همکاری اپل و TSMC در زمینه توسعه تراشه‌های 2 نانومتری

بر اساس شایعات اخیر کمپانی TSMC به‌صورت مخفیانه مشغول راه‌اندازی خط تولید تراشه‌های 3 نانومتری برای تامین سفارش بزرگ دریافتی از شرکت اینتل است. همچنین TSMC و اپل در زمینه تحقیق و توسعه روی فرآیند 2 نانومتری مشترکا با یکدیگر همکاری می‌کنند.

به باور کارشناسان، کمپانی TSMC برای تولید محصولات 3 نانومتری سفارشات فراوانی را دریافت نموده است. در حالی‌که ناظران بر روند فعالیت کارخانه Nanke-18 این شرکت تایوانی تمرکز داشتند (این کارخانه برای تولید آزمایشی تراشه‌های 3 نانومتری احداث شده است)؛ TSMC به آرامی تمرکز فرآیند پیشرفته خود را به سوی کارخانه Hsinchu معطوف کرد. اکثر تجهیزات 3 نانومتری TSMC در این کارخانه مستقر خواهند شد.

بر اساس اعلام منابع خبری انتقال مرکز منتخب جهت پیاده‌سازی فرآیند فنی نسل آینده با دریافت سفارش تولید پردازنده‌های جدید از جانب اینتل در ارتباط است. هنوز مشخص نیست که این پردازنده‌ها برای کامپیوترهای شخصی یا سرورها در نظر گرفته شده‌اند.

پیام مذکور همچنین اطلاعات پیش‌تر منتشر شده پیرامون همکاری کمپانی‌های اپل و TSMC در زمینه تحقیق و توسعه استانداردهای 2 نانومتری را موردتائید قرار می‌دهد.

TSMC برای تحقیق و توسعه در زمینه فرآیند تولید 2 نانومتری مدیران اجرایی رده بالای خود را ارتقاء می‌دهد

در حال حاضر TSMC به تولید انبوه تراشه‌های 5 نانومتری ادامه داده و فرآیند 3 نانومتری نیز کماکان مراحل توسعه را پشت سر می‌گذارد. با این‌حال کمپانی تایوانی اکنون فرآیند تولید 2 نانومتری را در چشم‌انداز خود قرار داده است. بر اساس گزارشات اخیر TSMC طی چند ماه گذشته با ترفیع شغلی 4 پرسنل خود  موافقت کرده است. چنین اقدامی به این افراد امکان می‌دهد تا در زمینه تحقیق و توسعه فرآیند 2 نانومتری نقش پررنگ‌تری ایفا نمایند. سال گذشته TSMC با ترفیع 2 معاون شرکت به سمت معاون ارشد مدیرکل موافقت کرد. همچنین در آن مقطع زمانی چندین نفر از مدیران اجرایی کمپانی از سمت مدیر ارشد به معاون مدیرکل ارتقاء پیدا کردند.

اکنون کمپانی به‌دنبال ارتقاء شغلی چند مقام دیگر خود است. در واقع 2 مدیر اجرایی دیگر به سمت معاون مدیرکل ارتقاء یافته‌اند. نکته جالب‌توجه اینکه یکی از ترفیعات شغلی با روند تحقیق و توسعه فرآیند تولید 2 نانومتری به‌طور مستقیم ارتباط دارد. اکنون جفری ییپ مدیر ارشد پلتفرم تحقیق و توسعه فرآیند 2 نانومتری محسوب می‌شود. چنین سمتی پیش از این تعریف نشده بود. با این‌حال ایجاد این موقعیت شغلی موضوعی حائز اهمیت است؛ زیرا نشان می‌دهد که TSMC تمرکز بر فرآیند 2 نانومتری را آغاز نموده است.

به‌طور کلی TSMC الزامات علمی بسیار بالایی را برای مدیران خود در نظر گرفته است. 2 معاون مدیرکل اخیرا ارتقایافته دارای مدرک دکتری هستند. با گذشت  تنها چند ماه از سال میلادی جدید کمپانی به منظور افزایش تعداد اعضای تیم 2 نانومتری احتمالا با ترفیع شمار بیش‌تری از کارکنان خود موافقت خواهد کرد.

مبلغ سرمایه‌گذاری TSMC در سال 2020 از مرز 18 میلیارد دلار فراتر رفت

TSMC بزرگترین و پیشرفته‌ترین تولیدکننده تراشه‌های موبایلی در جهان به‌شمار می‌رود. در واقع کمپانی تایوانی عملکردی کاملا مطلوب از خود ارائه داده است. بر اساس یک گزارش جدید در سال گذشته درآمد TSMC بالاترین رکورد تاریخی را ثبت کرد و به 45 میلیارد دلار رسید. با این‌حال هزینه‌های شرکت در زمینه تولید فناوری‌های فرآیندی پیشرفته و تحقیق و توسعه پیرامون فرآیندهای جدید نیز افزایش یافته است.

یک گزارش جدید از TSMC نشان می‌دهد که هزینه‌های ناخالص این شرکت در سال 2020 به رقم 507.24 میلیارد دلار (رقم خالص 18.174 میلیارد دلار) رسیده است. این رقم در مقایسه با هزینه‌های کمپانی طی سال 2019 رشد 10.2 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیران TSMC در گزارش مالی مربوط به 3 ماهه چهارم سال 2019 که در روز 16 ژانویه سال گذشته (26 دی ماه 98) منتشر شد؛ پیش‌بینی کردند که هزینه‌های سرمایه‌گذاری شرکت در سال 2020 بین 15 تا 16 میلیارد دلار خواهد بود. با این‌حال آن‌ها در گزارش مالی 3 ماهه دوم سال گذشته اصلاحاتی را اعمال کردند و برآورد 16 میلیارد دلاری پیشین به 17 میلیارد دلار افزایش یافت. البته هزینه نهایی 18.174 میلیارد دلاری در پایان سال 2020 کماکان از سقف بازه پیش‌بینی شده فراتر رفت.

با این‌حال با توجه به افزایش ظرفیت تولید فرآیند 5 نانومتری توسط TSMC، نصب تجهیزات در کارخانه تولید تراشه‌های 3 نانومتری، پیشرفت تحقیقات و توسعه فرآیندهای پیشرفته هزینه‌های سرمایه‌ای TSMC طی سال جاری در مقایسه با سال قبل به‌مراتب بیش‌تر خواهد بود. بر اساس پیش‌بینی مدیران TSMC هزینه‌های سرمایه‌ای این تولیدکننده طی سال جاری به 25 تا 28 میلیارد دلار خواهد رسید؛ رقمی که در مقایسه با سال 2020 بسیار بیش‌تر است.

2 در مورد “همکاری اپل و TSMC در زمینه توسعه تراشه‌های 2 نانومتری”

  1. تراشه های کوانتومی تا ۴ سال دیگه وارد بازار میشن و جای این تراشه های سنتی رو میگیرن . کل سییتم رمز گذاری باید بازطراحی بشه

  2. هنوز 3 نانومتری رو به نتیجه نرسوندن رفتن سراغ 2 نانومتر
    این تبلیغاته و فعلا برنامه اجرایی نداره اصلش واسه جمع آوری سرمایه اس که سیاست درستیه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH