هرآنچه که می‌بایست در رابطه با پوسته‌های اختصاصی اندروید بدانید

حتما تا به حال متوجه شده‌اید که ظاهر اندروید گوشی‌های سامسونگ، با اندروید گوشی‌های پیکسل متفاوت است. هر دو این گوشی‌ها از یک سیستم‌عامل استفاده می‌کنند، اما در ظاهر بسیار متفاوت هستند. این قضیه به دلیل وجود پوسته‌های اندروید است. در ادامه قصد داریم تا بیشتر به مبحث پوسته اندروید بپردازیم.

تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی، به پوسته‌ها علاقه خاصی دارند

تمامی دستگاه‌های اندرویدی، ظاهر یکسانی ندارند. در اینجا فقط در رابطه با ظاهر سخت‌افزارها بحث نمی‌کنیم. بسیاری از تولیدکنندگان دستگاه‌های اندرویدی جهت ایجاد حس متفاوت بودن، از پوسته اندروید استفاده می‌کنند.

پیش از اینکه بیشتر به مبحث پوسته اندروید بپردازیم، بهتر است که ابتدا به مواردی در رابطه با اندروید اشاره کنیم. در ادامه توضیح می‌دهیم که منظور دقیق از پوسته اندروید چه بوده، چرا تولیدکنندگان اجازه انجام چنین کاری را دارند و در کل همه این‌ها به چه معنا است؟

منظور از اندروید اصلی چیست؟

پوسته اندروید

پیش از اینکه وارد بحث پوسته‌ها شویم، لازم است که اصل سیستم‌عامل اندروید را بهتر درک کنیم. اندروید یک سیستم‌عامل متن-باز بوده که توسط شرکت گوگل توسعه داده می‌شود. بخش “متن-باز بودن” همان چیزی است که وجود پوسته‌های مختلف اندروید را امکان‌پذیر می‌کند.

گوگل تغییرات و به‌روزرسانی‌ها را بر روی اندروید اعمال کرده و سپس کد منبع را بر روی پروژه متن-بار اندروید (AOSP) منتشر می‌کند. این کد اصلی همان چیزی است که به آن لقب “Stock” و یا “Vanilla” را می‌دهند، زیرا این نسخه بسیار ساده است.

تولیدکنندگانی همانند سامسونگ، ال‌جی، وان‌پلاس و … کار خود را با اندروید اصلی آغاز می‌کنند. به هر حال از آنجایی که اندروید، متن-باز است، پس آن‌ها نیز می‌توانند آن را باب میل خود تغییر دهند. اگر آن‌ها بخواهند که نرم‌افزارها و سرویس‌های گوگل را در دستگاه‌های خود قرار دهند، آنگاه ابتدا باید حداقل‌هایی را برآورده سازند.

هنگامی‌که نسخه جدید اندروید منتشر می‌شود، آنگاه شخصی‌سازی و انتشار آن بر روی دستگاه‌های اندرویدی، به تولیدکنندگان آن‌ها بستگی خواهد داشت. گوگل مسئول به‌روزرسانی تمامی دستگاه‌های اندرویدی نیست. انتشار نسخه اصلی اندروید، تنها شروع کار است.

این مطلب را نیز بخوانید: چه کسی مالک حقیقی سیستم‌عامل اندروید است؟!

پوسته اندروید چیست؟

پوسته اندروید

به زبان ساده می‌توان گفت که پوسته اندروید، یک نسخه تعدیل شده از اندروید اصلی است. در زیر به محبوب‌ترین پوسته‌های اندروید اشاره می‌کنیم.

  • Samsung One UI
  • Google Pixel UI
  • OnePlus OxygenOS
  • Xiaomi MIUI
  • LG UX
  • HTC Sense UI

سطح تغییرات پوسته‌های اندروید، یکسان نیست. به‌عنوان مثال، دستگاه‌های گوگل پیکسل از اندروید اصلی برخوردار نیستند، اما شخصی‌سازی رابط کاربری گوگل در سطح حداقلی قرار دارد. از طرفی دیگر، دستگاه‌های گلکسی سامسونگ از پوسته One UI استفاده کرده و در نتیجه تفاوت بیشتری را رقم می‌زنند.

در اینجا مسئله‌ای وجود دارد: پوسته‌‎های اندروید در واقع خیلی بیشتر از یک پوسته محض هستند. در واقع می‌توان آن‌ها را نسخه‌های منحصربه‌فردی از سیستم‌عامل اندروید دانست.

احتمالا Samsung One UI پرکاربردترین پوسته اندروید باشد. در این پوسته، همه جیز از منوی تنظیمات و  صفحه قفل گرفته تا نوار اعلان‌ها، به نحوی شخصی‌سازی شده است. این قضیه در اکثر پوسته‌های اندروید صدق می‌کند. در واقع اکثر شخصی‌سازی‌های مهم، در ظاهر صورت می‌گیرند.

به هر حال، پوسته‌ها چیزی فراتر از مباحث زیبایی شناختی هستند. گوشی‌های سامسونگ امکاناتی دارند که در سایر دستگاه‌ها پیدا نمی‌شود. به‌عنوان نمونه، گلکسی فولد قابلیت‌هایی دارد که مختص نمایشگر خم شونده آن هستند. پوسته‌ها به سازندگان اجازه می‌دهند که نه‌تنها ظاهر را شخصی‌سازی کرده، بلکه ویژگی‌های خاصی را نیز به دستگاه‌های مختلف خود اضافه کنند.

همان‌طور که در بالا بدان اشاره کردیم، تولیدکنندگان جهت قرار دادن فروشگاه گوگل پلی و سایر سرویس‌های گوگل در دستگاه‌های خود، باید حداقل‌هایی را رعایت کنند. گوگل این حداقل‌ها را تعیین می‌کند، بنابراین اپلیکیشن‌های اندرویدی بر روی پوسته‌های مختلف، عملکرد همسانی دارند.

به همین دلیل است که دستگاه‌های اندرویدی مجهز به سرویس‌های گوگل، در حالت کلی عملکردی مشابه دارند. شاید ظاهر دستگاه‌های اندرویدی متفاوت باشد، اما در اکثر اوقات، گزینه‌ها در همان جایی هستند که انتظار دارید. بدین ترتیب اگر از یک گوشی گلکسی با رابط کاربری One UI، به یک گوشی وان‌پلاس با رابط کاربری OxygenOS کوچ کنید، آنگاه بازهم اپلیکیشن‌های شما تغییر چندانی نخواهند کرد و می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

نکته اصلی در اینجاست که یک پوسته اندروید در واقع فقط یک نسخه تعدیل شده از سیستم‌عامل اندروید است. اگر دستگاه اندرویدی شما از سرویس‌های گوگل برخوردار باشد، آنگاه تغییرات نیز نمی‌توانند زیاد وسیع باشند.

این مطلب را نیز بخوانید: معرفی بهترین شبیه‌سازهای اندروید برای کامپیوتر به همراه لینک دانلود

آیا پوسته‌های اندروید منجر به کندی عرضه به‌روزرسانی‌ها می‌شوند؟

پوسته اندروید

هنگامی‌که بحث بر سر به‌روزرسانی‌های به‌موقع باشد، آنگاه پوسته‌ها می‌توانند بحث‌هایی را در این بین به وجود آورند. برخی از دستگاه‌های اندرویدی چند ماه پس از عرضه به‌روزرسانی گوگل، آپدیت می‌شوند. آیا پوسته‌ها مقصر این موضوع هستند؟ خب، به‌ نوعی بله.

همان‌طور که در بالا بدان اشاره کردیم، هنگامی‌که گوگل یک آپدیت را عرضه می‌کند، آنگاه این شرکت کدهای منبع را در پروژه متن-باز اندروید به اشتراک می‌گذارد. در ادامه این برعهده تولیدکنندگان است که تعدیلات خود را اعمال کرده و سپس نسخه جدید را برای دستگاه‌های خود عرضه کنند.

گوگل در این زمینه دارای یک مزیت است. از آنجایی که این شرکت دستگاه‌های پیکسل را تولید کرده و اندروید این گوشی‌های نیز کمترین تفاوت را با نسخه اصلی دارد، پس اهالی مانتین ویو می‌توانند در سریع‌ترین زمان، نسخه جدید اندروید را برای گوشی‌های خود عرضه کند. در عوض تولیدکنندگانی همانند سامسونگ، در این زمینه باید کار بیشتری انجام دهند.

پوسته اندروید چیزی فراتر از ظاهر است

پوسته اندروید

پوسته‌های اندروید چیزی فراتر از یک پوسته محض هستند. سعی کنید نسخه پوسته خود را نسبت به نسخه اندروید، در اولویت قرار دهید. شاید گوشی سامسونگ شما از آخرین نسخه اندروید برخوردار نباشد، اما به احتمال زیاد، از آخرین نسخه One UI استفاده می‌کند.

به‌عنوان نمونه، نسخه اندروید دستگاه‌های آمازون پایین است، اما کسی به این موضوع اهمیت نمی‌دهد. مردم بیشتر به آخرین نسخه Fire OS اهمیت می‌دهند نه آخرین نسخه اندروید. One UI ،OxygenOS و سایر پوسته‌ها نیز وضعیتی مشابه دارند.

اگر می‌خواهید که همیشه سریع‌تر نسخه جدید اندروید را دریافت کنید، آنگاه گوشی‌های پیکسل، راه‌کار پیش‌روی شما هستند. گوشی‌های سایر شرکت‌ها همیشه تأخیر بیشتری در این زمینه دارند، اما همان‌طور که در بالا ذکر شد، بسیاری از مردم به این موضوع چندان اهمیت نمی‌دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH