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، شیائومی در این مدل از یک باتری 6 هزار میلی‌آمپری استفاده کرده که کمی دیر شارژ می‌شود اما مدت زمان زیادی هم شارژ نگه می‌دارد. اگر استفاده شما از گوشی در حد روزانه یک تا دو ساعت وبگردی و چک کردن شبکه‌های اجتماعی باشد، پوکو M3 به راحتی تا سه روز نیازی با شارژر نخواهد داشت، اگر مصرف شما کمی بیشتر باشد تا 2 روز و نصفی می‌توانید بر روی باتری پوکو M3 حساب باز کنید اما اگر مصرف‌تان بالاست، باتری 6 هزار میلی‌آمپری این مدل حداقل یک روز و نیم تا دو روز جواب خواهد داد.

تنها اگر تمام روز با گوشی بازی کرده یا فیلم تماشا کنید، شاید در پایان روز مقدار شارژ باتری به زیر 15 درصد برسد.

اما این ظرفیت بالای باتری موجب شده تا با وجود شارژر 18 واتی، زمان شارژ شدن گوشی بیش از 2 ساعت باشد، بهتر بود شیائومی برای گوشی خود شارژر 25 واتی در نظر می‌گرفت اما به هر شکل مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا شارژ باتری به 100 درصد برسد، در ادامه چارت مدت زمان شارژ گوشی را مشاهده می‌کنید:

جمع بندی پوکو M3:

پوکو M3 با شعار “فراتر از حد انتظار” عرضه شده و پوکو تاکید دارد که این مدل امکاناتی بیش از قیمت پرداختی را به شما ارائه می‌دهد، این شعار در مورد تمامی ویژگی‌های مدل M3 صادق نیست اما به طور کلی ارزش خرید این مدل نسبت به بسیاری از گوشی‌های هم قیمتش بالاتر است.

گروه‌های مختلف

میزان مناسب بودن گوشی

والدین 
بله
پسر‌ها
بله
دختر‌ها
بله
طرفداران گیم
بله – در این رده قیمتی
طرفداران عکاسی
خیر
طرفدارن شبکه‌های اجتماعی
بله
طرفداران فیلم و سریال
خیر
طرفداران موسیقی
خیر
طرفداران سفر و گردش
خیر
کارمندان
بله
مدیران
خیر
مشاغل آزاد
بله
رانندگان
بله
کارگران
خیر
معلمین
بله
دانش‌آموزان
بله
دانشجویان
بله
اینفلوئنسرها
خیر
فریلنسرها
خیر

پوکو M3 یک گوشی سبک، نسبتا خوش دست، با طراحی متفاوت و امکانات بسیار زیاد است، این مدل صفحه نمایش قابل قبولی دارد، قدرت پردازشی آن در بازی‌ها بسیار خوب است، گاهی اوقات تصاویر بسیار خوبی می‌گیرد، عمر باتری بالایی دارد، عملکرد اسپیکر استریوی آن نیز بسیار مناسب است، اما در رابط کاربری گوشی لگ و کندی مشاهده خواهید کرد و عکس‌هایی هم که با دوربین این مدل می‌گیرید، یکی در میان به درد نمی‌خورند!

اگر در این بازه قیمتی به دنبال خرید گوشی هستید، با کمی افزایش بودجه می‌توانید مدل‌ها بهتری را خریداری کنید، اما اگر محدودیت مالی دارید، پوکو M3 به طور قطع یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید یک گوشی میان‌رده اقتصادی است.

نقاط قوت

خوش دست و سبک

دوربین سلفی خوب

قفل اثرانگشت سریع

اجرای اکثر بازی‌های سنگین

شارژدهی بسیار خوب بالا

قابلیت‌های متعدد مانند فرستنده مادون قرمز، رادیو FM، جک 3.5 میلی‌متری صدا

نقاط ضعف

نمایشگر با شدت نور پایین

رابط کاربری سنگین

دوربین نه‌چندان خوب

زمان شارژ طولانی

5 در مورد “نقد و بررسی شیائومی پوکو M3: لات کوچه خلوت…!”

  1. یعنی اگه گوشیم چیزیش بشه ،بخاطر وضعیت قیمت گوشیای با کیفت مجبور میشم یکی از این اشغالا بخرم؟؟
    یه لیوان اسید لطفا?

    20
    2
  2. باتریش خیلی قوی و خوبه اما از اونور زمان طولانی شارژ شدنش رو مخه
    حاشیه گوشی هم یه جوریه انگار تولید دو سال پیش نسل گوشیای حاشیه دار دیگه گذشت

    9
    5

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH