ایسوس راگ‌فون 5 با تراشه اسنپ‌دراگون 888 و نمایشگر 144 هرتزی رسما معرفی شد

کمپانی ایسوس از گوشی گیمینگ جدید خود موسوم به راگ‌فون 5 رسما رونمایی کرد. ایسوس با هدف ارتقاء کارآیی و ارگونومی پرچم‌دار گیمینگ خود اقدام به بازطراحی آن نموده است. اکنون این اسمارت‌فون در ورژن‌های مختلف از جمله مدل Ultimate Edition با 18 گیگابایت رم در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد.

در ابتدا به تفکیک ورژن‌های مختلف گوشی از یکدیگر می‌پردازیم. ورژن معمولی ایسوس راگ‌فون 5 دارای 3 پیکره‌بندی اصلی بوده و کمپانی تایوانی از آن‌ها تحت‌عنوان ورژن‌های B، A و C یاد کرده است. تفاوت میان این هندست‌ها به پیکره‌بندی حافظه در آن‌ها مربوط می‌شود.

ورژن A مجهز به 12 یا 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه‌داخلی است. ورژن B شامل یک مدل پایه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه‌داخلی است. ورژن C نیز در 2 پیکره‌بندی مختلف با 8 گیگابایت رم + 128 گیگابایت حافظه‌داخلی و 12 گیگابایت رم + 256 گیگابایت حافظه‌داخلی روانه بازار می‌شود. بعلاوه بایستی خاطرنشان کرد که اکثر مدل‌ها مجهز به حافظه‌داخلی UFS 3.1 هستند و در این میان گوشی‌های ورژن C و مدل 128 گیگابایتی ورژن B از قاعده فوق مستثنی هستند. گوشی‌های گیمینگ همانند کامپیوترهای شخصی گیمینگ با مشخصات سخت‌افزاری خود شناخته می‌شوند.

مدل بعدی ایسوس راگ‌فون 5 پرو نام دارد. این هندست در یک پیکره‌بندی حافظه شامل 16 گیگابایت رم LPDDR5 و 512 گیگابایت حافظه UFS روانه بازار می‌شود. نهایتا ایسوس راگ‌فون 5 Ultimate نیز با 18 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه‌داخلی در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. بنابراین مشخصه‌هایی نظیر حافظه‌داخلی 1 ترابایتی و درگاه کارت حافظه میکرو اس‌دی در هیچ‌کدام از مدل‌ها قابل دسترس نخواهند بود.

توان پردازشی هر 3 ورژن از طریق تراشه اسنپ‌دراگون 888 تامین می‌شود؛ موضوعی که ابدا مایه تعجب نیست. ایسوس با رویکرد دستیابی به مزیت عملکردی اقدام به طراحی هندست جدید خود نموده است. این دستاورد مهم مدیون به‌کارگیری اجزای داخلی هماهنگ و پیشرفته است. موضوع شگفت‌آور اینکه شارژدهی باتری بزرگترین برگ برنده ایسوس راگ‌فون 5 محسوب می‌شود.

تصاویر ورژن معمولی ایسوس راگ‌فون 5 

این هندست مجهز به یک باتری 2 سلولی با ظرفیت 6000 میلی‌آمپرساعت است. تقسیم باتری به 2 سلول به ایسوس امکان داده تا مادربرد را به منطقه مرکزی گوشی نزدیک‌تر نماید. چنین اقدامی دارای 2 مزیت کلیدی است: نخست اینکه امکان استقرار سامانه خنک‌کننده AeroActive Cooler 5 در نزدیک‌ترین فاصله ممکن نسبت به تراشه را فراهم می‌کند. ثانیا حرارت تولید شده توسط المان‌های داخلی از انگشتان دست کاربر دور نگه داشته می‌شود. بعلاوه استفاده از طراحی 2 سلولی امکان افزایش 2 برابری سرعت شارژ باتری و دستیابی به نرخ شارژ 65 واتی را فراهم کرده است.

تصاویر ایسوس راگ‌فون 5 Ultimate limited Edition

همانند روال گذشته کاربران با استفاده از پورت USB-C تعبیه شده در قسمت تحتانی گوشی یا درگاه مستقر در قسمت جانبی بدنه دستگاه قادر به شارژ باتری آن خواهند بود (این مشخصه امکان شارژ بی‌دردسر هندست حین اجرای بازی‌ها را فراهم می‌کند). همچنین کاربران می‌توانند از پورت جانبی گوشی جهت اتصال آن به یک نمایشگر خارجی از طریق رابط HDMI، اتصال هدفون یا تامین انرژی موردنیاز سامانه AeroActive Cooler 5 استفاده کنند. در ادامه به بررسی نمایشگر ایسوس راگ‌فون 5 می‌پردازیم:

تصویر ایسوس راگ‌فون 5 پرو

ایسوس راگ‌فون 5 از پنل غول‌پیکر آمولد ساخت شرکت سامسونگ با اندازه 6.78 اینچ بهره‌برداری می‌کند. بنابراین اندازه نمایشگر در مقایسه با پنل 6.59 اینچی مدل نسل قبلی افزایش یافته است. این نمایشگر از استاندارد +HDR10 پشتیبانی نموده و دارای قابلیت پوشش‌دهی 111 درصدی فضای رنگی DCI-P3 و پوشش‌دهی 151 درصدی پالت رنگی sRGB است. همچنین روشنایی این نمایشگر در مقایسه با هندست نسل قبلی بیش‌تر بوده و در حالت نمایشی APL100 (نمایش کامل رنگ سفید روی نمایشگر) برابر با 800 نیت است.

رزولوشن و نرخ نوسازی صفحه‌نمایش کماکان معادل +1080p و 144 هرتز است. همچنین زمان پاسخگویی پنل برابر با 1 میلی‌ثانیه بوده و نرخ نمونه‌برداری لمسی آن نیز حداکثر به 300 هرتز خواهد رسید (این رقم در مقایسه با نرخ نمونه‌برداری 270 هرتزی نمایشگر نسل قبلی بیش‌تر است). بر اساس اعلام ایسوس میزان تاخیر لمسی نمایشگر برابر با 24.3 میلی ثانیه است.

نکته مهم در خصوص رزولوشن نمایشگر اینکه از قابلیت نرخ نوسازی تطبیقی هیچ خبری نیست و صفحه‌نمایش با 3 نرخ نوسازی مختلف شامل 60، 120 و 144 هرتزی فعالیت خواهد کرد (با انتخاب حالت خودکار نرخ نوسازی نمایشگر بسته به محتوای در حال نمایش میان حالات فوق تغییر وضعیت خواهد داد). نمایشگر گوشی از طریق روکش گوریلا گلس Victus محافظت می‌شود. همچنین پوشش ویژه به‌کارگیری شده روی پنل موجب می‌شود تا انگشتان کاربر حتی در صورت عرق کردن نیز به‌راحتی روی نمایشگر حرکت کنند.

علیرغم افزایش طول قطری نمایشگر، ایسوس موفق به کاهش 25 درصدی ضخامت حواشی اطراف صفحه‌نمایش شده است. بنابراین راگ‌فون 5 در مقایسه با مدل نسل قبلی تنها چند میلی‌متر کشیده‌تر و چند میلی‌متر باریک‌تر است. وزن این هندست نیز بدون تغییر باقی مانده و برابر با 238 گرم است.

گوشی‌های ورژن پرو و آلتیمیت به‌همراه سیستم خنک‌کننده AeroActive Cooler 5 عرضه می‌شوند. ایسوس با تست عملکرد AeroActive Cooler 5 دریافت که این فن موجب کاهش 15 درجه‌ای دمای سطحی و افت 10 درجه‌ای دمای تراشه می‌شود. همچنین این ابزار خنک‌کننده مجهز به 2 دکمه شانه‌ای از نوع فیزیکی، جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون و پایه کیک‌استند است. کاربران بدون استفاده از خنک‌کننده نیز کماکان به دکمه‌های شانه‌ای یا همان دکمه‌های اولتراسونیکی AirTrigger 5 دسترسی خواهند داشت. این دکمه‌ها در خارج از بازی‌ها نیز به‌عنوان کلیدهای میان‌بر قابل استفاده خواهند بود. به‌عنوان مثال کاربران می‌توانند به گوشی خود در حالت عمودی فشار وارد نمایند.

سامانه خنک‌کننده AeroActive Cooler 5 به کاهش 10 درجه‌ای دمای تراشه گوشی کمک می‌کند

چنان‌چه نیازمند ابزارهای جانبی بیش‌‌تری هستید؛ در این‌صورت بایستی بدانید که ROG Kunai 3 Gamepad با ایسوس راگ‌فون 5 سازگاری خواهد داشت.  بعلاوه ورژن بازطراحی شده این اکسسوری نیز قابل دسترس خواهد بود. ابزار The ROG Clip به کاربران امکان می‌دهد تا در صورت در اختیار داشتن کنترلر کنسول‌های PS4، ایکس‌باکس یا استادیا از آن‌ استفاده کنند. همچنین یک داک حرفه‌ای موسوم به Professional Dock با 1 درگاه HDMI و 2 پورت USB نیز عرضه خواهد شد. با این‌حال از The TwinView Dock 3 پشتیبانی نمی‌شود.

پیکره‌بندی دوربین در مقایسه با گذشته تغییر چندانی نداشته و پیرامون آن توضیحات چندانی قابل ارائه نیست. ماژول اصلی دوربین کماکان از یک سنسور 64 مگاپیکسلی IMX686 ساخت شرکت سونی مجهز به فیلتر Quad Bayer، فوکوس خودکار 2×1 OCL و لنزی با گشودگی دیافراگم f/1.8 برخوردار است. دوربین فوق‌عریض 13 مگاپیکسلی با میدان دید 125 درجه‌ای و لنز 11 میلی‌متری کماکان از قابلیت فوکوس خودکار بی‌بهره است. نهایتا شاهد به‌کارگیری دوربین ماکرو 5 مگاپیکسلی هستیم.

دوربین سلفی نیز در مقایسه با گذشته بدون تغییر بوده و کماکان از یک سنسور 24 مگاپیکسلی Quad Bayer و لنزی با گشودگی دیافراگم f/2.45 و قابلیت فوکوس ثابت بهره می‌گیرد. دوربین اصلی پشتی هندست قادر به ضبط ویدیوهای 8K با سرعت 30 فریم برثانیه، ویدیوهای 4K با نرخ 60 فریم برثانیه و ویدیو‌های اسلوموشن با سرعت 120 فریم برثانیه است. همچنین مشخصه تثبیت‌کنندگی ویدیویی نیز از نوع الکترونیکی خواهد بود.


بدیهی است که ایسوس راگ‌فون 5 با تمرکز بر مقوله دوربین تولید نشده است. با این‌حال هندست مذکور تجربه صوتی و بصری فوق‌العاده‌ای را برای کاربران رقم می‌زند. در این راستا کاربران به امکاناتی نظیر جک صوتی 3.5 میلی‌متری هدفون با مبدل Quad DAC از نوع ESS Sabre ES9280AC Pro دسترسی خواهند داشت. آمپلی‌فایر کلاس G قادر به تشخیص خودکار امپدانس هدفون‌های کاربر و تغییر وضعیت به حالت مطلوب خواهد بود. این آمپلی‌فایر از هدفون‌هایی با امپدانس بین 8 تا 1000 اهم پشتیبانی می‌کند.

همچنین در قسمت جلویی دستگاه شاهد به‌کارگیری اسپیکرهای استریو مجهز به 2 آمپلی‌فایر مدل Cirrus Logic CS35L45 هستیم. هر یک از این آمپلی‌فایرها قادر به تقویت 21 درصدی توان خروجی اسپیکرها در مقایسه با هندست نسل قبلی هستند. در صورت تمایل کاربران به استفاده از اسپیکرها یا هدست‌های بلوتوثی کماکان از کدک‌های صوتی aptX Adaptive، LDAC و AAC پشتیبانی خواهد شد.

اکنون مجددا بایستی به تفاوت‌های موجود میان 3 مدل مختلف هندست اشاره نماییم. ورژن معمولی راگ‌فون 5 همانند هندست سال 2020 دارای لوگوی Republic Of Gamers با نور پس‌زمینه RGB است. 2 مدل دیگر دارای نمایشگرهای کوچک لمسی موسوم به ROG Vision در قسمت پشتی هستند.

ایسوس راگ‌فون 5 پرو مجهز به یک نمایشگر PM-OLED است؛ در حالی‌که مدل پیشرفته‌تر Ultimate از یک نمایشگر PM-OLED تک‌‌رنگ بهره می‌گیرد. این نمایشگر قادر به نمایش محتوای گرافیکی قابل تنظیم هنگام دریافت تماس‌ها، شارژ باتری یا بارگذاری بازی‌ها خواهد بود. هر 3 مدل هندست با سیستم‌عامل اندروید 11 به بازار عرضه خواهند شد. همچنین کاربران بسته به سلیقه خود می‌توانند از میان رابط‌ کاربری گیم‌محور ROG UI یا رابط شبه خام Zen UI یکی را انتخاب کنند.

در ادامه جدول مربوط به اطلاعات قیمت‌گذاری 3 ورژن اصلی ایسوس راگ‌فون 5 ارائه شده است. بایستی خاطرنشان کرد که مدل‌های پرو و آلتیمیت به‌همراه سامانه AeroActive Cooler 5 روانه بازار می‌شوند؛ در حالی‌که مدل معمولی صرفا مجهز به کیس Aero و HyperCharger خواهد بود. مدل معمولی در اواخر سال عرضه می‌شود؛ در حالی‌که فروش مدل‌های پرو و Ultimate limited Edition به‌ترتیب در ماه‌های آوریل و مه آغاز خواهد شد.

2 در مورد “ایسوس راگ‌فون 5 با تراشه اسنپ‌دراگون 888 و نمایشگر 144 هرتزی رسما معرفی شد”

  1. قوی ترین گوشی حال حاضر دنیاس. البته به غیر از دوربینش که دوربین اس۲۱ قویتره
    با فاصله برترین گوشی دنیاس

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH