چرا شارژ باتری گوشی‌های هوشمند خیلی زود تمام می‌شود؟

اکثر مردم در تمام طول روز، از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنند. البته حتی اگر چندان هم از گوشی خود استفاده نکنید، آنگاه بازهم گوشی‌های بسیاری کمی وجود دارند که بتوانند با یک بار شارژ، از صبح تا نیمه‌شب دوام بیاورند. شاید از خود بپرسید که دلیل عمر کم باتری گوشی ها چیست؟ در ادامه قصد داریم که بیشتر به این موضوع بپردازیم.

وقتی که قیمت گوشی‌های پرچم‌دار را می‌بینید، حتما با خود فکر می‌کنید که شرکت سازنده آن‌ها، با ترفندی خاص توانسته که عمر باتری این دستگاه‌ها را نیز افزایش دهد. البته در هر صورت، اکثر گوشی‌ها از همان باتری نسخه‌های پیشین خود استفاده می‌کنند. در زیر به دلایل اینکه چرا گوشی شما با یک بار شارژ نمی‌تواند تمام روز را دوام بیاورد، پرداخته‌ایم.

توان پردازشی بیشتر = مصرف باتری بیشتر

شاید با شیوه کار باتری‌ها آشنا باشید، اما همچنان از خود بپرسید که چرا وضعیت باتری گوشی‌ها، بهبود پیدا نمی‌کند. واضح‌ترین دلیل در این رابطه این است که گوشی‌های جدید، مصرف انرژی بیشتری دارند. به‌عنوان مثال، سری نوت شرکت سامسونگ را در نظر بگیرید. عمر باتری یکی از موارد استثنایی در رابطه با این دستگاه‌ها به شمار می‌‎رود. به هر حال، از زمان عرضه اولین گوشی سری نوت، قضیه زیاد تغییر نکرده است.

در سال 2011، شرکت سامسونگ اولین گوشی از سری نوت را با یک باتری 2500 میلی‌آمپر ساعتی، روانه بازارها کرد. باتری این دستگاه‌ها بسته به میزان استفاده شما، تقریبا می‌توانست که یک روز دوام آورد. حال بیایید تا نگاهی به گلکسی نوت 9 بیندازیم. این گوشی به یک باتری 4000 میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. شاید از لحاظ تئوری این گوشی بتواند 60 درصد انرژی بیشتری را در خود ذخیره کند، اما این موضوع در عمل، تفاوت چندانی را به وجود نخواهد آورد.

گلکسی نوت 9 به یک نمایشگر AMOLED بزرگ‌تر، روشن‌تر و با رزولوشن بالاتر مجهز شده است. علاوه بر این، این گجت دارای پردازنده‌ای سریع‌تر، پردازنده گرافیکی قدرتمندتر و همچنین رم بیشتری است. تنها خود نمایشگر بزرگ این گوشی می‌تواند نقش زیادی در کاهش عمر باتری این دستگاه داشته باشد.

به‌علاوه، گوشی‌های جدید نسبت به گوشی‌های قدیمی، اپلیکیشن‌های بیشتری را در پس‌زمینه اجرا می‌کنند. این قضیه بدین معنا است که کاربران می‌توانند اعلان‌های خود را سر وقت دریافت کرده و همچنین تصاویر تهیه شده با استفاده از دوربین گوشی خود را نیز سریعا با حافظه ابری مورد استفاده، همگام‌سازی کنند. طبیعتا این فرایندهای همیشگی حاضر در پس‌زمینه گوشی، انرژی زیادی نیز مصرف می‌کنند.

اکنون باید انواع فناوری‌های اتصال‌ گوناگون را نیز که گوشی شما از آن‌ها استفاده می‌کند، در نظر بگیرید. 3G ،LTE، وای‌فای، بلوتوث و NFC، همگی می‌توانند سریعا عمر باتری را کاهش دهند.

در این بین، تولیدکنندگان گوشی‌ها نیز سعی می‌کنند که با افزودن ویژگی‌های مرتبط با ذخیره انرژی، عمر باتری را افزایش دهند. می‌توان رزولوشن نمایشگر برخی از گوشی‌ها را تغییر داد. بدین ترتیب با کاهش وضوح تصویر، مصرف باتری نیز کاهش خواهد یافت. در نهایت اینکه شکی نیست که هر چه دستگاه قدرتمندتر باشد، آنگاه مصرف انرژی بالاتری نیز خواهد داشت.

این مطلب را نیز بخوانید: شارژ سریع باتری گوشی‌های هوشمند چیست و چگونه کار می‌کند؟

باریک‌تر شدن گوشی‌ها

دلیل دیگر عمر کم باتری گوشی ها، به باریک‌تر شدن و کاهش ضخامت این دستگاه‌ها در طول زمان بازمی‌گردد. اولین آیفونی که در سال 2007 منتشر شد، دارای 0.46 اینچ ضخامت بود. این در حالی است که آیفون XS توانسته که حدود 40 درصد باریک‌تر شده و ضخامت خود را به 0.30 اینچ برساند.

شاید گوشی‌های باریک‌تر، زیباتر به نظر رسیده، راحت‌تر در دست قرار گیرند و همچنین بهتر در جیب شما جا شوند، اما طبیعتا همین موضوع باعث می‌شود که فضای کمتری برای سخت‌افزارهای داخلی باقی بماند. به همین دلیل نیز تولیدکنندگان، باتری‌های کوچک‌تری را در گوشی‌های جدید خود قرار می‌دهند.

حتی اگر فناوری ساخت باتری‎‌ها نیز جمع‌و‌جورتر شود، آنگاه بازهم باریک‌تر کردن باتری می‌تواند تأثیر زیادی بر عمر باتری گوشی بگذارد. اکثر گوشی‌های جدید دارای باتری 2800 الی 4000 میلی‌آمپر ساعتی هستند. مثلا در سال 2018، گوشی هواوی میت 20 پرو روانه بازارها شد که این دستگاه دارای باتری 4200 میلی‌آمپر ساعتی بود. البته لازم به ذکر است که بگوییم این گوشی، یک دستگاه 6.5 اینچی بود.

گوشی‌هایی نیز وجود داشته که به باتری‌های 5000 میلی‌آمپر ساعتی و بیشتر مجهز هستند، اما طبیعتا ضخامت بیشتری نیز دارند. به هر حال در زمانی که باریک بودن گوشی یکی از معیارهای زیبایی‌شناختی این دستگاه‌ها به حساب می‌آید، طبیعتا تولیدکنندگان نیز سعی دارند که گوشی‌های باریک‌تری بسازند.

پک‌های باتری و سرعت شارژ

یکی دیگر از دلیل های عمر کم باتری گوشی ها به این موضوع بازمی‌گردد که تولیدکنندگان جهت بهبود این وضع، انگیزه چندانی ندارند. در اکثر گوشی‌های امروزی به جای افزایش ظرفیت باتری، به سرعت شارژ و عملکرد شارژ بی‌سیم توجه می‌شود. امروزه سرعت شارژ در قیاس با چند سال گذشته، پیشرفت زیادی را تجربه کرده است. امروزه پرچمدارانی وجود دارند که در کمتر از یک ساعت می‌توان آن‌ها را کاملا شارژ کرد. علاوه بر این، شارژ بی‌سیم نیز سرعت بیشتری پیدا کرده و همچنین نسبت به گذشته، فراگیرتر شده است.

بنابراین به جای قرار دادن باتری‌های بزرگ‌تر در گوشی‌ها، شرکت‌ها بیشتر تمایل دارند که جهت بهبود تجربه شارژ کردن کاربران، دستگاه‌های اضافی را به آن‌ها ارائه دهند. مثلا آداپتور شارژ سریع گوشی‌های اپل را باید به‌صورت جداگانه تهیه کرد. همچنین این شرکت، قاب‌های مجهز به باتری را نیز به‌صورت جداگانه به کاربران ارائه کرده و بدین ترتیب می‌توانید عمر باتری گوشی خود را افزایش دهید. از طرفی دیگر، شرکتی همانند سامسونگ، اقدام به عرضه شارژرهای بی‌سیم سازگار با گوشی‌های خود می‌کند.

این مطلب را نیز بخوانید: شیوه صحیح شارژ باتری گوشی‌های هوشمند

کاهش عمر باتری در طول زمان

اگر به مدت بیش از 2 سال از یک گوشی استفاده کنید، آنگاه به احتمال زیاد تاکنون با مفهوم خراب شدن تدریجی باتری‌های لیتیوم-یونی آشنا شده‌اید. درست است که این باتری‌ها قابل شارژ هستند، اما پس از چند بار شارژ کردن این باتری‌ها، طبیعی است که دیگر نتوانند تمامی ظرفیت خود را به کار بگیرند. در نهایت اینکه باتری گوشی‌های هوشمند بسته به شیوه استفاده شما از گوشی، می‌توانند به مدت یک الی 3 سال، عملکرد قابل قبولی داشته باشند.

در دستگاه‌های اندرویدی اولیه، خرابی باتری مشکل چندانی را به وجود نمی‌آورد، زیرا کاربران می‌توانستند که پنل پشت گوشی را برداشته و سپس به‌راحتی باتری را جایگزین کنند. اما اکنون انجام چنین فرایندی، نیازمند مراجعه به متخصصین مربوطه است.

کندی پیشرفت فناوری ساخت باتری‌ها

دلیل دیگر عمر کم باتری گوشی شما می‌تواند مربوط به فناوری ساخت باتری‌ها باشد. پیشرفت تکنولوژی تولید باتری‌ها، سرعت چندانی ندارد. فناوری ساخت باتری‌های لیتیوم-یونی که برای چندین دهه مورد استفاده قرار گرفته، همچنان در حال بهبود است، اما با آن سرعتی که کاربران می‌خواهند، پیش نمی‌رود. به همین دلیل است که نسل فعلی این باتری‌ها همچنان پس از گذشت مدتی، کارایی لازم را نداشته و همانند پیشینیان خود، شدیدا به اندازه و حجم، حساس هستند.

با توجه به فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، ماشین‌های الکتریکی و همچنین دستگاه‌های پوشیدنی، نیاز است که فناوری ساخت باتری‌ها، هر چه سریع‌تر بهبود پیدا کند. محققان در حال تلاش جهت رفع این مشکلات و همچنین پیدا کردن جایگزینی مناسب برای باتری‌های فعلی هستند. از طرفی دیگر نیز شرکت‌های تولیدکننده، میلیون‌ها دلار را صرف غلبه بر محدودیت‌های موجود در این بین کرده‌اند.

این مطلب را نیز بخوانید: چگونه از سلامت باتری گوشی اندرویدی خود اطمینان حاصل کنیم؟

سخن پایانی

در بالا سعی کردیم که دلیل عمر کم باتری گوشی های هوشمند را برای شما توضیح دهیم. زیاد عجیب نیست که اگر بگوییم در آینده‌ای نزدیک، پیشرفتی بنیادی در زمینه ساخت باتری‌ها به وقوع خواهد پیوست. در حال حاضر اگر بخواهید که یک گوشی جدید خریداری کنید، آنگاه بهتر است که عمر باتری آن را در نظر داشته باشید. این کار را می‌توانید با بررسی کردن ظرفیت باتری و یا مشاهده تست‌های باتری گوشی موردنظر، انجام دهید. در نهایت می‌توانیم دلایل عمر کم باتری گوشی‌های هوشمند را به‌صورت زیر خلاصه کنیم:

  • دستگاه‌های مدرن، انرژی باتری را سریع‌تر مصرف می‌کنند.
  • گوشی‌ها باریک‌تر شده و بنابراین فضای کمتری برای باتری دارند.
  • تولیدکنندگان انگیزه چندانی جهت قرار دادن باتری‌های بزرگ‌تر در گوشی‌های خود ندارند.
  • باتری‌های لیتیوم-یونی در طول زمان، فرسایش پیدا می‌کنند.
  • فناوری تولید باتری‌ها، سرعت پیشرفت چندانی ندارد.

5 در مورد “چرا شارژ باتری گوشی‌های هوشمند خیلی زود تمام می‌شود؟”

  1. باتری اصلی پیدا نمیشه توی بازار وقتی نیاز به تعویض باتری داشتین اگه گوشیتونو عوض کنید به صرف تره
    وگرنه هر ماه مجبور به خرید باتری جدیدین

  2. زین العابدین برغندان

    سلام به جای باطری لیتیونی بهتره در فکر ساخت باطری اتمی باشند.
    من الان این نظر را نوشتم.

  3. میثم اخوان

    یک دهم پیشرفت دوربین گوشی رو صرف باتری میکردن الان گوشامون تا یه هفته نیاز به شارژ پیدا نمیکرد

  4. باتری موبایل بمحض اینکه برای اولین بار گوشی پلمپ را باز کردین و روشن کردین شروع به نابودی میکنه کم‌کم و بتدریج از بین میره ، خورده میشه. مثل یک سیب مثل یک بیسکوئیت. و استفاده نادرست از گوشی در همه زمینه‌ها به این پروسه نابودی کمک بیشتری میکنه
    همینه دیگه کاری از دستمون بر نمیاد . باید یه گوشی نو بخریم . برای همینه که روزی چندتا موبایل تولید و به بازار عرضه میشه

    1
    8

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH