منظور از آپدیت‌های امنیتی اندروید چیست و چرا تا به این حد مهم هستند؟

هنگامی‌که بحث در رابطه با سیستم‌عامل اندروید باشد، آنگاه به‌روزرسانی‌ها نیز یکی از مباحث رایج خواهند بود. در اصل، انواع مختلفی از به‌روزرسانی‌های اندروید وجود دارند. یکی از این موارد، به‌روزرسانی‌های امنیتی هستند. چه چیزی در رابطه با آپدیت های امنیتی اندروید متفاوت بوده و چرا این به‌روزرسانی‌ها تا به این حد مهم هستند؟

در اکوسیستم اندروید، اساسا سه نوع آپدیت وجود دارد: آپدیت‌های بزرگ میان‌افزاری که نسخه سیستم‌عامل را تغییر می‌دهند (مثلا از اندروید 11 به اندروید 12)، آپدیت‌های ماهانه کوچک‌تر و همچنین به‌روزرسانی‌های مربوط به گوگل پلی سیستم (Google Play System) که این‌ها نیز خود نوعی از آپدیت‌های امنیتی هستند.

منظور از آپدیت های امنیتی اندروید چیست؟

هدف اصلی از انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی برای سیستم‌عامل اندروید، بهبود امنیت و همچنین رفع باگ‌های این سیستم‌عامل است. محتوای این به‌روزرسانی‌ها معمولا مواردی را که در استفاده‌های روزمره متوجه آن‌ها می‌شوید، در خود جای نمی‌دهند.

همان‌طور که پیش‌تر نیز بدان اشاره شد، سیستم‌عامل اندروید هر ساله به یک نسخه جدیدتر به‌روزرسانی می‌شود. البته این قضیه جهت رفع تمامی نواقص امنیتی و باگ‌ها، کافی نیست. در هنگام عرضه یک نسخه جدید از اندروید، طبیعی است که مشکلاتی نیز وجود داشته باشند. در واقع این قضیه بخشی از ماهیت محصولات طراحی شده توسط انسان‌ها است. به هر حال، شرکتی همانند گوگل نمی‌خواهد که جهت رفع چند باگ جزئی، یک آپدیت کلی و بزرگ را ارائه دهد. در عوض سعی می‌شود که مشکلات کوچک با عرضه آپدیت‌های کوچک، برطرف شوند.

همان‌طور که از نامشان نیز مشخص است، این به‌روزرسانی‌ها نقش مهمی در ارتقای امنیت سیستم‌عامل گوشی شما دارند. برخی از باگ‌ها و مشکلات می‌توانند خطرات امنیتی گوناگونی را برای شما به وجود آورند که با عرضه این به‌روزرسانی‌ها، می‌توان چنین مواردی را سریعا برطرف کرد. بدین ترتیب می‌توان گوشی کاربران را در مقابل آسیب‌پذیری‌های بیشتری مصون نگه داشت.

این به‌روزرسانی‌ها، گاهی اوقات Patch (بهینه‌ساز) نیز نامیده می‌شوند که این واژه بهتر می‌تواند چنین آپدیت‌هایی را تعریف کند. با نصب این آپدیت‌ها، مشکلات کوچکی که می‌توانند کل سیستم را تحت تأثیر قرار دهند نیز رفع خواهند شد.

این مطلب را نیز بخوانید: سیستم‌عامل اندروید، چه مزایا و معایبی دارد؟

اهمیت آپدیت های امنیتی اندروید در چیست؟

طبیعتا در هنگام نصب چنین به‌‎روزرسانی‌هایی، نباید توقع تغییرات و همچنین اضافه شدن ویژگی‌های عجیب‌و‌غریبی را به گوشی خود داشته باشید، اما با این وجود، به‌روزرسانی‌های امنیتی بسیار حائز اهمیت هستند. خیلی کم پیش می‌آید که فرایند توسعه یک نرم‌افزار به‌صورت کامل به اتمام برسد، زیرا همیشه می‌توان عملکرد و امنیت چنین محصولاتی را افزایش داد.

با عرضه این به‌روزرسانی‌های کوچک می‌توان به مرور زمان، باگ‌ها و مشکلات گوناگون را برطرف ساخت. حفره‌های امنیتی را همانند سوراخ‌های موجود در کف یک سطل آب در نظر بگیرید. هر چه تعداد سوراخ‌ها بیشتر باشد، آنگاه آب نیز سریع‌تر خالی خواهد شد.

پیش‌تر اشاره کردیم که آپدیت‌های کوچک می‌توانند ایرادات جدید را سریعا ترمیم کنند. بنابراین پچ‌های امنیتی از این لحاط نیز حائز اهمیت هستند. بدین ترتیب دیگر لازم نیست که جهت رفع یک ایراد کوچک، یک به‌روزرسان بزرگ برای سیستم‌عامل منتشر شود. بنابراین ضروری است که این آپدیت‌ها را سریعا دانلود و نصب کنید.

چگونه وجود به‌روزرسانی‌های امنیتی را بررسی کنیم؟

حال که موارد بالا را مطالعه کردید، پس حتما می‌خواهید بدانید که آیا آخرین به‌روزرسان امنیتی را نصب کرده‌اید یا خیر؟ در ادامه به شیوه انجام این کار می‌پردازیم.

ابتدا باید از بالا به سمت پایین، یک الی 2 بار سوایپ کنید (این قضیه به مدل دستگاه شما بستگی دارد). سپس باید آیکون چرخ‌دنده را لمس کرده تا بتوانید وارد منوی تنظیمات شوید.

آپدیت های امنیتی اندروید

“Security” را لمس کنید.

آپدیت های امنیتی اندروید

در بالای صفحه می‌توانید بخش “Security Status” را مشاهده کنید. به دنبال “Security Update” گشته و سپس تاریخ را بررسی کنید.

به احتمال زیاد، آپدیت مربوط به ماه جاری را نصب نکرده‌اید. شوربختانه بسیاری از دستگاه‌های اندرویدی در دریافت این به‌روزرسانی‌ها، با تأخیر عمل می‌کنند. اگر یک گوشی سامسونگ و یا پیکسل جدید داشته باشید، آنگاه به‌احتمال زیاد، آپدیت لازمه را نیز نصب کرده‌اید.

با انتخاب کردن “Security Update” و سپس لمس کردن کلید “Check for Update”، می‌توانید از نصب آخرین به‌روزرسانی، اطمینان حاصل کنید.

آپدیت های امنیتی اندروید

این مطلب را نیز بخوانید: هرآنچه که می‌بایست در رابطه با پوسته‌های اختصاصی اندروید بدانید

دلیل تأخیر در دریافت آپدیت‌های امنیتی چیست؟

در یک جهان ایدئال، تمامی گوشی‌ها باید به‌صورت همزمان، آپدیت‌های امنیتی را دریافت کنند، اما شوربختانه در عمل این‌گونه نیست. هر ماه، گوگل تغییرات را در سیستم‌عامل اندروید اعمال کرده و سپس به‌روزرسانی موردنظر را برای شرکای خود همانند سامسونگ، ال‌جی، وان‌پلاس و … می‌فرستد. در ادامه نیز این شرکت‌ها باید این آپدیت‌ها را تأیید، موارد مربوط به خود را اضافه کرده و سپس آن‌ها را برای دستگاه‌های خود منتشر کنند.

به همین دلیل است که گوشی‌های پیکسل سریع‌تر از مابقی، به‌روزرسانی‌ها را دریافت می‌کنند. در رابطه با گوشی‌های پیکسل، خود گوگل کل فرایند را کنترل می‌کند. عملکرد سایر گوشی‌ها نیز به شرکت سازنده آن‌ها بستگی دارد. مثلا سامسونگ در به‌روز نگه داشتن پرچمداران خود، عملکرد خوبی دارد، اما این کار را برای گوشی‌های ضعیف‌تر خود، به این سرعت انجام نمی‌دهد.

پیش از خرید یک گوشی اندروید، ببینید که تولیدکننده آن در رابطه با آپدیت‌ها، چه رویکردی دارد. مثلا سامسونگ وعده 4 سال به‌روزرسانی نرم‌افزاری را برای اکثر گوشی‌های تولیدی خود می‌دهد. در هر صورت، بهتر است که از شرکت‌هایی که در این زمینه عملکرد خوبی ندارند، دوری کنید.

2 در مورد “منظور از آپدیت‌های امنیتی اندروید چیست و چرا تا به این حد مهم هستند؟”

  1. ماهی دوتا ابدیت الکی میزنن وهیچ تغییری هم اتفاق نمی افته فقط حجممون مصرف میشه توی این گرونی 🙂

  2. دلیل این تعداد از ابدیت امنیتی اندروید اینه که هرکاریش کنن بازم هک میشه مشکلی که ایفون تا حدود خیلی زیادی رفع کرده
    در واقع اندروید امنیت رو قربانی کرده که کاربر و برنامه سازا راحت تر باشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH