تراشه A15 مورد استفاده در سری آی‌فون 13 اپل با فرآیند 3 نانومتری تولید نخواهد شد

کارشناسان وبسایت Phonearena اخیرا در تماس ویدیو کنفرانسی فصلی خود با مقامات کمپانی TSMC پیرامون موضوعات مختلفی از جمله تولید تراشه‌های سری A اپل نظیر تراشه 5 نانومتری نسل اولی A14 (مورد استفاده در سری آی‌فون 12) گفتگو کردند. در جریان این گفتگو کمپانی تایوانی اساسا شایعات مطرح شده پیرامون به‌کارگیری تراشه 3 نانومتری A15 در سری آی‌فون 13 را تکذیب کرد.
پیش‌تر شواهدی وجود داشت که نشان می‌داد TSMC برنامه تولید خود را به جلو کشیده است؛ اما کمپانی تایوانی تولیدکننده تراشه تاکید کرد که فرآیند ساخت چیپست‌های 3 نانومتری در اواخر سال جاری آغاز خواهد شد. این در حالیست که تولید انبوه تراشه‌های مذکور تا پیش از 6 ماهه دوم سال 2022 تحقق نخواهد یافت.

TSMC در جریان جلسه پرسش و پاسخ اعلام کرد: “انتظار می‌رود که لیتوگرافی 3 نانومتری فرآیندی بزرگ و طولانی‌مدت باشد.” بازه زمانی میان تولید ریسک کم بازده و فروش تراشه واقعی به تولیدکنندگان اسمارت‌فون حداکثر 1 سال است. بنابراین بر اساس شایعات سری آی‌فون 14 در پاییز سال 2022 به‌عنوان مشتری بزرگ تراشه‌های 3 نانومتری محسوب می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌ها سری آی‌فون 14 مجهز به تراشه A16 اپل خواهد بود

اکنون مدتی است که TSMC نیز این برنامه زمانی را تائید نموده است. این کمپانی پیش‌تر از سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری خود برای توسعه و ساخت فرآیندهای جدید تولید تراشه طی چند سال آینده خبر داد.

بنابراین پردازنده مورد استفاده در گوشی‌های سری آی‌فون 14 احتمالا برای نخستین بار از فرآیند تولید نسل بعدی 3 نانومتری بهره‌برداری خواهند کرد. پیش‌تر نیز گوشی‌های سری آی‌فون 12 برای نخستین بار از یک تراشه 5 نانومتری استفاده کردند. از سوی دیگر سری آی‌فون 13 نیز با پردازنده A15 روانه بازار خواهد شد. این نیمه‌هادی احتمالا به کمک دومین نسل از فرآیند 5 نانومتری با عملکرد ارتقایافته تولید می‌شود. با توجه به شایعات مطرح شده پیرامون به‌کارگیری نمایشگرهای 120 هرتزی در سری 2021 آی‌فون، شرکت اپل احتمالا بیش از آنکه بر بهبود عملکرد تمرکز نماید؛ به ارتقاء بهره‌وری توجه خواهد کرد.

جدول زمانی ترسیم شده توسط TSMC از به‌کارگیری پردازنده 3 نانومتری در سری آی‌فون 14 اپل حکایت دارد

به‌کارگیری فرآیند 3 نانومتری در سری آی‌فون 14 با افزایش 11 درصدی کارآیی دستگاه و کاهش 27 درصدی میزان مصرف انرژی همراه خواهد بود. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید؛ میزان بهبود کارآیی تراشه در مقایسه با ارتقاء بهره‌وری انرژی آن به میزان قابل‌توجهی کمتر است. همان‌طور که در تصویر فوق ملاحظه می‌کنید؛ شرکت اپل به احتمال فراوان معمار قدرتمندترین تراشه‌های موبایلی در سال 2022 به‌شمار خواهد رفت.


ارقام فوق همچنین نشان می‌دهند که با انتقال به فرآیندهای تولید نسل جدیدتر میزان ارتقاء کارآیی به شکل فزآینده‌ای کاهش خواهد یافت. بنابراین فرآیندهای 5 و 3 نانومتری برای آینده‌ای قابل پیش‌بینی در کنار ما خواهند بود؛ زیرا اکنون پردازنده‌های موبایلی به اندازه کافی قدرتمند بوده و از پس وظایف محول شده به آن‌ها برمی‌آیند.

2 در مورد “تراشه A15 مورد استفاده در سری آی‌فون 13 اپل با فرآیند 3 نانومتری تولید نخواهد شد”

  1. چه پولایی خرج میشه واقعا
    ۱۵ میلیارد دلار میتونه فقر رو ریشه‌کن‌کنه
    ولی صرف تولید چیزایی میشه که در واقع هیچ سودی نداره

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH