کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 780G 5G رسما رونمایی کرد

تراشه‌های اسنپ‌دراگون سری 7 کوالکام تولیدات میان‌رده کلاسیک کمپانی به‌شمار رفته و تقریبا در بازار بدون رقیب هستند. امروز کمپانی آمریکایی تولیدکننده تراشه از پردازنده جدید سری اسنپ‌دراگون 7 موسوم به اسنپ‌دراگون 780G 5G رونمایی کرد. این تراشه جدید با هدف ارائه عملکرد بهتر در زمینه هوش مصنوعی، ارتقاء تجربه کاربری دوربین و پشتیبانی از اتصال 5G روانه بازار می‌شود. بعلاوه این نیمه‌هادی از برخی امکانات پیشرفته برخوردار است.

تراشه اسنپ‌دراگون 780G 5G بر پایه معماری 8 هسته‌ای طراحی شده و جانشین تراشه اسنپ‌دراگون 768 محسوب می‌شود. این نیمه‌هادی اسمارت‌فون‌های ارزان‌قیمت 5G بازار را هدف قرار داده است. در همین راستا وبسایت WinFuture معتقد است که پردازنده جدید اسنپ‌دراگون 780G نخستین بار در اسمارت‌فون آینده شیائومی می 11 لایت به‌کار گرفته خواهد شد. بر اساس پیش‌بینی‌ها این اسمارت‌فون در کنار مدل‌های می 11 پرو و می 11 اولترا در روز 29 مارس (9 فروردین ماه) معرفی شده و به یک محصول برتر در دنیای گوشی‌های 5G مقرون‌به‌صرفه تبدیل خواهد شد.

مشخصات تراشه جدید اسنپ‌دراگون 780G 5G کوالکام

تراشه اسنپ‌دراگون 780G از ویژگی‌های ساختاری نیمه‌هادی پرچم‌دار جدید کوالکام موسوم به اسنپ‌دراگون 888 برخوردار است. این موضوع بدان معناست که تراشه اسنپ‌دراگون 780G از فرآیند تولید 5 نانومتری استفاده می‌کند. این تراشه مجهز به پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای شامل 2 هسته کورتکس A78 با فرکانس 2.4 گیگاهرتز و 6 هسته کورتکس A55 با فرکانس 1.8 گیگاهرتز است. این تراشه از حافظه‌های رم LPDDR4 پشتیبانی می‌کند. موضوع جالب‌توجه اینکه تراشه‌های جدید کوالکام توسط شرکت سامسونگ تولید می‌شوند.

صرفنظر از این موضوع تراشه اسنپ‌دراگون 780G دارای پردازنده گرافیکی آدرنو 642 است. درایور گرافیکی این تراشه از به‌روزرسانی‌های OTA پشتیبانی می‌کند. این موضوع خبری خوشایند برای عاشقان بازی است؛ زیرا GPU قادر به ارائه رزولوشن 10 بیتی HDR واقعی هنگام اجرای بازی‌ها خواهد بود. تراشه اسنپ‌دراگون 780G نخستین پردازنده سری 7 کوالکام مجهز به ISP (پردازنده سیگنال تصویری) Spectra 570 به‌شمار می‌رود. این ISP قادر به پشتیبانی از 3 دوربین مختلف (تله‌فوتو، عریض و فوق‌عریض) به‌صورت همزمان است. این تراشه قادر به ثبت تصاویری باکیفیت‌تر در شرایط نوری ضعیف بوده و امکان ضبط ویدیو با رزولوشن‌های +HDR10 و 4K HDR را فراهم می‌کند.

کارآیی محاسبات ممیز ثابت مبتنی بر هوش مصنوعی معادل 12 تراعملیات در هر ثانیه (TOPs) است؛ رقمی که در مقایسه با تراشه نسل قبلی اسنپ‌دراگون 765G بالغ بر 2 برابر بیش‌تر است. علاوه بر این تراشه اسنپ‌دراگون 780G به منظور اتصال به شبکه 5G از مودم اسنپ‌دراگون X53 بهره می‌گیرد. این مودم می‌تواند به سرعت دانلود 3 گیگابیت برثانیه در بستر شبکه 5G زیر 6 گیگاهرتزی دست پیدا کند. این تراشه همانند نمونه پیشرفته اسنپ‌دراگون 888 به لطف بهره‌برداری از فناوری FastConnect 6900 از اتصال بلوتوث 5.2، وای‌فای 6 و وای‌فای 6E پشتیبانی می‌کند.

تراشه اسنپ‌دراگون 780G در 3 ماهه دوم سال جاری میلادی به‌صورت تجاری عرضه خواهد شد.

2 در مورد “کوالکام از تراشه اسنپ‌دراگون 780G 5G رسما رونمایی کرد”

  1. چرا تراشه های میان رده و پایین رده تولید میکنن
    اصلا چرا باید قیمت های مختلفی وجود داشته باشه
    بنظرم ایفون درست ترین کارو میکنه کمترین تفاوت رو بین مدل های تولیدی یه سالش میزاره و بجاش ابدیت های نرم افزازی رو تا چندین سال واسه مدل های قدیمی تر انجام میده

  2. هادی محمدی

    تراشه کایرین سامسونگ عملکرد بهتری داره توی تست ها سرعت بالاتریو از خودش نشون داده
    اما خب کوالکام با تراشه های اسنپ دراگونش تبدیل به یه برند شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH