عیدانه آی‌تی‌رسان: معرفی چهار کتاب روانشناسی برای ساختن سالی فوق‌العاده

در قسمت جدید از مطالب عیدانه با آی‌تی‌رسان، از موضوعاتی که صرفا برای پرکردن اوقات فراغت در تعطیلات هستند، کمی فاصله می‌گیریم و می‌خواهیم کتاب‌هایی به شما معرفی کنیم که زندگیتان را تغییر می‌دهند. در ابتدای سال 1402 قرار داریم و همه ما برنامه‌های زیادی برای گذران سال جدید داریم.

برخی می‌خواهند چیزهای جدیدی را تجربه کنند، برخی به دنبال یادگیری مهارت‌های جدید هستند و یا کسب درآمد بیشتر هستند.

سال جدید برای همه ما یک معنای خاص دارد و می‌خواهیم کارهای متفاوتی در سال جدید انجام دهیم، اما برای این کار ابتدا باید سه اصل را خوب یاد بگیریم، مورد اول خودشناسی است تا بتوانیم اهداف بهتری برای خودمان داشته باشیم.

یکی از مهم‌ترین دلایل آن که بسیاری از کارها و برنامه‌های جدید نیمه کاره باقی می‌مانند، آن است که شناخت درستی از خود نداریم و به طور کلی هدفی که داریم، اشتباه است.

مورد دوم دانستن مدیریت ملی صحیح برای رسیدن به اهداف است. با افزایش اطلاعاتمان در این حوزه، می‌توانیم به بهترین شکل آینده و روند زندگی را مدیریت کرد. اما اصل سوم یادگیری رفتارها و عادت‌های خوب برای تبدیل شدن به انسانی بهتر و موفق‌تر است.

در ادامه سه کتاب روانشناسی برجسته معرفی خواهیم کرد که در اصلاح رفتار، برنامه ریزی، مدیریت مالی و خودشناسی به شما کمک خواهند کرد، با ما همراه باشید:

کتاب “زندگی خود را دوباره بیافرینید”

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید توسط دکتر جفری یانگ و جانت کلوسکو در زمینه خودشناسی، شناخت اختلالات شخصیتی و رهایی از وضعیت کنونی نوشته شده است. بسیاری از ما دچار مشکلاتی هستیم که ریشه آن را نمی‌دانیم. اختلالات شخصیتی در ما وجود دارد که مانع شکوفایی فکری و ذهنی هستند و همواره احساس نارضایتی را در ما تقویت می‌کنند. این حس و احوالاتی است که بسیاری از انسان‌ها درگیر آن هستند و با دانستن ریشه این مشکلات می‌توان آن‌ها را رفع کرد.

عدم شناخت مشکلات درونی انسان تبعات بسیار ناخوشایندی را به همراه دارد، به عنوان مثال در حال حاضر بسیاری از ما احساس نیاز به پول بیشتر را داریم، به این ترتیب برای افزایش درآمد به سراغ شغل دوم می‌رویم، یا مهارتی را یاد می‌گیریم که به درآمدزایی ختم شود، و یا حتی در کارهایی که دانش کافی در آن را نداریم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. با این روند چند سال بعد به خودمان می‌آییم و می‌بینیم که تنها سرمایه مالی و جانی زندگیمان را هدر داده‌ایم و به نتیجه دلخواه نیز دست نیافتیم، و این در حالیست که ریشه تمام این مشکلات ذهنی است و شاید اصلا نیازی به افزایش درآمد نداشته باشید، این ذهن شماست که به جهت مقایسه خود با زندگی دیگران، نیاز به افزایش درآمد را ایجاد می‌کند.

کتاب زندگی خود را دوباره بیافرینید به شما کمک می‌کند تا ریشه مشکلات روحی و ذهنی مختلف را پیدا کنید و راه درمان این مشکلات را نیز به شما آموزش می‌دهد.

کتاب “تصمیم؛ پنجاه مدل برای تفکر استراتژیک”

تاحالا به قدرت تصمیم‌گیری فکر کرده بودید؟ ما در طول روز صد‌ها تصمیم مختلف می‌گیریم، برخی از این تصمیمات خودآگاه و برخی ناخودآگاه هستند. تصمیم آنکه برای ناهار چه بخوریم، از کدام مسیر به مقصد برسیم، کدام کار را ابتدا انجام دهیم، روز خود را چگونه به پایان برسانیم و… اما برخی تصمیمات اهمیت بیشتری دارند و ما طبیعتا زمان بیشتری را برای انتخاب نهایی آن‌ها صرف می‌کنیم. روز ما با تصمیم آغاز می‌شود و با تصمیم به اتمام می‌رسد ولی انسان‌ها خیلی به این تصمیمات کوچک و بزرگ اهمیت نمی‌دهند، اما اگر بتوانیم استراتژی درستی برای تصمیم‌های خود داشته باشیم، زندگی‌مان متحول خواهد شد.

کتاب تصمیم؛ پنجاه مدل برای تفکر استراتژیک در مورد همین تصمیمات است، مایکل کروگرس و رمان شپلر در این کتاب 50 نوع استراتژی تصمیم‌گیری را بیان کرده‌اند که با مطالعه آن‌ها می‌توانید تصمیمات درست و هدفمندی را بگیرید. تصمیمات گرفته شده در زندگی اهمیت فراوانی در آینده ما دارند، گاهی حتی یک تصمیم جزئی و کوچک برای صبحانه خوردن، می‌تواند زندگی شما را تغییر دهد.

کتاب “بهترین سال زندگی تو”

حال که دو کتاب در حوزه‌های خودشناسی و تصمیم‌گیری معرفی کردیم، وقت برنامه ریزی است. دارن هاردی، نویسنده مشهور کتاب‌های روانشناسی در کتاب بهترین سال زندگی تو، مجموعه‌ای از مطالب خودشناسی، قدرت تصمیم‌گیری، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی را بیان کرده تا شما بهترین سال زندگیتان را به دستان خودتان بسازید.

در این کتاب جدا از مطالب روانشناسی، جداولی از پیش آماده وجود دارد که شما می‌توانید طبق دستورالعمل دارن هاردی، تصمیمات ریز و درشت خود را طی یک سال آینده در آن بنویسید و با روش‌های گفته شده به آن‌ها عمل کنید.

کتاب بهترین سال زندگیتان یک محرک قوی برای افرادی است که به دنبال تغییر هستند، این کتاب در طول سال همراه شماست و تا پایان رسیدن به اهدافتان با شما می‌ماند، به همین دلیل مانند دیگر کتاب‌ها نیست که آن را بخوانید و بعد بگذارید در کتابخانه‌تان خاک بخورد. به دلیل جداول برنامه ریزی این کتاب، همواره باید به آن سر بزنید و اهداف جدید خود را در آن یادداشت کنید. اگر واقعا به دنبال تغییر هستید، این کتاب به شما پیشنهاد می‌شود.

کتاب پروژه شادی

شاید روحیه شاد، مهم‌ترین چیزی باشد که هر ایرانی در این دوران سخت به آن نیاز دارد. گریچن رابین نویسنده کتاب پروژه شادی است، او معتقد بوده مسیر شادی برای هرکسی متفاوت است، برای همین این کتاب را نوشت. خواندن تجربیات دیگران می‌تواند در رسیدن به مسیر شادی موثر واقع شود.

 

این کتاب در دوازده فصل نوشته شده و هر فصل از کتاب، یکی از ماه‌های سال نام گرفته است. خواننده در هر فصل از کتاب می‌تواند درباره شغل، زندگی زناشویی، فرزندپروری و… بخواند و تاثیرات آنها را روی شخصیت خود و میزان شادی درک کند.

پروژه‌ شادی سعی کرده شاد زیستن را از زاویه‌های مختلف بررسی کند. با این کتاب به سفری هیجان‌انگیز می‌روید و نگاهی به درون‌تان خواهید انداخت.

2 در مورد “عیدانه آی‌تی‌رسان: معرفی چهار کتاب روانشناسی برای ساختن سالی فوق‌العاده”

  1. حمیدرضا اصغری

    انقد بدم میاد از اینجور کتابا
    همش تکراری و خسته‌کننده
    چارتا کتاب درس دزمون بخونید
    کتابای کافکا هدایت کامو نیچه داستایوفسکی
    از این نویسنده های بزرگ هرچی بخونید ارزششو داره

  2. کتاب قورباغه ات را قورت بده هم خیلی خوبه به من که خیلی کمک کرد
    اگه توی تصمیم گیری های مهم زندگی مشکل دارید حتما میتونه کمک حالتون باشه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH