معنای عبارت Disk Not Ejected Properly در مک چیست؟

اگر به‌صورت ناگهانی، اتصال یک درایو جداشدنی را در مک خود قطع کنید، آنگاه پیام “Disk Not Ejected Properly” را در گوشه بالا سمت راست صفحه، مشاهده خواهید کرد. معنای این پیام چیست و اصلا چرا باید پیش از جدا کردن یک درایو ذخیره‌سازی، آن را اجکت (Eject) کنید؟ در ادامه قصد داریم که به معنای عبارت Disk Not Ejected Properly در مک بپردازیم.

پیش از جدا کردن یک درایو، باید آن را اجکت کنید

مشاهده کردن پیام “Disk Not Ejected Properly” بدین معنا خواهد بود که پیش از طی کردن فرایند اجکت در مک خود، یک درایو جداشدنی را از کامپیوتر خود، جدا کرده‌اید. در واقع این پیام به شما می‌گوید که پیش از جدا کردن و یا خاموش کردن یک درایو جداشدنی، باید آن را اجکت کنید.

ریشه‌های فرایند اجکت کردن به دیسک‌های نوری و فلاپی‌هایی بازمی‌گردد که می‌بایست آن‌ها را به‌صورت فیزیکی از درایو موردنظر، جدا می‌کردید. مک‌های اولیه به دلیل وجود مکانیسم اجکت خودکار، مثال‌زدنی بودند. این کار از طریق سیستم‌عامل مکینتاش صورت می‌گرفت. این در حالی بود که در کامپیوترهای ویندوزی اولیه، یک کلید دستی جهت انجام این کار، در نظر گرفته شده بود.

معنای Disk Not Ejected Properly در مک

راه‌کارهای مختلفی جهت اجکت کردن یک درایو وجود دارند، اما آسان‌ترین آن‌ها این است که درایو موردنظر را در Finder انتخاب کرده و سپس در نوار منو، “File > Eject” را برگزینید. البته می‌توانید کلیدهای “Command+E” را نیز بر روی صفحه‌کلید خود، فشار دهید. همچنین می‌توانید درایو موردنظر خود را بر روی سطل آشغال کشیده تا اجکت شود.

امروزه فرایند اجکت اکثر درایوها به‌صورت سخت‌افزاری انجام نمی‌شود، اما فرایند نرم‌افزاری همچنان باقی مانده تا به وسیله آن بتوانید به مک خود هشدار دهید که قصد جدا کردن درایو را دارید. در زیر قصد داریم که بیشتر به دلیل وجودی چنین قابلیتی بپردازیم.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه اخطار تغییر پسوند فایل‌های مک خود را غیرفعال کنیم؟

اجکت کردن باعث حفاظت از داده‌ها و همچنین درایو شما می‌شود

در رابطه با اینکه چرا باید در مک خود پیش از جدا کردن یک درایو، آن را اجکت کنید، سه دلیل اصلی وجود دارند. هنگامی‌که با یک درایو جداشدنی کار می‌کنید، آنگاه این قضیه می‌تواند بدین معنا باشد که شاید پیش از اتمام فرایند نوشتن و یا خواندن، درایو خود را به‌صورت فیزیکی از کامپیوتر جدا کنید. چنین اقدامی پتانسیل این را دارد که فایل‌ها و اطلاعات شما را خراب کند. بسته به میزان استفاده از سخت‌افزارها و همچنین حجم اطلاعاتی که می‌خواهید انتقال دهید، این احتمال وجود دارد که فرایندها پس از گذشت مدت بیشتری، به‌صورت کامل و واقعی تکمیل شوند.

هنگامی‌که یک درایو را اجکت می‌کنید، در واقع به مک خود هشدار می‌دهید که قصد جدا کردن درایو موردنظر را دارید. بدین ترتیب به سیستم‌عامل و اپلیکیشن مورد استفاده این فرصت را می‌دهید که پیش از جدا کردن فیزیکی درایو، تمامی فرایندها را به اتمام برساند.

معنای Disk Not Ejected Properly در مک

یکی دیگر از دلایل اصلی ضروری بودن اجکت نرم‌افزاری، این است که گاهی اوقات مک شما اطلاعات کپی شده را به‌صورت موقت در حافظه رم نگهداری کرده و بدین ترتیب فرایند نوشتن ظاهری را سرعت می‌بخشد. این فرایند، رایت کشینگ (Write Caching) نامیده می‌شود. اجکت کردن باعث می‌شود که فرایند نوشتن کش شده، پیش از جدا کردن فیزیکی درایو، به اتمام برسد. بدین ترتیب از از بین نرفتن اطلاعات، اطمینان حاصل می‌شود. چنین موضوعی در روزهایی که سرعت درگاه‌های USB کامپیوترهای ویندوزی و مک بسیار پایین‌‎تر از امروز بود، اهمیت بیشتری داشت. البته حتی هم‌اکنون هم اگر به محض تمام شدن فرایند انتقال، درایو خود را فورا جدا کنید، آنگاه بازهم این احتمال وجود دارد که باعث ناقص شدن اطلاعات شوید.

در نهایت اینکه اگر پیش از جدا کردن دستگاه، آن را اجکت کنید، آنگاه می‌توانید به‌صورت ایمن، انرژی جریان یافته در آن را قطع کنید (منظور پس از تکمیل شدن فرایند انتقال اطلاعات است). برای دستگاه‌های کوچک‌تری که انرژی خود را از طریق درگاه USB و یا Thunderbolt تأمین می‌کنند، این قضیه می‌تواند موضوع مهمی باشد. به‌عنوان مثال، اگر انرژی یک هارد دیسک (اکسترنال) در حال چرخش به‌صورت ناگهانی قطع شود، آنگاه این موضوع می‌تواند به سلامت آن، آسیب برساند. حتی فلش درایوها نیز جهت تکمیل عملیات نوشتن، به انرژی الکتریکی نیاز دارند و بنابراین امکان قطع ناگهانی جریان انرژی نیز در این مورد وجود دارد. بدین ترتیب فرایند اجکت کردن می‌تواند باعث شود که درایو موردنظر شما، انرژی را به‌صورت مناسب کاهش داده و سپس آن را قطع کند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه پوشه Recents مک خود را مخفی و یا غیرفعال کنیم؟

آیا پیش از ریستارت کردن مک، باید درایو را اجکت کنیم؟

در رابطه با اجکت کردن درایو ذخیره‌سازی پیش از ریستارت کردن مک، باورهای عجیب‌و‌غریبی به وجود آمده‌اند. به‌صورت خلاصه، پاسخ خیر است. پیش از ریستارت کردن و یا خاموش کردن مک خود، نیازی ندارید که درایو ذخیره‌سازی را اجکت کنید. سیستم‌عامل macOS به‌عنوان بخشی از فرایند خاموش و یا ریبوت کردن، عملیات نوشتن و یا خواندن را پایان می‌بخشد.

قضیه ویندوز با مک متفاوت است

اگر پیش‌تر یک کامپیوتر ویندوزی داشته و اکنون یک مک خریداری کرده‌اید، آنگاه احتمالا بدون اجکت کردن، درایو خود را سریعا از کامپیوتر جدا می‌کنید (مایکروسافت این ویژگی را Safely Removing می‌نامد). سیستم‌عامل ویندوز به‌صورت پیش‌فرض رایت کشینگ را غیرفعال می‌کند. بنابراین اگر فرایند انتقال بر روی صفحه در جریان نباشد، آنگاه با جدا کردن درایو، احتمال بسیار کمی دارد که اطلاعات خود را از دست بدهید.

در مک جهت غیرفعال کردن رایت کشینگ برای حافظه‌های جداشدنی، گزینه‌ای وجود ندارد. بنابراین همیشه به اجکت کردن نیاز خواهید داشت. در هر صورت هنگامی‌که پای اطلاعات شما در میان باشد، آنگاه بهتر است که جانب احتیاط را نگه دارید.

1 در مورد “معنای عبارت Disk Not Ejected Properly در مک چیست؟”

  1. گاهی این پیغام دیگه‌نمیره یکی از باگای مک همینه ….
    یه بار مجبور شدم ریست فکتوری کنم و کلی وقتم گرفته شد

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH