با ثبت رکورد قیمتی 56 هزار دلاری بیت‌کوین، ارزش بازار این رمزارز به 1 تریلیون دلار رسید!

با ثبت بالاترین رکورد قیمتی جدید بیت‌کوین در روز جمعه ارزش بازار این رمزارز به 1 تریلیون دلار رسید. این پدیده در تقابل با هشدارهای تحلیل‌گرانی است که افزایش قیمت بیت‌کوین را به یک “نمایش اقتصادی” تشبیه نموده و آن‌را به منزله حفاظی ضعیف در برابر کاهش قیمت سهام قلمداد می‌کنند.

روز جمعه قیمت محبوب‌ترین ارز دیجیتالی جهان به رکورد قیمتی 56620 دلاری رسید. بدین‌ترتیب ارزش بیت‌کوین ظرف مدت 1 هفته حدودا 18 درصد افزایش یافت. در نتیجه قیمت این رمزارز از ابتدای سال میلادی جاری رشد 92 درصدی را تجربه کرده است. افزایش ارزش بیت‌کوین مدیون موفقیت این ارز دیجیتالی در راستای جلب رضایت سرمایه‌گذاران و شرکت‌های بزرگی از تسلا گرفته تا MasterCard Inc و BNY Mellon است.

ارزش بازار کل ارزهای دیجیتالی جهان روی هم رفته حدودا برابر با 1.7 تریلیون دلار است. جان وو؛ ریاست پلتفرم AVA Labs می‌گوید: “چنان‌چه هنوز واقعا باور دارید که بیت‌کوین پس‌اندازی ارزشمند محسوب می‌شود؛ در این‌صورت کماکان دستاوردهای زیادی پیش روی شما قرار دارند.” AVA Labs یک پلتفرم متن‌باز برای ساخت اپلیکیشن‌های مالی با استفاده از فناوری بلاک‌چین به‌شمار می‌رود.

“در صورت بررسی طلا متوجه خواهید شد که ارزش بازار آن به 9 یا 10 تریلیون دلار رسیده است. حتی اگر ارزش بازار بیت‌کوین به نصف ارزش بازار طلا برسد؛ در این‌صورت این رمزارز کماکان رشد قیمتی 4 برابری را تجربه نموده و ارزش آن به 200 هزار دلار خواهد رسید. بنابراین مشخص نیست که رشد قیمت بیت‌کوین چه زمانی متوقف خواهد شد.”

جیکوب اسکانینگ؛ مدیر مالی صندوق سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتالی موسوم به ARK36 معتقد است که نقطه عطف بعدی پیشی گرفتن ارزش بازار بیت‌کوین از شرکت آلفابت است. در حال حاضر ارزش این شرکت معادل 1.431 تریلیون دلار برآورد شده است. وی افزود: “در این مسیر احتمالا نوسانات بزرگی وجود خواهد داشت. اما به عقیده من روند بازار کماکان کاملا صعودی بوده و این روند صعودی فعلا ادامه خواهد یافت.”

بسیاری از تحلیل‌گران و سرمایه‌گذاران بزرگ کماکان در خصوص دارایی‌های دیجیتالی ناپایدار و نه‌چندان منسجم که برای اهداف تجاری به‌صورت محدود مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ مردد هستند. تحلیل‌گران موسسه JP Morgan اعلام کردند که قیمت‌های فعلی بیت‌کوین بسیار بالاتر از برآوردهای ارزش منصفانه آن است. این بانک سرمایه‌گذاری طی یادداشتی اعلام کرد که استقبال بازیگران بزرگ از بیت‌کوین موجب تشدید ارتباطات آن با دارایی‌های دوره‌ای می‌شود. ارزش این دارایی‌ها با تغییرات اقتصادی کم و زیاد می‌شود. این موضوع به نوبه خود موجب کاهش مزایای تنوع‌بخشی به رمزارزها خواهد شد.


به گفته موسسه JP Morgan “دارایی‌های رمزنگاری شده کماکان به‌عنوان ضعیف‌ترین مانع برای جلوگیری از سقوط عمده قیمت سهام قلمداد شده و تاکنون در قیمت‌هایی بالاتر از هزینه‌های تولید با مزایای متنوع و بحث‌برانگیزی همراه بوده‌اند. این در حالیست که میزان همبستگی میان ارزهای دیجیتالی و دارایی‌های دوره‌ای رو به افزایش است؛ چرا که بازیگران بزرگ مالکیت رمزارزها را در دست گرفته‌اند. بیت‌کوین نیز جنبه‌ای از یک نمایش اقتصادی است.”

همچنین این موسسه از نوآوری در فناوری مالی و رشد پلتفرم‌های دیجیتالی در زمینه اعتبار و پرداخت به‌عنوان “داستانی از یک تحول مالی واقعی در دوران شیوع بیماری کووید 19” یاد می‌کند.

در این هفته سایر سرمایه‌گذاران نیز اعلام کردند که نوسانات قیمتی بیت‌کوین مانعی برای تبدیل شدن این رمزارز به یک روش پرداخت فراگیر خواهد شد. روز پنج‌شنبه ایلان ماسک؛ مدیرعامل شرکت تسلا که توئیت‌های وی در افزایش قیمت بیت‌کوین تاثیرگذار بوده است؛ خاطرنشان کرد که سرمایه‌گذاری در زمینه ارزهای دیجیتالی نسبت به نگهداری پول نقد صرفا کمی بهتر خواهد بود. وی همچنین از تصمیم اخیر تسلا برای خریداری مبلغ 1.5 میلیارد دلار بیت‌کوین دفاع کرد؛ اقدامی که موجب جلب علاقه بازیگران بزرگ به این ارز دیجیتالی شد.

طرفداران بیت‌کوین معتقدند که این رمزارز نوعی “طلای دیجیتالی” است که در برابر خطر تورم ناشی از تزریق گسترده بسته‌های مالی محرک توسط بانک مرکزی و دولت مقاوم خواهد بود. این بسته‌های مالی با هدف مهار تبعات اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کووید 19 عرضه می‌شوند.

به گفته موسسه JP Morgan به منظور برابری ارزش بازار بیت‌کوین با مجموع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه طلا از طریق وجوه قابل معامله در بورس، شمش و سکه ارزش این ارز دیجیتالی در بلندمدت بایستی تا 146 هزار دلار افزایش پیدا کند.

قیمت رمزارز رقیب یعنی اتریوم نیز در روز جمعه رکوردشکنی کرد و به رقم 1974.99 دلار رسید. همچنین با راه‌اندازی معاملات آتی اتریوم در بورس کالای شیکاگو نهایتا ارزش این ارز دیجیتالی با رشد 1.2 درصدی به 1961.32 دلار رسید. روند افزایشی قیمت بیت‌کوین به سهام مرتبط با رمزارزها نیز تعمیم یافت؛ تا جایی که ارزش نمادهای Riot Blockchain، Silvergate Capital Corp و Marathon Patent Group به‌ترتیب رشد 8.2، 13.5 و 7.3 درصدی را تجربه کرد.

ارزش سهام Overstock.com؛ یک خرده فروشی آنلاین و سرمایه‌گذار در زمینه فناوری بلاک‌چین 4.1 درصد افزایش یافت؛ در حالی‌که ارزش سهام MicroStrategy Inc؛ یک شرکت نرم‌افزاری در زمینه هوش تجاری و خرید بیت‌کوین نیز رشد 4.1 درصدی را تجربه کرد.

2 در مورد “با ثبت رکورد قیمتی 56 هزار دلاری بیت‌کوین، ارزش بازار این رمزارز به 1 تریلیون دلار رسید!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH