آذری جهرمی: مراجع فرهنگی دستور حذف بسته‌های شبانه را دادند!

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات که طبق روال همیشگی آخر هفته‌ها در صفحه اینستاگرام خود به پرسش و دغدغه‌های مخاطبان پاسخ میداد، پس از راه‌اندازی کانال تلگرامش، روز گذشته برای اولین بار رسم پرسش و پاسخ با مردم را در کانال تلگرام خود اجرا کرد و در این کانال به سوالات مردم پاسخ داد.

یکی از سوالات پرتکرار از وزیر ارتباطات، دلیل حذف بسته‌های شبانه و نامحدود از طرف اپراتورها بود، جهرمی در مورد این اتفاق توضیح داد: بسته‌های شبانه در یک فضای رقابتی ایجاد می‌شود، اگر اپراتوری بسته شبانه داشته باشد و اپراتور دیگر این بسته‌ها را ارائه ندهد، مردم به سمت استفاده از اپراتور اول روی می‌آورند، به همین دلیل همه اپراتورها به دنبال ارائه بسته‌های شبانه و نامحدود با قیمت مناسب هستند.

مراجع فرهنگی دلیل حذف بسته‌های شبانه

جهرمی ادامه داد: ما نیز از این کار حمایت می‌کنیم زیرا بخش بزرگی از بار روزانه به شب و زمان کاهش بار منتقل می‌شود و کیفیت ارائه خدمات افزایش پیدا می‌کند. اما اعتراضاتی از سوی مراجع فرهنگی مطرح شده و ابلاغیه‌ای به دست ما رسیده است، در این ابلاغیه اعلام شده که دانش آموزان و دانشجویان از بسته‌های اینترنت شبانه استفاده می‌کنند که موجب شب بیداری آن‌ها می‌شود و این اتفاق بر روی کلاس‌های آنلاین صبح تاثیر منفی گذاشته و دیگر نمی‌توانند از کلاس‌هایشان بهره لازم را ببرند!

وزیر ارتباطات با تاکید بر تمایل این وزارت و اپراتورها به ارائه سرویس شبانه گفت: به نظر می‌رسد این نامه‌ها به اپراتورها هم رسیده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند بسته‌های شبانه خود را غیرفعال کنند. وزارت ارتباطات تعیین کننده نوع و قیمت بسته‌های اینترنت نیست و ما تنها می‌توانیم سقف قیمتی برای اینترنت تعیین کنیم، این تصمیم از طرف خود اپراتورها گرفته شده و توصیه رسمی ما به آن‌ها این است که بسته‌های اینترنت شبانه را بازگردانند تا بار ترافیکی شبکه به سمت ساعات کم مصرف سوق پیدا کند.

تعرفه اینترنت توسط وزارت ارتباطات تعیین نمی‌شود

جهرمی با اشاره به این موضوع که وزارت ارتباطات تنظیم‌گر بازار قیمت‌گذاری تعرفه‌های اینترنت نیست، گفت: سه اپراتور تلفن همراه و بیش از 20 اپراتور اینترنت خانگی در کشور فعالیت دارند. ساختار این شرکت‌ها تعرفه‌گذاری آزاد بر اساس فضای رقابتی است، یعنی قیمت بسته‌های اینترنت از طریق ما اعلام نمی‌شود، خود شرکت‌ها برای جذب مشترکان به دنبال ارائه بهترین بسته با کمترین قیمت هستند و اینترنت بر این اساس تعرفه‌گذاری می‌شود. رقابت شرکت‌ها تعیین کننده قیمت است و کمیسیون تنظیم مقررات تنها می‌تواند سقف اینترنت را تعیین کند، این کمیسیون تعرفه هر کیلوبایت اینترنت را 0.4 ریال تعریف کرده، یعنی اپراتورها می‌توانند برای هر گیگابایت، 40 هزار تومان دریافت کنند و این بازار رقابت است که قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وزیر ارتباطات در خصوص نظارت بر تعرفه‌ بسته‌های اینترنت گفت: در جایی که تبانی صورت بگیرد و اپراتوها بخواهند با تبانی قیمت‌ها را افزایش دهند، ما به مساله ورود پیدا خواهیم کرد، مانند چند ماه پیش که ایرانسل و همراه اول با تبانی به صورت هماهنگ قیمت بسته‌ها را افزایش دادند و بسته‌های پرطرفدار را حذف کردند، در آنجا ما ورود پیدا کردیم و با تعیین جریمه تهدید کردیم تا بسته‌ها را بازگردانند.

قیمت اینترنت در ایران بسیار ارزان است

آذری جهرمی در مورد انتقاداتی که در مورد قیمت اینترنت وجود دارد گفت: شاید بتوان گفت ما یکی از ارزان‌ترین اینترنت‌های جهان را داریم، اپراتورهای ما در یک مقطعی برای رقابت با اینترنت خانگی قیمت‌های خود را کاهش دادند و حالا به دلیل بازخورد منفی مردم نمی‌توانند قیمت‌ها را افزایش دهند، به همین دلیل اینترنت در ایران واقعا ارزان است. بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد با مقایسه شاخص هزینه اینترنت در قبال شاخص درآمد مردم، ما جزو 25 کشور اول دنیا در ارائه اینترنت ارزان هستیم، همچنین در حوزه اینترنت موبایل نیز وضع ما خیلی خوب است و در میان 15 کشور اول دنیا قرار داریم.

جهرمی با اشاره به ارتباط مصرف اینترنت و قیمت‌ها اعلام کرد: در دنیا قیمت‌ها با افزایش 100 درصدی مصرف حدود 50 درصد کاهش پیدا می‌کند، این فرمول اقتصاد پهنای باند مصرفی کاربران، در سراسر جهان اجرا می‌شود و به این ترتیب اصولا قیمت اینترنت همواره نزولی است و صعودی نیست، این اتفاق به رشد ترافیک و مصرف نیز کمک می‌کند.

وزیر ارتباطات در مورد نحوه تعیین تعرفه‌ها گفت: تاثیر شرکت زیرساخت در تعیین میزان تعرفه تنها 5 درصد است و 95 درصد قیمت توسط اپراتورها تعیین می‌شود. این تصور که به دلیل انحصار در زیر ساخت، اینترنت گران است، تفکر درستی نیست، تنها 5 درصد هزینه اپراتورها به شرکت زیر ساخت پرداخت می‌شود، اما اپراتورها هزینه‌های دیگری هم دارند که شامل هزینه اجاره برای فضا برای دکل، خرید تجهیزات، برق و نیروی انسانی می‌شود و هزینه بالایی است.

1 در مورد “آذری جهرمی: مراجع فرهنگی دستور حذف بسته‌های شبانه را دادند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH