بررسی دقیق عملکرد صفحه نمایش گلکسی S5

صفحه نمایش اس 5، زمانی که یک ماه پیش به بازار آمد، بحث‌های زیادی را ایجاد کرد. بحثی بین آنهایی که می‌گفتند این صفحه نمایش بهترین است و آنهایی که باور داشتند خوب است، اما می‌توانست بهتر باشد.
در این بررسی به عملکرد این صفحه نمایش پرداخته می‌شود و نشان می‌دهیم که این اسکرین در چه سطحی ظاهر شده است.
صفحه نمایش اس 5 دارای چند مود اسکرین است که در هر مود به تولید رنگها به طریق متفاوتی می‌پردازد. در این بررسی تمام این مودها با نرم‌افزارهای ویژه این کار بررسی شده‌اند و در آخر می‌بینید که در هیچ یک از این مودها رنگها طبیعی و دقیق نبوده‌اند.
تمام این بررسی روی روشنایی 200 نیت انجام شده است.

دمای رنگها

مود پیشفرض اس 5 مود استاندارد است و این مود دمای رنگی بسیار بالایی در حد 8100 K دارد. با وجود مقدار استاندارد6500 K، این یعنی که اس 5 در نمایش رنگها کمی به سمت رنگ آبی تمایل دارد، زیرا رنگ آبی تولید شده با صفحه نمایش شدت بیشتری از دیگر رنگهای اصلی مثل قرمز و سبز دارد. هندستهایی که مجهز به صفحه نمایش‌های IPS LCD هستد توانایی بیشتری در تولید رنگهای نزدیک به مقدار استاندارد دارند و معمولا دمای رنگی آنها در حد 7000 K است. اگر صفحه نمایش اس 5 را روی مود سینما بگذاریم، این هوشمند در دمای رنگی 7300 K تقریبا خوب عمل می‌کند با اینکه هنوز هم مقدار زیادی کمبود رنگ قرمز دیده می‌شود.
در چارت سیاه و سفید زیر خواهید دید که دمای رنگی اس 5 چقدر با حد استاندارد تفاوت دارد. در عکس پنجم میزان سیاه و سفیدی نکسوس 5 قرار گرفته شده است. از معیارهای صفحه نمایش  IPS LCD این هوشمند به عنوان مرجع استفاده شده است.

مود استاندارد

Grayscale[divide style=”3″]

مود حرفه‌ای

Grayscale-cinema[divide style=”3″]

مود سینما

Grayscale-professional[divide style=”3″]

مود دینامیک

Grayscale-dynamic 4[divide style=”3″]

نکسوس 5

Grayscale-Google-Nexus-5[divide style=”2″]

Delta E

عنصر دیگر Delta E است که نشان دهنده میانگین مقدار “خطای رنگی” صفحه نمایش مورد نظر است. در این مورد هم می‌توان دید که جای بهتر شدن و پیشرفت برای صفحه نمایش اس 5 وجود داشته است. مقدار Delta E هر چه پایینتر باشد، یعنی دقت رنگها بیشتر است. مثلا Delta E زیر 2، نشان از خطای رنگی دارد که با چشم بشر قابل تشخیص نیست. در گلکسی اس 5 و در مود استاندارد این مقدار 5.08 (تست شده با سه رنگ اصلی آبی، قرمز و سبز و سه رنگ فرعی زرد، سرخابی و فیروزه‌ای) و 7.38 در میزان سیاهی و سفیدی (بسته به توازن بین سه رنگ اصلی) بود. این عددها همانطور که می‌بینید و در مقایسه با هندست‌هایی با صفحه IPS LCD مثل آیفون 5s و ام 8، بسیار بالا هستند. در تست Delta E دو رنگ سیا ه و سفید اس 5 که برابر با 7.38 بود، متوجه عدم توازن زیادی بین رنگهای اصلی شدیم و آبی از دو رنگ سبز و قرمز شدیدتر به نظر می‌آمد.
رفتن به مود سینما، اوضاع را کمی بهتر کرد و مقدار Delta E سیاه و سفید را به 5.86 رساند. زیرا از میزان ساتوره شدن رنگها در این مود کاسته شده و آنها به مرجع نزدیکتر شدند. البته هنوز رنگهای اصلی از مقدار دلخواه شدیدتر بودند. شاید روی کاغذ اوضاع بهتر شده باشد، اما در واقعیت، عکسهای به نمایش گذاشته شده به سبزی می‌زدند و کدر بودند.
چارت‌های زیر برای نمایش دادن تفاوت بین مقادیر اندازه گیری شده و مقدار مرجع است و میزان طبیعی رنگها با آنچه باید باشند تفاوت دارد.

مود استاندارد

1[divide style=”3″]

مود حرفه‌ای

2[divide style=”3″]

مود سینما

3[divide style=”3″]

مود دینامیک

4[divide style=”3″]

نکسوس 5

5[divide style=”2″]
در عکسهای زیر تولید رنگهای اس 5 با نکسوس 5 مقایسه شده‌اند. نکسوس 5 رنگهای دقیق‌تری تولید کرده و توازن رنگی بهتری دارد.
1.در تصویر زیر می‌بنید که اس 5 تمایل به تشدید رنگ سبز دارد. به همین دلیل هم است که ستونهای پل و سنگها بی دلیل سبز به نظر می‌آیند.

11
2.به پیاده روی بیش از حد آبی شده پشت سوژه نگاه کنید. پوست سوژه در نکسوس به دلیل مقدار کافی‌تر قرمز بسیار طبیعی‌تر به نظر می‌رسد.

22
3.به تفاوت رنگ شنها در نکسوس 5 و اس 5 توجه کنید.

33
4. در این تصویر دوباره شنها در اس 5 به سبزی می‌زنند و رنگها در نکسوس 5 گرمتر بوده و حس شن را بیشتر تداعی می‌کند.

44
5. ببینید که این ببر سفید در اس 5 چگونه به آبی و سبزی می‌زند و در نکسوس 5 رنگ سفید بهتر پرداخت شده است.

55[divide style=”2″]
وسعت رنگها

اغلب می‌شنویم که مثلا فلان نمایشگر از محدوده رنگی بی نظیری برخوردار است، زیرا مقدار تقریبی 130٪  از محدوده sRGB را در بر می‌گرد. اگر چنین چیزی شنیدید با بی‌اعتنایی به آن به خود لطف کرده‌اید. همین ابتدا بگوییم اگر یک نمایشگر رنگهای بیشتری از آنچه در استاندارد sRGB وجود دارد به نمایش بگذارد به این معنی نیست که از توازن خوبی بین رنگها برخوردار است و همه چیز خوب به نظر می‌رسد. داشتن محدوده وسیعی از رنگها یعنی اینکه نمایشگر می‌تواند طیف وسیعتری از رنگها را به نمایش بگذارد، اما سیستم عامل‌ موبایلها از نظر رنگ، کالیبره نیستند و این یعنی صفحه نمایش تنها تعداد محدودی رنگ را می‌گیرد و رنگهای دیگری تولید می‌کند، زیرا هیچ نرم‌افزاری وجود ندارد که به آن بگوید چه رنگهایی را دقیقا به نمایش بگذارد و این بد است، زیرا رنگها در این نمایشگرها، آنطور که انتظار داریم به نمایش در نمی‌آیند. استاندارد sRGB، همانی است که در سرتاسر جهان و در اکثر رسانه‌ها، مثل اینترنت و سیتم عامل‌ها مثل اندروید استفاده می‌شود. این بدان معناست که عناصر رنگی برنامه‌ها و رابط کاربری تماما پیرو این استاندارد هستند. اگر نمایشگر شما قادر به خواندن درست این رنگها نباشد، پس آنها را متفاوت به نمایش می‌گذارد. در نمایشگر سوپر آمولد اس 5 هم چنین می‌شود، مثلا ممکن است، صفحه وبی باشد که عناصرش به رنگ آبی روشن باشند، احتمال اینکه این عناصر در اس 5 با شدت بیشتری دیده شوند و آبی آنها بیش از حد ساتوره شده باشد زیاد است و این همان علتی است که داشتن محدوده رنگی وسیع در یک اسمارتفون را بد می‌کند.
در تصاویر زیر می‌بینید که اس 5 در مودهای مختلف از نظر وسعت رنگها مورد بررسی قرار گرفته است. همانطور که می‌بینید در تمام مودها، نقاط (نشانگر داده‌های واقعی اندازه گیری شده هستند) بیرون از مثلث ‌های لایت شده هستند که نشانگر استاندارد sRGB است. این یعنی رنگها خیلی شدیدتر از حدی هستند که باید باشند. در حالت عادی و اگر صفحه نمایش به خوبی کالیبره شده باشد، نقطه‌ها بایستی دقیقا داخل مربع‌های خالی قرار بگیرند. در تصویر پنجم وسعت رنگهای نکسوس 5 را که دارای نمایشگر IPS LCD است که بخوبی کالیبره شده می‌بینید. در این شکل می‌بینید که نقطه‌ها بسیار نزدیکتر به مربع‌های داخل مثلث هستند و در مواردی دقیقا داخل مربع‌ها جای گرفته‌اند. تنها در مود سینما بود که اس 5 نزدیک به حالت استاندارد دیده شد، اما باز هم متاسفانه رنگ قرمز کمتر ساتوره شده و دو رنگ سبز و آبی با شدتی که داشتند، از عکسها زندگی را گرفته بودند.

مود استاندارد

Gamut-1[divide style=”3″]

مود حرفه‌ای

2[divide style=”3″]

مود سینما

3[divide style=”3″]

مود دینامیک

4[divide style=”3″]

نکسوس 5

5

 
گاما

گاما، سطح روشنی را نشان می‌دهد. مثلا اگر بیشترین میزان روشنایی یک نمایشگر 100 نیت است و این نمایشگر در بیشترین میزان روشنایی خود تنظیم شده است، پس خاکستری 100٪ (که رنگ سفید است) باید با روشنایی 100 نیت نشان داده شود. خاکستری 10٪ (که خاکستری بسیار بسیار تیره است) باید با روشنایی 10 نیت به نمایش گذاشته شود. به طور معمول، گامای میانگین باید روی مقدار 2.2 باشد و گلکسی اس 5 در مود استاندارد با مقدار 2.25 خیلی نزدیک به مقدار استاندارد بوده است. البته هندستهای دیگری چون آیفون 5s به این مقدار نزدیکتر بوده‌اند، اما اس 5 در این مورد بسیار خوب عمل کرده است. این یعنی نمایشگر تلاش به نمایش بیش از حد و غیر طبیعی کنتراست نداشته است.

روشنایی

در این قسمت قرار است به اثبات ادعای کمپانی برای ارائه 698 نیت روشنایی بپردازیم. به طور کل در 99٪ موارد صفحه نمایش اس 5 از نظر روشنایی بسیار خوب عمل کرده است. با وجود آپشن Adapt display، اس 5 می‌تواند تا 440 نیت زمان سفید بودن کامل صفحه برود. این روش استاندارد برای تست روشنایی صفحه نمایش است. 440 نیت خوب است، اما فاصله زیادی تا 698 نیت دارد. اما چطور می‌توان به این مقدار روشنایی رسید؟
پاسخ اینجاست. خروجی روشنی صفحات آمولد بستگی به محتوایی که به نمایش می‌گذارند دارد. اگر تمام صفحه سفید باشد صفحه به 440 نیت می‌رسد، اما اگر تنها قسمتهایی به رنگ سیاه باشد، چون انرژی کمتری مصرف می‌شود پس آپشن Adapt display می‌تواند قدرت بیشتری را صرف بالا بردن روشنایی در قسمتهای روشن کند و میزان روشنایی را در آن قسمت‌ها به 500 نیت برساند. حالا اگر تنها یک قسمت خیلی کوچک روشن در صفحه داشته باشیم، می‌توانیم به 600 نیت روشنایی برسیم. اما خب در واقعیت چنین چیزی امکان پذیر نیست، پس می‌توان گفت در اکثر مواقع روشنایی شما همان 440 نیت است. در صفحات IPS LCD هم چنین است، بغیر از آیفون 5s که می‌تواند تا 580 نیت برسد و یکی از پیشروها است.

 

اندازه‌ها و کیفیت

6564
حرف آخر

هدف از این مقاله اثبات بد بودن نمایشگر اس 5 نبوده است. تنها به بررسی آن پرداخته شده و در واقع تلاش شده است که نشان داده شود این صفحه نمایش بهترین نیست. به طور کل اس 5 دارای صفحه نمایشی با رنگهای نه چندان دقیق و ناتوازن است.

25 در مورد “بررسی دقیق عملکرد صفحه نمایش گلکسی S5”

  1. اینم نظر دیسپلی میت در مورد اس ۵ :

    براساس آزمایشاتی که در آزمایشگاه انجام دادیم، گلکسی اس ۵ به بهترین صفحه نمایش بین تلفن‌های هوشمند مجهز شده است. مهم‌ترین دلایلی که باعث شد تا این عنوان را به گلکسی اس ۵ بدهیم، عبارتند از : شدت روشنایی بسیار بالا، انعکاس نور بسیار کم، دقت بالا در نمایش صحیح رنگ‌ها، نسبت کنتراست بسیار بالا حتی در محیط‌های پرنور و زاویه دید وسیع. گلکسی اس ۵ کیفیت صفحه نمایش‌های موبایل را وارد سطح جدیدی کرده است و این دستاورد بزرگی برای فناوری OLED محسوب می‌شود.

  2. سایت دیسپلی میت با اون عظمتش زمان عرضه اس ۵ گفته بهترین صفحه نمایشی که تا حالا بررسی کردیم

    من نمیدونم سامسونگ به آیتی رسان چ هیزم تری فروخته که انقد جبهه میگیرین ؟

    بررسی های شما در برابر دیسپلی میت خیلی خیلی عقب افتادس

    پس اطلاعات غلط به مردم ندین چون مدیونی داره

    متاسفم براتون

  3. سلام
    کاملا این بررسی رو قبول دارم
    ولی باید به یه نکته اشاره کرد…
    اون هم اینه که در بوته آزمایش این موارد صدق میکنه
    اما واقعیت اینه که اگه همین گوشی نکسوس5 رو در کنار اس 5 بزارید و یه تصویر روی هر دوتا پخش کنید چیزی که بیننده رو بیشتر مجذوب میکنه بدون شک اس5 خواهد بود…
    این اختلاف از میزان استاندارد وجود داره ولی به چشم بیننده زیباتر به نظر میرسه

  4. توی هیچ سایت رسمی این مقایسه رو نگذاشتن همش الکیه.نمایشگر اس5 بینظیره وقتی سایت xda اوکی میده چه از نظر کاربر و چه کوکر پس الکی سعی نکنید سامی اس5 رو بکشید پایین…خیلی مونده تا بتونید اینکارو کنید
    اون ارم سونی هم نشانگر فیک بودن مطلبه
    یا حق

  5. سلام دوستان گربه دستش به گوشت نمیرسید میگه… عزیزان مایه اس5 داشته باشیم کاری به صحفه اش نداریم چرا الکی جو میدید من خودم تا دلتون بخواد گوشی عوض کردم مگه این شرکتا مال باباتونه اینقدر حرص میخورید همشون سروته یه کرباسن شما یه گوشی بیارواسه من که از همه لحاظ کامل باشه فکر کردین کاری داره واسشون یه گوشی بزنن که تا 10 سال دیگه اخ نگه تمام این بالا پایین بودن واسه پوله وسود بیشتره مگه همین سامی نمیتونست این گوشی رو مثل الجی بزنه که نخواد یکی دیگه بده بیرون ،اگه ما خریداران براشون ارزش داشتیم که نمی اومد یه پرچمدار جدید دیگه بده بیرون (همچنین سونی.اچ تی سی و…)امسال کمترسود کنن بزارن سال بعد یه گوشی شاخ بدن بیرون که ال جی بشه گوشکوب حالا هی واسه یکم رنگ به هم تیکه بندازید.متاسفانه ما ایرانی ها داریم به سمت خاله بازی و چشم هم چشمی میریم .خواهشن قبل هر جواب با منطق به حرفام فکر کنید. بی ادبی منو ببخشید کوچیک همتونم

  6. البه تا این گوشی معرفی شد انواع واقسام مقالات و احبار منتشر شد که بهترین صفحه نمایشی که تا کنون در جهان ساخته شدو ودیسپلی میت گفته وغیره.یا در بعضی سایتها تکنولوژی بالای ساخت این صفخه و بالاترین میزان نیت وبهترین نمایشگر در زیر نور افتاب و … حالا یکماه گذشته احتمالا زد 2 داره وارد بازار ایران میشه یا نسخه پرایم اس5یا جی 3 .خب حالا موقع گفتن حقایقه

  7. دوستان
    من دیروز بازار موبایل ایران بودم. هم با S5 هم با M8 و G2 و NEXUS 5 و 5S و 1520 کار کردم. بدون تعصب میگم شدت رنگها توی S5 خیلی زیادی یعنی کاملا محسوسه. پیشنهاد میکنم خودتون برید امتحان کنید. هزینه خاصی هم نداره. این مورد سلیقه ای هست ولی توی محیط رنگارنگ اندروید با تاچ ویز چشمای بنده رو اذیت میکرد. ولی صفحه نمایش M8 و 1520 واقعا خوب بودن و دقت خوبی تو نمایش رنگها داشتن.

  8. میدونم منظورتون مشکل از صفحه نمایشه ولی تا حالا شما اس 5 رو از نزدیک دیدی اینا فقط برای کوچیک کردن اس5 همییشه آدم ها یا شرکت های بزرگ دشمن دارن

  9. سلام چناب ادمین کلا معلومه که کل عکس ها با یه گوشی یا دوربین بوده و هدف خراب کردن گلکسی اس 5 بوده مگه میشه دو تا عکس رو همزمان از یه زاویه انداخت . آدمی که داره از اون جا رد میشه هم همونطوری باشه تو همه ی تست ها ثابت شده که دوربین اس5 بهتره شما کلا ضد سامسونگ هستید همیشه از ایراد های اس5 گفتید یه بار شده از ایراد های ام 8 بگید واقعا خجالت داره من شما رو خیلی قبول داشتم اما الان دچه شک شدم

      1. من فقط عکس ها رو دیدم فکر کردم مثل همیشه بحث دوربینه عجله داشتم یه چیزی نوشتم و رفتم معذرت میخوام برای بی توجهی ام

  10. هه الان اون عکس که یارو گرفته از خودش چجوری در یک زمان هم با نکسوس 5 گرفته هم با اس 5؟؟؟ یکم دقت کنین اون خانم هم که داره بدو میکنه تو هردو تصویر در یه جا قرار داره!

  11. سلام.دوستان چندتا سوال داشتم.اولا اینکه این عکسا واقعی هست یا نه؟اگه هست واقعا سامی اینقدر صفحش بده؟از نکسوس که پاییان تر هست دیگه از زد2 و چی3 چقدر پایین تر میخاد باشه.ممنون.

  12. کلا صفحه نمایش های AMOLED رنگها رو غیر طبیعی و پررنگ نشون میدن. صفحه نمایشIPS خیلی دقیق تره.
    اما از حق نگذریم که زاویه دید AMOLED یه سروگردن از رقبا بالاتره.

  13. دیسپلی میت صفحه نمایش 10% گوشیهای مهم رو هم بررسی نمیکنه. پس اصلا نمیتونه منبع قابل اعتنایی باشه. یک عکس مقایسه ای هم نمیذاره!!

  14. بابا خیلی از سایت ها تو بررسی S5 اذعان داشتند با بهترین و با کیفیت ترین صفحه نمایش دنیا روبرو هستید !

    1. حرف زدن راحته و مسائل پشت پرده زیاد…
      اما وقتی مقایسه رودرو میشه، واقعیات مشخص میشه.
      مثل الان که نکسوز 5 با S5 مقایسه شده!!

  15. من میدونستم که s5 بهترین نیست و پول هایی ردو بدل شده و دیسپلی میت فقط اعداد رو بررسی میکنه نه واقعیتها و مقایسه هارو.
    بهترین از نظر من Z2 و M8 هستند.
    این کلیپ مقایسه سه صفحه نمایش:
    http://www.aparat.com/v/hwvSW

  16. حالا خوبه عکس صفحه نمایش iphone 5s رو زیر نور مستقیم خورشید دیدیم که نیت(روشنایی) صفحه واقعا نصف galaxy S5 هم نبود این مقاله از اولش هم معلوم بود با تعصب و برای خراب کردن S5 نوشته شده

  17. به شخصه htc one m8 رو ترجیح میدم.واقعا لذت میبری وقتی می گیری دستت…پیشنهاد می کنم فقط یه بار امتحان کنید
    از خانوم صریحی می خوام اگر خبری از htc on m8 Prime شد حتما تو سایت قرار بدن.ممنون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH