پتنت جدید اپل نشان‌دهنده روشی ساده برای افزایش مدت شارژدهی باتری است

اکنون سال‌هاست که به ما وعده داده شده فناوری‌های جدید و جالب باتری مدت زمان شارژدهی آن‌را به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌دهند. در حال حاضر به‌نظر می‌رسد که هیچ‌کدام از فناوری‌های فوق هنوز عملی نشده‌اند. اما پتنت جدیدا ثبت شده توسط شرکت اپل توصیف‌کننده روشی ساده برای افزایش چشمگیر مدت شارژدهی باتری است. در این پتنت از هیچ‌گونه فناوری پیشرفته‌تری استفاده نشده و صرفا شاهد به‌کارگیری یک بستر فلزی هستیم. این نوآوری کمی غیرمنتظره به‌نظر می‌رسد؛ چرا که پیش از به‌کارگیری در مدل‌های جدیدتر مک‌بوک یکی از مشکلات سابق اپل طی سال 2015 در خصوص باتری مدل‌ 12 اینچی مک‌بوک را برطرف می‌کند.

اپل در مک‌بوک 12 اینچی خود به‌جای استفاده از باتری‌های مستطیلی‌شکل سفت و محکم به سراغ باتری‌هایی با قابلیت تغییر شکل متناسب با فضای موجود رفت. در آن زمان اپل از این تحول به‌عنوان یک پیشرفت فنی جالب استقبال کرد. این فناوری جدید به باتری‌ها امکان می‌دهد تا از تمامی فضای آزاد داخل دستگاه بهره‌برداری نمایند.

اپل توضیح می‌دهد که این فناوری با وجود انعطاف‌پذیری بالا کماکان با مشکلاتی مواجه است. کمپانی اعلام می‌کند:

“باتری‌های لیتیوم پلیمری معمولا به‌عنوان باتری‌های قابل شارژ برای تامین انرژی موردنیاز دستگاه‌های الکترونیکی از جمله کامپیوترهای لپ‌تاپ، تبلت‌ها، کامپیوترها، گوشی‌های موبایل، دستیارهای دیجیتالی شخصی (PDA)، پخش‌کننده‌های دیجیتالی موسیقی و ابزارهای برقی بدون کابل مورد استفاده قرار می‌گیرد. باتری‌های لیتیوم پلیمری غالبا می‌توانند شامل الکترودها و الکترولیت‌های مهر و موم شده درون یک محفظه چندلایه آلومینیومی باشند. این باتری‌های کیسه‌ای شکل می‌توانند در فضای داخلی دستگاه‌های الکترونیکی قابل‌حمل نظیر گوشی‌های تلفن‌همراه، کامپیوترهای لپ‌تاپ یا دستگاه‌های پوشیدنی مورد استفاده قرار گیرند.

لبه‌های مهر و موم شده باتری امکان استفاده از مواد اولیه بیش‌تر را فراهم می‌کند. محفظه باتری احتمالا دارای ولتاژ مثبتی است که مستلزم جداسازی سطح خارجی باتری از سطوح رسانا در دستگاه الکترونیکی است. به منظور قرار دادن مواد اضافی داخل محفظه باتری و ایزولاسیون سطح رسانای آن، مساحت باتری بایستی از فضای داخلی دستگاه الکترونیکی کوچکتر باشد. این پدیده موجب اتلاف فضا خواهد شد. این موضوع مشخصا در دستگاه‌های الکترونیکی پرتابل که با محدودیت شدید فضا مواجه هستند؛ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این دستگاه‌ها استفاده از فضا بسیار مهم بوده و کمپانی‌ها آن‌ها را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که قادر به استفاده از باتری‌هایی با بیش‌ترین ظرفیت ممکن باشند.”

اپل برای حل این مشکل و استفاده کامل از فضا پیشنهاد می‌کند که از باتری‌هایی با اشکال نامنتظم استفاده شود. این باتری‌ها فاقد طراحی فلزی سفت و سخت بوده و از ساختاری نرم برخوردار هستند.

“این ایده جدید توصیف‌کننده حالات مختلفی است که به استفاده از یک باتری اصلاح شده برای کاهش فضای میان باتری و قطعات دستگاه الکترونیکی مربوط می‌شوند. در برخی حالات باتری از یک محفظه سخت یا نیمه‌سخت در مجاورت قطعات داخلی دستگاه الکترونیکی استفاده می‌کند.

به‌عنوان مثال در برخی الگوها باتری دارای یک الکترود و کاتد احاطه شده توسط محفظه فلزی است. در این‌حالت بدون نیاز به ایجاد فضا میان محفظه باتری و سایر قطعات دستگاه‌ الکترونیکی، اندازه باتری متناسب با فضای داخلی دستگاه قابل بهینه‌سازی است. در برخی موارد محفظه فلزی می‌تواند به یک اتصال زمینی مشترک متصل شود. این موضوع به سایر اجزای دستگاه امکان می‌دهد تا بدون ایجاد اتصال کوتاه یا خوردگی قطعات با محفظه باتری در تماس باشند.

بعلاوه محفظه باتری می‌تواند به‌عنوان یک عنصر ساختاری در دستگاه الکترونیکی به‌کار گرفته شود. به‌عنوان مثال براکت‌ها می‌توانند به محفظه باتری متصل شده یا فلنج میان 2 بخش محفظه باتری می‌تواند به‌عنوان یک نقطه اتصال مورد استفاده قرار گیرد.”


در این‌حالت رسیدن به بهترین دستاوردها در هر 2 حوزه امکان‌پذیر خواهد بود. در واقع این فناوری امکان ارتقاء ظرفیت باتری بدون افزایش ضخامت مک‌بوک را فراهم می‌کند. با این‌حال فناوری فوق مختص اپل بوده و کمپانی کماکان می‌تواند رویکردی متضاد را در پیش بگیرد. بدین‌ترتیب ضمن حفظ ظرفیت فعلی باتری‌ها از ضخامت لپ‌تاپ‌ها کاسته خواهد شد.

2 در مورد “پتنت جدید اپل نشان‌دهنده روشی ساده برای افزایش مدت شارژدهی باتری است”

  1. چرا از پنل های خورشیدی استفاده‌نمیکنن که همزمان باخالی شدن شارژ هم بشه
    یا یه باتری خورشیدی جدا روش نصب کنن زاپاس باتری اصلی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH